• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 28653

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hans: tycker synd om er som hade en sådan lärarvikarie... :santa1:

Juan: I min campingbil som byggdes tidigare så betsade jag och lackade sedan köksbänks ytorna, hade den dock bara en vinter men det höll fint... dock så med lackade ytor och höga temperatur växlingar som sommar och vinter här uppe, så kan träet röra sig för mycket så det släpper eller spricker. olja in och linolja funkar bra det med men ibland är det lätt att få vattenringar och dylikt av glas osv om dom står för länge, så det där är lite av en djungel och vad man vill ha för glans och funktion av själva ytan.. tunna skivor är ju mera känsliga för klimat förändringar om man då tänker på lack. skärbrädor är oftast behandlade med parafin finns ju olika.
God Jul på dig... :santa-5-icon:

F

F.d. 53078

Guest

Nu är äntligen julen slut och allvaret börjar på nytt. Även i år så vann dom stora varuhusen med att sälja massa onödigt som man ger bort. Barnen blev iallafall glada för nya musikinstrument och microfoner som jag ändå skulle ha köpt. Nu har man inte en lugn stund i huset, dom tävlar om om vem som först kan bilda en grupp. Spela tillsammans kan dom inte, flickan är vokalist och pojken vill spela i en stor klassisk symfoniorkester. I ena örat så är det violin och det andra allt ifrån Opera till Adele.

Husbussen har jag idag städat ordentligt efter att bilprovningen ringde mig i går och sa att dom har eventuellt en tid i morgon för regestreringsbesiktningen. Nu börjar det att bli snålt med tid tills Paramotor tävlingarna börjar första helgen i Februari. premiärturen tar vi nog till helgen och åker till IKEA och fyller skåpen med allt nyttigt och onyttigt som man inte kan vara utan.
Solpanelerna som jag köpte för över ett år sedan och har lödat ihop kommer jag inte att sätta fast på taket. Anledningen är att det blir nu för dyrt att plasta dom och tillverka lådorna så att dom håller för vibrationer.
har hittat en leverantör som säljer 150W 24v för under 250€ Jag har beställt 4-stycken. Dom är mycket kraftiga och till för industriellt bruk.
Dom panelerna som jag har gjort själv har jag en annan stationär användning för.Har jobbat en hel del med dt elektriska och att bussen skall vara självförsörjande.

Handfatet är snart klart, efter att lacka och slipa ett flertal gånger, så har jag nu slipat bort mina fingeravtryck. Jag använder gammal hederlig syntetisk båtlack och vattenslipar efter varje lackning. Hade jag visst att det var ett sådant jobb med att lacka den så skulle jag nog lämna bort den till en möbel lackerare. Fast då är det ju så att man inte har gjort den själv.

Bilagor

• DSCF1968.JPG
    DSCF1968.JPG
    1,4 MB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest

Bilprovningen ringde mig klockan 9 och frågade om jag kunde komma klockan 10:57 , och tänkte att det skall jag hinna.

Körde till verkstaden och kontrollerade att alla ljus fungerar som det skall
För säkerhets skull så bestämde vi att ha en följebil bakom, ifall något skulle hända. och att kontrollera hastighetsmätaren.

Vi åkte iväg i god tid att köra dom25 Km till Málaga och tänkte att tanka den full mätaren visade 1/4 så det var lika bra att fylla den helt.
När jag hade kört ut ur Fuengirola och ut på motorvägen så tappade den effekten och till sist stannade motorn. Den vägrade att starta igen, började med att undersöka det elektriska och allt verkade vara OK. Det var som att den inte fick bränsle, men tanken visade ju kvarts tank, och då slog tanken mig att jag aldrig har provat att den visar rätt, öppnade tanklocket och tittade ner. jodå det blänkte diesel, men nivån såg lägre ut än 1/4 så jag skickade följebilen att köpa 10 liter. Tankat och klart så startade bilen utan att behöva lufta. snabbt iväg till macken och tanka fullt. Nu visade mätaren tom tank. Mätare och givaren är inte kompatibla så det blir att jobba på detta.

Nu var det bråttom till bilprovningen km dit precis tre minuter i elva oc ställde mig i kön till förbeställd tid, när det äntligen blev min tur efter 15 minnnuter så visste ingen någontin om min regestreringsbesiktning.
En hel timma gick och till sist kom ingenjören och frågade om jag ville ha den som skolbuss, långfärdsbuss eller urbanbuss. Jag svarade honom att det var presenterat ett projekt som bostdsinrett fordon, flera telefonsamtal och letande bland papper så sa han att det var omöjligt att besiktiga den idag. och troligtvis så får jag en tid i morgon på morgonen.
Det skulle gå bra att lämna den på deras inhägnade område under natten, men utan bevakning. Så jag bestämde mig att återvända hem igen och vänta på en ny tid i morgon. Det stora problemet är att länstyrelsen inte vill ge mig papper som buss eftersom jag inte har rättighet att bedriva bussverksamhet. Besiktningen måste ha dom pappren tillrgestreringbesiktningen. ond cirkel som verkar vara löst nu.
Tur att inte Guardia civil kom, har ingen lust att förklara för dom att det inte är en buss som inte har färdskrivare och att jag inte har E körkort. och till sist inte har tillstånd att framföra en skolbuss.
Enligt papperna så är det fortfarande en skolbuss.

Bilagor

• DSCF1969.JPG
    DSCF1969.JPG
    1,4 MB · Visningar: 20
F

F.d. 50190

Guest

Vilken mardröm - nu kan det bara bli till det bättre - i kontakten med "mynigheten".
Lycka till - själv kör jag över gränsen till Spanien i morgon - Håller tummarna för din besiktning.

F

F.d. 53078

Guest

Mardröm eller inte jag kallar det för tidsförstörelse.
chefen för bilprovningen ringde och frågade om han kunde komma och mäta lite och ta några foton???

Naturligtvis så fick han det.
Jag misstänker att dom inte hittar projektet ifrån besiktningsmannen och försöker att göra ett nytt.
Enligt papprerna så skall bussen vara 8.50m men om man mäter så är den bara 7.90. Det enklaste i detta fallet är att säga att jag har kapat den 60 Cm. Så är inte fallet så nu måste karosstillverkaren skicka ett intyg att den är 7.90 och att det har varit fel i pappren. Jag blevinformerad att detta är gjort och att karosstillverkaren har skickat detta intyg till bilprovningen i Málaga så att den kan besiktigas troligtvis på måndag.

Jag har inte bråttom men hade tänkt att åka ut en sväng till IKEA och köpa prylar och sedan tillbringa dagen med barnen vid stranden och flyga göra en paella mm. Det får bli förhoppningsvis nästa helg istället.

Det finns fortfarande en hel del att pyssla med innuti, men gardinerna är nu prioritet så ser det nog mycket mera hemtrevligt ut.

Många har sagt att det finns en liknande husbil som min på Feriaplatsen i Fuengirola Så jag tog svängen om för att titta på härlighetan. Mycket större och finare. Hade jag sett den innan så hade jag kopierat färgerna.

Jag frågade om jag fickk lov att titta lite för jag håller på att bygga en liknande varelse. Direkt frågade ägaren ¿är du Juan Norte?
Det visade sig att dom är medlemmaar i HBK jag blev inbjuden och vi hade en lång trevlig pratstund.
Det slutade med att jag lovade honom att köra ner min bil till honom när den är besiktigad.

Bilagor

• DSCF1984.JPG
    DSCF1984.JPG
    1,5 MB · Visningar: 34
F

F.d. 53078

Guest

Skräddaren kom och tog mått till gardinerna och visade tygprover.
Han sa att det fanns inte mycket tyg att välja på om jag vill stänga ut ljuset 100%. Bara enfärgade tyger. Han föreslog att köpa rullgardoner som han hade sett på IKEA

Körde förbi IKEA i går kväll och såg att dom hade öppet så jag tittade in och tittade på gardiner.
Utan att ha måtten med mig så köpte jag mörkläggningsgardiner "Tupplur".
Dom sa att det inte gick att kapa dom, men det gick alldeles utmärkt jag kapade tyget med en cutter efter en lång plåt, och röret med en bågfil.
funderar att i kanterna sätta en aluminiumprofil så att det inte läcker in något ljus alls.
På måndag skall jag prata med skräddaren igen för jag såg att IKEA hade gardiner färdiga billigare än vad jag kan köpa tyget. Det enda som han behöver göra är att sy dom i lämplig längd och sätta fast dom i någon lämplig skena på sidorna. Upptill tänkte jag använda en borste som man sätter nedtill på dörrarna. Dom vita plastkedjorna skall jag se om jag kan kapa och svetsa ihop så att dom inte blir så långa. Tror att om jag kapar bollarna på mitten och sedan värmer med en tändare så brukar man kunna svetsa fast om med varandra.

Bilagor

• DSCF1986.JPG
    DSCF1986.JPG
    1,5 MB · Visningar: 5
  • DSCF1987.JPG
    DSCF1987.JPG
    1,5 MB · Visningar: 3
  • DSCF1990.JPG
    DSCF1990.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest

Har inte liggat på latsidan så mycket bara lite.
Äntligen så kom monnitorn till back kameran, men inte självaste kameran. Hittade i gömmorna en gammal kamera som jag satte fast för att prova.
Den nya kameran kom idag och skall se vilken som är bäst. Fundear på att ha båda två. en för att backa som man kan se precis bakom om det finns barn eller föremål precis bakom kofångaren. Den andra kameran skulle duga mera som en backspegel när man kör. Tycker att det är kul med elektroniska prylar. Monitorn har 2 ingångar för kameror, men det är lätt att sätta dit fler. vill ha en kamera som mankan se när slangen till vattentömmningen är åvanför brunnslocket. en annan kamera skulle kunna sitta så att man kan se pasegerarna ordentlig. Solpanelerna kom igår nu till det låga priset av 1.17€ per watt. Snart är dom nere i en dollar per watt som lovat.
Allt är nu helt klart med bilprovningen har fått ett nytt tekniskt dokument med alla ändringar som är gjort. Fick en tid nu idag, men tackade nej eftersom jag inte har möjlighet förän tidigast på onsdag.
Helgen kommer att gå åt att fästa solpanelerna och att göra ett fäste för en Kanot.

Hjulhusen har fått en ansiktslyftning med gummikanter så nu ser det bättre ut. Fälgarna kommer att åtgärdas snarast.

Bilagor

• DSCF1991.JPG
    DSCF1991.JPG
    1,5 MB · Visningar: 8
  • DSCF1994.JPG
    DSCF1994.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • DSCF1995.JPG
    DSCF1995.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8
  • DSCF1997.JPG
    DSCF1997.JPG
    1 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest

Har i går och idag varit riktigt duktig :msn_wink:

Har provat elinstalationen och belastat kablar och beräknat säkringsvärden.

Satt fast en MPPT regulator 30A som skall ladda batterierna till bodelen och en annan som skall ladda batterierna till kylen.
Funderar att göra en anordning som kopplar ihop alla panelerna efter prioritering. Laddren till kylen har en inbyggd elmätare så det är lätt att se hur mycket energi som solen ger, och kylen drar.
DSCF2011.JPG
Spolproblemet som jag har parallelt med jappe är nu helt löst med 2 knappar och en magnetventil. Eftersom trycket och rördiametern är konstant så är mängden bara en tidsfråga.
En timer justerbar mellan 1-30 sec. blev den bästa lösningen.
DSCF2013.JPG
På detta sätt kan man välja om man vill ha vatten i toaletten eller om man kör så kan man ha den torr. Ett tryck på knappen så öppnas ventilen tills lagom mängd vatten fyller toan. Eller rättare sagt kortslut dom 2 bruna kablarna. Jag skall leta upp en passande knapp eller en liten kedja ifrån taket som slår till vattnet.
DSCF2019.JPG

Låsen till skåpsdörrarna som äntligen kom hade en sådan dålig kvalité att bara hälften fungerade resten hakade upp sig och jag anser dom som ett värdelöst tidsfördriv. Den som jag fick i crome fungerade bra, men när jag bytte ut cromedelarna till mässing så hakar den upp sig och man får vibrera på luckan så att den öppnar sig.
DSCF2023.JPG

Efter ennogrann kontroll av vad som skiljer sig så har inte mässingen en fasad kant som knoppen centreras med. Därför fastnar den i kanten.
Efter att ha fasat kanten och lite andra modifieringar så började den att fungera.
DSCF2025.JPG
Jobbade till sen i gårkväl lmed att modifiera en Paramotor så att den skall gå in i bagaget . Det blev en tvådelad variant med ett nästan nytt schassi som i eftermiddag skall provflygas med perfekt vind

DSCF2016.JPG

Jag tycker att bussen nu är värdig den lilla dekalen
den stora kommer till invigningsfesten.
Vi kan ju ordna en HBK träff här i närheten den dagen och grilla en Lax och köpa nägra lådor med Smögenräkor Alla är välkommna..
Kanske den 22e Februari då var det 2 år sedan jag hämtade bussen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50190

Guest

Mycket glädjande att "alla"papper nu ska ge en regbesiktning inom kort. Jag gläds åt dina framsteg med de sista detaljerna av en "Makalös Manick" - Läs HB.
Själv njuter vi numera av det fina vädret i Roquetas de Mar - Lycka till!

F

F.d. 53078

Guest

Har varit upptagen med flyg jobb och annat.

Handfatet har jag nu fått färdigt efter en massa slipande och lackande.
Det var en massa jobb som jag inte hade räknat med det var att slipa för hand. Det gick inte med maskin i dom här runda formerna.
Att det var värt besväret tycker jag nu när det är färdig,Naturligtvis sgjorde jag en liten rispa i lacken som jagskall se om jag kan få bort:msn_weird:

DSCF2041.JPG
Solpanelerna har kommit på plats och ladar batterierna till godo.
Det verkar som att kylen klarar sig dygnet runt batteriet håller runt
Solen står som högst nu Ca 45º. Skulle det inte räcka till så funderar jag på att tillverka något så att man kan vinkla dom manuellt efter solen Kylens regulator har jag valt en PWR regulator som mäter den totala energiförbrukningen samt laddström och batteriets status. Det hade kanske varit något bättre med en MPPT regulator, men eftersom panelerna liger på Ca 50V så gör det endast en minimal skillnad. Kablarna är bara provisorikt inkopplade därav dom fula klena kablarna.
DSCF2035.JPG

Taket på bussen är tillverkat av en tunn glasfiberskiva som ligger löst åvanför balkarna. Jag kommer inte att ändra detta. Att fästa paneler i detta taket är svårt.
Jag borrade i balkarna och nitade fast cylindermuttrar och skruvade fast fästerna med tätningsmassa runt om skruvarna. Drog åt till det kom ut tätningsmassa runt skruvarna så att det inte kan komma in vatten.överbliven massa skär man lätt bort när det har torkat
När taket är färdigt med markis och allt så tänker jag måla det med vitt 2-komponent gummi det är lätt att rulla på.
DSCF2034.JPGDSCF2033.JPG

Till sist så hittade jag en knapp som man skall ha att spola med nu fungerar toaletten som jag tror att den ska. skall bara koppla in en strömställare så att man kan köra motorn baklänges om det skulle bli stopp. Någon gav mig det tipset efter att ha ätit körsbär, mer behöver nog inte tilläggas.DSCF2046.JPGDSCF2050.JPG

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Idag har jag jobbat med at slakta en bil som jag har haft i 10 år och som krockades nyligen.
Till min stora förvåning och glädje så hittade jag en dieselvärmare under vänster framskärm. Nu blir det snart värme i bussen.

FREDRIK.L är det original i denna bilen eller är det något ¿Taxi?

Bilagor

• DSCF2062.JPG
    DSCF2062.JPG
    1,4 MB · Visningar: 13
  • DSCF2063.JPG
    DSCF2063.JPG
    1,4 MB · Visningar: 11
O

Osten

Guest

Tror det sitter original pga att hjälpa till att få upp värmen då nya dieslar går för kallt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Det ser ut som en Volvo Flygmotor-värmare. Numera uppköpt av Webasto (tror jag det var). Den värmaren var jag på kurs på i Trollhättan för ca 12 år sedan.
Den var inte original i diesel-sexan. Den hade istället en kraftig generator och tre elektriska värmekroppar i kylsystemet som värmde kylvätskan om motorn gick för kallt. Jag kommer inte ihåg om 4-cyl hade detsamma.
//W

F

F.d. 53078

Guest

Bilen var en 5 cylindrig diesel 2.5l

Finns det någon inkopplingsanvisning eller schema?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Bilen var en 5 cylindrig diesel 2.5l
Finns det någon inkopplingsanvisning eller schema?

Menar du på värmaren?
I så fall kan jag fixa det när jag kommer hem i början på april. Har en sådan värmare liggandes (bensin i o f s, men det enda som skiljer är munstycke och "atomizer")
Har det inte i S P för tillfället.
//W

Toppen