• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ja, med brytara eller kontakt från solpanelen så bara enregulator är aktiv åt gången. Då kan du utvärdera de båda system på ett enkelt sätt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Lasse!
Visst är det onödigt men jag tänker skaffa en MPPT-regulator och då står jag där med två regulatorer.
Något får jag göra av det och därmed kan jag ladda startbatteriet om det skulle behövas.
Som jag berättade för dig är jag lite tekniktokig men jag vet om det och då är det visst inte så allvarligt.:rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Med switchen som på skissen så kan det ikke lage problemer, og som Kenth sier en enkel måte å kunne vurdere regulatorene mot hverandre.

Så lenge du har radioen koblet på bilbatteriet så ville jeg fortsatt med LR1218, du har for stort strømforbruk på det ene batteriet til at du kan flytte all ladning til bobatteriet.

Jeg er i noe annen situasjon med en EBL som gir ladning til bilbatteriet fra bobatteriet ved behov og mulighet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Då lutar det åt att jag flyttar över radions strömförsörjning till bodelsbatterierna.
Återkommer med resultatet av mätningen av startbatteriet.
Nu har bilen stått i två dygn utan någon belastning på batterierna och nu är både start- och bodelsbatteri fulladdade via solpanelerna.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Har funderat att montera en C-tech dc/dc laddare på Ebl utag för extra laddare (har redan innkopplat Lr 1218 på ebl )
Och montera ytterligare 2st 100w solceller och koppla in dom direkt till dc/dc laddaren
Borde funka eller vad tror ni
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Berätta nu hur ni tänker med att koppla in en extra laddare DC-DC.
Förstår inte vilket problem man löser men det är säkert något smart, hoppas jag.;)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Jag vill veta vilken nytta en DC/DC-laddare gör.

På min EBL 220 finns det en solpanelingång och två extra laddaringångar.

Först tänkte jag koppla in DC/DC-laddaren före LR1218 men det kanske inte är så smart pga begränsad Amp den vägen.

Du kan man kanske ha en solpanel med DC/DC-laddare på ena extra laddingången.

Men det är bara lösa tankar som snurrar i huvudet ...
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Har funderat att montera en C-tech dc/dc laddare på Ebl utag för extra laddare (har redan innkopplat Lr 1218 på ebl )
Och montera ytterligare 2st 100w solceller och koppla in dom direkt till dc/dc laddaren
Borde funka eller vad tror ni

Berätta gärna mera, förstår inte poängen:oops:
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Berätta gärna mera, förstår inte poängen:oops:
Vill ha all laddning genom ebl ligger nu med 200w solcell kopplad genom LR 1218 den klarar ca 100w till
Tanken var att koppla ytterligare 2st 100W solceller till Dc/Dc laddaren och till utaget för extra laddare i ebl på våran klarar den 20 amp
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

När vi köpte bilen förra året så hade firman kopplat in solcellerna och regulatorn direkt på bobatterierna (2st 95 amp gel)
Fick problem direkt med laddningen fr solcellerna
Tog kontakt med firman och teknisk support fr Adria som sa all laddning måste gå genom ebl för att det ska funka
Efter jag skaffade LR 1218 regulatorn och kopplade den genom ebl har det funka perfekt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nu är förvirringen total.
Vi har Ludde med MPPT kopplad direkt till bodelsbatterierna och har överskottsenergi till försäljning ;) och så har vi anytec som återgått till LR218 -> Ebl pga problem vid direktkoppling till batterierna.
Vem skall man tro på, tro på.........

Kan någon med elteknisk kompetens reda ut begreppen?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde, jag hakar på din tråd med en frågeställning.

Jag har 2x90W solpaneler, LR218-regulator och 2x85A AGM-batterier.
Efter 3 dagar på den underbara ställplatsen i Fåsås så verkade batterinivån gå mot den kritiska nivån. Ändå lyste solen mestadels men det verkade som om batterierna inte fick tillräcklig återladdning.

Vad skall jag göra?
1. Skaffa ytterligare ett 85A AGM-batteri
2. Byta till en IVT-solcellsregulator MPPT 20A och koppla den direkt till batterierna
3. Montera ytterligare 90W eller 2x90W solpanel(er)

Ge mig gärna råd i vilken ordning jag skall bättra på kapaciteten.
Vi har inga 230V-förbrukare utan det är parabol, TV, vattenpump, styr- och reglerutrustningen i bilens bodel som är förbrukarna.
Är du säker på att batterierna är helt friska. På min vanliga bil har jag haft batterier som varat mella 1 år och 7 år. Batterier är inte High tech.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nu är förvirringen total.
Vi har Ludde med MPPT kopplad direkt till bodelsbatterierna och har överskottsenergi till försäljning ;) och så har vi anytec som återgått till LR218 -> Ebl pga problem vid direktkoppling till batterierna.
Vem skall man tro på, tro på.........

Kan någon med elteknisk kompetens reda ut begreppen?

Kan det vara skilnad på olika ebl ?
Hur det ska kopplas
Kolla med din handlare eller teknisk suport för ditt hb märke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nu är förvirringen total.
Vi har Ludde med MPPT kopplad direkt till bodelsbatterierna och har överskottsenergi till försäljning ;) och så har vi anytec som återgått till LR218 -> Ebl pga problem vid direktkoppling till batterierna.
Vem skall man tro på, tro på.........
Begge, en ting mister en om en gjør som Ludde og det er ladning av bilbatteri.
Jeg tror at ingen kontrollerte at den gamle regulatoren virkelig fungerte hos anytec - uansett så er minste motstands vei normalt å bruke en LR1218 med Schaudt EBL - da fungerer det og displayet viser rett.

Ludde hadde ikke noe reelt valg til sin løsning - hun kan fort komme opp i 30A ladning og LR1218 tåler 18A. EBL tåler maks 20A på ekstern lader. Selv har jeg en helt annen EBL som er satt opp for eksterne ladere på langt mer enn de 40A som 230V laderen kan gi. Skulle klare maks fra solpanelene som Ludde har samtidig som 230V laderen jobbet - den ville da ikke komme helt opp på sitt maks - det er ved 12V ladespenning :D:D
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

För att få bättre laddning än vad LR218 ger tänkte jag skaffa en MPPT-regulator.
Om jag byter plats på regulatorerna så att jag tar bort LR218 och kopplar in MPPT där istället dvs till Ebl:en, blir det någon effektökning eller bromsar Ebl:en en kraftfullare laddning?
 
Toppen