• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.149
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja de kunde ha varit mindre och ändå täckt hela höjden tillsammans som är det viktigaste. Men alla mindre drar lika mycket ström/80W så...... en smaksak. Tänk bara på och kolla för fästklackarna ?? (kan ha fel) ökar väl storleken/bredden på fläktarna tror jag, men då kanske du kan vrida dem 90° så fästena hamnar på höjden i stället.
Fläktarna är ju så öppna, och med monteringssatserna som fasthållning så blir det ju inte mer täppt än så här, så då är ju flödet av fartvinden inte mycket störd. när man kör.

OBS. tänk på, och jag vet faktiskt inte hur Biltemas fläktar är, men på en del fläktar som man kan använda både som tryckande om de monteras framför kylaren, eller som sugande om de sitter bakom kylaren som i ditt fall så skall själva roterande fläkten i fläkten vändas åt rätt håll.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kollade och fläktvingarna kan/skall vändas, beroende på om de sitter som tryckande eller som sugande från början naturligtvis.
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Monterat dit fläktarna i eftermiddag, ser bra ut, fick lossa kylaren och trycka in den lite för att få dit stripsen framifrån. Jag har ju gjort allting i fel ordning. Skulle tagit bort kylaren först, spolat igenom allting, monterat termokontakt och fläktar behändigt och sedan monterat tillbaka kylaren.:mad:
Jaja det gick så här också. Upptäckte att var vått under nedre kylarslangen, gjorde en Herbeter och satte en extra slangklämma:).
Torkade och såg att det kom från termokontakten, ja den ska ju bytas ändå, hoppas inte plastmöget är sprucket.
Otroligt mycket sladdar på kors och tvärs, bruna, svarta, röda, gula, blåa....vid ena sidan en boll av sladdar hopknölade, kopplingar, stift, osv.
Är alltid svart sladd jord? På nya fläktarna finns en blå och en svart, hoppas blå ska kopplas till plus.
Det märks att jag är den 19:e ägaren till bilen, alla har vär dragit sina sladdar hit och dit så har det blivit rörigt.

( Mer gnäll: Fick medicin till hunden idag från Apotea, en årsförbrukning, men utgångsdatum i februari...40 min. i telefon kö, sen en snorkig dam, sen mejl om hur jag ska skicka bilder på förpackningen och sen skicka tillbaka medicinen.)
Trevlig helg!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.149
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är alltid svart sladd jord? På nya fläktarna finns en blå och en svart, hoppas blå ska kopplas till plus.

Trevlig helg!
Hej, det beror bara på vilket håll fläktmotorn skall gå åt. Likströmsmotor som går lika bra åt båda håll.
Fläktvingarna skall ju ev. vändas om de sitter åt fel håll så den konvexa →( sidan av bladen är framåt i bilen där luft skall sugas från och sedan är det ju bara att koppla så att fläkten/fläktarna går åt det håll så det blåser bakåt mot växellådan.
Hoppas du redan gjort det enligt Ps. i inlägg #121 och Biltemainstruktionen nedan, eftersom de nu sitter på plats, annars blir det väldigt reducerad effekt på dem, och måste tyvärr ändras/vändas rätt i så fall.

"Kylfläkt i universalt utförande med vändbara blad för sugande eller tryckande funktion."


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.648
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, det beror bara på vilket håll fläktmotorn skall gå åt. Likströmsmotor som går lika bra åt båda håll.
Fläktvingarna skall ju ev. vändas om de sitter åt fel håll så den konvexa →( sidan av bladen är framåt i bilen där luft skall sugas från och sedan är det ju bara att koppla så att fläkten/fläktarna går åt det håll så det blåser bakåt mot växellådan.
Hoppas du redan gjort det enligt Ps. i inlägg #121 och Biltemainstruktionen nedan, eftersom de nu sitter på plats, annars blir det väldigt reducerad effekt på dem, och måste tyvärr ändras/vändas rätt i så fall.

"Kylfläkt i universalt utförande med vändbara blad för sugande eller tryckande funktion."


M.v.h. JANKRO.
Det är inte säkert att en likströmsmotor går lika bra åt båda håll, det beror på hur den är konstruerad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.149
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är inte säkert att en likströmsmotor går lika bra åt båda håll, det beror på hur den är konstruerad.

Nej absolut inte säkert, det är olika. Men de här "billigare" till kylarna som kan användas till både tryckande och sugande funktion och som man skall vända fläktbladen på är likvärdiga åt båda håll, förenklar väl lagerhållningen lite samt håller sig lägre i Watt än de där som har böjda "vingar" och ibland mer än tredubbla effekten.
Den här rackar'n är lite större visserligen men är på 260W i stället för 80W, kostar fem gånger så mycket som Biltemas motsvarande (16") men då får man bestämma sig om vill ha tryckande eller sugande funktion på den från början.
Den påstås skyffla 3320m³/tim. i stället för ca. 1000m³/tim. för Biltemas i motsvarande storlek.
Kylarfläkt.JPG
En gammal Ducato bensin njuter troligen fullt ut även om den "bara" har två Biltemafläktar där fram i stället för original gräddvisp med dålig spänning när det börjar bli hett i köer och klättring över lite jobbiga bergsvägar. Det verkar som de i alla fall har så bra kvalité att de håller länge. Två blir ju lite extra säkerhet om en skulle gå sönder dessutom, för utan fläkt måste man stanna för att rädda motorn om man inte kan hålla upp hastigheten och farvinden.

Vi hade typ "småmotorer", men som användes som tachometer/varvräknare i maskiner till att hålla koll på hastigheten på stora motorer så att säga, och de ställde man in spänningen ut från vid ex. 1000v/min genom att vrida på gaveln så att kolen flyttade läge i förhållande till magneterna.
Om man gör så på en motor i stället så blir den optimerad bara åt ett håll, och sämre åt det andra. Sedan finns det troligen mer finesser med placeringen mellan kolen, magneter, kraft m.m.

Det är möe grejjer på ett spett sa bonden och klia sig i huvudet :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nej absolut inte, det är olika. Men de här "billigare" till kylarna som kan användas till både tryckande och sugande funktion och som man skall vända på fläktbladen på är likvärdiga åt båda håll, förenklar väl lagerhållningen lite samt håller sig lägre i Watt än de där som har böjda "vingar" och ibland mer än tredubbla effekten.
Den här rackar'n är lite större visserligen men är på 260W i stället för 80W, kostar fyra gånger så mycket men då får man bestämma sig om vill ha tryckande eller sugande funktion på den från början.
Den påstår skyffla 3320m³/tim. i stället för ca. 800m³/tim. för Biltemas.
Visa bilaga 236681
En gammal Ducato bensin njuter troligen fullt ut även om den "bara" har två Biltemafläktar där fram i stället för original gräddvisp när det börjar bli hett i köer och klättring över lite jobbiga bergsvägar. Det verkar som de i alla fall har så bra kvalité att de håller länge. Två blir ju lite extra säkerhet om en skulle gå sönder dessutom, för utan fläkt måste man stanna för att rädda motorn om man inte kan hålla upp hastigheten och farvinden.

Vi hade typ "småmotorer", men som användes som tachometer/varvräknare i maskiner till att hålla koll på hastigheten på stora motorer så att säga, och de ställde man in spänningen ut från vid ex. 1000v/min genom att vrida på gaveln så att kolen flyttade läge i förhållande till magneterna.
Om man gör så på en motor i stället så blir den optimerad bara åt ett håll, och sämre åt det andra. Sedan finns det troligen mer finesser med placeringen mellan kolen, magneter m.m.

Det är möe grejjer på ett spett sa bonden och klia sig i huvudet :confused:.

M.v.h. JANKRO.
Jo jag har faktiskt byggt om en startmotor ford 1,2kw eftersom den var godkänd som vinch i modellfygsammanhang och då talar vi om sm och em.
Man hade en apparat som mätte det inre motståndet med låst axel under väldigt kort tid.
Att flytta kolen på min startmotor med en helt ny gavel byggd i aluminium var enkelt.
Att öka effekten till nästan det dubbla skulle ha gått. Istället för att lasta ner en lågvarvig motor så mycket som gick för att töja en nylonlina så mycket man kunde för att få en slangbelle effekt kunde man om man utnyttjat det fått en mycket högre utgångshastighet.
Det som är intressant är att det satt flerfaldig sm segrare tillika silver em medaljör och flera andra som tyckte det sportsligt skulle vara tveksamt även om de med godkända vinchar enligt mätningarna skulle kunna använda dom.
Roligt att se att man höll på andemeningen i regelverket inte i den tekniska möjligheten att förbättra.
På tävling skulle det vara lika.
Tilläggas ska att jag själv hade inget med den typen av tävlingar att göra egentligen hade inget i den prisklassen att flyga med.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, sladdarna är dradda, allt kopplat, reläet på plats och den nya termokontakten 82-72 grader iskruvad. Provstartat "vrål"åket, fläktarna gick igång strax innan mätaren nått 90 gradersmarkeringen. Blåser inåt. Allt fungerar. Ja tack vare god handledning.

Tråkigt väder, fint duggregn, varför fortsatte jag inte att bygga carport, grävde ner plintar sen tröttnade jag...
När det blir torrt väder ska jag fortsätta pyssla med det elektriska, försöka samla ihop sladdar och dra dom snyggare. I min Volvo från 2000 syns inte en sladd i motorutrymmet. Skönt att öppna huven och se att det är rent och prydligt. Solifer är latin och betyder "ljusbäraren", det namnet förpliktigar ju. Mvh, Ingvar.P1010749.JPGP1010750.JPG
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, Gott Nytt År! Jag satt och läste papper som följde med bilen, primus värmepannan 2450 ska ha 50kPa medan spis och kylskåp ska ha 3kPa. Det förklarar varför det var så dåligt kräm i pannan när jag provkörde den i höstas. Var ute och kollade, det satt en 30mpa reduceringsventil på flaskan, den skulle sitta efter fördelningsventilen ju. Sedan en 500mpa regulator på flaskan efter ritningen. Får bygga om i sommar, tänkte ha 2 alugas tankflaskor. 500 låter häftigare än 30 ju. Om jag släpper det till spisen går det ju fortare att koka kaffe hehe, nä gasol ska man inte skoja med... Trist väder, efter nyår ska jag kolla med verkstan om de har ont om jobb så de kan ta sig an Pärlan med grenrör och drivaxlar....Trevlig helg, min sambo Dixy hälsar från fåtöljen...
IMG_20241229_112231.jpgIMG_20241229_103945.jpgIMG_20241229_103956.jpgIMG_20241229_074711.jpg
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Idag har jag hämtat hem premiumbilen, den har varit på verkstad i tre veckor. Bytt grenrörspackning och nya drivaxlar och packboxar i växellådan. De tog ner motor-växellådepaketet, monterade nån sorts jigg och borrade ut några, kanske alla pinnbultarna ur topplocket. Grenröret var böjt på flera håll? planslipade det och fick borra upp hålen lite så det fick plats att expandera. Genrörspackningen kostade 87,55kr, sen tog de lite för jobbet med. Bankkontot minskade med 29380kr.
Jag kunde höra motorn när jag körde hem, G-kraften var grym när man stampade plattan i mattan:cool:. De har nog spänt ihop "paketet" bra för när jag körde dit så skramlade växelspaken i 5ans läge men den var tyst när jag körde hem. Den "bluddrar" när man släpper gasen och motorbromsar, länge sen jag körde en bil med förgasare, minns inte om det är normalt eller man ska snålställa förgasaren lite.
Känns skönt med nya drivaxlar, växellådan är en utbyteslåda, ägare nr.18 köpte en beg. på en skrot för 12000kr, den gamla skorrade när man växlade, "synkringarna" sa han. Hoppas utväxlingen är samma, det var samma nummer på lådorna sa han. Originallådan fick jag med i köpet, jag ska skicka den till Norrköping, där finns en expert på att renovera lådor, Jankro tror jag han heter. ;)
Nu när grovjobbet är gjort ska jag finlira med ny olja i lådan och motorn, funderar på att montera bort sängen över framstolarna, använder inte den, slår huvudet i ofta. Trevlig Helg!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ett grymt inlägg!
De bör väl ha jobbat drygt 10 h för det arvodet?
Bludder och bluddrar är kanske bra att ha? I varje fall lite?
Men, packboxar i växellådan ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.678
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Idag har jag hämtat hem premiumbilen, den har varit på verkstad i tre veckor. Bytt grenrörspackning och nya drivaxlar och packboxar i växellådan. De tog ner motor-växellådepaketet, monterade nån sorts jigg och borrade ut några, kanske alla pinnbultarna ur topplocket. Grenröret var böjt på flera håll? planslipade det och fick borra upp hålen lite så det fick plats att expandera. Genrörspackningen kostade 87,55kr, sen tog de lite för jobbet med. Bankkontot minskade med 29380kr.
Jag kunde höra motorn när jag körde hem, G-kraften var grym när man stampade plattan i mattan:cool:. De har nog spänt ihop "paketet" bra för när jag körde dit så skramlade växelspaken i 5ans läge men den var tyst när jag körde hem. Den "bluddrar" när man släpper gasen och motorbromsar, länge sen jag körde en bil med förgasare, minns inte om det är normalt eller man ska snålställa förgasaren lite.
Känns skönt med nya drivaxlar, växellådan är en utbyteslåda, ägare nr.18 köpte en beg. på en skrot för 12000kr, den gamla skorrade när man växlade, "synkringarna" sa han. Hoppas utväxlingen är samma, det var samma nummer på lådorna sa han. Originallådan fick jag med i köpet, jag ska skicka den till Norrköping, där finns en expert på att renovera lådor, Jankro tror jag han heter. ;)
Nu när grovjobbet är gjort ska jag finlira med ny olja i lådan och motorn, funderar på att montera bort sängen över framstolarna, använder inte den, slår huvudet i ofta. Trevlig Helg!
Bluddrar vid motorbroms. Om det även är avgassmällar vid motorbroms kan det bero på tjuvluft. Så var det på min bil i flera år. Motorn sög in tjuvluft mellan förgasarens halvor.


För några år sen gick bilen knappt att köra efter vinteruppställningen. Motorn bluddrade och nästan stannade vid gaspådrag. Oj vad jag letade efter vad som felade. Jag höll på att ge upp. Jag testade att dra åt sex skruvarna på toppen förgasaren. Efter det gick motorn hur bra som helst. Även avgassmällarna var borta. Det är lite lurigt med sånna här fel som kommer smygande och under flera års tid.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Bluddrar vid motorbroms. Om det även är avgassmällar vid motorbroms kan det bero på tjuvluft. Så var det på min bil i flera år. Motorn sög in tjuvluft mellan förgasarens halvor.


För några år sen gick bilen knappt att köra efter vinteruppställningen. Motorn bluddrade och nästan stannade vid gaspådrag. Oj vad jag letade efter vad som felade. Jag höll på att ge upp. Jag testade att dra åt sex skruvarna på toppen förgasaren. Efter det gick motorn hur bra som helst. Även avgassmällarna var borta. Det är lite lurigt med sånna här fel som kommer smygande och under flera års tid.
Bra tips, tack. Kan vara avgassmällar också. Ska se över förgasaren före nästa provtur. Lite kallt om fingrarna ännu att meka...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.830
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har inte läst igenon hela tråden men kolla alla filter och drivmedelspumpen också, dessa fel kan uppstå om bilen får för lite drivmedel.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Ett grymt inlägg!
De bör väl ha jobbat drygt 10 h för det arvodet?
Bludder och bluddrar är kanske bra att ha? I varje fall lite?
Men, packboxar i växellådan ?
Grymt var ordet sa Bull, ja jag menar oljetätningarna där drivaxlarna går in i lådan. Finns väl en inuti lådan också men jag lät bli att byta den he he. Ja det är mycket pengar men jag blev tröstad när jag läste tråden Villhöver, skönt att läsa att jag inte är ensam om att spendera på husbilen .
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, jag har letat efter ett låsbart tanklock på en personbilsskrot. Verkar va en unik anslutning, kunde inte hitta nån bil med dessa tre "hack". Känner ni till något bilmärke med den anslutningen? Jag har ännu inte sökt vidare på t ex nya husbilsdelar osv.

Monterade ner sängen över framstolarna, blev nöjd med resultatet, skönt att kunna stå rak där....ska bli soffliggare sen...IMG_20250215_121719.jpgIMG_20250206_140933.jpg
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
936
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det är ju ett vanligt vattentanklock. Se bara till att tanka rätt vätska i resp tank.
 
Toppen