• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bytte ut min Schaudt regulator för många år sedan, då blev det en Votronic mppt-regulator, hade då bara originalmonterade 2x55W, och matade då via ebl99, bytte några år senare ut panelerna mot 3x120W, kopplade samtidigt om laddingen direkt till bobatteriet då.

Jag får inte Luddes länk att funka, vad är det för märke/modell?
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hej,
Finns det någon på husbilsmässan som är kunnig på solcellsladdning?
Misstänker att vår solcell inte laddar fast solen skiner så vackert.
Procenten på batteriet sjunker fast solen skiner
Kenneth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej,
Finns det någon på husbilsmässan som är kunnig på solcellsladdning?
Misstänker att vår solcell inte laddar fast solen skiner så vackert.
Procenten på batteriet sjunker fast solen skiner
Kenneth
Hejsan, det enklaste sättet att få en koll på sladdar, urladdning och laddning är att använda en tångampermätare (som klarar likström) som mäter utanpå sladdar hur mycket ström som går i dem.
Om någon bekant har en så funkar det, men bäst kan vara att ha en egen tillgänglig om något händer och man vill kolla, inte så dyra numera, bara lite snabbutbildning krävs för de enklare kontrollerna, om man behöver.

Som sagt kolla vid köp, de billigaste tar ofta bara växelström, så likström ( alltså både AC och DC) måste finnas med och kanske uppåt 500:- duger bra nu för tiden, och funkar även som vanligt mätinstrument också.
Screenshot_20240913_172852_Google.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hejsan, det enklaste sättet att få en koll på sladdar, urladdning och laddning är att använda en tångampermätare (som klarar likström) som mäter utanpå sladdar hur mycket ström som går i dem.
Om någon bekant har en så funkar det, men bäst kan vara att ha en egen tillgänglig om något händer och man vill kolla, inte så dyra numera, bara lite snabbutbildning krävs för de enklare kontrollerna, om man behöver.

Som sagt kolla vid köp, de billigaste tar ofta bara växelström, så likström ( alltså både AC och DC) måste finnas med och kanske uppåt 500:- duger bra nu för tiden, och funkar även som vanligt mätinstrument också.
Visa bilaga 235954

M.v.h. JANKRO.
Tackar för svar. Tror jag investerar i en sådan
 
Toppen