• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vilken regulator ska man välja till solpanelerna? Det sägs att Shaudts egen regulator (ej MPPT regulator) är bäst om man ha Shaudts elblock i bilen.
Men jag har läst mig till att MPPT regulatorer är bättre. Ge mig lite råd och tips om vad som är för resp. nackdelar med respektive regulator?

MPPT regulatorn jag funderar på är den här
/Ludde
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde, jag hakar på din tråd med en frågeställning.

Jag har 2x90W solpaneler, LR218-regulator och 2x85A AGM-batterier.
Efter 3 dagar på den underbara ställplatsen i Fåsås så verkade batterinivån gå mot den kritiska nivån. Ändå lyste solen mestadels men det verkade som om batterierna inte fick tillräcklig återladdning.

Vad skall jag göra?
1. Skaffa ytterligare ett 85A AGM-batteri
2. Byta till en IVT-solcellsregulator MPPT 20A och koppla den direkt till batterierna
3. Montera ytterligare 90W eller 2x90W solpanel(er)

Ge mig gärna råd i vilken ordning jag skall bättra på kapaciteten.
Vi har inga 230V-förbrukare utan det är parabol, TV, vattenpump, styr- och reglerutrustningen i bilens bodel som är förbrukarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Hei Robert, jeg skal nå bytte ut min tradisjonelle regulator med en MPPT - kan gi rapport om hvor mye det hjelper. Har selv 2x125W paneler og en Solara 20A regulator i dag, planen er å bare bytte ut regulatoren med en MPPT og se hva som skjer - deretter å seriekoble de to panelene og se om det gir noe nevneverdig forbedring på ladningen. På batterisiden har noe mer enn du - 2x148Ah, men og endel mer forbruk.

På Fåsås klarte jeg med uten at Efoy-1600 starter mer enn 2 ganger denne gangen. Forrige helg gikk den nesten hele tiden.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Hej Knut!
Jag tolkar ditt svar så att det som borde ske först är att byta regulatorn till en MPPT-typ som enligt uppgift ger betydligt bättre laddning redan vid molning väder.
Det var ju vad Ludde också kom fran till och genomförde.
Jag inväntar nog din växling innan jag gör samma sak, (om jag nu kan vänta).
Koppling via EBL eller direkt mot batterierna?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Hej Robert och tack för trevligt sällskap! Hoppas vi kan träffas igen, kanske hinner snacka mycket mer! Jo, det vart ju en av anledningarna till att jag fläskade på med så mycket paneler som det fanns plats för på taket, samt att jag även fläskat på med 300A AGM batterier. Jag tror att det är av stor vikt att man har en så stor batteribank som möjligt för att kunna lagra all energin från panelerna.
Fördelen med en MPPT regulator är ju just att den ger maximalt med strömstyrka anpassat till batteriernas laddningsstatus till skillnad från LR1218.
Om man vill utnyttja solenergin maximalt, är det just mycket paneler och stor batteribak som gäller.
Vi har fricampat i fyra dygn helt stillastående, mest mulet väder med regn från o till, ändå har vi haft fulla batterier hela tiden!

Ha det gott,Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Kom hit får du ström av oss:twitcy::twitcy::twitcy:! Vi står just nu i Gällvare City....traktens raggare gör burn-outs utanför lokala grillen...:D

Börja med att utöka din batteribank, och byt till MPPT regulator, koppla direkt på batteriet, sätt dit en separat batterimonitor så ser du batteriernas status.

/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

En annen skillad er at med en PWM eller annen "tradisjonell" regularor så reguleres spenningen ned mens strømmen blir maksimalt samme antall A som fra panelet. Med en MPPT så er ofte antall A inn på batteriene høyere enn antall A fra panelene - Volt x Ampere er omlag det samme på begge sider av regulatoren. Teoretisk så kan en MPPT gi opp til 50% mer effekt til batteriene enn en PWM regulator. (Dette forutsetter batterispenning på 12V og panelspenning på 18V) Mer normalt er at en får 20 til 30% mer ut av solen med MPPT enn med en PWM.

Ludde er inne på noe vesentlig: skal en ha full nytte så må en ha nok plass å lagre effekten. Det hjelper lite om det bøtter ned om allt du kan lagre er noen få lite vatn, batteriene er lagringen panelene er oppsamleren og regulatorene er røret ned til lagringen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Verkar konstigt.
Har själv bara 90 W solpanel och LR 1218 regulator samt 2X90 Ah GEL-batterier. Helt fulladdade under 4 dagars stillastående i midsommar trots dåligt väder halva tiden. Dock ingen TV på.
En god vän hade urladdniing hela tiden, när jag kollade var solpanelen felkopplad av äterförsäljaren.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

2 helger på rad på samme sted, første helgen brukte vi TV endel - andre nesten ikke. Omtrent samme bruk av strømkrevende PCer, første helg trengte jeg å spe på med Efoy - andre var det ikke nødvendig. Ikke stor forskjell i mengden med sol og bilen selvfølgelig den samme med de samme 2x125W paneler og 2x148Ah AGM. Må tilføye at jeg aldri var mye under 50% disse helgene så reserver var det, mellom helgene fikk batteriene seg en toppfylling, likeledes var de fulle før første helgen.

Forbruk kan variere ganske mye selv om en tenker over hva en gjør. Og om en glemmer seg er det fort gjort å tømme helt - noe jeg klarte under årsmøte., da var det bra å ha en Efoy å starte for hånd.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Verkar logiskt:
Förbättrad laddning till befintliga batterier genom byte av regulator till MPPT-teknik.
Avvakta och se om befintliga batterier med bättre återladdning klarar vår förbrukning.
Drar mig för att kruta på med ett batteri till = ytterligare 30kg när vi redan nu är på viktgränsen men det får bli steg 2 om det krisar.
Ser fram emot ditt byte Knut och resultatet av det.
Tänk om det fanns trådlös överföring av el, då hade jag köpt Luddes överskott ;)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Visst är det konstigt att vi får så olika resultat. Det är ju ändå ren fysik. Jag bytte min MPPT-regulator till en LR1218 och fick bättre effekt???? Skulle inte vilja vara utan fördelningen mellan start och bodelsbatteri eller den tydliga presentationen av V och A på EBL-panelen.

DT220B.JPG
DT220.JPG

Sen finns det väl två olika typer av solpaneler varav den ena är väldigt känslig för skugga på delar av panelen??? Det jag ska prova är att sätta en DC/DC-laddare före LR1218 bara för att se vad som händer. Det skulle ju kunna regna en hel vecka och då krisar det för oss.
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Ludde, jag hakar på din tråd med en frågeställning.

Jag har 2x90W solpaneler, LR218-regulator och 2x85A AGM-batterier.
Efter 3 dagar på den underbara ställplatsen i Fåsås så verkade batterinivån gå mot den kritiska nivån. Ändå lyste solen mestadels men det verkade som om batterierna inte fick tillräcklig återladdning.

Vad skall jag göra?
1. Skaffa ytterligare ett 85A AGM-batteri
2. Byta till en IVT-solcellsregulator MPPT 20A och koppla den direkt till batterierna
3. Montera ytterligare 90W eller 2x90W solpanel(er)

Ge mig gärna råd i vilken ordning jag skall bättra på kapaciteten.
Vi har inga 230V-förbrukare utan det är parabol, TV, vattenpump, styr- och reglerutrustningen i bilens bodel som är förbrukarna.

Hej Robert och tack för senast ;)
Vad är det som säger att batterierna är vid en kritisk nivå?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Hej Lasse!
Voltmetern visade 12,3V vilket innebär att den GPS-tracker jag har sänder ett SMS till mig med uppmaning att "Charge battery".
Jag har utgått ifrån att det är en kritisk nivå för batterierna och därmed på väg att bli för låg nivå för övriga förbrukare.
Det kanske inte alls är så utan bara trackern som överreagerar.
Var går den kritiska gränsen?

För att testa om startbatteriet kan vara utan laddning i en vecka tänkte jag fulladda batterierna och sedan koppla ur laddningen från el-nätet och solpanelerna för att sedan under en vecka sätta på radion i 4tim/dag, ladda telefon och iPhone vilket utöver bilens övriga elektroniks förbrukning är den för oss normala belastningen på startbatteriet. Radion används även för TV-ljudet.
Vi har aldrig stått en vecka på samma ställe men jag vill testa just för att se resultatet av att koppla en MPPT-regulator direkt till bodelsbatterierna så som Ludde gjort.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Om en ser bare på spenning så er følgende tabell brukbar, selv om det her er snakk om hvilespenning og ikke under belastning som reduserer spenningen med 0,1 til 0,2V:

100% 12.7
75% 12.4
50% 12.2
25% 12.0
0% 11.9

Ut fra dette ville jeg ha satt alarmen først ved 12 V under belastning, da er det virkelig krise. Dine 12.3V kan være ved 75% så ingen panik.

EBL i min bil er laget for eksterne ladere og kobler sammen bo og bil-batteri når bobatteriet er fullt og bilbatteriet trenger ladning så jeg står helt fritt ved innkobling av sol-regulator. Med grov kabel EBL til bobatteri så kobler jeg ladningen over EBL, har en 40A lader fra 230V så en 30A sol-lader skulle gå greit. Har ikke mer paneler på taket enn til omlag 20A så marginene skulle være på min side.

LR 1218 kan maks gi 18A og det er grensen for Schaudt EBL på solar inngang, på ekstern lader inngang er grensen 20A i følge dokumentasjon fra Schaudt.

Robert, det kan og være en tanke å koble radioen til bobatteri - jeg måtte gjøre det på min bil, 4x40W + en bass-låda på endel W kunne tømme bilbatteriet på en dag! TV titting med god ljud er vår største strømforbruker med god margin.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Hej Lasse!
Voltmetern visade 12,3V vilket innebär att den GPS-tracker jag har sänder ett SMS till mig med uppmaning att "Charge battery".
Jag har utgått ifrån att det är en kritisk nivå för batterierna och därmed på väg att bli för låg nivå för övriga förbrukare.
Det kanske inte alls är så utan bara trackern som överreagerar.
Var går den kritiska gränsen?

För att testa om startbatteriet kan vara utan laddning i en vecka tänkte jag fulladda batterierna och sedan koppla ur laddningen från el-nätet och solpanelerna för att sedan under en vecka sätta på radion i 4tim/dag, ladda telefon och iPhone vilket utöver bilens övriga elektroniks förbrukning är den för oss normala belastningen på startbatteriet. Radion används även för TV-ljudet.
Vi har aldrig stått en vecka på samma ställe men jag vill testa just för att se resultatet av att koppla en MPPT-regulator direkt till bodelsbatterierna så som Ludde gjort.

Hej igen Robert:)
Det som många inte tänker på är:
Mätning måste ske med helt obelastat batteri!
Jag tror inte att ni har minsta problem, säkert gott om ström kvar.

Emma och jag har ofta lägre spänning än ni på kvällen med 2st PC tv laddning av telefoner mm, spänning sjunker rätt mycket vid belastning och det är helt normalt.:rolleyes:

Kanske har vi så mycket mätmetoder idag att vi skapar problem som inte finns... bara en tanke.:p:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

En vild idé - kanske!?
Eftersom jag har en LR218-regulator och funderar på att köpa en MPPT-regulator kanske man kan använda båda med följande koppling.
A-B är en switch:

Läge A:
Solpanelerna kopplas mot LR218, EBL99 och laddar både startbatteri och bodelsbatteri.

Läge B:
Solpanelerna kopplas mot MPPT-regulator och laddar bodelsbatterierna.
Är detta en tänkbar koppling?
 

Bilagor

  • Regulatorer.jpg
    Regulatorer.jpg
    14,6 KB · Visningar: 442

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

En oppnår en ting her - direkte målbar sammenligning mellom de to teknikkene.

Jeg bør kanskje presisere hvorfor jeg bytter ut min 20A Solara med en IVT MPPT 30A: Har oppdaget at min gamle regulator er tidsstyrt på de 2 første fasene av ladeprossessen og ikke spenningsstyrt. dette passer dårlig sammen med at jeg har 50% mer Ah enn det regulatoren er optimalisert for. Med 200 Ah batterier hadde jeg ikke oppdaget problemet, men med 300 Ah ser en det helt direkte - etter 4 timer med sol er det for tidlig å gå over i Float fasen slik regulatoren gjør. Skulle tro LR1218 er noe bedre enn min gamle regulator.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Shaudt LR 1218 regulator eller MPPT regulator till solpanelerna??

Knut!
Är det möjligt att koppla de två regulatorerna som jag skissade på eller uppstår det problem?
 
Toppen