• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

F

F.d. 22252

Guest
När man byter kolvringar behöver de slita in sej för att det ska bli bra kompression, sen är ju topplocket sotat och det bidrar ju också. En tvåtaktare lever ju på att den kan andas bra och just nu gör den förmodligen inte det.
Bäst att köra några mil och se hur det går ibland kan det bli så att den slutar fyrtakta speciellt efter en utförslöpa på fullgas när den är varm, tändstiftet har ju rätt färg som den ska ha man kan ju sätta i ett nytt stift med lägre värmevärde det är ju vinter.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Skrapat koks igen i ljuddämparen.
Det verkar som den är rensad nu så gott det går.
Återstår att värma med gasolbrännaren.
Insidan är oljekletig med det är inte att undra på så som det ryker om avgaserna.
Testar med trottelnålen i lägsta läget och utan luftfilter.
Får bli i morgon om vädret är ok, just nu stormbyar.

IMG_2424.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Om jag kommer ihåg rätt så påverkar nålläget i huvudsak delgas och att det är huvudmunstycket som bestämmer blandningsförhållandet vid fullgas. Det händer att folk får stopp i munstycket eller misstänker det och ska rensa med ståltråd eller nålar och då har du för stort hål där eller så har någon försökt att vedbodstrimma.
går ju att testa att byta munstycke ska ju inte vara svårt eftersom det är en vanlig gammal bingförgasare. Helst skulle man ju vilja ha både 50 och 52 och testa, Ofta hade man ju ett par steg större munstycke när motorn var ny för inkörning sen efter hand så bytte man till lägre värde. Brukar stå värdet på munstycket i handboken som följde med, kanhända finns på nätet. Sen kan man ju starta motorn utan ljuddämpare och se om den går bättre det hade jag gjort.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag skrev en fråga på Classic Motor och till experten Jim Lundberg:

1582552534717.png

Victoria MS 50 som ryker och inte vill varva ur

Fråga:
Jag har problem med en Victoria MS 50. Den varvar inte ur helt och det ryker för mycket om avgaserna. Tändningen är inställd med stroboskoplampa 2,2mm FÖD, brytaravståndet är enligt specifikationen.
Jag har provat med trottelnålen i alla fyra lägena men dess inställning påverkar väl bara mellanregistret? Jag har också provat med att ta bort luftfiltret så att inte lufttillförseln är strypt.
Det sitter en Bing-förgasare där munstycket sitter i centrumröret inne i flottörhuset. Där sitter ett munstycke märkt "B 52". Det kan ju tänkas att förra ägaren/ägarna petat i munstycket och råkat förstora hålet. Skall jag köpa ett annat och då mindre munstycke eller hur kan man lösa problemet?

Svar: Detta kan bero på flera saker. Det kan vara så att packboxen på vevhusets högra sida läcker så att det sugs in växellådsolja i vevhuset. Man kan byta denna packbox utan att dela motorn, men kopplingskorgen måste bort då den är i vägen.

För mycket bränsle/för lite luft är den andra varianten. Om luftfiltret är rengjort så kan man utesluta detta som orsak. Kvar är då huvudmunstycket och flottören. Om den senare inte tätar som den ska – eller att den är av fel modell så stiger flottörhusnivån så att motorn får för fet bränsleblandning med de symtom du angett. Om flottören läcker brukar det snart droppa bensin från förgasaren om bensinkranen är på och motorn är avstängd. Reparationer av flottören med ansenliga mängder lödtenn kan ge en tung flottör som även då ger för hög flottörhusnivå.

När det gäller huvudmunstycket så ska i alla fall den "långa Victoriamotorn", MS 51 ha storlek 46 (48 vid inkörning) på munstycket. Detta då på en 8 mm Bingförgasare. Då verkar ditt munstycke av storlek av storlek 52 vara ett par nummer för stort – även om ingen har lyckats peta sönder det. Kolla även att avgasröret, avgasporten och ljuddämparen inte är igensotade.

Jim Lundberg

Min kommentar:
Luftfiltret kan jag utesluta, förgasaren flödar inte över så det kan jag också utesluta, packboxen på vevhusets högersida - den tar jag sist.
52 på huvudmunstycket, där börjar jag med att skaffa ett nytt munstycke på storlek 46 så får vi se vad det har för verkan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad bra då har du hittat felet, har ju haft flera mopeder med 52 som huvudmunstycke så jag reagerade inte på numret. Hade en Vicky med den motorn tror det var -56 årsmodell.
Tror att den motorn var ganska mottaglig för trimning så borrar du upp den lite så passar nog munstycket :cool:
Men ganska knepigt att den kanske gått en massa mil och rykt, en bidragande orsak till slitna ringar när det koksat.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det är lika bra att göra det grundligt så jag började demontera kopplingen för att komma åt packboxen som sitter under kopplingskorgen.
Jag kommer så här långt:
IMG_2425.JPG

Själva kopplingskorgen verkar nitad på underliggande drev.
Frågan är hur jag demonterar resten.
Det sitter en kuggrulle på axeln, i centrum av axeln finns en urgröpning kanske avsett för ett centrum för en avdragare?
Vågar inte bända/skruva före det att jag vet vad som är rätt.
Några tips?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Detta blir en seg följetång.

Köpte en Bussning på Biltema med en innerdiameter på 25mm, samma som ytterdiametern på kopplingsnavet.
IMG_2431.JPG

Får fixa till den genom att såga bort nederdelen så att det blir kvar en grov bricka.
IMG_2432.JPG

Den vänstra delen använder jag.
IMG_2437.JPG

Trär på den på kopplingsnavet och sedan tillbaka med låsringen.
.IMG_2438.JPG

Monterar på avdragaren, spänner, värmer med gasolbrännaren, knackar rejält på avdragarens centrumstång.

IMG_2439.JPG

Det som händer så småningom är att låsringen kränger ur sitt läge. Fiasko!
IMG_2440.JPG

Provar med en annan avdragare, nog avsedd för kulbult men greppet passar in i spåret för låsbrickan.
Spänner, värmer med gasolbrännaren, knackar.
IMG_2441.JPG

Inte lossar kopplingsnavet.
Är tom på idéer för tillfället.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Inte lossar kopplingsnavet.
Är tom på idéer för tillfället.
[/QUOTE]
Antar att du redan använt rostlösande spray som fått verka ett tag Innan du går på med värme?
Kjell
 
Toppen