• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Behöver du ha evakueringen utmed hela taket?

Möjligen ta upp hål i stolpen ungefär där pilen är. Och sen kunna isolera fullt ut genom alla de små hålen.

Eller möjligen ännu lägre. Tidigare var det krav på ett lågt monterat luftintag och sen ett högt tex takventil. Hur och om det är några krav nu vet jag ej men jag tycker det verkar vettigt för att få bra ventilation när man bor i bilen och använder gasolkök m.m.

Lågt placerat luftintag kan placeras i skjutdörren eller möjligen i insteget vid skjutdörren. Med ett sådant torde det funka bra utan original evakueringskanaler. (som väl bygger på visst övertryck via bilens kupéfläkt)

F

F.d. 14324

Guest

Nej, jag behöver nog inte använda alla hålen egentligen men mina tankar gick väl ungefär åt det hållet och att det kanske vore bra om det finns tillräckligt med evakueringshål så att det blir bra ventilation när man kör bilen med kupefläkten påslagen.
Fast det är klart det blir 2 eller 3 electroluxventiler plus ett lågt luftintag som hjälper till att släppa ut luften under körning.
Ska fundera lite till,, ett par tre varv till! men det är också en av anledningarna att skriva här, det är lätt att fastna i en tankegång och aldrig komma ur den och då är det bra med kompisar som hjälper en på traven i rätt riktning.

Hur det är med reglerna vet jag inte säkert, kontrollen är borttagen tror jag men jag antar att det blir ens eget ansvar att se till att det är rätt gjort.
Ska kolla lite bygghandboken Alve lagt in samt läsa lite i en gammal SFRO-bok jag har som beskriver hur ventilationen ska se ut i en husbil. Ska nog snacka med han som kommer att regbesikta vad han har att säga om saken.

(som väl bygger på visst övertryck via bilens kupéfläkt)
Ja lite övertryck behövs, exakt hur mycket vet jag inte men det handlar inte om tryck mätt i bar men luften ska tryckas nedåt genom D-stolpen ca 1,7 meter och luftutsläppen har backventiler bestående av gummimembran som ska öppnas.

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Som sagt vet inte vad reglerna, om det finns några idag, säger om det men vid besiktning av min förra lilla bil var de, både vid regbesiktning, samt ibland vid kontrollbesiktning snack om detta. Det nedre intaget i skjutdörren var rätt väl dold varpå jag fick en del påpekanden.
(OBS ej gasolbesiktning, behövdes inte tidigare heller då jag köre med små tuber enbart till köket)

Frågan är om du kommer stänga Elektroluxventilerna under färd? Om inte tror jag du kommer ha undertryck för det mesta när du kör och möjligen finns risk att det istället går baklänges om gummiflärpen inte klarar att hålla helt tätt?

I min Isuzu stängde jag Elektroluxventilen vid färd då den skapade en hel del ljud och den satt precis bakom förarplats. Fick dock alltid se till att den var spärrrad i öppet läge vid besiktingen via en lite skruv.

F

F.d. 14324

Guest

Nu har jag gått och kikat på den här högen med isolering i flera dagar, tiden kanske är inne
att göra slag i saken och isolera taket.
Har lite detaljer jag måste tänka igenom så att jag inte glömmer nåt eller gör nåt i fel ordning.

IMG_1550.JPG

En liten test för att se om styrkan på limmet blir som jag tänkt mig och ge mig lite vägledning
på hur tjock limsträng jag ska använda mig av.

IMG_1548.JPG

Spraylimmet fungerar inte på cellplast (som vanligt) men jag kunde inte lämna det utan att testa. Bortse från limsprutan i bilden, den låg bara kvar efter en annan fotogrej. :)

IMG_1552.JPG

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Ska du inte skaffa riktig isolering Jocke?
Inget att snåla ett par kronor på, kostar ju massor att göra om,
även onödigt bökigt :)

F

F.d. 53078

Guest

Cellplasten limmar du med polieretanskum, på så sätt fyller du okså ut alla hörn.
Men som Stordansk säger använd ett annat isolermaterial som även ljudisolerar. Det finns gullfiber eller stenull som har ett tjärpapper på ena sidan. Detta kan du limma fast på väggarna och som ger en fuktspärr.

I min buss limmade jag med en ljudisolerande massa som bestär av någon "tjära med stendamm."

Tänk att du skall sova när det regnar, bilen är som en trumma.

F

F.d. 14324

Guest

Ska du inte skaffa riktig isolering Jocke?
:)

Det trodde jag att jag hade gjort. :confused::D
XPS, styrofoam, ecoprim (finns nog fler namn) isolerar bra för värmens skull och det har slutna celler men om att det skulle vara dåligt som ljudisolering hade jag inte tänkt så mycket på. :oops:

Har för mig att Kabe har ecoprim som isolering i sina husvagnar av senare årsmodeller, men jag kanske minns fel.

Nåja, det är bra ni talar om vad ni tycker och ger mig feedback och jag skulle visat en bild på hur jag hade tänkt mig det hela.
Planen är att limma dessa skivor i taket där det är tillräckligt plant, skivan är 25 mm och utrymmet som ska fyllas är ca 45-50 mm och sedan montera en självhäftande skumgummiskiva för att fylla upp resten av utrymmet.
Skumskivan köper jag av min granne fordonsinredaren och den är vad de använder för ljud och värmeisolering, fast det är klart jag vet ju inte riktigt hur bra den är på att bekämpa ljudet.

Får nog återkomma med en bild så det blir lättare att förklara begripligt.

Regn som smattrar mot taket, sövande enligt min fru men jag skulle helst vilja slippa det.

Jag kommer nog att göra en del research om gullfiber och stenull samt spana i din tråd Juan (igen)

mvh jocke

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Är det inte den typen av isolering som används av husbilstillverkarna. Jag tror att du har gjort ett bra val
Ha det

F

F.d. 14324

Guest

Jag tror det Peter, men jag kan inte heller släppa det Pontus skrev i en här tråden.
Man kan säga att jag har lite svårt att välja vilket ben jag ska stå på (sluten/öppen cell) så det kommer nog att sluta med en kombination, mina cellplastskivor där det går bra att använda och skumgummi i de svängda partierna samt fogskum i några balkar i taket, stenull kan nog bli aktuellt de första 70 cm från golvet och uppåt. :)

mvh jocke

ps, glömde minneskortet till kameran :wall: bild kommer senare!

Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Husvagn o camping hade för länge sedan en serie om att bygga husbil.
Om jag minns rätt (det var som sagt för länge sedan) så tyckte dom att stenull kommer att skaka sönder och isoleringen lägger sig längst ner. Det finns att köpa tror att den heter betongtäckmatta. Det är samma isolering som liggunderlag. Även Reimo använder denna typ. Den är lätt att skära till och limma där det finns svängda partier.
Ha det

heralue

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2025

Jag köpte sånt "liggunderlag" från Scandimobil i Falköping.
Har nog några meter kvar...

F

F.d. 14324

Guest

Hur tjock är den isoleringen Heralue?

Ungefär så här hade jag tänkt mig.

IMG_1557.JPG

Ytterplåt-cellplast-skumgummi-innertak.

Har även kikat på en ljudisoleringsfilt på biltema för att använda istället för skumgummit, mindre än halva priset mot det självhäftande skummet.
Fast det är klart,,, min arbetsorder är inte huggen i sten så ändringar i sista minuten kan förekomma! :D

mvh jocke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Husvagn o camping hade för länge sedan en serie om att bygga husbil.
Om jag minns rätt (det var som sagt för länge sedan) så tyckte dom att stenull kommer att skaka sönder och isoleringen lägger sig längst ner. Det finns att köpa tror att den heter betongtäckmatta. Det är samma isolering som liggunderlag. Även Reimo använder denna typ. Den är lätt att skära till och limma där det finns svängda partier.
Ha det

Den artikelserien har jag fixat in på forumet. Den som söker han finner.
:)

F

F.d. 14324

Guest

Nu är tiden kommen att göra något som jag redan har bestämt
mig för att det kommer att bli eländigt! :)

2013-01-22x 001.jpg

Vi får väl se hur det går, hör ni inget av mig på ett tag
så beror det nog på att jag skummat fast mig själv i nåt hörn. :D

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Glöm inte skydsglasögon, latexhandskar och oömma kläder Jocke,
eländet kan när som helst vända inne i hålrummen och hugga tillbaks när du minst anar det.
Fick ansa både skägg och hår vid ett par tillfällen :twitcy:

Lycka till :)

PS: Glöm inte täcke golvet, det står och sväller i flera timmar. DS

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Vattenspruta är bra att ha. Skummet både expanderar och härdar av fukt och det kan vara klokt att spraya på vatten både före och efter skummandet.
Och så klart försiktigt i balkar o liknande om det är svårt för skummet att expandera. Kam bli svullna balkar om det vill sig illa eller att skummet inte skummar så mkt = för sämre isolervärde.

Bra med sprutpistolen, gör det så oerhört mkt enklare och mkt mindre kladd.
Pistolen bör rengöras typ vid dagens arbetes slut men dessemellan klarar den sig bra. (på grund av att själva avstängningen sitter i sprutans munstycke) Sprayflaskorna med slang däremot måste användas mer eller mindre direkt i sin helhet annars härdar skummet i slangen.

När jag tilläggsisolerade mitt tak på huset fick jag med fogskum för pistol (tyskt fabrikat som skulle vara med brandsäker?) Denna expanderade nästan till full storlek direkt medan de andra jag provat typ Biltema och från byggvaruhusen efterexpanderat betydligt mer. Både bra o dåligt beroende på vad och var man sprutar.

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

eländet kan när som helst vända inne i hålrummen och hugga tillbaks när du minst anar det.
:twitcy:

Bra tips om brandskummet, jag stod och höll en sån i handen men efter att försäljaren som visste
mindre om fogskum än mig (hur nu det kan vara möjligt) hade svamlat färdigt så ställde jag tillbaka den i skåpet.

Pontus och Finn, ni är numera utsedda till Skumombud & Skyddsombud på den här skutan!:D:D

Tänkte testa med en balk först, ska bara borra lite hål i den så det går lättare att få i skummet och så att överskottet
kan krypa ur, det tar väl en stund innan man får fason på arbetssättet, och går det rakt åt helxxxx så har jag en takplåt liggandes. ;)

2013-01-22xx 001.jpg

Hoppas verkligen inte jag behöver använda den.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Nu börjar jag bli redo, det är nästan dags för fogskummet.
Det har varit lite mycket ett tag nu med skidåkning, födelsedagar som ska ordnas,
massor av jobb mm, men framförallt beror det mesta på lathet!

Hålen är borrade och balkarna är rostskyddade, snart går jag loss med skummet.
Suddigheten i bilden är dimman efter tunnflytande rostskydd.

2013-01-31 23.44.06.jpg

Här måste jag fixa lite isolering också i tomrummet bredvid huvudet (det blev ju nästan roligt!)
mest för ljudet kanske men känner jag mig komfortabel med fogskummet så kanske jag testar med det.

2013-01-31 23.45.02.jpg

mvh jocke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen