• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Registreringsbeviset talat om de släpvagnsvikter som gäller. På B-kortet får du dra 750 kg. BE- körkort för du dra det som anges på regbeviset.

/Kurt
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsvikter

Hej!

Alltså får jag vänta tills bilen blir levererad och kolla registreringsbeviset. Fick veta i dag att den blir klar på måndag, men då finns inget cykelställ monterat. Det är restat från fabriken. Vi tänker inte ta emot den utan monterat cykelställ, så vi får vänta lite till. Men det heter ju: "Den som vänta på något gott, väntar aldrig för länge".

Anitha
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Husbilsvikter

jobbar just nu med att öka vikten till 4200 kg och samtidigt regga den till pb2. En lastvikt på 290 kg med 4 vuxna personer plus last kändes ohållbart. Då det är en förhållandevis liten operation(1 extra blad i fjäderpaketet) kändes det som enda rätta.
Kostnad för intyg från Iveco 1875 kr
Fjäderblad+montage 8000 kr
reg.besiktning och omtypning 1140 kr
Kan sen köra lugnt med nästan 1 ton laglig last.
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej Janase

Hur påverkar din omtypning tillåten hastighet, försäkring mm? Vad är max vikt för en PB 2?

Själv har jag en husbil med totalvikt på 3500 kg och vi är fem i familjen. Jag var precis och vägde den och kom då upp i 3237 kg tjänstevikt när det står 3080 i regbeviset. Som du förstår så måste jag nog göra något åt det.

Det intressanta här är att polisen på platsen sa att det ingår hel diesel tanken i tjänstevikten medan vägverket säger att det skall vara halv. Nu kan det kvitta eftersom max vikten ändå kommer att bli för mycket.
 

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvikter

Hej vid omtypning till Pb2 så gäller samma hastighetsgränser som personbil, alltså 110 på motorväg eller vad det nu står på skyltarna. Det fins inen viktbegränsning på personbil eller personbil 2. Du kan göra om en stor buss till Pb2. Försäkringen brukar bli dyrare gäller dock inte alla.

Lycka till Jå:mcride:
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Husbilsvikter

Kan nu meddela att min Roller Team Granduca är helfordonsgodkänd hos bilprovningen så det är bara att beställa ett nytt intyg för 3850 kg hos Bengt i Örkeljunga (pris 2500:)och sedan besöka närmaste bilprovning.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Det var mig ett himla dyrt intyg! Marknadskrafterna tycks vara framdrivna med turbo. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej.Intressant diskussion detta,men en sak som jag undrar är detta med lokala trafikföreskrifter.Tex Stockholm där man inte får parkera fordon tyngre än 3,5ton nattetid,Karlstad gäller max 2timmar.Är det någon som vet hur det är i övriga Europa.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

.....fast å andra sidan får man stanna i 30 minuter istället för fem där P-förbud gäller. Logiken är ibland lite krokig. Hälsn/AndersW
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej Nicecar

Vad har du för chassi på din Granduca är det Renault eller Fiat

/Kenneth/
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Husbilsvikter

Fiat med maxichassi förlängt.

När det gäller priset så är det nog porto kostnaden från Italien som kostar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Idag besiktigade vi husbilen och det gick bra.
Men sedan skulle den vägas upp till 3850 kg, och vi hade inte fått reda på att vi behövde intyget från AL-KO om detta.
Även om det står på "plattan under huven" att chassit är godkänt för 3850 kg, så räknas inte det, för det står inget chassinummer där som garanterar att det är rätt bil.

Efter ett samtal till AL-KO fordonsteknik i Hisingskärra, fick vi löfte om att de ska kontakta Tyskland och efter det skicka ett intyg, och pris för detta inkl postförskottsavg ca 800:-
VI behöver bara åka till bilprovningen och visa intyget för att det ska bli klart :wink:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Lastade det som vi har tänkt att ha med oss, fulltankad diesel och vatten, cyklar och scooter (visst är det överdrivet men ganska kul) och åkte till vågstationen mitt emot gasklockan i Göteborg. 3.440kg, får väga max 3.400kg.
Även om tanten och jag snabbantar så lär vi inte få bort 40kg på 3 veckor.:confused:
Hur noga är man vid en ev. kontrollvägning, finns det någon "felmarginal"?
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej!
vet inte om du fått svar ang böter på överlast, men de ville bötfälla mej i österrike på 150kg och för det ville de att jag skulle betala 70 euro. jag lyckades dock att smajla till mej en deal och lovade att tappa ur färskvatten och gråvatten och då slapp jag böter..

mvh

lillamina
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Väcker liv i denna tråd igen, det var ett tag sedan och vi får hålla den igång.:wink:

Jag ser i en del broschyrer över en husbilsmodell att totalvikten kan väljas, antingen 3.500kg eller 3.850, i vissa fall 3.500kg eller 4.000kg.

Förutsättningarna är:
AB-kort
Utfärdat 1960 (hua mej)
Aldrig återkallat
Resor inom Sverige (har läst om motorvägsavg i utlandet, vårt forum är informativt)

Förutom att den möjliga lastvikten ökar om 3.850kg eller 4.000kg väljs, vilka fördelar, nackdelar, restriktioner eller extra kostnader innebär den ökade totalvikten.
Besiktning oftare?
Högre försäkring?
Högre fordonsskatt?
3,5T restriktioner?
???????
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Det skall vara B-körkort före 1:a juli 1996, inte 1960.

Försäkringen är oförändrad om husbilsförsäkring.

3,5tons restriktioner gäller. Samtidigt kan du parkera på personbilsmärkta platser även om det står P-förbud för lastbil eller lastbil över 3,5 ton om bilen är PB2.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Tack för snabbt svar.
Med förutsättningarna AB-kort, utfärdat 1960, inte återkallat menade jag att det är vad som gäller för mig. Jag förstod ändå svaret.
:wink:
Hur är det med kontrollbesiktningen. är det detsamma som för personbil?

Det verkar ju bara vara fördelar med en högre totalvikt och Pb2.
Finns det inga hakar någonstans?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Det finns nackdelar vid parkering och infart i orter att vara över 3,5ton.
Både i Sverige och övriga Europa är det vanligt med 3,5ton gräns för infart/genomfart i mindre orter.
Vad gäller parkering så har de nu lärt sig att förse personbilsskylten med ett tillägg Endast klass 1 eller P-förbud gäller PB2.
I Sotenäs har dessa skyltar redan spridit sig.

Så vad gäller parkering så tror jag inte PB2 kommer att ge några fördelar.
De ställen som är populära begränsas nog ändå.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Jo, visst finns det hakar...
Högre brokostnad på Store Bält, och vissa färjor.

Undvik Österrike - över 3,5 ton = kilometerskatt.
Lite högre avgift i Schweiz - men man köper ingen Vignette. Man betalar vid tullstationen.
Finns säker fler nackdelar - men dessa har jag drabbats av.

DS
 
Toppen