• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

523777_10150784353478144_680283143_9584074_133688613_n.jpg

O

Osten

Guest

Hur löser man elförsörjningen? Vill ha en lätt omkoppling mellan omformare, elverk och vanlig 220. Vill även att uttag till batteri laddare inte går på omformaren.
Finns det nåt färdigt att köpa?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skal du ha et stort oppsett så er Combis (inverter/charger) | Mastervolt Marine eller Hybrid Power | Mastervolt Marine et par mulighet. Noe mer småskalig er Waeco PerfectPower og SinePower bra byggeklosser om kobler rett slik at inverteren står for den prioritering du ønsker.

Det finnes et antall leverandører av tilsvarende løsninger, hovedsaklig ment for maritimt bruk.

O

Osten

Guest

Tack de såg fina ut. Vet du någon prisbild på dem? Är mer ute eftet självakopplings dosan, vredet som man väljer vilken energikälla som ska väljas.

F

F.d. 14324

Guest

Michael Johansson har ett elschema bland sina galleribilder "schema inverterinkoppling" den brukar ploppa upp ibland i galleripresentationen.
Kolla lite på den om det kan vara något för dig att använda eller att utveckla vidare.:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tack de såg fina ut. Vet du någon prisbild på dem? Är mer ute eftet självakopplings dosan, vredet som man väljer vilken energikälla som ska väljas.
Mastervolt 36014005 gir en US pris.

For en mekanisk vender ville jeg lete hos elfa.se - velg en variant som har et midtpunkt hvor allt er frakoblet. Mener å ha sett mekanisk vender med mange nok plan beregnet for 400V - du skulle klare deg med 2 plan med nullpunkt på midten. Laddar og kyl utenfor rent på landstrøm og en vender mellom landstrøm og inverter. Egen generator kan kobles direkte til landstrøm siden eller med en tilsvarende vender. Løsningen med 2 vendere er standard på alle større husbiler med generator i Australia.

I

Ice-Man

Guest

Jag har studerat Michaels kopplingsschema: http://www.husbilsklubben.se/forums/gallery/files/2/7/5/8/Inverterinkoppling.jpg
Har dock svårt att hitta en brytare som klarar 96A på 24V-sidan (2000W inverter), så där får man nog lägga ett rejält relä emellan (som ju också drar ström). Hittar någon en rejäl omkopplare enligt ritningen (kylskåp kan vi utelämna i mitt fall då jag kör det på 24V) så säg gärna till, då ska jag byta ut min manuella variant med flytt av kontakter etc.

F

F.d. 14324

Guest

Sorry osten om vi snor lite plats i din tråd, men vi får hoppas på att du kanske kan ha någon nytta av det.:)
Omkopplaren skulle jag också vilja veta var man får tag på.
Ice-man, här finns det en solenoid som kanske kan fungera om du hittar omkopplaren.

Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest

Ingen fara. Finns mycket plats kvar Sjöberg:)
Nu blev det en fem läges brytare så det blir ett läge tomt imellan så inte drt kan bryggas ström bakvägen vid skiftning. Dock blir det en knapp till laddning för på av tyvär.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Ingen fara. Finns mycket plats kvar Sjöberg:)
Nu blev det en fem läges brytare så det blir ett läge tomt imellan så inte drt kan bryggas ström bakvägen vid skiftning. Dock blir det en knapp till laddning för på av tyvär.
Bild

O

Osten

Guest

Probkemet verkar just bli när man vill ha 3 strömkällor och en laddre som bara ska gå på
2.

O

Osten

Guest

Motgång. Åkte förbi besiktningen med bussen och skulle ftåga lite ang min reg besiktning nästa vecka. Fick till svar att de inte gör reg besiktning på den stationen. Efter att de kollat vidar de sig att de har bokat en vanlig bediktning. Ska ringa om ny tid på måndag. Inge kul då det var 1,5 månaders vänte tid.:mad:

Toppen