• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Jag håller liv i denna tråd pga lite klantighet. Följande har hänt:

Igår em slutförde jag genomskanningen av 3.500 kanaler på satellitmottagaren. Jag vet nu vilka utländska kanaler som vi kan använda oss av när de svenska försvinner pga att vi kommit utanför täckningsområdet. TV-ljudet tar jag in via radion.
Ca kl 18 var jag klar och stängde av satellitmottagaren och TV:n gick över i standby-läge.

Kl 6.30 får jag ett SMS från husbilens GSM/GPS-larm/spårsändare.
*Ontech9020
Charge battery!
Det innebär att batterierna är under 12,5volt.

Kl 10 gick jag ut i husbilen och konstaterade att jag glömt att stänga av radion, den hade stått på i 16 timmar!
Jag stängde av de förbrukare som jag kan stänga av och nu skall sol-laddningen sättas på prov.

Väderleksutsikterna idag och i morgon är "molnigt".
Jag läser av mätaren ikväll kl 18, imorgon kl 18 och ev på onsdag kl 18 så får vi se hur återhämtningen går.
 

Bilagor

  • Test1.jpg
    Test1.jpg
    17,5 KB · Visningar: 1
  • Test2.jpg
    Test2.jpg
    23,2 KB · Visningar: 0
  • Test3.jpg
    Test3.jpg
    10,1 KB · Visningar: 651
  • Test4.jpg
    Test4.jpg
    11 KB · Visningar: 651

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Det skulle vara roligt att veta vad som händer om man kopplar in Shaudt-regulatorn mellan MPPT-regulatorn och elektroblocket. Om man då kan dra fördelar av MPPTns bättre laddning och samtidigt få Shaudtens fördelar med laddning av bilbatteriet och visning på panelen.
I så fall blir det till att köpa en MPPT.
//W
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nu har jag gjort en annan koppling då jag hade dels en inverter och också en batteriladdare liggande oanvänd så jag har löst laddningen av startbatteriet den vägen.

Jag skulle nog annars ha kopplat MPPT-regulatorn med den kabeln som följer med LR218-paketet som har en y-koppling och som kopplas in på Ebl:n. Då laddas även startbatteriet och du ser värden i befintlig panel. Jag ser inget hinder att om man inte har den kabeln, köper kontakterna och själv tillverkar den kabelkopplingen.

I mitt fall ville jag se om regulatorn kopplad direkt mot bodelsbatterierna laddade mer effektivt än om den var kopplad via Ebl:n.
Jag vet att MPPT-tekniken är överlägsen LR218-enhetens teknik och jag tror att kopplingen direkt mot batterierna är effektivare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Endelig fant posten igjen pakken, så nå sitter det en IVT MPPT 30A med display i bilen - tilsammen kom det på omlag €200 med frakt og moms.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Idag har det varit solsken från tidiga morgonen och det är ju väntat att batteribanken blev fulladdad.
Jag tror inte jag gör några mer tester för jag tycker att trådens rubrik-fråga är besvarad.
Kanske någon vill fortsätta med fråga-svar men jag går nu på nästa projekt: tankbar gasflaska men det får bli i en annan tråd.
 

Bilagor

  • Test7.jpg
    Test7.jpg
    4,1 KB · Visningar: 605

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Tror vi er enige om konklusjonen - en vinner endel sol-lading med MPPT i forhold til de par andre teknikkene som benyttes.

Ditt neste prosjekt har jeg gjennomført, og med en noe utvidet sesong var investeringen dekket inn på under 2 år. Ved helårs bruk så er investeringen i stor tank avregnet på ett år, har i dag en 110 liter LPG tank under bilen og slangeløst gasolannlegg. Innsparingen blir noe lavere om en sammenligner med enkelte av stedene en fyller vanlige flasker, men det er enkelt og lovlig å tanke LPG over hele Europa. De 2 vanskeligste landene er Sverige og Spania begge med liten infrastruktur for LPG.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

En fråga efter en tids användning:
Laddströmmen pulserar och det är väl regulatorn som reagerar så men ibland går den upp till 15,1V.
Är det ok eller signalerar det att något är fel?

Detta gäller båda regulatorerna.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Väcker liv i denna tråd.
Bilen har stått med fast-näts-ström hela vintern.
Volt/ampere-mätaren visar: 14,3V, Charge 0,1A

Vid urkoppling av fast-näts-ström visas 13,5V, Discharge 0.8A

Vid ovanstående mätning har regulatorerna till solpanelerna varit urkopplade.
Kopplade in MPPT-regulatorn, 15,3V, Charge 2,8A - 1,0A

Växlade till LR1218-regulatorn, 15,7V, Charge 1,3A

Regulatorerna är kopplade så här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t60146-2/#post466776

Spänningen kan tydligen gå upp under en "desulfateringsperiod" men hur länge vågar jag ha över 15V i systemet?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Robert.
Ok batterimonitor, så länge de är inom tillverknings norm, som den förhoppningsvis är.

Men är tveksam kring 15,7v... LR1218 har väl inte ens sulfaterings funktionen?

IVT är en hyfsad mellanklass MMPT reg. Det är nu några år sedan jag nyttjade deras 20A.
Har inte för mig att jag såg något om sulfaterings steg heller på IVT?
Om så, får du läsa i manualen hur länge reg. kör detta steg.

Hoppas vilket fall som att din batterbank inte tar stryk pga. över volt.
Själv har jag vid de 2 senaste byggena använt mig av Tracers reg. inkl. MT-5 displayen.

Klart prisvärd, tekniskt kompetenta regulator!

Trevlig Vår!

Mvh. Magnus
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Nu glömmer ni temperatur-beroendet!
Som är 0,024V / gr.C
Ex:
Vid 20gr.C gäller laddspänning 14,4 – 14,8 V och underhållssp. 13,5V – 13,8V
Vid -20gr.C, en skillnad på 40gr. vilket ger 40*0,024V=0,96V ca. 1V
laddsp. Max15,8V och underh.sp. ca. 14,7V
Med detta, inte sagt att det är nyttigt med dessa högre spänningar!
Laddas batteriet fullt vid -20 till 15,8V och batteriets temperatur skulle öka snabbt till plus 20, utan att det finns förbrukare som samtidigt sänker spänningen, då kan batteriet börja koka! Mycket skadligt, särskild på Gel och AGM!
På en någorlunda bra laddare finns alltid en temperaturgivare som skall klämmas fast på batteriet, gärna på undersidan, om det går. Då kompenserar laddarens elektronik för temperaturen. En laddare utan temperaturgivare kan du, i min mening, slänga.
Summarum: 15,7V låter lite väl mycket om inte batteriet är 50% tomt och står i minus 20gr.C
Julian
PS Såvitt jag vet har ingen av de nämnda laddare en desulfateringsperiod, men jag är något osäker, där kanske jag har fel? DS
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Fick detta svar av IVT Tyskland ang. höga laddspänningar på MPPT regulator.

"Sehr geehrter Herr Gredinger,
wenn die Akkus fast voll sind, beginnt der Regler mit dem Puls-Betrieb und dieses Verhalten ist völlig normal,
Dies sind nur Impulsspitzen die der Akku gleich aufnimmt, und so erst gar nicht an die Geräte weitergegeben wird."


Mit freundlichen Grüßen
IVT-Technik
Gerhard Göldner


När batteriet är fullt övergår det i en pulsfas och detta är normalt.
Detta är bara pulstoppar som påverkar batteriet och skadar ej förbrukare.
Hoppas det blev förståeligt!

Tillägg : Regulatorn har antisulfateringsfas.

Jojje
 
Toppen