Robert-110
FD HBK Medlem
Nu till allvarligare händelser.
Jag får ingen gnista på stiftet, ändå var jag noga med fastställandet av förtändning, brytarnas öppningstillfälle och brytarnas öppning.
Ringde min motoriske överläkare, kompisen i MC Veteranerna Kbs.
"Du gör fel, du skall börja med att kontrollera abriss, rätt abriss ger stark gnista".
För den som inte vet vad abriss är kommer en förklaring här, nördarna kan hoppa över några meningar.
I svänghjulet sitter 6 magneter, på bilden markerade med grönt.
Tändspolen ser ut så här, (en gammal avdankad på bilden).
Tändspolen har två ankare som tillsammans med magneterna alstrar en elektrisk ström när svänghjulet snurrar, rotationsriktning som pilen visar.
Magnetfältet är som störst när svänghjulsmagneten har lämnat tändspolens ankare + ca 7 mm, det kallas för abriss och i detta läge skall brytarna börja öppnas.
Det aktuella tändspoleankaret som skymtar i den övre öppningen i svänghjulet är markerat med ett blått streck.
Avståndet mellan tändspolens ankare och den magnet som just lämnat ankaret är 7 mm.
Nu provkör jag genom att koppla en handborrmaskin som får svänghjulet att snurra.
Ingen gnista på stiftet men det gnistrar om brytarspetsarna.
Är felet en dålig kondensator, vad säger de sakkunniga?
Jag får ingen gnista på stiftet, ändå var jag noga med fastställandet av förtändning, brytarnas öppningstillfälle och brytarnas öppning.
Ringde min motoriske överläkare, kompisen i MC Veteranerna Kbs.
"Du gör fel, du skall börja med att kontrollera abriss, rätt abriss ger stark gnista".
För den som inte vet vad abriss är kommer en förklaring här, nördarna kan hoppa över några meningar.
I svänghjulet sitter 6 magneter, på bilden markerade med grönt.
Tändspolen ser ut så här, (en gammal avdankad på bilden).
Tändspolen har två ankare som tillsammans med magneterna alstrar en elektrisk ström när svänghjulet snurrar, rotationsriktning som pilen visar.
Magnetfältet är som störst när svänghjulsmagneten har lämnat tändspolens ankare + ca 7 mm, det kallas för abriss och i detta läge skall brytarna börja öppnas.
Det aktuella tändspoleankaret som skymtar i den övre öppningen i svänghjulet är markerat med ett blått streck.
Avståndet mellan tändspolens ankare och den magnet som just lämnat ankaret är 7 mm.
Nu provkör jag genom att koppla en handborrmaskin som får svänghjulet att snurra.
Ingen gnista på stiftet men det gnistrar om brytarspetsarna.
Är felet en dålig kondensator, vad säger de sakkunniga?