• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En natt med 5-56.
Värmde en lång tid runtom kopplingsnavet till slut rök det om det.
På med kulbultsavdragaren, spände så mycket jag orkade.
Ett hårt slag på avdragarens centrumskruv och detta är resultatet.
Visa bilaga 189758

Tack för alla goda råd.
Fortsättning följer...
Trägen vinner heter det ju. Bra jobbat!

Mitt eget lilla renoveringsprojekt, med Monarped från 1955 med ILO-motor, har slutat med att jag lämnat in den helt isärplockade motorn till en veteranmopedverkstad för hopsättning med nya delar. Vevstaken hade rostat fast i vevaxeln. Jag kan inte det här med att mäta tändspole, lysspole och kondensator och att ställa förgasare och tändning. Tror därför att detta var bästa lösningen för mig. Finns ändå mycket att göra med däck- och slangbyte, rengöring av bränsletank mm.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det gick inte att ta bort kopplingskorgen med det stora drevet utan att klyva motorn.
Det finns inga packboxar i lagerskålarna! Frågan är om det skall vara så eller om någon tidigare ägare slarvat vid monteringen?
Den högra halvan, de två lagren sitter under kopplingskorgen/drevet.
Får forska i om det skall sitta några packboxar där. En aning konstigt.
IMG_2444.JPG
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Det gick inte att ta bort kopplingskorgen med det stora drevet utan att klyva motorn.
Det finns inga packboxar i lagerskålarna! Frågan är om det skall vara så eller om någon tidigare ägare slarvat vid monteringen?
Den högra halvan, de två lagren sitter under kopplingskorgen/drevet.
Får forska i om det skall sitta några packboxar där. En aning konstigt.
Visa bilaga 189761
Packboxarna sitter på vevaxeln en bakom lilla drevet och en på svänghjulssidan, tror dock inte att det är något fel på packboxarna
Hade någon av dessa läckt hade motorn inte gått alls nu när du kommit så här långt med demontering hade jag ändå monterat ner
och bytat båda packboxarna
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det gick inte att ta bort kopplingskorgen med det stora drevet utan att klyva motorn.
Det finns inga packboxar i lagerskålarna! Frågan är om det skall vara så eller om någon tidigare ägare slarvat vid monteringen?
Den högra halvan, de två lagren sitter under kopplingskorgen/drevet.
Får forska i om det skall sitta några packboxar där. En aning konstigt.
Visa bilaga 189761
Nu ger jag mig ut på djupt vatten med tanke på mina kunskaper om motorer. Om det är vevhuset man ser längst upp till vänster, där det är alldeles svart och blött, så tror jag inte att det skall se ut så. Min motor såg ungefär likadan ut när jag lämnade in den för reparation och enligt reparatören skall det vara rent där. Finns säkert andra med kunskap som kan kommentera detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det rök ju rätt mycket förr i tiden innan tvåtaktsoljan kom med 2% inblandning 4% är lite väl mycket oljan är ju så otroligt mycket bättre idag. Men man undrar ju lite om vevstaks tätningarna om röken kommer därifrån Jag har använt tätade lager för att slippa problem med lagertätningar gäller att vända dom rätt om man har lagringar som är tätade från en sidan. När vädret blir bra är det bara att lägga mil på den stiftet ser ju bra ut.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
"Tror" har aldrig funkat i något sammanhang och kommer aldrig heller att göra det. Även om det finns tvåtaktsolja som mineral och syntet så följ tillverkarens anvisning. Men du kan ju prova med jordgubbsdoft, då blir det ju trevligare ju mer det rycker. Du kan ju byta till Triboron så rycker det inte alls. Nä det var en dålig rekommendation det funkar inte på gamla grejor, jag provade på en Zundapp 70 tal häromåret och det kostade mig en kolv och cylinder. Tycker inte ditt stift ser så förfärligt ut, beror ju på hur långt du kört. Här har du lite tips. Guide - Byta luftfilter och munstycke på moped | Twostroke
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har vetskapen om ställbart munstycke försvunnit med oss från 40-talet
Ett måste för 60 år sedan
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja 4 procent var det till alla mopeder även min 60 monark med Ilo Piano men när tvåtaktsoljan kom gick jag över till 2 procent och den gick bättre och rök mindre samma med saaben den skulle ha 3 procent men gick över till 2 procent med nya oljan sen kom ju NGK stiften och motorn gick mycket bättre.
Hade en saab sport de hade en pump som blandade i oljan vid insuget och jöttedyra ytgaps stift som inte klarade stadstrafik efter byte till NGK var de bekymren borta. NGK sitter som standard i min bil 3st kostar över 900kr.
Den moderna oljan koksar mindre och förslitningen av motorn minskar.
Ställbart munstycke passar inte till den gamla rexen det var orsaken till en krock när man halvlåg och skruvade på munstycket läste av mätaren 50km när jag körde in i en stillastående PV begriper inte än idag hur jag kunde klara mej med bara en tandskada. Bilen fick hål i bakluckan och krokig kofångare mopeden bröt framgaffeln och jag reste mej bara upp!! Nästan som man tror på Gud men så långt ska det väl inte gå.
När mopederna ska starta på ett mopedrally ser man direkt vilken olja och hur mycket, sen ser man det också på dom som stannat utmed vägen och tar bort loppor från stiftet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det var mopedutställning i la Jonglera med riktigt gamla veteraner :) så här kommer lite inspirationsbilder :)
 

Bilagor

  • 7B9CA65C-9601-4AFB-B24C-05A67F08BA86.jpeg
    7B9CA65C-9601-4AFB-B24C-05A67F08BA86.jpeg
    3 MB · Visningar: 42
  • D0E454C4-7945-432D-96CC-E0D5C7CC7C83.jpeg
    D0E454C4-7945-432D-96CC-E0D5C7CC7C83.jpeg
    3,4 MB · Visningar: 40

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Trevligt med bilderna.
Restaurerade till nyskick.
Enligt mitt tycke är de charmlösa, bättre då att se vad åren inneburit men att de fortfarande fungerar.
Men det är olika skolor, det går inte att säga att det ena är rätt och de andra är fel.
En Solex, som finns med på bilderna restaurerade jag till körbart skick. Den jag köpte skrället av hade köpt den på en skrot i närheten av Borås.
Genom att motorn sitter över framhjulet blev svänghjulet som en gyro, det var svårt att svänga med den. En hemsk apparat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Castrol TTS hel syntet tyckte jag var bäst när jag åkte en massa mil till Gotland med en 70kubikare den rök lite mindre än de andra billigare helsyntet oljorna men helsyntet är det du ska ha 2 procent räcker enligt vad jag tycker det mesta av röken kommer försvinna motorn sotar inte igen och går bättre eftersom friktionen minskar.
 
Toppen