Jag har inte fått leverans av rätt typ av brytare ännu men jag blev fundersam över om kondensatorn och tändspolen var ok eller om tändningsproblemet fanns där.
Sökte hjälp på Classic Motor och gurun Jim Lundberg. Sökte på Novolette och letade reda på hur man kan kolla tändspole och kondensator.
Mätte primär och sekundärkretsarna, rätt värden, ingen kortslutning. Ok, läget kan ändras när spolen kommer upp i arbetstemperaturen +75gr men tändningsproblemet finns även med rumstempererade enheter.
Kondensator och tändspole kan man kolla genom att sätta en papperslapp mellan brytarna, koppla in ett 6V batteri och sedan med +polen "dutta" på mittkontakten på kondensatorn.
Är enheterna ok så skall det komma gnista på stiftet.
Det kommer gnista på stiftet så nästa steg blir att koppla upp de nya brytarspetsarna och sedan justera in att brytarna börjar öppna 1,5-2mm FÖD och att brytaröppningen blir 0,3-0,4mm. Abriss är svårt att justera, får lita på att det stämmer med justeringen av förtändningen.
Vad kan det annars vara för fel, dålig magnetism i svänghjulet? Vi tar ett steg i taget.