Sv: Mercedes Sprinter hembygge
Varfor tror du att du har mer stromforbrukning i en ny buss?
Hallå igen, nu har jag funderat i några minuter och det finns ett par prylar som vi inte haft tidigare som kommer att dra ström.
Kylboxen, det blir samma box i den nya bilen, den drar ca 0,6-0,7 Ah i snitt vid 20 grader om jag inte minns galet och planen är att ersätta den med ett kompressorkylskåp.
Kylskåpet har jag för mig drog en aning mer ström och om jag väljer att ha kylboxen med som backup i lastutrymmet så blir det en ökning av förbrukningen men har jag den inte med så är inte skillnaden så stor.
Tv: ingen tv i förra bilen och som det ser ut just nu så blir det ingen i den nya heller, men det kan ändras för det hänger ihop med om vi ska eller inte ska ha en dator med oss.
Dator: eller Ipad kanske?
vi har hittills inte haft någon dator med oss i husbilen, saknar det ibland men tycker även det är skönt med semester från webben, här vet jag inte riktigt hur det kommer att bli men blir det nåt så kommer det till en laddare för det.
Belysning: från i princip ingen belysning till ett tiotal ledlampor,, jag har svårt att bedömma om ökningens storlek angående Ah men de drar inte mycket och de står knappast och lyser dygnet runt. Viss ökning blir det men mer exakt svar har jag inte.
Laddare till barnens spel,dvd, mm: ingen skillnad.
Eventuell dashcam, backkamera och gps får drivas av bilens elsystem.
Värme: här blir det skillnad, vi hade ingen värme i den förra och vad vi ska ha för värme är inte bestämt ännu, jag ha varit inne på att använda en webasto luftvärmare för enkelhetens skull men då får jag inget varmvatten.
Eller göra som Anitha & Tobbe och nyttja original värmare och då gärna i kombination med en varmvattenberedare.
Eller en Truma,, eller en.....
Hur jag än gör så kommer strömförbrukningen öka på det området.
mvh jocke