• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det blev en shoppingdag i går, fick ju reda på att Jula hade rejäla liggunderlag av Finn så det fick de bli dom som ska träs in i mina långa luftkanaler efter sidorna.

GXU369.jpg

Men nu en liten fråga, jag undrar hur mycket elprylar man brukar ha i bakändan på bilen, tänkte att det kan vara bra att förbereda redan nu så jag slipper stå med skägget i brevlådan senare.

Det jag kommit fram till är att jag kommer eller kan tänkas ha i bakändan på bilen:

Kylbox och eventuellt en kompressor till kylskåp
Backkamera
Webasto/Ebersprächer
Belysning

Vad har jag glömt? vad är det jag inte tänker på?
Ni behöver inta vara rädda för att komma med konstiga idéer eller förslag, jag har förmågan att ibland kunna se fördelar i det mest konstiga sakerna! :D

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Hej Jocke
Kanske du har glömt ström för
toilet - magnetventil - vatten.
Vattenpump.
Varmvatten ?
Stereo'n
Värm på vinteren (230 volt)
Stick 12 volt laptop och andra prylar ( barns DVD) som smartphones (5 volt)

Antenn TV, radio mobilt bredband.
Ström för TV etc.

Använd 2 x ström-kanaler H och V med uttag.
T ex. Kabelkanal, hopvikbar - Biltema

Akta för 230 volt och antennkabel.

Bodelsbatterier 1+2+3+ etc. :)

F

F.d. 14324

Guest

Nu börjar det likna nåt, vinkyl! varför inte,, vet bara inte om jag har plats för någon större modell bara. :)

Bra saker du tar upp Bredo, flera av sakerna i din lista kommer att bli aktuella och jag måste ha dem med i beräkningarna, innan jag har klätt alla väggar och tak för sedan blir allt så mycket jobbigare.

Solpanel kom jag att tänka på också, det kan bli aktuellt och det skulle kunna passa oss ganska bra, i teorin i varja fall, vi åker mest på sommaren och skiner solen flyttar vi oss inte om vi inte måste och då kan de amperen som en solpanel ger vara till nytta.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Det tar sig, 12 isolerplattor på plats och 6 kvar.

Cellplastlimning.jpg

Två växellådslyftar höjde tempot avsevärt.

IMG_1725.JPG

Sopberget på golvet är ett växande bekymmer, jag hade en plan att jag skulle städa när alla skivor var limmade och allt fogskummande var klart, men detta börjar bli ohållbart och jag kan tvingas frångå mitt beslut,, viken dag dom helst! :D

IMG_1724.JPG

Kommer ni ihåg min galna ide om att isolera ytterplåten i mina luftkanaler? undrar vem som kom på den iden egentligen. :rolleyes:

IMG_1732.JPG

Julas liggunderlag skurna till 19*200 cm och en rejäl dos med rostskyddsmedel som smörjer gör att det går,
ett bladmått för att kontrollera genom plåtfalsen att isoleringen har hamnat på rätt ställe,, men jag undrar om det ens är möjligt att göra detta på ett krångligare vis.
Det blir bra och det blir som jag ville men alla mina fingrar gör ont nu och det känns inte jättekul längre, 2 meter är klart och det är cirka 4,5-5 meter kvar. :oops:
När jag blir klar får jag väl sjunga låten "I did it my way" samtidigt som jag tittar på mina blodiga knogar.

IMG_1735.JPG

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Ett enkelt svar: Krångla till saker är mitt signum! ;):D

Det finns en anledning, dessa kanaler är original luftkanaler ut ur bilen och den funktionen vill jag ha kvar, på det här viset spar jag ca 2/3 av kanalens area. Sen har jag en ide att använda kanalerna den dagen jag eventuellt monterar en webasto luftvärmare, tänker mig att det lönar sig då när det redan finns luftkanaler redo att utnyttja.

mvh jocke

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men värmen vill du ju ändå inte ha ut högt uppe på väggen, utan nere vid golvet?

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

Hmm,, finns ingen cadritning på det här riktigt, men jag ska försöka få till en bild på det nån dag med en principbeskrivning och försöka visa hur jag tänker.

Planen/iden är att använda dessa två kanaler som returledning till en värmare, då skulle jag kunna använda utvalda hål av de små ovala som syns på mina bilder lite här och där, värmeutblåset eller utblåsen kommer att sitta lågt, men dit har jag inte kommit riktigt ännu.

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Hej Jocke,
men vad limmar du skivorna i taket, och sen kommer jag
fundera på hur lång ar din bil egentligen, ser väldigt lång ut invändigt?

F

F.d. 14324

Guest

Hej.

Jag använder fogskum till det, först gjorde jag några prov med Limmar+tätar och det gick bra,
men jag var inte nöjd med de luftfickor som skulle blivit kvar i takets pressveck om jag limmat med det.
Då gjorde jag några tester med fogskum och efter lite träning så att mängden blir rätt så är jag helnöjd med det,
det blev några tester kan man säga men nu får jag till det, vet bara inte hur jag ska förklara men så tunna strängar som
möjligt med biltemas patronspruta med 2 centimeters mellanrum samt en extra fet sträng där plåtprofilerna i taket kräver det.
Jag får nog ta ett par bilder på det, blir nog enklast så! :D

Glömde nästan bort det, bilen är 6,6 meter lång och skåplängden är 4,2 meter.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Lovade en bild på mitt fogskumskladdande, nåt blev fel så det blev en film istället.
Skivan är ca 20*30 cm och det är fem cm mellan spåren i plattan, jag var lite snål med skummet,
man kan ta lite mer och som ni kanske märker så hade jag inte rengjort sprutan innan tagning,, jag lovar bättring. :oops:

Playbutton cellplast.jpg

Det finns bättre filmer! :)

mvh jocke

ps, gjorde en liten miss, nu är den ändrad från privat så nu borde det fungera.

F

F.d. 14324

Guest

Nu är ytterplåten i mina luftkanaler isolerade, jag måste säga att det hela gick mycket bättre på slutet än i början,,
kanske för att jag slutade gnälla och helt enkelt bara gjorde det som skulle göras! :D

Lite trixande blev det på ett ställe där en invändig plåtfals hindrade mig, jag tog fram sticksågen och öppnade upp lite så jag fick in isoleringen.
Sen svetsade jag ihop det igen.

IMG_1805.JPG

IMG_1807.JPG

Alla plattor i taket är limmade nu, tror jag i alla fall för jag blev lite osäker på hur jag ska göra längst bak där det kommer att bli ett
lastutrymme och jag kanske spar lite på det tills jag monterar in den bakre väggen.

IMG_1808.JPG

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Impulsköp, igen! :D

Hittade sängbottnar på Ikeas fyndhörna idag, 80*200 för 100 spänn styck, jag kunde inte bara gå förbi dem,, så två av dem åkte med därifrån.

Tidigare tipsade Klas mig om att använda såna här men då var jag lite småtjurig och tjatade om vikten :angel: men faktum är att jag har tittat på såna här till och från sen dess och när de nästan ger bort dem så kunde jag inte motstå frestelsen! :)

20130226_153008.jpg

20130226_153020.jpg

Mycket mer avancerade än jag hade behövt men nu har jag dem så de ska nog bli bra det här.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Dagens bilder, och en liten film.

Dagens arbetsorder, en del av den blev ordnat men som vanligt så hamnade
jag på ett och annat sidospår och gör det jag tycker är roligast för stunden! :D

IMG_1828.JPG

Klädsel på vänster sida runt ruthålen, högersidan återstår.

IMG_1835.JPG

Jag kopplade in en ledlist på original elsystem, tänkte att det kan vara toppen
med bra belysning när man öppnar dörren. Kanske blir en likadan list nere vid
insteget också, jag tror det kan bli bra.

IMG_1831.JPG

De lyser bra.

IMG_1832.JPG

Jag släckte ner och testade och jag är nöjd med belysningen.

Mörker.jpg

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Impulsköp, igen! :D

Hittade sängbottnar på Ikeas fyndhörna idag, 80*200 för 100 spänn styck, jag kunde inte bara gå förbi dem,, så två av dem åkte med därifrån.
Mycket mer avancerade än jag hade behövt men nu har jag dem så de ska nog bli bra det här.

mvh jocke

Hej Jocke, trodde i min enfald att det rörde sig om nån utgående modell, åkte på förmiddan förbi fyndhörnan för att hitta lamellbotten, men tji.
Gick och prata med grabbar som brukar hjälpa till att hitta det mesta, fanns bara till ordinarie pris som är 700+
Var det en hel pall du visa på bilden?
Har du lust att handla en åt mig isf?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen