• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Jocke, trodde i min enfald att det rörde sig om nån utgående modell, åkte på förmiddan förbi fyndhörnan för att hitta lamellbotten, men tji.
Gick och prata med grabbar som brukar hjälpa till att hitta det mesta, fanns bara till ordinarie pris som är 700+
Var det en hel pall du visa på bilden?
Har du lust att handla en åt mig isf?

Var det i Västerås du hittade dom???

F

F.d. 14324

Guest

Var det en hel pall du visa på bilden?
Har du lust att handla en åt mig isf?

Japp det låg nog 20-25 st på en pall, Sultan Lerbäck 101.099.19 heter den.
Jag åker dit på lördag och köper en åt dig, hoppas det finns några kvar bara.

Lundsholm, japp,, det var i västerås jag hittade dem.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Hej igen, jag småpillar lite här och lite där, det tar sig men jag hade inte klagat om det tog sig lite fortare. :D

Isolerade klart framändan på taket, funderade på om jag skulle dra fram 3 eller 4 kablar till framtida mackapärer & manicker ovanför framrutan,
det blev en 7-ledare så det kommer nog att räcka ett tag!
Kabelröret som skymtar i bilden tänkte jag ha till en eventuell backkamera, hoppas det
kommer att fungera för jag vet inte riktigt hur kablaget ser ut till backkameror.

(klicka på bilderna så syns de bättre)

IMG_1840.JPG

Drog fram kablar till den framtida toaletten, fyra blev det som ska täcka upp belysning, kanske ett uttag till en 12v hårfön.
kommer jag på nåt mer sen finns det en extra sladd.

IMG_1841.JPG

Området innanför skjutdörren verkar som det kommer att bli en central plats för elsystemet
Några säkringar och strömbrytare blir det och jag tror att laddaren får plats också men jag har inte bestämt mig helt ännu.

IMG_1842.JPG

Fortsatte med klädselarbetet, men jag tog en paus och har börjat fundera på
vad jag ska klä in området vid köket med.

IMG_1843.JPG

Här syns vp-röret som jag hoppas kunna använda den dagen jag köper en backkamera,
aluminiumlisten som ska hålla taksidopanelerna och en skymt av dass-kablarna.

IMG_1844.JPG

Var förbi biltema och köpte ljudisoleringsfilt, jag tänkte sätta det i taket mellan den
blå cellplasten och panelerna som ska bli innertak, vet inte hur mycket nytta det
gör men jag fick ett mellanrum på 5-10 mm som jag tänkte fylla ut med det här.

IMG_1845.JPG

mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Hej Jocke
Goda bilder :)
Om jag föreslår dina bilder rätt, så har du med avsikt inte hållit kablarna i kabel-röret för att borra hål (istället för en T-förgrening) för kablarna mellan början och slutet av VP-rör Ø20.
Är det sant ? - jag tycker det är smart och du använder väl dragfjäder att dra kablar.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest

Hej igen.
kabelröret är helt tomt just nu och de kablar jag har dragit ligger utanför röret.
Planen är att dra in en sån här när det blir dags för backkamera och jag hoppas att den går in i röret.

Jag kommer att montera några rör till på utvalda ställen, till de saker jag ännu inte har och ett eller två som reserv, de kablar jag vet var de ska lägger jag utanför rören och de som går till toan har jag använt Tesa kabeltape för att hålla ihop dem och få ett visst skydd.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Öhh, jo självklart har jag funderat på det,, i 15 minuter nu :D
Tack för tipset, jag ska genast fundera mer på det och jag måste koppla in mina elektrikerkompisar för att få en struktur på hur 220-systemet ska designas.

mvh jocke

F

F.d. 19529

Guest

Hej igen.
kabelröret är helt tomt just nu och de kablar jag har dragit ligger utanför röret.
Planen är att dra in en sån här när det blir dags för backkamera och jag hoppas att den går in i röret.

Om det blir tight att få plats med kabeln så kanske det är idé att kolla på en trådlös backkamera?
En sån slängde vi dit (kommer inte ihåg märke och modell) och installationen blev ju förstås väldigt bekväm då.
Sno strömmen från backljuset (om du inte vill kunna använda den för att spionera på grannar på campingen också förstås, då får du ta ström någon annanstans!) bara och sen är det klart!

F

F.d. 14324

Guest

Jo, en trådlös antar jag är betydligt enklare att montera men jag resonerade att finns kanalen redan på plats så ska det gå bra,, hoppas bara kabeln går igenom! :)
Fungerar eran bra Folkesson? är ni nöjda?

Snackade med en bekant som monterat en trådlös och han var inte helnöjd, han använde den för sikt bakåt även när han körde och det hände att han fick se hästar i ett lastutrymme när han mötte hästbilar.
Samma frekvens antar jag och det kanske går att ändra nån inställning och jag har ingen aning om han köpte en bra eller billg.

mvh jocke

O

Osten

Guest

Ang backkamera så skulle jag satsat på en med sladd. Känner allt för många som testat trådlösa pga enkelheten men alla jag känner har bytt till kabel kamera pga flimmer, tappad bild mm. Finns säkert trådlösa som funkar men de flesta är rätt billiga liksom kvaliten. Dock smidigt på släp att montera. Ska själv montera ny kamera på min väghyvel och det blir definitivt en med kabel.
Hittade ett kamera system på Tereteknik i STHLM som sålde en backkamera med 7" monitoroch med inbyggd GPS och finns både med kabel och trådlös. Men skulle helst välja en kamera med visir och gärna ir lyse på min husbuss för irriterad på att den alltid blir smutsig.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Vi köpte en trådlös. Dålig mottagning vid test. Drog då strömförsörjning/sändarantennen på insidan av bakväggen. Då blev mottagningen perfekt. Får också in hästar från mötande då och då. Men ser inte det som ett stort problem - några sekunders störning bara.

Den trådlösa funkar bra, men med tanke på att vi fick ta hål i bakväggen, skulle vi satsa på trådburen om jag skulle köpa nytt.

F

F.d. 14324

Guest

Tänk vad bra detta ställe är!
Direktkontakt med de som redan har erfarenheter från livets hårda skola och inte enbart behöva lyssna på säljare som maler på eller enbart läsa sig till kunskap på säljsidor på internet. :msn_thumbup:

Den dagen jag skaffar mig en kamera så hoppas jag att kabeln går i röret och skulle jag drabbas "LAT-viruset" så vet jag att det går att få till det i alla fall med en trådlös, titta på hästar nån gång emellanåt kanske kan vara kul rentav! :D

mvh jocke

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det kan nog bli väldigt irriterande ibland också, det är inte nödvändigtvis bara backkameror, utan också övervaknings dito bl.a.? :)

F

F.d. 14324

Guest

Jag har faktiskt jobbat ganska hårt i några dagar nu, men när jag tittar på bilderna funderar jag på vad jag egentligen har gjort. :confused:
Mycket filande, inpassning och limmande av cellplast är nog det som tagit det mesta av tiden.

Alla fyra ruthålen som inte ska ha nåt fönster (inte nu iaf) har isolerats.
Rundade hörn och fasade kanter i två lager samt en del ljudisolering i botten som gjorde det hela lite mer krångligt.
Högen med de stora fina bitarna har minskat drastiskt och det har blivit en del pusslande.

IMG_1865.JPG

Jag lyckades få in isolering i tomrummet bredvid huvudet.
Två lager blev det.

IMG_1866.JPG

Det ser ju inte ut att vara så besvärligt när det sitter på plats.

IMG_1868.JPG

Två lager i balken ovanför skjutdörren genom de befintliga originalhålen.

IMG_1846.JPG

Golvet var rent för ett par dagar sedan, helt rent,, undrar var det gick snett! :D:oops:
Städning blir nästa arbetsuppgift!

IMG_1864.JPG

mvh jocke som inte städar så ofta när det jobbas hårt!

F

F.d. 14324

Guest

Städat! renare än så här blir det inte, ni får bortse från framdelen för där
tog lusten slut samtidigt som orken sinade. :D

IMG_1873.JPG

Jag monterade tillbaka innertaket igen, här finns det idéer och planer på
förbättringar med en hylla, eventuellt ett par högtalare och det vore fint
med en gardinskena också, men det får bli senare.

IMG_1872.JPG

Lustigt det här med minnet, jag har hela tiden vetat att mina innertaksidor
behöver skarvas med ett par decimeter per sida.
I veckan plastade jag en grej och jag passade på att gjuta en bit som jag
kan använda till passbitar.
Tydligen har jag haft den tanken i varje fall två gånger tidigare för nu har jag tre!

IMG_1875.JPG

Jag tänkte kombinera melodifestivalen med att tillverka en kabelstam till innerbelysningen, det går ju att ta med sig jobb hem ibland. :)

IMG_1876.JPG

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Lustigt det här med minnet, jag har hela tiden vetat att mina innertaksidor
behöver skarvas med ett par bla bla bla bla!

Lustigt det här med minnet! Ja det kan man lugnt säga, vid en närmare kontroll insåg jag att det inte alls behövs några passbitar för längden på mina taksidor räcker, vete tusan hur jag tänkt här men en tanke var från början att de skulle gå hela vägen bak till bakstammen, senare ändrades den tanken till att de skulle sluta vid den bakre innerväggen, ca 15 cm innan bakstammen.

Helt uppenbart så har dessa två tankar inte haft något avstämningsmöte och på något vis har de gått om varandra. :oops::oops:

Kabelstammar har monterats och yttre innertaken är provmonterade.
Tänkte lägga in mina elscheman i fotogalleriet och det första finner man här.

Ett par bilder på innertaket och några kablar, samt en liten film igen där jag testade om det hela skulle fungera. :)

IMG_1889.JPG

IMG_1890.JPG

Image 1 play innertak.jpg

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Lördagsuppdatering.

Jag har fixat till glasfiberpaneler och klätt dem med högtalarmatta.

IMG_1938.JPG

Det blir faktiskt ganska bra.

IMG_1941.JPG

Jag limmar fast dem mot cellplasten.

IMG_1942.JPG

Den som är observant ser att kabeln höll på att komma med i limningen, och den som är ännu mer observant ser att det är dammigt på en del ställen samt att kameralinsen börjar bli smutsig :D

IMG_1948.JPG

Här kommer köket hamna och där var det slut på mina tunna glasfiberskivor men det fungerar med gul plyfa också,, måste komma på vad vi ska ha för klädsel på den.
Tips mottages! :)

IMG_1949.JPG

Det är nog så här det börjar, kaoset alltså. Till och med isborren har smugit sig in. :confused:

IMG_1950.JPG

Jag använde kabelrören som fjäder för att ordna stöd till panelerna medans limmet härdar.

IMG_1952.JPG

IMG_1955.JPG

Dagens kortfilm, ingen höjdare så har du hittat nåt sevärt på tv så kan du fortsätta titta på det! :twitcy:

play limmar.jpg

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Småpysslat lite igen. :)

IMG_1961.JPG

IMG_1963.JPG

IMG_1964.JPG

IMG_1966.JPG

Några frågor igen, :confused:

1. Hur högt brukar ett matbord vara i en husbil?
  2. Hur hög brukar en bänkskiva vara i en HB?
  3. Finns det några alternativ till 220volt-intag (cee) än de som Kama erbjuder? snyggare/rejälare/bättre.
  4. Hur fotograferar man norrsken?

mvh jocke som inte orkade leta info på nätet idag! :sleep: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen