• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Mobilt bredband, vi vet vad som är bäst!

Test: Har du funderat på att ge din dator tillgång till mobilt bredband? M3 har hårdtestat de olika abonnemangen runt om i Sverige och vet vilken tjänst som är bäst.
Intro: Mobilt bredband, vi vet vad som är bäst! - M3
Vi har testat samtliga leverantörer av mobilt bredband, och att välja en vinnare är inte lätt. Flera av operatörerna har nämligen visat sig vara duktiga på olika saker, och det som du tycker är viktigt kanske någon annan helt struntar i. Vi har därför delat upp prispallen i tre kategorier:

Bästa allroundnät: Telenor/Glocalnet
Telenor och Glocalnet erbjuder båda suverän täckning och stabila, pålitliga uppkopplingar med snarlik hastighet – de båda använder sig ju trots allt av samma nät. Telenor är snäppet dyrare men har å andra sidan ingen trafikgräns, vilket vi skattar högt. Dessutom uppmätte vi marginellt högre hastigheter med Telenor än med Glocalnet, även om just detta verkligen var marginellt.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Hej! Är det sant att man vid kuster kan bli uppkopplad på nät från utlandet? Med stora kostnader. Ex Höganäs där man får in dansk Tv. Har Telia mobilt bredband, är livrädd för detta. Märker man det?
Mvh Sunesson:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

I grensetrakter kan det lett bli roaming, men normalt prioriteres opperatørs eget nett før andre (og sterkere) nett. Ser dette lett på grensen mellom Norge og Sverige, når jeg kommer fra Norge med min norske mobil så er den på norsk nett et godt stykke inn i Sverige. Den andre veien holdes kontakten med det svenske nettet omtrent til grensen før telefonen oppdager at eget nett er tilgjengelig. Hvis det ikke er et eget nett fra en opperatør så velger telefonen det sterkeste nettet som det er tillatt roaming med, og beholder dette nettet til det blir borte.

De fleste mobiladaptere har programvare som du kan bruke for å se hvilket nett som benyttes, og også hvilken sender eller celle.

Gitt den korte rekkevidden på 3G sendere tror jeg ikke at en svensk i Höganäs skulle bli koblet til en dansk sender, men mulig at en dansk mobil ville finne sitt "hjemmenett".
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Sunesson,

För att vara säkert på att man inte råkar ut för roam ska man sätta "söka av nätverk på manuel". Är det så att du tappar signalen kommer det alltså ett avbrott men söker inte någon annat nätverk pass då är man säkert att inte råka ut för höga debiterings avgifter i s.k roaming.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Belgien 1;

Fungerar, men om det blev ngn skillnad i hastighet ...? Står visserligen 7,2 nu men det är väl den teoretiska skrytgränsen som man alrig kommer att få se.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Kenneth & Birgitta,

En ökning från 3.6 till 7.2 behöver inte betyda en ökning av 100% men det går snabbare ..;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Vi är pa resande fot och just nu i Wertheim, Tyskland. Det gick inte att lasa upp Telias modem med det tips som tidigare skrivits om här. Inte nog med det, jag har varit inne i minst 16 butiker i Tyskland för att fraga om kontantkort till mobilt bredband. Det billigaste jag kommit till var tre manaders abonnemang med totalpris ca 30€. Men det stupade pa att jag inte hade nagon tysk bankförbindelse. Lika bra det eftersom det visade sig att modemet inte var upplast vilket jag upptäckte i Italien där jag köpte ett enmanaders abonnemang med 100Mb internet som kostade 25€. Det funkade inte i modemet men det gick att använda i telefonen och ringa hem nagra minuter.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Jag har köpt Tele2's mobila bredband för att det är ett kontantkort för 189Kr/30 dagar och 1 Mb. Laddar du mer än 1 Mb så kan hastigheten sänkas men det har jag inte varit ute för. Jag betalar inget de månader som jag inte vill surfa i sverige och dongeln är olåst så jag kan köpa utländska kontantkort när jag reser utanför sverige.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Jag kör med tele2 går aldeles utmärkt tycker jag det lilla man använder datorn när man är ute. I alla fall på sommartid. Den här tiden kanske det är mer intressant att sitta inne i bilen framför datorn när det är mörkt ruggit ute. Sedan också när man gick med i klubben så är det roligt att dela sina osikter om saker o ting. För jag är inget för TV. Mer för dator att skriva. Medan maken gillar TV ja data också Men eftersom han jobbar som IT-ansvarig med datorer hela dagarna så tror jag han vill slippa datorer på fredtiden.

Anita o Risto Täby:msn_computer::music-icon:;)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Att de flesta upplever Telia som bäst beror nog på att de är själva om att använda EDGE i GSM nätet.

Inte lika snabbt som 3G så klart men helt surfbart och ljusår från vad du får med 3/Telenor/Tele2 etc när man saknar 3G täckning. Värt nog så mycket när man med husbil inte bara håller sig på motorvägar och i storstäder.

Jag brukar påtala just dom fördelarna när man har kunder som ska ha mobilt bredband och som berättar att dom ska ha det i husbil/husvagn.

Peter :)
 
Senast ändrad:
B

Båtis

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej!
Vi har också Tele2 mobilt breband som ju inte är operatörslåst. När vi var i Tyskland förra året skulle vi köpa kontantkort, men det blev i stället en tysk telefon med kontantkort. Vi betalade 10 € och då hade vi 5€ att ringa för. I år har vi "tankat" på 15€.
När vi använder det tyska kortet så kommer en fråga upp från Vodafon om hur länge jag vill vara på intenet. Det kan vara från en kvart till 24 tim då dras den summan från kortet och internet stängs av vid den tid jag bockat för. Mycket praktiskt och inte så dyrt som med ett svenskt kort. Dessutom kunde vi använda telefonen för att prata med dottern då vi båda var i Tyskland (hon har en likadan telefon) och behövde inte använda det svenska kortet. Kanon bra tycker jag. Det funkar jättebra.

:music-icon:hälsn. Maggan:music-icon:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

På min önskelista står: måtte någon kunnig person en dag beskriva, på ett tillräckligt enkelt och pedagogiskt sätt hur jag, en genomsnittlig användare av de grundläggande funktionerna e-mail och internet, bör göra för att kunna ta med mig min laptop i husbilen när jag sticker ut på en tur i Sverige för att där använda den som man gör hemmavid. Enkelt, säkert och utan avancerade finesser.

Överkursen blir naturligtvis aktuell för dem som sticker iväg längre bort, för längre tid och som vill använda / koppla ihop datorn med diverse andra funktioner som TV, GPS, backkamera, telefon , släktforskning mm mm.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej Frankia!
Jag har dåligt minne men jag gissar på att det var ca 20:- för en kvart och någonstans kring 30:- till 40:- för en halv timme. Billigare om du använde 24 tim. För min del räckte det med 30 min åt gången.

Maggan
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Micke,

Vet ej vad du har för modem men antag att det är en Telia. På deras sida står det någonstans att man inte ska försöka "knäcka - låsa upp" för det fungerar inte. Vissa går andra inte, detta är kanske anledningen att det inte lyckas.

Jag har en utländsk USB modem (E220) har låst upp den och fungerar hur bra som helst i hela Europa.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Hej Allis.

Jag kan skriva ihop lite om Mobilt bredband och möjligheterna att surfa trådlöst mot Surfzoner. Jag kan också skriva om hur Du hanterar din E-post på ett bra sätt. Allt kommer att utgå från att du använder Telia.
Är det dina grundläggande frågor?

Någon överkurs ger jag mig inte in på då jag inte använder datorn till varken TV-tittande eller något annat som Du nämner. Min uppfattning är ganska klar i det fallet. Det finns bra GPS:er, Backkameror mm, men det finns säkert andra som kan höja detta användande till skyarna. För mig gäller enkelheten...

/Knausen som inte blir besviken om någon annan kastar sig över detta...
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Kan rekommendera 3-kontant funkar mycke bra och man betalar för en dag,en vecka eller en månad,vid turbo 3g går det riktigt snabbt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Allis;

Bra, så tänker jag också! Läst denna tråd och i vissa inlägg så fattar jag inte ett dugg:eek:.

Så är det så här att man får en sån där klump att sätta in i en USB-port och sedan.....?

Behövs en annan anten, eller ?

Sedan hur gör man enklast för att undvika att man får pröjsa till en annan internet leverantör?

Lite sådan här basicfrågor eller lathund för en novis vore värt guld:)

Sedan var det en annan sak som också jag undrar över i samband med laptop`serna. Jag såg reklam för makapär som man också stoppar in i en USP-port och vips så kan man se på TV i LapTopen. Mojängen heter Anyse och finns på en sida som heter= Anysee jag var inne på den sidan för att lära och som vanligt fattade jag inte ett dugg.
Sedan hittade jag som av en slump ett annat företag som vad det verkar i mina ögon saluför något liknande= Hauppauge Nordic

Erfarenheter, tips någon?

Hälsningar från en nyteknikklant
Anders Bohman
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i husbilen

Bra, så tänker jag också! Läst denna tråd och i vissa inlägg så fattar jag inte ett dugg:eek:.

Så är det så här att man får en sån där klump att sätta in i en USB-port och sedan.....?

Så får du frågan första gången du stoppar i den om du vill köra installationsprogrammet (det vill du), efter installation finns program och drivrutiner installerade så ingenting kommer att hända förrän du startar programmet genom att klicka på ikonen på skrivbordet, du får även knappa in PIN koden precis som när du slår på en mobiltelefon (koden ligger i kuvertet tillsamman med SIM kortet som du sätter i USB dongeln/grejen)

Behövs en annan anten, eller ?

Nix, den är inbyggd i dongeln

Sedan hur gör man enklast för att undvika att man får pröjsa till en annan internet leverantör?

Ska du hålla dig i Sverige begär att ditt abonnemang spärras från roaming så det bara går att koppla upp med svenska Telia.

Lite sådan här basicfrågor eller lathund för en novis vore värt guld:)

Sedan var det en annan sak som också jag undrar över i samband med laptop`serna. Jag såg reklam för makapär som man också stoppar in i en USP-port och vips så kan man se på TV i LapTopen. Mojängen heter Anyse och finns på en sida som heter= Anysee jag var inne på den sidan för att lära och som vanligt fattade jag inte ett dugg.
Sedan hittade jag som av en slump ett annat företag som vad det verkar i mina ögon saluför något liknande= Hauppauge Nordic

Erfarenheter, tips någon?

Dom fungerar klockrent så länge man kommer ihåg att det inte är en makalös manick utan att den kräver lika bra signal som din TV hemma, m.a.o lika bra antenn. Den lilla antennen som följer med fungerar bara om du har mycket bra mottagning, i praktiken oftast utomhus. Finns modeller där man kopplar in en kortläsare förutom mottagaren, då kan du se hela Boxer utbudet

Hälsningar från en nyteknikklant
Anders Bohman

Peter :)
 
Senast ändrad:
Toppen