Sv: Husbilsvikter
Hej Rolf & Maude!
Om detta kan det nog skrivas spaltmeter, så jag ska begränsa mig till den egna bilen. När vi köpte den var den ett år gammal och hade vid första leverans försetts med diverse extra utrustning som troligen väger lite drygt 100 kg. Tjänstevikten var ursprungligen 3.270 kg, dvs endast 230 kg lastförmåga upp till de 3.500 kg som totalvikten var. Med den extra utrustningen reducerades lastförmågan till 130 kg. Med hustru Ewa i högerstolen, 100 l vatten i tanken, mat, köksutrustning, sängkläder, gångkläder, utemöbler, verktygslåda, ytterligare en PA11 gasol etc etc, hamnade vi lätt på en reell totalvikt på 3.700 kg. Då är det inte kul att mäta en vågförsedd länsman, allra minst nere på kontinenten. När möjligheten dök upp i våras, beslöt vi därför att få Kaben omklassificerad till Personbil Klass II med en totalvikt på 4.000 kg. Fördelarna är rent samvete, stor lastförmåga, hastighetsbestämmelser som en personbil, B-körkort om det är utfärdat före den 1 juli 1996 och därefter ej indraget samt att den behandlas som en personbil bl a vid parkering. Nackdelarna är osäkerheten beträffande B-körkortets acceptans på kontinenten, totalviktsbegränsningen på vissa mindre vägar samt kravet på kontrollbesiktning var tolfte månad. Så långt från min sida. Andra kommer säkert att fylla på. Hälsn / AndersW