• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Med en BM-1 rett kalibrert så får du mye mer informasjon enn det displayet på IVT eller EBL kan klare å gi. Hadde jeg investert i en BM-1 så tviler jeg på at jeg hadde kjøpt displayet til IVT regulatoren. En trenger ikke å se de 3 lampene uten at en tror noe er galt - når allt fungerer som det skal så gir BM-1 løpende status.

Såg forresten på Ludde sin bil at en liten del av kalibreringen av BM-1 er meget tidkrevende, finjusteringen av shunt krever at batteriene er i hviletilstand - det oppnås etter å koble fra all ladning og last i noen timer. Dette er og den viktigste justeringen ved installasjon av BM-1
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Behövs verkligen IVT-displayen när man har Batterimonitorn NASA BM-1C?
Sätter man regulatorn någorlunda inom synhåll, (skall placeras med god ventilation) så blir jag lite fundersam över behovet av en IVT-display.

Den information som visas i IVT-displayen verkar lite kryptisk:
Us: 11.3 Is: 01.2
U1: 12.3 I1: 01.2
Det är ju inte helt självklart vad värdena avser.

Jämför med batterimonitorn:

Us=spänning i Volt från solar, solpaneler. Is=strömstyrka i Ampere från solar, solpaneler
U1=spänning Volt från regulator utgång 1 ut till batteri, I1=strömstyrka Ampere från regulator utgång 1 ut till batteri

Hälsning från ett soligt Lofoten
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Har nu beställt en MPPT-regulator utan display. Återkommer när den är levererad och monterad för då kan det bli ett svar på trådens rubrik.
Allt är nu monterat och testat.
Bild1. Kopplingsplintar och shunt.
Bild2. Lite bättre ordning och reda. Har skruvat in lister och lagt in en masonitskiva som gör att resterande utrymme kan användas till förvaring.
Brytaren längst ner till vänster i bild är till för att fördela inkommande + antingen till LR218 eller till MPPT
Ett problem upptäckte jag när jag kopplat enligt http://www.husbilsklubben.se/forums/t60146-3/#post463771
Minus är kopplat i samma slinga från solpanel till LR218, till kommande MPPT och till minus-polen vid shuntens vänstra sida dvs inte riktigt som på bilden. Kanske felet är att man måste gå med minus genom elektroblocket?
Resultatet blev att laddningens volt-tal gick upp mot 15V. När jag tog bort kopplingen till minus på shunten blev laddströmmen 14.2 - 14,3V dvs normalt.
Är det ok med så hög laddström?
Om det inte går att hantera så får brytaren bli en 2-polig.
 

Bilagor

  • PICT0665.JPG
    PICT0665.JPG
    76,1 KB · Visningar: 6
  • PICT0667.JPG
    PICT0667.JPG
    101,1 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Har fått leverans av MPPT-regulatorn.
Blir lite konfunderad över ett av uttagen på regulatorn, det som är märkt "LAST".
Jag tänkte koppla in regulatorn som bilden visar.
Är det rätt kopplat?
Vad skall jag använda "LAST" till?
 

Bilagor

  • MPPT-koppling.jpg
    MPPT-koppling.jpg
    33,5 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Riktig benyttet kan LAST utgangen benyttes for ladning av bilbatteriet. En kan slå av og på denne utgangen fra fjernbetjeningen eller med trykkknappen på regulatoren. Når utgangen er på så er begge batteribankene sammenkoblet, når den er avslått så er det ingen kobling.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde: Det låter ju lovande men du har större solpanelsyta, större batteribank men ok, större familj/förbrukare.
Skall bli intressant och få svar på frågan LR218 aller MPPT-regulator.
Knut: Tack för den alltid sakkunniga analysen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Den kompletta kopplingen ser ut så här.
Den blå kabeln till batterimonitorn är i verkligheten vit.
Längst till vänster finns en switch som kopplar + från solpanelerna antingen till MPPT eller till LR218.
Nu har jag två frågor:
1. Är kopplingen rätt?
2. Vad/hur skall jag mäta för att få fram effektivitetsresultat från LR218 resp MPPT?

Jag tänker då på t ex urladdning utan laddning under en tid och sedan laddning från LR218 alt MPPT. Är det rätt tänkt.
 

Bilagor

  • MPPT-koppling-2.jpg
    MPPT-koppling-2.jpg
    45,9 KB · Visningar: 15
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Jag tror att Last betyder att man kan koppla in förbrukare som bara får ström direkt från panelen - inte via batterierna. Har för mig att jag läste nåt sånt när vi höll på att installera våra paneler.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Finleste både den tyske og engelske brukerdokumentasjonen i dag, og når en slår på LAST utgangen så forsynes den fra batteriene til spenningen kommer under et bestemt nivå. Etter en automatisk frakobling så kobler den inn igjen når spenningen kommer over en terskelverdi (også fra panelene).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Regulatorn MPPT är kopplad direkt mot batteribanken i bodelen. Ingen laddning sker av startbatteriet.
Jag hade en batteriladdare IN 230V, UT 12V Waeco BC100 liggande, Artikel MBCC-100 - WAECO mobile solutions som använts i en tidigare bil.
Jag kopplade in den på Invertern 600W och till startbatteriet. Den drivs alltså från bodelsbatterierna via invertern.
Igår hade jag parabol/satellitmottagare och TV på i ett antal timmar. Dessutom stod radion på hela kvällen/natten.
Vid 12-tiden var bodelsbatterierna fulladdade och batteriladdaren för startbatteriet visade grön signal = fulladdat.

Panelerna kan vardera teoretiskt ge 5,14A, 10.28A tillsammans.
Med nuvarande väderleksförhållande, moln-sol-moln-sol...... ger den som max runt 7A, observerat vid 17-tiden. Kan ju ge mer mitt på dagen.
Skall fortsätta att belasta-återladda under en period så får vi se vad det ger för resultat.
Skall även kolla hur laddningen blir en mulen dag.
 

Bilagor

  • A-meter.jpg
    A-meter.jpg
    13 KB · Visningar: 487
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Hej Robert, har du märkt någon skillnad än mellan Shaudt regulatorn och MPPT regulatorns effekt? Vore otroligt intressant att få en IRL test på detta istället för alla glädjesiffror som presenteras från tillverkarna!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Kl 18.00 ikväll startar jag förbrukarna och de får stå på till 21.00
Tar några bilder av batterimonitorn då.
Jag kopplar då om till LR218-regulatorn och tar bilder av vädret och batterimonitorn kl 12.00 i morgon.
Det är bara att hoppas på att vädret imorgon blir detsamma som idag dvs moln-sol-moln-sol...
Jag återkommer med resultaten av LR218-regulatorn.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Idag är det två nyanser av grått på Göteborgs-himlen. Solen lyser med sin frånvaro.
Mätning av återladdning med LR218 som regulator via EBL till batteribanken får ske i morgon om vädret då är likartat som det var igår.

En för mig intressant fråga är om solpanelerna ger någon laddning en mulen/regnig dag som denna. Därför har jag gjort den mätningen eftersom jag lätt kan växla mellan de två regulatorerna.
Alt 1. Solpaneler - LR218 - EBL99 - Batteribank. Laddning sker även av startbatteriet.
Alt 2. Solpaneler - IVT-MPPT/AGM - Batteribank. Laddning av startbatteri via 600W inverter och Waeco BC100
Återkommer en solig dag :)
PS Positiva Robban säger: Whow! 100% bättre laddning med MPPT ;-) DS
 

Bilagor

  • Mätning 12-07-19.jpg
    Mätning 12-07-19.jpg
    45 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Det som jag har märkt är att MPPT regulatorn laddar upp batterierna på nolltid om det är fullt solsken. Hade jag kopplat på landström alternativt kört med bilen, så laddningen hade gått genom EBL, hade det tagit många timmar att ladda batterierna från samma läge.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

En sammanfattning efter att ha testat IVT-MPPT kopplad direkt till batteribanken och till en 600W Inverter för laddning av startbatteriet resp. LR218 kopplad till EBL99 för laddning av batteribanken och startbatteriet.

IVT-MPPT behöver mindre solljus och kortare tid för att uppnå "104%" laddningsnivå i batteribanken och full laddning av startbatteriet.

MPPT-tekniken i sig är med största sannolikhet en förklaring.
Direktkopplingen till batteribanken dvs ej via EBL:n kan vara en bidragande faktor till den snabbare laddningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Posten har rotet bort min IVT MPPT 30 og endel annet snadder :mad::mad::mad: totalt €488. Får se om de finner den igjen elelr om de vil erstatte pakken - det utsetter min oppgradering!
 
Toppen