• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Som jag ser behovet av solceller till batteri, det är en spänningsregulator, liknande vad man har byggt för 20 år sedan - ind 10 - 25 volt till 14,3 volt, kan göras för under 300 kr (max. 7,5 Amp) .
tilsvarende denne CarLab.dk | Spændingsregulator - Ind(10-16V) - Ud(12V) - 18W, online, køb

Måste finns på nettet.

Ser ingen grund att det måste bli 23 amp - 270 watt, och begränsa bra ladning fron generator - min generator till batterier 62 - 69 amp fron början av generator ladning !
Min konklusion - endast propotionsmässig regulering fron solcelle eventuellt separeret med egen skill relä (100,-).

Her forstår jeg ikke hva du mener? Men en 18W regulator er vel helt bortkastet?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har snabbere ladning med generator direkte exempelvis 3,5 timer - du 4,5 timer.
Jag får testa med nya mättre.
-
DC til DC i tilsvarende - likedan men +.
Men inte nödvendigen 23 Amp - exempelvis 7,5 - 12 Amp.

Värje ampere kostar för DC-DC laddere - men sluttligen du få endast + 10% ( tvivlsam för mig ).
- min mätning var generatoren ökade laddenrens resultat på endast ½ tima, fron vedlikehold 13,8 volt till 14,3 volt på endast ½ timma !

Det er jätte bra at ha' konditionerade batterier.
Just laddad 6,2 Ah på 9 timmar med liten 10 A laddere. :yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tilsvarende - likedan men +. = jeg skønner ikke.
Men inte nödvendigen 23 Amp - exempelvis 7,5 - 12 Amp = jeg skjønner fremdeles ikke

Solcelleregulatorene levere vel som oftest, enten som 10A eller 20A og da er vel ikke Ctek sin 20A så galt? Har selv et panel på taket som tilsvarer ca. 210W
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

OK - men da spændingsregulatoren endast koster exempelvis (teknisk rå)120,- for 7, 5 ampere, tyckes jag att 2000,- är en hög pris for 3 x 7,5 amp = 23 amp.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Bredo, nå må vi ikke fjerne oss fra det opprinnelige som nemelig er dårlig lading under fart. At man også kan bruke solcellepanel er et+.

Med bare ca. 1 timme lading vil DCDC laderen putte 10-15A mer inn på batteriet enn uten når ladningen er i den fasen. Så med motoren i drift vil DCDC laderen på noen timer ladet mere enn solcellepanelet hadde greid på mange dager? Så man må ikke blande det sammen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Bredo, nå må vi ikke fjerne oss fra det opprinnelige som nemelig er dårlig lading under fart..............
Rätt - jäg trode du var stannat på emnet - men da var andre frågar - OK.

...................Med bare ca. 1 timme lading vil DCDC laderen putte 10-15A mer inn på batteriet enn uten når ladningen er i den fasen..........

Nej - nei :), min generatoren ger 62 - 69 ampere --- din DC-DC laddere endast 23 ampere ( fron början )
Min laddan, samme kvantum som din - 1 timma mindre en din - du kommer i håg ?

Nu får jag testa laddning ampere värja 15 minutter till fullt laddat - om möjligen.

OK 0,47 Kwh likedan tidligen mätning eller hur mycket ?

PS. tyckes att realistiska test er bättre en som teori.
OK - jag vet det är beroende på lattning mottagende - mina batterier 1 AMG 1 år - 2 fritidsbatterier (~) 5/6 år.
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Da er prosjektet klart. Skal lage ett brudd på printplaten. Da er bodel lading separert og går KUN over Ctec Dual. Alle andre funksjoner i anlegget er upåvirket.

Jeg skal koble slik jeg laget skjema, da blir det svært korte kabler fra Ctec og til batteriene. Fra solcellene trekker jeg en godt dimensjonert +kabel fram til Ctec og kjører alt panelet leverer helt fram til Ctec lader før det blir regulert. Bruddet jeg skal lage er å slipe av en leder på printen, det ar alt. Med dette anlegget forblir kontrollpanelet med batteriinnhold intakt, samt at min Votronic battericomputer også er intakt.

Her er skjema jeg laget, men med "bruddet" på printen inntegnet. Seriøst proff skisse :wink:

KoblingsjemaNE185-RAogCtecDual.jpg



trace2-Kopi.jpg
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

OK, men synes det virker omfattende. Litt usikkert hva som skjer i EBLen med hensyn til om noe som ikke skal bli spenningsløst, blir det noe som faller ut? Cteken må gå med bilen ved salg om det ikke skal bli en loddejobb igjen?


Jeg vile skrudd av + polen på bodelsbatteriet og satt den på D260S og laget en ny tilkopling fra batteriet til den andre tilkoplingen til D250S.

Da vil EBLen og alt i bodelen få strømmen via generatoren og D250S vil bare lade bodelsbatteriet og alt virker som det skal. Når motoren stopper vil et rele lage forbindelsen med ledningen D250S har kuttet og alt virker igjen via EBLen.

Lett og demontere ved salg og batterimonitoren vil vel også i dette tilfelle virke normalt? Litt avhengig hvor du har koplet den, men står den på - siden av batteriet er det greit.

ctek.jpg
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Rätt - jäg trode du var stannat på emnet - men da var andre frågar - OK.



Nej - nei :), min generatoren ger 62 - 69 ampere --- din DC-DC laddere endast 23 ampere ( fron början )
Min laddan, samme kvantum som din - 1 timma mindre en din - du kommer i håg ?

Nu får jag testa laddning ampere värja 15 minutter till fullt laddat - om möjligen.

OK 0,47 Kwh likedan tidligen mätning eller hur mycket ?

PS. tyckes att realistiska test er bättre en som teori.
OK - jag vet det är beroende på lattning mottagende - mina batterier 1 AMG 1 år - 2 fritidsbatterier (~) 5/6 år.

Jeg gir opp, jeg har jo som sagt nesten dobbelt så stor generator som deg og får med DCDC bedre lading enn med bare den. Det er ikke TEORI, det er fakta og målt. testet og bekreftet.

Som jeg har sagt tidligere er ditt system så fantastisk markedfør det og selg det og bli en lykkelig og rik mann.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

OK, men synes det virker omfattende.
Cteken må gå med bilen ved salg om det ikke skal bli en loddejobb igjen?


Jeg vile skrudd av + polen på bodelsbatteriet og satt den på D260S og laget en ny tilkopling fra batteriet til den andre tilkoplingen til D250S.

Da vil EBLen og alt i bodelen få strømmen via generatoren og D250S vil bare lade bodelsbatteriet og alt virker som det skal. Når motoren stopper vil et rele lage forbindelsen med ledningen D250S har kuttet og alt virker igjen via EBLen.

Lett og demontere ved salg og batterimonitoren vil vel også i dette tilfelle virke normalt? Litt avhengig hvor du har koplet den, men står den på - siden av batteriet er det greit.

Visa bilaga 46242

Hei Tor!

Takk og takk for innspill.

Det blir ikke problemer med "vinter rattrust" når man har prosjekter på gang :)

Kjøper glatt argumentet med at det er omfattende, og iallfall trøblete retur til original om det skal skje. Og det er jo mulig for å bruke Dualen på neste bil...

Men jeg forstod ikke helt tegninga di. Jeg har laget ei skisse med ett rele som bryter + fra sentralen, når motor starter, er det noe slik du mente?

Med slik løsning som du har, og dette blir, så blir det ekstremt korte kabler for lading. Og ja, shunten for battericomputer sitter på -polen omtrent :)

vennlig hilsen
Fred R
Ctecmedskillerele.jpg
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nei, Nei. I ditt tilfelle nå vil D250S få + i på begge kontakter. På den ene fra startbatteriet og den andre fra bodelsbatteriet.

Du må la D250S bryte forbindelsen til + polen på bodelsbatteriet, så nære batteriet som mulig. Dette for å eliminere spenningsfallet i så mye som + ledningen til bodelsbatteriet som mulig. Slik at det er forbindelse i den ledningen du har flyttet/kuttet, når generatoren lader. Når generatoren ikke lader vil all forbindelsen til bodelsbatteriet + pol være brutt.

Så må du sette inn et rele som lager den forbindelsen "over" D250S, når ikke generatoren lader.
 

Bilagor

  • Ctecmedskillerele.jpg
    Ctecmedskillerele.jpg
    67 KB · Visningar: 24

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann Tor!

Voksenopplæring på gang her vettu ;

Det er ett eller annet jeg ikke forstår her :)

Slik tenker jeg:
Inn på DCDC laderen skal det fores med original strøm fra generator.
Ut fra DCDC laderen skal det leveres kvalitets strøm direkte til bodelbatteri.

I El sentralen bak går original generator ladespenning bakover og inn på J1(grønn linje).
Original Ladestrøm går så videre over skillerele og ut fra punktet J2 og direkte fram til bodelbatteri(rød linje framover). J2 er også punktet bodels forbrukere er koblet originalt.

På den siste tegninga jeg lagde så trodde jeg at ett rele som bryter denne originale ladestrømmen framover igjen til bodelbatteri når motoren er i gang, ville gjøre at kvalitets strømmen fra DCDC kun blir styrt til bodelbatteriet, og ikke tilbake og inn i parallell med generatorens ladestrøm siden den røde parallell kabelen ble brutt med rele.


På bilde når man ser denne dcdc dual så er vel nedre venstre polpunkt inn fra generator, og nede til høyre er kvalitets ladestrøm ut?.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vi må slutte og snakke på denne tia, hue fungerer ikke helt. Mulig du har rett, men jeg har nå gjort som jeg beskriver på 2 bobiler og det har fungert, fordi da brytes også forbindelsen i EBLen og de 2 batteriene får ikke kontakt med hverandre, men i ditt tilfelle gjør de det. Så er det spørsmål om noe kan lage inviklinger p.g.a. det og det er det jeg ikke kan tenke klart på nå. Og i ditt tilfelle vil det ikke kunne gå strøm igjennom EBLen når generatoren lader og vil den da virke korrekt? I mitt tillfelle går det "normal" strøm igjennom EBLen når generatoren lader og der fungerer ihvertfall alt korrekt.
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

He-he....

der var jeg i går kveld, da hang ikke hue med i det hele tatt :) Alt ble bare pottit og kål.

Men din ide og løsning med å bruke rele for å bryte parallell og sikre optimal lading blir løsningen, da er det enklere retrett til original anlegget senere!!.

Nå skal hue her hviles også!.

:angel:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Mine herrer - dere har begge fungerende løsninger, hvilket som er best kan dere diskutere så lenge dere vil. Forskjellen er at Rusken lar ladestrømmen komme via EBL, mens Tor sin løsning har bypass på denne for ladning.
Skal dere legge på ekstra finesser så vil jeg si Tor sin løsning er den som ber om minst trøbbel - ingen stor strøm gjennom EBL.

Ps er i annen tidssone, det er nå jeg er fullt våken.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann!

Dette her har dere bedre peiling på enn meg!! og jeg ikke helt forstår Tor sitt skjema så kan dere forklare meg, for eg grubler.... :)

For meg så ser det ut som om Ctec laderen sin inngang blir tilkoblet + fra servicebatteri.

Utgangen på Ctec blir samkjørt med dynamos ladestrøm som kommer via ebl bak og framover igjen. Utgangen på Ctec er samtidig tilkoblet ett skille rele som går tilbake til servicebatteri. Denne åpner for gjennomgang når motor går.

For meg, (og jeg er ikke fag kyndig), så ser det ut som om servicebatteri er leverandør av driftsspenning på Ctec og via ett rele samtidig også mottaker av Ctec ladespenning?. har jeg forstått rett?

Mvh
FredR
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Knut
Godt og se at ikke alle huene fungere i Australia heller:D (Forøvrig et land vi også har fått vært bobilturister i og det slår det meste vi har vært borti, så en ting er helt sikkert. Vi skal dit igjen.)

Det er mitt forslag som all ladestrømmen går igjennom EBLen og det er fordi jeg vil være sikker på at alt fungerer. Om en ikke sender ladestrømmen til bodelsbatteriet gjennom EBLen kan det være endel ting som ikke fungerer, som f.eks. 12V på kjøleskap under fart o.s.v. Blir for mye tenkearbeid og studering av koplingsskjema. Derfor sender jeg all ladestrømmen igjennom EBLen og alt fungerer som orginalt.

Er imidlertid litt spent nå når Smartpassen skal monteres og den sender inntil 80A igjennom og da er det helt sikkert at sikringen ryker og jeg må i tenkeboksen igjen. Gjør jeg ikke noe med ledningene vil jeg tro de er dimmensjonet slik at sikringer i EBLen holder og det ikke blir noe problem. De holdt jo tidligere og Cteken kan jo ikke forsterke strømmen, men holder den stabil lenger og korter ned ladetiden.

Rusken

Både ditt og mitt forslag er som Ctek beskriver, men forskjellen er at du setter inn Cteken før Eblen og jeg etter og konsekvensene ved å sette den inn før kan være som det er beskrevet i svaret til Knut.

Så i begge tilfeller er Cteken satt inn ved og bryte + ledningen til bodelsbatteriet og ut av Ctekens tilkopling, kommer kvalitetsstrøm og spenning som du beskriver når generatoren lader. Den andre koplingen på Cteken er koplet til startbatteriet. Er også om å gjøre og få kortest mulig ledning fra Cteken til batteriet slik at spenningsfallet blir minimalt. Når generatoren ikke lader vil Cteken bryte forbindelsen mellom de to batteriene og det gjør jo EBLen også. Så må vi sette inn et relee som lager forbindelsen mellom startbatteriet og EBLen, når generatoren ikke lader. Værre er det ikke:D:D
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Rusken
Værre er det ikke:D:D

Lett å si det :)

Jeg leser og leser, jeg skal lese litt til og prøve å forstå.

Daniel hos Ctec har virkelig fulgt meg godt opp, kjempeservice!, han skrev dette til meg i formiddag:
"Jag vet också att de finns användare som har monterat laddaren mellan J2 och service batteri och monterat ett relä parallellt med laddaren med samma funktion som det du har ritat in. Det ska fungera på samma sett som du beskrivit men möjligen en enklare installation".

Hvordan ser dette ut?


Blir mye om dette, men det er jo fint å lære før man lager...

:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Da er Daniel, Knut og jeg enige. Men Daniel og Knut beskriver ikke mulig ulempe det kan med føre og ikke la ladestrømmen gå via EBLen.

Husk det blir mer og mer elektronik i den og noen er det Canbuss stryring av enkelte funksjoner og strømmen er underfull og derfor holder jeg en knapp på mitt forslag for å utelukke evt. "elektriske overraskelser" som kan skje om noe i EBLen blir spenningsfritt.
 
Toppen