• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Matbordet ar bra att ha i den hojden som bordebenen ar jag menar dom som saljs till husbilar for att kunna gara en sang. Darav sa kommer resten av hojderna av sig sjalv som stolarna om man vill ha en sang.

KAMA Fritid

Foto Ludde Knarrevik Hjalp

F

F.d. 14324

Guest

Jag har hittat några alternativ till 220systemet,, i det övre segmentet när det kommer till den ekonomiska biten.

Det här skulle nog fungera bra: Landströmspaket 2 - DA 701111
Vattentätt ellintag som skulle passa min svängda plåt bra och enkelt utbyggbart.
Men jag har inte tagit reda på om det är godkänt att använda Defas landtrömspaket i bilar ännu och priset avskräcker mig en del. (snål!)

Ctek har också grejer till båtar, utan att räkna speciellt noga så tror jag det handlar om samma pengar som Defas system.
Vill någon kolla så kan man hitta deras grejer hos Hjertmans, skriv Landströmspaket i sökrutan så kommer det upp några alternativ.

Calix har också liknande system.

Nej! det blir nog den här och en 44404 från biltema tror jag... men jag har inte bestämt mig ännu och en dröm vore att slippa 220 volt. :)

mvh jocke

F

F.d. 53078

Guest

Jag tror att du kan slippa 230V sjalv har jag inget 230v uttag i bilen, det ende som skulle behovas efter ett langt elkonsumtion med mycket morker skulle vara en batteriladdare.

Lycka till

F

F.d. 14324

Guest

Japp, skalar man ner det hela till ett minimum så är det bara batteriladdaren som egentligen behöver 220v emellanåt.
I den förra bussen klarade vi oss 4 dygn om vi aldrig körde, kompressorbox och belysning som drevs av batterier. (1 lampa) men eftersom vi sällan stod stilla fler dygn än två så fanns det alltid ström.

Men helt klart är det att vi kommer att ha mer strömkonsumtion i den här bussen än vi haft tidigare, men jag vet bara inte hur mycket mer än, så jag vill inte investera alla mina pengar på något jag kanske egentligen inte riktigt behöver. :)

mvh jocke

ps, vid närmare eftertanke så hade vi 2 laddare till nintendospelen, en telefonladdare och en kartläsarlampa kopplade på bodelsbatteriet i den gamla bussen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Varfor tror du att du har mer stromforbrukning i en ny buss?

I den nya bussen satter du LED ljus som drar mycket mindre. TV aparaten ar ocksa LED och drar bara en brakdel av en gammal tub TV. Samma med nastan allt sa fundera lite...

F

F.d. 14324

Guest

Okej, jag funderar lite. :)

mvh jocke

Tobbe

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2025

Hej
Jag köpte en sån här hos Fritz Berger Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit
Fungerar för mig, har 220v battladdaren kopplad, laddar batterierna då det behövs, 220v inne till div, används väldigt sällan.
Klarar mig 2 till 3 dygn utan ström beroende på yttertemp, har 2 st 100ah batt i bodelen, komp.kyl, led tv, led belysning, + den stora förbrukaren, Ebermotorvärmare som håller varmt i bodelen genom värmevxl.

F

F.d. 14324

Guest

Varfor tror du att du har mer stromforbrukning i en ny buss?

Hallå igen, nu har jag funderat i några minuter och det finns ett par prylar som vi inte haft tidigare som kommer att dra ström.

Kylboxen, det blir samma box i den nya bilen, den drar ca 0,6-0,7 Ah i snitt vid 20 grader om jag inte minns galet och planen är att ersätta den med ett kompressorkylskåp.
Kylskåpet har jag för mig drog en aning mer ström och om jag väljer att ha kylboxen med som backup i lastutrymmet så blir det en ökning av förbrukningen men har jag den inte med så är inte skillnaden så stor.

Tv: ingen tv i förra bilen och som det ser ut just nu så blir det ingen i den nya heller, men det kan ändras för det hänger ihop med om vi ska eller inte ska ha en dator med oss.

Dator: eller Ipad kanske? :) vi har hittills inte haft någon dator med oss i husbilen, saknar det ibland men tycker även det är skönt med semester från webben, här vet jag inte riktigt hur det kommer att bli men blir det nåt så kommer det till en laddare för det.

Belysning: från i princip ingen belysning till ett tiotal ledlampor,, jag har svårt att bedömma om ökningens storlek angående Ah men de drar inte mycket och de står knappast och lyser dygnet runt. Viss ökning blir det men mer exakt svar har jag inte.

Laddare till barnens spel,dvd, mm: ingen skillnad.

Eventuell dashcam, backkamera och gps får drivas av bilens elsystem.

Värme: här blir det skillnad, vi hade ingen värme i den förra och vad vi ska ha för värme är inte bestämt ännu, jag ha varit inne på att använda en webasto luftvärmare för enkelhetens skull men då får jag inget varmvatten.
Eller göra som Anitha & Tobbe och nyttja original värmare och då gärna i kombination med en varmvattenberedare.
Eller en Truma,, eller en..... :confused:
Hur jag än gör så kommer strömförbrukningen öka på det området.

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag har varmvattenberedare i min bil. Men eftersom vi inte duschar i husbilen (pga att duschutrymmet är inte så bra konstruerat)
Så använder vi inte den. Vi värmer vatten till disk på spisen.
Ha det

F

F.d. 4220

Guest

Dator: eller Ipad kanske? :) vi har hittills inte haft någon dator med oss i husbilen, saknar det ibland men tycker även det är skönt med semester från webben, här vet jag inte riktigt hur det kommer att bli men blir det nåt så kommer det till en laddare för det.

Även om du har med en dator, så kan du ladda den på 12V. Jag har skaffat en till vår nya laptop, det finns många olika men jag köpte en sån här för jag har bra erfarenhet av Targus sedan tidigare. Fast jag köpte min från England, snål som jag är.

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Det är bra att vara snål när man har möjlighet till det, då finns det pengar över den dagen man hittar den där totalt onödiga prylen man bara måste ha! :D

En Targusladdare får det bli om datorn åker med, samt några såna här eller såna här utspridda på smart uträknade ställen.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Hej.

Det känns som ledningscentralen ska brinna vilken dag som helst nu.
Det är egentligen inga stora saker som stör eller bekymrar mig men väldigt många små beslut som ska fattas, och det ska jag göra utan att ha riktig koll på alla ingredienserna.

Men det löser sig,, det är nog bara hugga in och göra det som ska göras och gnälla mindre!! :D

Startade upp projektet med den Bakre väggen, justerade den halva jag redan sågat till och kapade till en av vinkelprofilen som jag ska ha i skarvarna.

IMG_2098.JPG

IMG_2100.JPG

IMG_2103.JPG

IMG_2104.JPG

mvh jocke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Halloj!

Är hörnskenorna av lättmetall? Ser så ut. Brukar vara plast.
:confused:

F

F.d. 14324

Guest

Tjenare Alve, japp dessa profiler är i aluminium och pulverlackade vita.
Vi hade ett skåp som reparerades på jobbet och då passade jag på att beställa några meter extra. :)

mvh jocke

F

F.d. 50104

Guest

Hej Sjöberg Mycket bra läsning nej nej nej vart det nu när det var slut heltplötsligt suttit och läst tråden två kvällar nu .

F

F.d. 14324

Guest

Hej, jag får väl ordna till nåt så du klarar dig ett par minuter till! :D
Lunchens arbete:

IMG_2106.JPG

IMG_2108.JPG

Planen med att campingstolarna ska få plats håller.

IMG_2110.JPG

Klingkapsmassakern!

Image 1 onödig.jpg

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Det är ett evigt tjatande på mig nu! :D
Och det verkar som det tar en mindre evighet att slipa och passa in den bakre väggen, men det går framåt .:msn_snail:

IMG_2128.JPG

IMG_2130.JPG

IMG_2132.JPG

Det återstår lite filande och slipande innan jag är redo för att klä väggen och slutmontera den, lite kabel ska in i den till sängbelysning* och vore jag smart
så skulle jag måla baksidan på en gång, vi får se om jag orkar och hinner vara så smart! :)

* Varför måste jag dra kabeln inuti cellplastskivan?
Varför kan jag inte bara göra det lite enkelt för en gångs skull och borra ett djäxxx hål och täcka över kabeln med silvertejp??
Frågor som jag inte har något svar på och jag kommer förmodligen inte fästa kabeln med tejp. :oops::D

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

och vore jag smart
så skulle jag måla baksidan på en gång

:msn_idea:= http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/537428

Man kanske skulle sätta dit ett motiv på lastväggen, undrar vad man ska välja?
Kanske en solnedgång och lite strand skulle passa bra på insidan och en stridsvagn eller nåt på utsidan?

Vi får se... mvh jocke

Ps, jag kan nog sträcka mig ganska långt för att skjuta upp en eventuell målning av väggen, sån är jag! :)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

* Varför måste jag dra kabeln inuti cellplastskivan?
Varför kan jag inte bara göra det lite enkelt för en gångs skull och borra ett djäxxx hål och täcka över kabeln med silvertejp??
Frågor som jag inte har något svar på och jag kommer förmodligen inte fästa kabeln med tejp. :oops::Dmvh jocke

Klart att du inte skall göra det enkelt och silvertejpigt. Du skall naturligtvis göra det snyggt och proffsigt. Lycka till med resten!!
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen