• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 55334

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Efter jättesnabb koll och utan att vara sakkunnig, ja, jag använder Huawei och är verkligen nöjd men om man ska köra i nätverk fordras en switch och kanske något mer.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Enkleste måte å bruke mer enn en PC samtidig på ett 3G kort er å benytte Windows sin deling av nettverk, egentlig laget for modemoppkoblinger. Den PC som har 3G kortet blir da til en router som også tildeler ip-adresser til de andre maskinen på samme nettsegment. For å utnytte dette med 2 pCer trenger en bare en snudd cat-5 kabel, for flere så må en bruke en etherhub eller switch.
Det finnes muligheter for å benytte trådløst også, men det er ikke like enkelt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Det jag saknar är att kunna köra valfri dator utan att någon annan dator är igång. Men 2200:- känns lite mastigt så det blir till att flytta runt modemet.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej, vill bara säga att en router som Dovado gör att flera kan dela på modemet.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Måste erkänna ,har inte läst alla inlägg i denna tråd så med risk att det frågats förut.

Hur är det med säkerheten när man surfar med mobilt bredband?
jag menar med brandväggar och dyligt, går det att låsa modemet på samma sätt som hemma?

Vi är på gång att skaffa mobilt i husbilen, men är inte direkt någon fena på just datorer.

// Pär
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej, säkerheten blir sämre när man inte använder en router (bredbandsdelare), bör använda något antivirusprogram då. Jag själv surfar aldrig utan router då jag inte gillar att antivirusprogramen gör datorn segare, men vill ändå ha ett skydd, jag tycker router är praktiskt och bra. En annan sak i detta är att man kan dela på uppkopplingen med sin granne eller fru/barn så dom oxå kan surfa.
Sist men inte minst du slippet modemet som hänger och dinglar i datorn...
Kom på träffen den 3-5/4 så kan du testa själv och välja utan att köpa "grisen i säcken".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Summan av kardemumman blir alltså att undvika Telias 3G-modem eftersom det är låst enbart till Telia och inte kan användas utomlands med ett utländskt kontantkort. Tele2:s 3G-modem är olåst!
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Ursäkta en fåveten.

Jag har läst igenom alla inlägg i denna tråd och har träffat på massa namn som Telia, Telenor, Tele2 mm. Jag har inte sett ordet Glocalnet någonstans.

Nämligen - jag har övertagit ("stödköp") ett alldeles nytt paket från sonen, som fick ändrade dataförhållanden. Det är ett Glocalnet med 3G och lite annat.
Har installerat det i laptopen och det fungerar förträffligt här på skrivbordet (i Kungälvs centrala delar).

Nu är frågan - har jag köpt en gris i en säck? Finns möjlighet till förbindelse om jag flyttar från skrivbordet och ut i spenaten?

Har inte fått något besked ännu om kostnaden men det skall vara väldigt billigt, under hundringen.:confused:

Lelle_22
 
Senast redigerad av en moderator:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Du behöver inte vara orolig. Det finns två 3G nät i Sverige. Ett för Tele 2 och Telia och sedan 3GIS, som är för Telenor och 3. Sedan har dessa två egna nät i Stockholm, göteborg, Malmö och Karlskrona. Om jag inte har helt fel så ägs Glocalnet av Telenor.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Själv har jag NMT (numer ICE). Det har fungerat utmärkt i flera år. 249 kr per månad och bra hastighet. Tydligen det enda alternativet som fungerar i hela landet, även i fjällen. Samt i resten av Skandinavien.
NMT har inte släckts ner, som det skrev tidigare i den här tråden, det har digitaliserats istället. Dessutom byggs det tydligen ut.
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

D-Link trådlös 3g-router

Nätverk 2007-08-15 12:30 av Herman Ulltin


Tillverkaren D-Link har idag släppt routern DIR-451 som är utvecklad för att skapa nätverk baserade på 3g-tekniken. Enheten stödjer dels 3g-kort i pcmcia-format och dels en 3g-adapter med usb-gränssnitt.
Routern DIR-451 stödjer de mobila nätverken UMTS (3G) och HSDPA (Turbo 3G) och använder sig själv av 802.11g-teknik för att dela en 3g-anslutning med flera personer. Det är en så kallad SuperG-router vilket betyder att man kan uppnå en hastighet på 108 megabit ifall man har motsvarande nätverkskort från D-Link.
Genom att routern har en 12-voltsingång kan man även använda routern i bilen via cigg-uttaget. En kabel måste dock köpas till då den inte medföljer. Enheten har en inbyggd spi-brandvägg som stödjer nat och "VPN Pass-through". Om man önskar bättre räckvidd och kraft i routern kan man även koppla till en extra antenn via en sma-kontakt.
Förutom detta har routern fyra stycken nätverksportar för trådbundet nätverk som stödjer hastigheter från 10 till 100 megabit. När det gäller kryptering på den trådlösa delen är det wep, wpa eller wpa2 som gäller.

Stefan Nilsson som är marknadschef på D-Link i norden kommenterar:
Med DIR-451 kan man sätta upp ett WiFi-nätverk på nolltid var som helst där det finns 3G-täckning, perfekt för sommarstugan eller campingplatsen. Den kan även användas i bilen då den har stöd för 12V. I hemmet kan routern användas som en fast Internetanslutning tillsammans med ett 3G-abonnemang. Det gör att kostnaden för bredband kan hållas nere på en låg nivå då man kan använda samma tjänst oavsett var man befinner sig,​
Läs mer om DIR-451 hos D-Link. Referenspriset på denna router ligger på 1 750 kronor inklusive moms och skall finnas tillgänglig i början på september 2007
Har kört runt med min i husbilen hela 2008 och är nöjd ! Priset har blivit betydligt billigare sen denna texten skrevs.
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband i husbilen

HeJ vill bara kontrollera om det fungerar, fick i dag ny jobbe telefon med Telenor abonemang ring så mycket du orkar upp till 3500 kr och fritt surfande ,kostnad 475 kr/månad .Så jag surfar nu från mobilen och har då er alla alltid med mig / Claes
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Det gamla NMT nätet som Telia hade, släcktes ner för ett år sedan. Frekvensutrymmet (450 bandet) har till en stor del lagts på en ny licens, som Nordisk Mobil Telefon vann för några år sedan. De hade enligt licensvilkoren sitt nät utbyggt till halvårsskiftet förra året. Kraven innebär att de måste täcka en stor del av Sveriges yta och har därmed det absolut bästa nätet för bredband. De har endast bredband och marknadsför sig under namnet ICE.
Även Norge och Finland har motsvarande nät. För övrigt tror jag inte det finns några operatörer i resten av Europa i dethär frekvensbandet.

Hälsningar
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Nordisk mobiltelefon (NMT alias ICE) finnes i Sverige, Norge og Danmark med fri roaming - de holder paa med etablering i Polen og Ireland. En konkurent fikk konsesjonen i Finland. Vi faar haape at det ordner seg med finansene for NMT.

(Skrevet paa en internetkafe paa Changi airport Singapore - mangler nordiske tegn)
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej!

Jag är ny här så jag kanske slår in öppna dörrar men FON har fungerat bra för mig runt om i Europa.
Oslagbart billigt, för €20 (runt 200:- SEK) får du en router som du kan använda för att fördela ditt bredband trådlöst hemma. Om du låter andra fritt använda din router när de stannar till utanför din bostad bjuder de på samma hos sig. Routern ger två trådlösa nätverk där ditt privata nät är skyddat så det är ingen risk att andra kommer in i ditt nätverk hemma.

Det finns 1,2 miljoner användare och jag brukar alltid hitta någon i närheten, även i små byar.

Tyvärr har inte alla sin fon på så ibland får man åka runt lite. Mer är tre missar har jag aldrig stött på.

Man kan ladda ner kartor med alla aktuella adresser till den bärbara datorn och leta upp platserna utan att vara uppkopplad.

Har du en mobiltelefon med WiFi går det ofta att ansluta den också. Det är lättare att kolla att en Fon är på med hjälp av mobilen så slipper man starta datorn i onödan.

Mer info på www.fon.com/en

Leif.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

Ja 3 i Sverige och Danmark är samma koncern,därför kan du använda det i både Danmark och Sverige.Du får ett meddelande om du är utanför dessa gränser om du vill fortsätta att söka på internet. Då bestämmer du själv om du vill fortsätta.
Har haft 3 bredband mobilt i 6 månader och har 3,6 Mbt/s och jag betalar 319 kr per månad, om jag inte MAILAR på det. Har gratis 1 gb per månad. Tag kontakt med 3 så får du alla uppgifterna
Uno i Vollsjö
Då betalar du mer än 3 gånger så mycket som för Tele2:s bredband som är 99 kr/mån eller 189 kr/mån om du vill ha 5 GB/mån.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Tack för mycket intressant och givande information!
Jag har funderat över varför vi (hemma) betalar 350spänn till Bredbandsbolaget +
99:-/mån till Tele2 för att både ha bredband hemma och en mobil uppkoppling.

Det blir till att införskaffa en D-link (el. motsvarig), sedan uppgradera mobila uppkopplingen. (nu 0.5Mb) Då är nätverket hemma , + en snabb dongel för resandet
klappat och klart för en totalsumman av ~200:-/mån (+ ~1500:- investeringen i en router)

Tjohopp, en bra start på dagen!
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Internet i Husbil?

laddar du hem mycket magnus så tänk dig för, dom spärrar ofta mängden data du får ladda hem......:(
och när det gäller frågan om flera datorer kan man använda vilken router som helst bara värddatorn är i gång:)
lärde ni er inget på datakursen:D

// Greven
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Greven, Tack för "blänkaren"
Kollade med Tele2 (där vi har det mobila just nu) 5Gb/mån...:yes:
Tror att vi klarar oss i det stora hela med den trafikstorleken.
Över 5Gb sänks hastigheten till 30K/S... Kniper det, går det ändå att kolla mailen. *S*

Pssst. Vilken "j-la" datakurs? ;)
Mvh. Magnus:D
 
Toppen