Sv: Husbilsvikter
Lite information om min nu omregistrerade Travelmaster.
Tidigare gällde ju tjänstevikt 3270 kg och totalvikt 3500 kg = 230 kg last.
I det nya regbeviset tjänstevikt 3310 kg och totalvikt 4000 kg = 690 kg last.
Bilen vägde 3220 på bilprovningens våg plus 75 kg förare plus 15 kg för det som fattades i dieseltanken.
Jag hade inte förväntat mig att den ursprungliga tjänstevikten skulle vara riktig utan för lite men det var den faktiskt.
Tidigare 3270 kg
Markis 36 kg
Förarvikt 5 kg (ökad från 70 till 75)
----------------
Totalt 3311 kg, dvs nästan på kilot korrekt.
Nu hade vi bilen urplockad och då menar jag urplockad, allt löst uttaget inkl. mattor i bodelen men dynor, matta i förarhytt, madrasser var kvar, 1 full gasolflaska och verktygen.
Man brydde sig inte om färskvattentanken som var snustorr, dom frågade inte ens.
När vi nu ändå plockade ur bilen roade vi oss med att väga ALLTING. Det visar sig att det som vi normalt har med oss, plus oss själva, plus 3 hundar,
2 cyklar, safariroom sidor, 2 stolar plus dynor., 40 kg kläder/skor, 20 kg mat och 50 liter färskvatten ger en totalvikt på 3820 kg.
Så nu finns det reserver att tillgå och det känns riktigt skönt. Polisen var för övrigt igång med vågen vid Krängsberg (E4 söder om Jönköping) idag.
Lastbilsskylten var tänd men eftersom min bil nu är en personbil körde jag inte in och MC-polisen som stod vid avfarten reagerade inte. Jag tänkte annars att nu kommer han nog jagande efter mig men nej.
Jag köpte paketet hos Bossings för 7500 kr och det inkluderade allt från byte av fjäderstavar till besiktigad och körklar bil.
Det känns riktigt bra att ha detta ordnat tillsammans med ett nytaget C-kort, nu kan man köra lungt varthän man än ställer kosan.