Sv: Husbilsbygge av buss
Har i går och idag varit riktigt duktig
Har provat elinstalationen och belastat kablar och beräknat säkringsvärden.
Satt fast en MPPT regulator 30A som skall ladda batterierna till bodelen och en annan som skall ladda batterierna till kylen.
Funderar att göra en anordning som kopplar ihop alla panelerna efter prioritering. Laddren till kylen har en inbyggd elmätare så det är lätt att se hur mycket energi som solen ger, och kylen drar.
Spolproblemet som jag har parallelt med jappe är nu helt löst med 2 knappar och en magnetventil. Eftersom trycket och rördiametern är konstant så är mängden bara en tidsfråga.
En timer justerbar mellan 1-30 sec. blev den bästa lösningen.
På detta sätt kan man välja om man vill ha vatten i toaletten eller om man kör så kan man ha den torr. Ett tryck på knappen så öppnas ventilen tills lagom mängd vatten fyller toan. Eller rättare sagt kortslut dom 2 bruna kablarna. Jag skall leta upp en passande knapp eller en liten kedja ifrån taket som slår till vattnet.
Låsen till skåpsdörrarna som äntligen kom hade en sådan dålig kvalité att bara hälften fungerade resten hakade upp sig och jag anser dom som ett värdelöst tidsfördriv. Den som jag fick i crome fungerade bra, men när jag bytte ut cromedelarna till mässing så hakar den upp sig och man får vibrera på luckan så att den öppnar sig.
Efter ennogrann kontroll av vad som skiljer sig så har inte mässingen en fasad kant som knoppen centreras med. Därför fastnar den i kanten.
Efter att ha fasat kanten och lite andra modifieringar så började den att fungera.
Jobbade till sen i gårkväl lmed att modifiera en Paramotor så att den skall gå in i bagaget . Det blev en tvådelad variant med ett nästan nytt schassi som i eftermiddag skall provflygas med perfekt vind
Jag tycker att bussen nu är värdig den lilla dekalen
den stora kommer till invigningsfesten.
Vi kan ju ordna en HBK träff här i närheten den dagen och grilla en Lax och köpa nägra lådor med Smögenräkor Alla är välkommna..
Kanske den 22e Februari då var det 2 år sedan jag hämtade bussen.