• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Nato kontakt för smidig start då man glömt lyset på.......
Även intag 220v från elstolpe.
536739_463767576982279_100000471218530_1800676_1376096148_n.jpg

O

Osten

Guest

Stopp på byggandet och blev lite meckande nu efter besiktning. Känns inte som jag har tid med det. Tur att de såg att en bult var av i framvagnen och fick inte ut den med avdragare utan den gick av:-( Svetsade på en mutter och värmde och då gick bulten av en cm in. Ännu mer :-(
Borrade sen ut den tills nästan inget var kvar och gängade upp gängorna med m18 gängsnitt. Nu ska det bara muttras ihop så kan byggandet börja igen :)

251811_472935956065441_1051177619_n.jpg

O

Osten

Guest

Massa plock i helgen med bussen tyvär så tog mattan slut så kunde inte klä allt men kapat till bitar så bara kla de sista bitarna uppe.
Blev även ett räcke till baktrappen med en hylla.
Den tionde och sista sängen klar nu, känns riktigt skönt:yes:
576845_475207619171608_2069642749_n.jpg

I

Ice-Man

Guest

Blir riktigt najs!

Vad har du för totalvikt på bussen? Min har en totalvikt på 20.840kg.

Tänk om man hade obegränsat med tid att bara hålla på med roliga grejor! Känner att bussen blivit lite eftersatt senaste året eller 2. Visst har vi varit ute ett par rundor, men inte så mycket som vi skulle vilja. Har dessutom massvis med grejor som jag skulle vilja fixa med bussen.
Köpte nytt hus (en gammal skola från 1886) i februari förra året och det har snott all "ledig" tid - inte helt oväntat dock.

Kommer ni ut någonting i sommar då?

O

Osten

Guest

Tack så mycket! Har för mig att total vikten är24500. Ska bli spännande att se vad den väger nu. Ja mycket man vill göra., försöker bromsa mig lite och får ta resten nästa vinter. Går lite på halvfart pga brutet nyckelben men ska opereras sen så:)
Ska ha den åkbar till midsommar för då blir det en ptemiär tur.
Ja hus tar mycket tid. :-(

I

Ice-Man

Guest

Det kan vara bra att "provåka" lite emellanåt så kommer man efterhand på saker som man vill göra eller (i värsta fall) ändra på. Själv är jag inne på att "vända på ovanvåningen", d.v.s. flytta U-soffan från bak till fram och bygga nytt sovrum där bak. Kanske ett projekt för nästa vinter?

Den ursprungliga totalvikten på min är 23.000kg, men sedan är den av någon anledning sänkt? Tjänstevikten är 17.300kg så jag får lasta 3,5 ton ändå vilket ju bör räcka till... Vikten behöver vi i alla fall inte fundera på när det gäller bussarna :)

Låter ju inte så kul med brutna ben i kroppen, nyckelben är väl inte så lätt att läka rätt?

F

F.d. 8160

Guest

Som en "på sidan" kan jag väl säga vad jag fått veta:
Bromsar och fjädring på registreringsbesiktningen sätter viktklassen.
Säkert något mer också.

F

F.d. 53078

Guest

Intressant

Jag får lasta tills jag uppnår totalvikten, i nuläget är det en lastvikt på över 4500kg men den kommer dom att ändra beroende av vad bussen väger netto.

F

F.d. 1804

Guest

Olsson, känns som att din buss vid något tillfälle råkat ut för "sänkt totalvikt" något man ofta gjorde förr för att komma i en lägre skatteklass då man regade om från buss till LB

Din tjänstevikt resp totalvikt kan ju inte stämma annars med tanke på att den då bara skulle va klassad för 13-14 passagerare med lite bagage.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Just det. det fanns plats för 40-50 iaf. Ursäkta Osten att jag kapade din tråd.:msn_embarrassed:

O

Osten

Guest

Kommer behålla totalvikten för att kunna lasta mycket. Godkänd idag för2500kg i goddrummet. Har fått 98% överlass i en annan buss som var ner klassad så vill ha hög totalvikt.

Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest

Slutade tidigare inatt så åkte ner till garaget och kapade till alla bitar till bordsundereden.
Hann även svetsa ihop en så jag kan testa innan jag målar dem.

Toppen