Sv: Husbilsvikter
Tack Findus för din bilaga ifrån Riksåklagaren. Visst är det solklart... Man kan inte tolka hur man ska anklaga eller döma, bara att det i tvivelaktigheter ska dömas till den anklagades fördel... Men då man inte har råkat ut för något fall ännu så vet man inte hur man ska döma... Det är också upp till den enskilde domaren att döma... Jag vet en domare som dömer i trafikmål, han har inte ens ett eget körkort och har heller aldrig haft. Jag är rätt övertygad om att inget händer så länge inget inträffar. Men om olyckan är framme och det blir en polisutredning och rapport till åklagare så är man "rökt", det ska statueras exempel och antagligen bli en prejudikatsdom på det hela, jag skulle inte vilja vara den som sitter med ett B kort i en enligt lagen odifinierbar lätt eller tung lastbil. Det är för j-a sorgligt att ingen kan eller törs ta ett beslut i en sån här fråga så att dom som har sådana här bilar och åker med B kort kan känna sig trygga eller gå och ta ett C kort. Man bör inte kunna besikta in fordon på grunder som inte är klara! Kan ta ett typexempel vad gäller motorcyklar. Som 18 åring får man bara köra mellanklass hoj, dvs 25kw. Men det finns även en effekt/vikt koffisient med i lagen. Jag råkade träffa på den för två år sedan när min dotter fyllde 18 och tog körkort för tung hoj samma dag som hon fyllde (hon tog för lätt när hon var 16). Då fick hon överta mammas hoj, en Suzuki GSX400E som hade lite mer än 25kw men enligt koffisienten låg under, Hur gör man då? Jo jag ringde Bilprovningen, dom kunde inte svara, det var inte deras bord. Jag ringde Vägverket, dom kunde inte svara. Jag ringde försäkringsbolaget, dom kunde inte svara. Jag ringde trafikpolisen, dom kunde inte svara. Jag frågade mej själv och sa till Michaela, kör för fan! Det är ju ingen som kan svara på frågan vad som gäller. Hon körde och ingenting hände då hon inte har blivit stoppad eller har krockat. nu har körkortet automatiskt gått över till "full hoj". Det är rätt ynkligt att sätta normer på fordon som ingen sedan kan tala om vad det krävs för behörighet till förräns någon "bror Duktig" ska statuera ett exempel med.
Jag tycker att ni som har B kort ska gå samman och KRÄVA ett riktigt svar, som även håller i en domstol. Själv har jag full lapp så mej rör det inte egentligen men det är synd om er som inte har det!