• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Så där ja, ledlampor till taket inhandlade efter Manges rekommendationer och färg tiggde jag åt mig av en kompis.
Nu ska här målas! :)
Behöver jag tillägga att det numera finns borrade kanaler för kablarna till sängbelysningen i cellplastskivan. :D

IMG_2150.JPG

Är man ändå igång kan man väl lika gärna snygga till skavankerna.

IMG_2155.JPG

Färdigt för målning, tänkte använda roller för enkelhetens skull.

IMG_2158.JPG

Dekalerna på skivorna skulle bort, ångmojängen funkade bra denna gång.

Ångmaskinen.jpg

mvh jocke

F

F.d. 23296

Guest

Funderar på det här med Hurtsarna. Jag tar ev en sväng till Västerås om jag kan få tjuvkika lite på din kärra. Funkar det och när isåfall? Är "i trakterna" måndag till fredag.

F

F.d. 23296

Guest

Och.... Den där Ångprylen hade sparat mig 3 dagars arbete.............. Om jag nu hade haft en.:twitcy:

F

F.d. 14324

Guest

Det går bra att komma förbi och titta, måndag eftermiddag-kväll kanske?
Annars kommer jag förbi "i trakterna" nån dag. :D

Tapetborttagarmackapären är en bra grej! I alla fall den här gången, jag läser inlägg här då och då om hur man bäst tar bort gamla dekaler men jag har aldrig vågat svara (tror jag).
Jag tar nog bort dekaler på bilar en gång i veckan eller så i jobbet av varierande storlek och jag har fått uppfattningen att varenda dekal är olika, ibland ramlar de nästan bort och i värsta fall får man nöta med rakbladsskrapan och däremellan använder jag varmluftspicka, solen, tummen, ett par modeller av gummitrissor, polervax, rubbing, limborttagningsmedel, thinner, brakecleaner mm.
Om intresse finns skulle jag kunna visa alla grejer med bilder nån gång.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Bakre väggens utsida målad och det gick väl sådär med roller, men mina mål är uppfyllda: spacklingarna och några mindre skavanker syns inte längre och kanterna där cellplasten tittar fram är förseglade så att det inte blir nåt strul när jag går lös med spraylimmet senare!

IMG_2243.JPG

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest

Hej igen, dags för en uppdatering.
Jag la in mattan på golvet och nu har jag kommit till insikt varför jag inte har med ordet mattläggare i mitt cv!
Resultatet blev inte bra men det får gå ändå en stund, jag använde matt-tejp och kanske, eventuellt, högst troligt men inte just nu lossar jag mattan och limmar den istället och hoppas att det blir bättre.

Isoleringen är näst intill klar, bara ett par småbitar som ska till.
Den irriterande bucklan i taket fick sig en omgång och väntar nu på ett lager spackel.

Äh, mindre snack och mer verkstad! här kommer bilderna. :D

IMG_2283.JPG

IMG_2285.JPG

IMG_2286.JPG

IMG_2292.JPG

IMG_2294.JPG

IMG_2299.JPG

IMG_2301.JPG

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Jag jobbar på, sakta men säkert går det framåt. (säkert kan nog diskuteras) :D

IMG_2348.JPG

IMG_2353.JPG

IMG_2356.JPG

Jag funderar på om det skulle gå att få plats ett par färdigriggade fiskespön stående i ett av hörnen, 185 cm har jag på höjden och jag tror att det fattas en bit för att det ska fungera.
Men det går att ta upp hål i golvet och fälla ner ett rör... eller köpa kortare spön, vi får se vilken placering det projektet får på priolistan. :)

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Hej Jocke, ser ju stiligt ut!
Det har hänt massor på spösidan de senaste åren, kolla på teleskopspön nästa gång du åker förbi en sportfiskebutik!

Hälsningar Finn

F

F.d. 14324

Guest

Teleskopspön, tänk vad enkelt det kan bli om man tänker till! :oops::)

F

F.d. 53078

Guest

Du behöver inte göra hálet sá djupt.

sent inlägg

Bilagor

• cana-de-pescar-telescopica-300-mts-accesorios-completos_MPE-O-16984387_9719.jpg
    cana-de-pescar-telescopica-300-mts-accesorios-completos_MPE-O-16984387_9719.jpg
    24,1 KB · Visningar: 959
F

F.d. 14324

Guest

Det får bli teleskopspön till ungarna och när man väl aktiverat dem så kan jag plocka fram ett eget spö och förbereda det i lugn och ro.
Det där med lugn och ro saknar jag ofta vid fisketurer med barnen, det brukar bli fullständigt kaos innan spöna är klara och när väl ett är klart hinner jag knappt få ihop nästa innan trassel, bottennapp och ibland rentav en fisk kräver mitt engagemang. tack för tipset.

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg fikk for noen år siden et komplett fiskspø som under transport er 30 cm langt. Tar 10 sekunder å bli klar til første kast. Håndtaket brettes over rullen og teleskopspøet trekkes ut til en total lengde på 150 cm. Fin leksak!

F

F.d. 14324

Guest

Nu har det varit en "inte helt nöjd med produktivitetenvecka"
Jag behövde ett par vinkelfästen till den bakre väggen, det var riktigt roligt att kapa så jag blev kanske något överentusiastisk.
Nu finns det vinkelfästen så det räcker och blir över men det var inte riktigt lika kul att grada av kanterna på allihopa och jag gissar att jag kommer att förbanna mig själv pga överproduktion när jag ska borra hål i dem. :D (alla kom inte med på bild)

IMG_2373.JPG

Passade på att reconda batteriet, jag har laddat det ett antal gånger under vintern men hydraulpumpen på växellådan verkar arbeta för att hålla trycket på rätt nivå, den brukar surra varje gång en dörr öppnas.

IMG_2364.JPG

En film på kapning och en timelapse på något som inte händer varje dag.

Image 1 kapen.jpg Image 2 rensning.jpg

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

En batterifråga: Är det värt besväret att byta ut batteriet i förra inlägget mot ett som har 10 Ah extra?

Mer info, det sitter ett 100Ah batteri i bilen som är i bra skick.
Jag har även ett batteri på 110Ah som också är i bra skick och för att få plats med det måste jag förlänga batterihyllan ca 4 cm.
Det blir lite mindre plats om (när) jag behöver byta en lampa i strålkastaren och jag kan behöva vrida batterihyllan en aning (jättelite) för att batteriet inte ska ta i hjulhuset.
I nuläget är det inte aktuellt att koppla in något extra utöver originalgrejer på batteriet men det finns en liten risk att jag i framtiden kopplar in en inverter på detta batteri för att endast användas när motorn är igång, men det beror lite på vilket vägval jag kommer att gå för laddningen av bodelsbatterierna. (Jankro, Bredo, Ctek, DJ Freddy, skiljerelä, mfl....:confused: )

Kort sagt, är det värt 2-3-4 timmars jobb för att få i ett batteri med 10 Ah extra och samtidigt få det lite besvärligare när jag byter en lampa, är det värt besväret?

mvh jocke

O

Osten

Guest

Tror inte det är värt besväret. Satsa på ett bra batteri istället. Men den gången bilen inte startar kanske det hade varit värt besväret;)

F

F.d. 55451

Guest

hejsan Jocke
Om jag förstår det rätt, är frågan om det är värt ansträngningen att öka bodelen batterikapacitet från 200 till 210 Ah med 5%
Jag skulle förmodligen välja ett extra 90Ah AGM batteri i bodelen och 50% mer.
I fortsättningen 1 år att byta dem alla för AGM.
Så det kan inte vara bättre.

exempel för SMF stegvis övergång till AGM
SMF til AGM2.jpg

F

F.d. 14324

Guest

Hej.
Bredo, det är bilens startbatteri som jag funderar på att öka från 100 till 110 Ah.

Bodelsbatterierna kommer senare och jag visserligen två batterier som duger från gamla husbilen, men jag har blivit nyfiken på Optima yellowtop, om priset är ett mått på kvalité så är de nog bra! :)
mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Om endast startbatteriet så glöm det, tänk snarare att när du laddar alla batterier parallellkopplade och laddare eller generator uppfattar batterier som en enhet - så de får samma behandling.

Så fullständig harmoni mellan alla batterier är att föredra.

Om du behöver extra batterikapacitet vid minus 30 grader, da etablera en start kabel mellan startbatteriet och bodelsbatterierne.
Så är 10,5 volt nog när man startar från totalt 200 Ah batterier.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enig med Bredo, la startbatteriet sitte og bruk heller penger på bodelsbatterier. Om du legger en grov kabel med tilsvarende rele mellom start og bodel batteriene med en passende sikring i begge ender så kan du styre releet fra D+ for lading fra bil og overstyre D+ signalet for starthjelp. Kan som relee benytte ctec smartpass eller skillerele fra biltema.
Rett opplegg og du kan sette inn en dc-dc lader, om du trenger det. Mulig MB fortsatt har litt lav ladespenning - typisk tysk 1980 tall problem, her nord fikk en ikke mer enn 80% ladning på vinteren.

F

F.d. 14324

Guest

Okej, originalbatteriet får sitta kvar. Det större batteriet har jag redan så det blir ingen extra kostnad utan det tar bara extra tid (som jag nog kan fylla med annat:))

Bodelsbatterierna har jag kvar från den förra bilen, 2st 70Ah som får duga till en början, skiljerelä har jag redan och en del 35mm2 kabel finns också.
D+ ska finnas på en plint under förarstolen men jag har inte letat på den ännu och en extra fjädrande strömbrytare för att manövrera reläet blir bra om man hamnar i nödfall.
Det blir inga större investeringar på bodelens strömförsörjning innan jag testat hur det fungerar och fått en bild av hur stort strömbehov vi har, det är ganska lätt att köpa och köpa och köpa lite till och sen kommer man på vad som var viktigt och vad som var onödigt.

mvh jocke

Ps Knut, jag har faktiskt inte kollat vad den laddar ännu, det kanske blir dagens projekt och någon dag ska masa mig under och ta reda på hur många ampere generator har. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen