Jag skrev en fråga på Classic Motor och till experten Jim Lundberg:
Victoria MS 50 som ryker och inte vill varva ur
Fråga: Jag har problem med en Victoria MS 50. Den varvar inte ur helt och det ryker för mycket om avgaserna. Tändningen är inställd med stroboskoplampa 2,2mm FÖD, brytaravståndet är enligt specifikationen.
Jag har provat med trottelnålen i alla fyra lägena men dess inställning påverkar väl bara mellanregistret? Jag har också provat med att ta bort luftfiltret så att inte lufttillförseln är strypt.
Det sitter en Bing-förgasare där munstycket sitter i centrumröret inne i flottörhuset. Där sitter ett munstycke märkt "B 52". Det kan ju tänkas att förra ägaren/ägarna petat i munstycket och råkat förstora hålet. Skall jag köpa ett annat och då mindre munstycke eller hur kan man lösa problemet?
Svar: Detta kan bero på flera saker. Det kan vara så att packboxen på vevhusets högra sida läcker så att det sugs in växellådsolja i vevhuset. Man kan byta denna packbox utan att dela motorn, men kopplingskorgen måste bort då den är i vägen.
För mycket bränsle/för lite luft är den andra varianten. Om luftfiltret är rengjort så kan man utesluta detta som orsak. Kvar är då huvudmunstycket och flottören. Om den senare inte tätar som den ska – eller att den är av fel modell så stiger flottörhusnivån så att motorn får för fet bränsleblandning med de symtom du angett. Om flottören läcker brukar det snart droppa bensin från förgasaren om bensinkranen är på och motorn är avstängd. Reparationer av flottören med ansenliga mängder lödtenn kan ge en tung flottör som även då ger för hög flottörhusnivå.
När det gäller huvudmunstycket så ska i alla fall den "långa Victoriamotorn", MS 51 ha storlek 46 (48 vid inkörning) på munstycket. Detta då på en 8 mm Bingförgasare. Då verkar ditt munstycke av storlek av storlek 52 vara ett par nummer för stort – även om ingen har lyckats peta sönder det. Kolla även att avgasröret, avgasporten och ljuddämparen inte är igensotade.
Jim Lundberg
Min kommentar:
Luftfiltret kan jag utesluta, förgasaren flödar inte över så det kan jag också utesluta, packboxen på vevhusets högersida - den tar jag sist.
52 på huvudmunstycket, där börjar jag med att skaffa ett nytt munstycke på storlek 46 så får vi se vad det har för verkan.