• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Gjorde ett riktigt impulsköp, jag köpte en radio utan cd-spelare..
Den var billig och jag drömde mig iväg med tankarna om en husbil utan
skivor liggandes till höger & vänster och jag såg bara fördelar med den.
Framtiden får visa om det blir bra och denna radio är anledningen till mina
frågor om hur man sparar musik på minneskort. :)

IMG_1685 stereon.jpg

Så här ser den ut, plats för minneskort och usb samt auxingång, strålande!

Så här går det till när Sjöberg för en gångs skull gör nåt! :D

Tryck på "Playsymbolen" nedan så ska ni få se på grejor...

play-button.jpg

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Spotify i telefonen och en aux kabel och hela musikvärlden öppnas för dig.

Kommer bli bra det:D

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Ett jobb jag själv behöver göra då jag varit utsatt för ganska grov mobbning på diverse HBK träffar för att jag inte kan streama (stavning?) av vissa personer, vill inte nämna några namn men det börjar på RU och slutar med NAR:D
Snabbt jobb av dig om du debiterar 500 i timmen skulle detta jobb kosta runt 35 spänn.

Ha de Lars

S

StorDansk

Guest

Gjorde ett riktigt impulsköp, jag köpte en radio utan cd-spelare..
Den var billig och jag drömde mig iväg med tankarna om en husbil utan
skivor liggandes till höger & vänster och jag såg bara fördelar med den.
Framtiden får visa om det blir bra och denna radio är anledningen till mina
frågor om hur man sparar musik på minneskort. :)

Visa bilaga 67055

Så här ser den ut, plats för minneskort och usb samt auxingång, strålande!

Så här går det till när Sjöberg för en gångs skull gör nåt! :D

Tryck på "Playsymbolen" nedan så ska ni få se på grejor...

Visa bilaga 67056

mvh jocke

Ser spännade och enkelt ut, var köpa och va kostar det?

F

F.d. 14324

Guest

Finn, det kostar 35 spänn för arbetet! :D:D:D

Här kommer länken på vad det handlar om: Bilstereo/radio m backup - RAX MCR1014 (tror det är den jag köpt)

Firman jag länkar till hade en branchmässa här i Västerås förra fredagen och då hade de bra pris på radion och jag övervägde om jag inte skulle köpa en till.
Men eftersom det var lite som grisen i säcken så nöjde jag mig med en för jag har faktiskt inte en susning vad en radio utan cdspelare brukar kosta, i ärlighetens namn så kan jag inte dra mig till minnes att jag nånsin köpt en ny med cd-spelare heller.
Normalt när jag behöver en bilstereo så ringer jag till skroten och undrar om de har någon schysst stereo men det är ju inte direkt så man får välja mellan modellerna utan de brukar svara: ja, vi har en,, den duger fint till dig,,:)

mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Morgon i HBK :)
Jag vill inte heller leka' med CD-skivor i husbilen.

Jag köpte en "billig" bil radio för ca. 8 år sedan med hela mollevitten'.
Trådlös Bluetooth överför både musik och vägbeskrivning från Microsoft Anna - som kan automatisk slå på/av trafikinformation på radiokanaler.
På kvällen ta över PC-TV 4 kanals ljud via fjärrkontroll.
Fortfarande bra efter 8 år - mindre än 800 Dkr. - på Lidl.

CD, minneskort och kablar vad ska jag använda det för ? :)

F

F.d. 14324

Guest

Nu har det hänt nåt, äntligen! :)
Tryckte i fogskummet i takbalkarna och det var ju inte så krångligt, mest jobb att sanera efter sig.
Du hade helt rätt Pontus angående pistolhandtaget till skumpatronerna, det gör det enklare och bättre och den var enkel att göra ren med burken med rengöringsmedel.

IMG_1688.JPG

IMG_1690.JPG

Nästan inte något kladd på golvet. :rolleyes:

IMG_1691.JPG

Inga bulor på taket.

IMG_1694.JPG

Vanliga bilen vägrade inställa sig för tjänstgöring när jag skulle hem
från jobbet i fredags, den fick stå och skämmas tills idag och jag tänkte
koppla på starthjälpen och köra den närmare ett eluttag för laddning.
Spelar nog ingen större roll hur stor starthjälpen är eller hur länge man
laddar när kabeln till startern ser ut så här, den får stå där nån dag till!

IMG_1697.JPG

Dagens kortfilm, lite komplettering där jag varit lite feg och försiktig och skummet inte vällt fram som jag vill. Tryck på play här: Play button small.jpg

F

F.d. 10758

Guest

Tror inte det finns nån bas i originalhögtalarna, funderar på att vrida på full volym och höra dem gå sönder!
Då blir jag ju tvungen att köpa tex de här: DLS Reference R4 | DLS | Ljud och bild i bil | Brl.se :D
Undrar om de får plats?

mvh jocke

Det är rätt diameter på dom, frågan är om dom får plats på djupet.
Men dom verkar intressanta, jag får mäta nån dag, det är mycket bas när Metallica lirar så jag får nog komplettera med en extra baslåda:D

F

F.d. 14324

Guest

Ja det är djupet som kan bli knepigt, men är det inte så mycket som fattas får man väl ta fram sticksågen eller varmluftspistolen så går det nog att få dit dem.
Tror inte jag kommer att ha någon plats för någon mer avancerad ljudanläggning, men lite kul vore det.:)

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

med hela mollevitten

Det får bli nästa steg, jag hade bluetooth i en tidigare telefon men inte nu längre så jag får leva med sladdar. Dator har jag aldrig haft i husbilen hittills men det kommer närmare och närmare,, samtidigt så blir det en del svåra beslut att ta om vad man ska välja. :)

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Fogskummet renskuret, rostskyddat i alla plåtfalsar och rengjort i flera omgångar.
Hittade några bulor på taket som jag störde mig på, troligtvis har någon tidigare ägare kört där det varit för lågt,,

Men det gick riktigt bra att få bort bulorna utan att förstöra lacken och troligtvis så är det bara jag som kommer att se dem i framtiden (om jag står på en stege)
och skulle jag störa mig för mycket på det så får jag väl helt enkelt lacka om taket eller köpa en riktigt stor solpanel. :D

IMG_1709.JPG

Ordnade en provisorisk höj & sänkbar arbetsbänk.

IMG_1710.JPG

Fick dit lite isolering på takets sidor.

IMG_1711.JPG

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Hej Jocke,
ser ju prydligt ut,
var köpte du liggunderlag, och med vad limmar du det?

F

F.d. 14324

Guest

Tjenare.

Jag har köpt dem hos min granne fordonsinredaren, det är vad de använder sig av för kondensskydd, ljuddämpning och värmeisolering.
De är självhäftande och sitter tillräckligt bra, men det går även bra att limma dem med biltemas spraylim.
Det är ganska dyra tror jag, eller så är det jag som är snål men jag tror de kostar ca 300 + moms för ca 2 kvadratmeter.

När jag ändå är i farten kan jag lika komma med en uppdatering på vad som hände dagens lunch.

Jag tänkte använda mig av mina cellplast-skivor där det är möjligt, de kräver relativt plana ytor och dessa gick inte att pruta på. :D::cool:

Trodde i min enfald att det skulle gå bra att sätta upp tre åt gången, rationellt och bra med fint arbetsflöde i mina tankar,, det gick men de var onödigt krångligt att försöka hålla upp tre stycken mot taket och samtidigt försöka rigga växellådslyften som stöd med en spånskiva.

IMG_1712.JPG

Tänkte om och ordnade en skiva som jag klädde med skumgummi, en i taget gav betydligt mer kontroll och det enda jag ser som bekymmer är vad jag ska göra mellan limningarna, men nåt ska de väl gå att hitta på :confused: :)

IMG_1714.JPG

F

F.d. 8845

Guest

Grymt imponerande bygge, ser fram emot nya fina uppdateringar av inredningen framöver

F

F.d. 14324

Guest

Tack Tobias. :)

Det har inte hänt speciellt mycket sen sist, några cellplastskivor har kommit till och sidorna är klara förutom en sektion där jag har en rejäl bula.
Visserligen gav jag mig på den och riktade den men jag måste krympa plåten rejält och då kroknade jag,,, "It happens"
Får ta nya tag senare, dåligt med tid över idag och i morrn är det Caravan som gäller för att hämta inspiration.

Satte dit en dämpmatta i framkant av taket och grundmålade där jag drog fram med slipen förut.

IMG_1723.JPG

Vi var på Camera Naturadagen och hälsade på hbk-vänner idag,
tjackade ett litet kamerastativ, tänkte använda det nästa gång det är filmtajm.

P1020207.JPG

mvh jocke

F

F.d. 4220

Guest

Är det ett sånt stativ med magnetfötter?

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Nej, inga magneter, kontrollerat för säkerhets skull, det hade ju varit bra.
Hade jag vetat att de finns med magneter så hade jag inte köpt det här! :)
Magneter hade verkligen ökat användningsområdet för mig i min plåtburk,,,, men det löser sig, jag vet inte om ni sett de röda handtagen med en svart rund platta som förekommer lite här och där i mina bilder men de är riktigt bra magneter och resten får jag lösa med buntband och fantasi.

mvh jocke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen