Veteranmoped

Robert-110

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
7,542
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Jag antar att bränsletillförsel, munstycke och trottelnål spelar roll i samband med gaspådrag.
Jag har inte ändrat på höjden av trottelnålen i förhoppningen om att ingen annan heller har gjort det.
Sitter i läge 2 nedifrån.
Munstycket är märkt B 52 och det är inte tilltäppt.
Kan man läsa ut något av detta beträffande munstycke?
1581768916389.png

IMG_2406.JPG
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
2,979
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Om jag inte minns fel finns det en kanal som ska säkerställa atmorsfärstryck i flottörhuset och den kanalen måste vara öppen, annars låter det som för litet eller skräp i huvudmunstycket. Kan ju bli beläggningar det är ju mässing och inte ovanligt att man ser grön oxidering efter så många år. Kan ju minska arean på munstycket så påt igen med en tunn tråd och rensa.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
2,979
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Jo sk. vedbodstrimning var ofta att ta bort luftfiltret och rensa ljuddämparen lät ju fortare men gick oftast sämre många mopeder som förstördes främst sportmopeder de som finns kvar är ofta sånt som vuxet folk med transportbehov köpte.
 

Robert-110

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
7,542
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Provat igen, först utan luftfilter sedan med luftfilter.
Fungerar bra nu även på fullgas.
Dock går den inte helt max, verkar som om munstycket inte är helt rätt för den motorn.
Tråkigt nog går det inte att sätta in ett reglerbart munstycke, det är vad jag tror.
Så här ser förgasaren ut.
1581947164230.png

Där pilen visar, inne i centrum av förgasaren, inne i flottörbehållaren (heter det då?) finns munstycket.
En liten mässingssak som visas på bilden i inlägg #684.
Munstycket är märkt B 52
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7,475
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Provat igen, först utan luftfilter sedan med luftfilter.
Fungerar bra nu även på fullgas.
Dock går den inte helt max, verkar som om munstycket inte är helt rätt för den motorn.
Tråkigt nog går det inte att sätta in ett reglerbart munstycke, det är vad jag tror.
Så här ser förgasaren ut.
Visa bilaga 189268

Där pilen visar, inne i centrum av förgasaren, inne i flottörbehållaren (heter det då?) finns munstycket.
En liten mässingssak som visas på bilden i inlägg #684.
Munstycket är märkt B 52
Flottörhus heter det. :) Prova att flytta upp nålen ett hack, så får den lite mera soppa.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,808
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Jag har inget ställbart på någon av mina, funkar bra ändå. Du får köpa lite olika munstycke och prova dig fram. Jag köpte en renoveringssats till en förgasare och där låg bland annat ett huvudmunstycke. Men vad skall man med ett munstycke till om det inte är märkt. Undrar så hur det går till i Kina där dessa grejor kommer ifrån. Blev förgasaren så fin med citronsyra och ultraljudstvätten? Den ser ut som ny.
 

Robert-110

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
7,542
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Försök att höja flottörnivån ett par mm
Vad har det för inverkan?

Jag har kört en bit och tog sedan ett foto av tändstiftet.
Enligt Jim Lundbergs bok Stora Tvåtaktsboken del 2, sidan 17, skall tändstiftet ha en brunaktig färg.
Tycker det stämmer rätt väl med tändstiftet på bilden.
IMG_2411.JPG
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4,230
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Nä jag tror han menar höj flottörnivån, enkelt i sån här typ av förgasare, bort med flottörhuset, böj lite på mässingsarmen mellan nålventilen och flottören, tillbaks och prova, när nivån blivit för hög märker du det, då flödar det över, det kan det iofs även göra med otät nålventil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7,475
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Vad har det för inverkan?

Jag har kört en bit och tog sedan ett foto av tändstiftet.
Enligt Jim Lundbergs bok Stora Tvåtaktsboken del 2, sidan 17, skall tändstiftet ha en brunaktig färg.
Tycker det stämmer rätt väl med tändstiftet på bilden.
Visa bilaga 189320
Det ser ju ok ut, men du hade ju problem vid fullgas, om den får för lite orkar den inte, om den får för mycket "fyrtaktar" den.
Kolla framförallt bränsletillförsel innan du gör något annat, annars skapar du bara nya problem!
 
Toppen