• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

100 W solpanel, Shaudts egen regulator till bodel och start. Nettoförbrukning på årsmötet 3 nätter var 44 Ah. Annars brukar vi vara fulladdade på kvällen.

Tunga förbrukare är routrar, dator, TV och bilradio (TV-ljud).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Fordelen med Shaudt er at den forteller el-blokken at den lader fra solen.
Ulempen er at den regulere bare ned spenningen fra panelet til ladespenning.

Fordelen med en MPPT er at den lader lengre tid av døgnet, litt enkelt så bekymrer den seg ikke så mye med Volt som med Watt - regulerer spenningen til ladespenning både med lavere og høyere spenning fra panelet. Ved høy solspenning kan en MPPT øke strømmen Ampeer over den verdien som panelet gir = øket effektivitet i forhold til en tradisjonell solarlader.

Om jeg skulle velge ny regulator i dag ville jeg montert en MPPT selv.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Fick med en MPPT regulator men tyckte inte den funkade speciellt bra, troligen billigt skit som skickades med. Vet ej skillnaden men nu funkar det bra. Allt kopplat enl instruktionen, dvs:

Rätt area på kabel från solpanel till regulator.
Regulator placerad nära EBL.
Alla fem kablarna inkopplade mellan regulator och EBL.
Disp programerad med rätta nominella värden på batterierna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Med en MPPT-regulator får du lite mer laddning i batteriet. Förenlkat omvandlar den spänning till ström. En solpanel ger en 17 -18 Volt och ca 3 - 4 volt blir då ström istället.
Använder du Schauts regulator missar du detta MEN du får laddning även till bilbatteriet och du kan se laddningen på kontrollpanelen.
Själv skippade jag MPPT för jag tyckte det var viktigare att se laddströmmen och även att få laddning på bilbatteriet.
Lycka till.
//W
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Vår bilradio (TV-ljud) är kopplat på bilbatteriet. Några av larmen är kopplade på bilbatteriet. Men har man alla strömförbrukare på bodelen så behövs inte laddning av startbatteriet.

(Jag tycker det är kul när det är rätt kopplat)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nej, det är helt onödigt om du inte tänker stå stilla långa tider, och samtidigt ta ut större mängder ström från startbatteriet. :)
 
F

F.d. 5941

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Så om jag köper en MPPT regulator med en display istället, så har jag ändå en bra koll på vad jag får in i batteriet samtidigt som jag nyttjar panelerna bättre?

Jag har ingen Shaudt original utan en annan kopplad till min EBL och jag ser laddningen fint på min panel.


Fördelen med Shauds egen är att bilbatteriet laddas samtidigt om man vill.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Med IVT regulaton + displayen så kan ni tom. logga laddningen över flera dygn...
Jag förordar MPPT regulatorn pga. Mer viktigt att nyttja all energi på bästa vis i bodel kontra ladda startbatteriet... Men det är jag det... ;)

Lycka till Ludde! Mvh. Magnus

Så om jag köper en MPPT regulator med en display istället, så har jag ändå en bra koll på vad jag får in i batteriet samtidigt som jag nyttjar panelerna bättre?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Jag har ju dessutom redan en Efoy bränslecell inkopplad på EBL. Den laddar väl i så fall startbatteriet, då kan jag väl i nödfall starta den om det nu händelsevis inte finns ström i startbatteriet?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Jag har ju dessutom redan en Efoy bränslecell inkopplad på EBL. Den laddar väl i så fall startbatteriet, då kan jag väl i nödfall starta den om det nu händelsevis inte finns ström i startbatteriet?


Hej,

Jag råkade glömma bilradon på över natten. Så lösningen för att få igång motorn blev en startkabel från bodelsbatterierna till +anslutningen i motorrummet.

Mvh Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Du har en häftig radio Bengt! Min lilla radio påverkar inte speciellt mycket...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Kan den här regulatorn vara något för mig? Jag har ju AGM-batterier. Det framgår inte varför just denna skulle vara bättre än deras andra regulatorer. Någon som vet?
Och har det någon betydelse om det är 30 A istället för 20 som jag hade tänkt mig till 2x 130 watts paneler?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Den använder jag f.n.. Samma som den med 20A från Conrad, fast med 30A. Samma möjlighet till extern display.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

När jag kikade lite närmare på Ecosupplies, alltså Nordic Sun Power, så visade det sig att firman ligger nästgårds...i Askim, tio minuter hemifrån...
Så då kanske man kan slippa fraktkostnaden. Ska kontakta dom på måndag.
Det blir en IVT regulator anpassad för AGM, display till.
Detta ska bli kul att pyssla ihop, återkommer säkert med monteringsfrågor till veckan!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Läjj pengarna på en batterimonitor och en Mppt utan display så har du full kontroll av batteriert .
 
Toppen