Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??
Om en ser bare på spenning så er følgende tabell brukbar, selv om det her er snakk om hvilespenning og ikke under belastning som reduserer spenningen med 0,1 til 0,2V:
100% 12.7
75% 12.4
50% 12.2
25% 12.0
0% 11.9
Ut fra dette ville jeg ha satt alarmen først ved 12 V under belastning, da er det virkelig krise. Dine 12.3V kan være ved 75% så ingen panik.
EBL i min bil er laget for eksterne ladere og kobler sammen bo og bil-batteri når bobatteriet er fullt og bilbatteriet trenger ladning så jeg står helt fritt ved innkobling av sol-regulator. Med grov kabel EBL til bobatteri så kobler jeg ladningen over EBL, har en 40A lader fra 230V så en 30A sol-lader skulle gå greit. Har ikke mer paneler på taket enn til omlag 20A så marginene skulle være på min side.
LR 1218 kan maks gi 18A og det er grensen for Schaudt EBL på solar inngang, på ekstern lader inngang er grensen 20A i følge dokumentasjon fra Schaudt.
Robert, det kan og være en tanke å koble radioen til bobatteri - jeg måtte gjøre det på min bil, 4x40W + en bass-låda på endel W kunne tømme bilbatteriet på en dag! TV titting med god ljud er vår største strømforbruker med god margin.