• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Jo det är korrekt det de svarar men har de tagit hänsyn till det undantaget som gäller för kort före 1996!
Dessa regler gäller ju även i Sverige med 3,5ton men med undantag!

Varför skulle det Tyska undantaget som Lisa hittade gälla men inte det Svenska??

Hur ser frågan ut som du ställde, innehöll den något om undantaget från 1996?
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Håkan, jag ser inget negativt nånstans i denna intressanta o viktiga tråd.

Man sitter - iallafall jag o retar upp sig på svenska myndigheters tafatthet i typ denna fråga.

Och kanske även borde återförsäljarna få en släng av sleven som inte är uppdaterade...

Mvh
Dag
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Nej inte årtalet men en utförlig förklaring vad som gäller idag med utökad vikt på PB2 kopplat till personbilskort.

Ord står också mot ord mellan tysk tidning och svensk tidning.

Hoppas någon kan hjälpa till och reda ut det här.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Håkan
Vi skall sticka till Tyskland och Schweiz nu i Juni för en femveckors rundtur o alpvandringar, med den nya bilen så man blir minst sagt orolig.

Har liksom inte lust just nu att försöka sig på C-kort.

Ser att du kommer från Uppsala - min gamla hemstad.
Vi åker upp till U-a imorgon eller fredag för att hälsa på fadern som bor på hemmet i Vattholma.

Kanske har du ett bra tips om ställplats - Fyrishov känns onödigt dyrt för att bara stå nånstans..

Mvh
Dag
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Jag tror inte du behöver vara orolig, även om du skulle bli stoppad och få tex. böter av en enskild Polis så blir du i såfall det 1:a rättsfallet när du protesterar.
Eftersom Tyskland redan har ett sådant undantag och orsaken både till det Svenska o Tyska undantaget är det EU körkort som infördes så är det inte sannolikt att utfallet skulle bli att det Svenska undantaget inte gäller.

Hur skulle Sverige kunna ha ett undantag i en lag som bryter mot den gemensamma lagstiftningen runt EU körkortet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Dag
Granebergscampingen skulle kunna vara ett alternativ. Den är stängd så ingen service finns men där är öppet att köra in. Finns en yta för 3-4 bilar utanför mot vägen också där det är fritt att stå. Fina promenadvägar mot mälaren.
Om du åker vidare mot Skarholmen ca1km så finns väldigt mycket parkerings yta vid småbåtshamnen. Det här är ett lugnt område.
Är inte så väl bevandrad i Vattholmatrakten så där kan jag inte hjälpa dig.

Håkan
Jag har nu faxat till Neumunster på ett nummer jag fick i mailet. Vi får väl se vad det ger.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hejsan!

Jag hoppas verkligen Håkan och Lisa har rätt. Om inte för annat så blir där ju ett bättre andra handsvärde på en tung PbII när man skall byta. Men läste vad Micki skrev, och undrar skaffade inte Finland också EU körkort. Då faller den logiken.

H.Olof
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Detta kommer från Vägverket:

-Citat-
Körkort från EES-området
Ett körkort som är utfärdat i en stat inom EES-området* gäller i Sverige på samma sätt som i det land där det har utfärdats, oavsett hur länge innehavaren har varit bosatt här. Den som har ett sådant körkort och är permanent bosatt i Sverige får byta ut det mot ett likvärdigt svenskt körkort. Det finns däremot inget krav på att det måste bytas ut. Tänk dock på att ansöka om utbyte i god tid innan giltighetstiden på körkortet löper ut.
- Slut Citat-

Så dessa regler är väl troligen harmoniserade vid den EU konferens som skedde i början av 2006 där körkortregler harmoniserades vid ett ministermöte.
Detta innebär att hemlandets undantag också gäller!

Ska leta vidare och se om jag hittar någon Tysk variant.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej, Håkan J igen.

Javisst, Granebergscampingen låter intressant. Har inte tänkt på den tidigare.
Är själv uppvuxen i Sunnersta och Graneberg.

Vi bodde bla på Mälarvägen med utsikt över Ekoln.
Innan dess så var vår bostad på Sveddvägen i sunnersta mittemot nuvarande kiosken.

På vår tid så tog man spårvagnen från Sunnersta in till stan.

Ha de

/ Dag
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

EU lagstiftningen om körkort hittar ni här delar av:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52002XC0328(01):SV:HTML

Efter att ha läst en del av detta så framgår det klart att det vägverket skriver ovan är de regler som måste gälla hela EU, dvs det är det utfärdande landets regler som gäller.
1 Juli 1996 trädde lagen om ömsesidigt godkännande av körkort ikraft inom EU.

Så OM det nu finns ett Svenskt undantag för PB2 före 1996 så gäller det i hela EU. Det kanske är så att det inte är säkert att det ens gäller här i Sverige och då blir ju situationen annorlunda.
Är det tolkningar som väntar på rättsfall som denna körkortsbehörighet bygger på. I så fall så gäller det förstås bara i Sverige till prövning skett.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hallåj, Håkan i Lidköping...
Du måste vara jurist. Jag är klart imponerad.

/ds
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Efter att ha läst lite i EU direktivet insåg jag att det inte spelar någon roll vad Tyska Polisen anser. Det viktiga är om det är lagligt i Sverige och då måste alla i EU följa detta enligt direktivet om ömsesidigt godkännande av körkortsbehörighet.
Inte nog med detta utan om man flyttar inom EU och behöver byta körkort måste ett likvärdigt utfärdas i det land man bor.
Det innebär att vi med B före 1996 skulle få ett C1 (7,5T) för husbil i Tyskland.
Tråkigt att Sverige valt att inte införa denna klass.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Håkan,
summa summarum måste alltså betyda att vi kan tuffa runt i våra gamla B-körkort med personbil typ 2, i länder som tyskland och tex schweiz.
icon7.gif

Hälsningar
Dag S
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.743
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Schweiz är väl inte med i EU? Har dom andra regler? Hur är det med Norge? Det är kanske enklare att bara köra utan att fundera för mycket?

Eva
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Dessa regler har "adopterats" av EES som både Norge o Schweitz tillhör.

Jag anser att det bara är att köra så länge som det verkar vara tillåtet i Sverige. Det kommer säkert ett rättsfall eller en föreskrift som reglerar detta eller så är frågan för liten för att någon ska bry sig.

Däremot gäller totalvikten för färjor,vägavgifter,hastighet osv. Detta har inget med körkortsbehörighet att göra utan är trafiklagstiftning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Tack Håkan för infot.
Då kan man säga att det idag ser ljusare ut för en omtypning till PB2. Känns skönt.
Och framför allt för alla som redan typat om.
Hur är det med Kroatien som ej är med i EU?

Mvh Håkan J
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej
Jag är ny här o har redan läst en massa intressant. Kul sida det här.
Jag har svar på fråga 6. om färjepriser. Går man in o läser "definition av personfordon"
på Scandlines hem sida så står det tyvärr så här:

header_DefinitionAvPersonfo.gif
spacer.gif

En bil med tillåten totalvikt på max. 3.500 kg definieras som personfordon.
En husbil med längd max. 10 m definieras också som personfordon, om den är registrerad "med bostadsinredning".
Fordon med vikt över 3.500 kg betraktas alltid som lastbilar/bussar.


Och busspriserna är ju mycket högre....
/Cecci
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Kroatien är ju inte med i EU eller EES så där kan det bli problem gissar jag.
Men jag var själv i Kroatien 2005 och trevligare och hjälpsammare poliser är svårt att hitta. De är verkligen måna om turisterna och även Tullen var mycket smidig.
Så Kroatien är inget problem enligt min uppfattning.
Se upp i Österrike bara och skaffa box för över 3,5 ton!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Håkan, du som verkar kunnig om det här.
Finns det inget bra utdrag som skulle underlätta vid en kontroll att visa för den snälla polisen?
Det är inte säkert det blir rätt när man står där och ska förklara sig på hackig tyska eller engelska.
Kanske ett utdrag med någon paragraf eller dyligt att hänvisa till.
Vore kanske något som kunde tas fram innom klubben för dom som behöver?

Mvh Håkan J
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Husbilsvikter

Jag har kontakter på Vägverket Körkortsavdelning i Örebro. Skriver några rader dit för att få ett klarläggande. Men som Håkan tidigare har redogort för så gäller varje enskilts lands regler och undantag i övriga EES länder också.

Återkommer i ärendet
Kurt
 
Toppen