• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Det står ett sted trenger ekstern gps antenne, men på slutten av siden står det to steder at pakken inneholder gps-antenne. Alle Android navigasjonsprogramm skule kunne kjøre på denne, det som følger med er google sin standard (ligger alltid med på Android) - svakheten med denne er begrenset caching av kartdata. På den andre side alltid oppdaterte kart.

Kan se en mulig begrensning på denne og det er hvor god er den i dagslys/sollys.

F

F.d. 53078

Guest

God Jul till alla! och tack för det gågna året!

Nu är det snart 2 år sedan jag bestämde mig att köpa en buss och bygga om till husbil. Denna tid har flugit iväg lika fort som pengarna, men en väl investering. Nu börjar det att se färdigt ut, men forfarande saknas de mycket. Tittar jag tillbaka i tråden så ser jag hur tiden har förflutit. Jag började denna tråden med att fråga om goda råd som jag snabbt fick. Allt detta är nu historia . Nästa år hoppas jag att vi kan träffas ute på vägar och ställplatser prata och ta en öl och ha det mysigt. Schoolbus conversion

Fick problem med ljudet (copyright) så det blev att spela själv någon som känner igen musiken?

Bilagor

• 332307531_6669061a1c.jpg
    332307531_6669061a1c.jpg
    251,1 KB · Visningar: 1.029
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Grymt Juan!!

Det här var fantastiskt!
Helt strålande bildspel.....och härlig musik!!!
Men vet inte vad det är.... men fint är det:)

Ha det gott!

Och.......

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!!

Hälsar vi......

Ifrån oss i Kinna, i det kalla och regniga Sverige!:mad:

Längtar ner till Spanien

Kanske ses vi i sommar?:music-icon:

Ha det gott!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Snyggt bildspel Juan.
Att du bara orkar och hinner......
Jag har fyllt dagen med att gå till frisören, men det blir så när man är pensionär. Vänta och se.....
Feliz Navidad!
//W

F

F.d. 53078

Guest

Musiken är en julsång skriven av kathy Bush. Som 16 årin spelade hon in ett kassettband och sprang ner till EMI studio en regnig Oktoberdag och ville att dom skulle lyssna på hennes musikaliska talant. Pink Floyds David Gilmor som var trött efter ett långt pass med inspelning tog en paus och lyssnade på flickan. Han blev heltänd på hennes musikaliska talang.
Detta är min tolkning av den sången med några mindre fel får skylla på min skadade högerhand. Här kommer originalet "December Will Be Magic Again"

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Juan Du lyckas med ditt bygge till 100% dessutom gör Du ett fint bildspel med egen musik.
Du får oss andra att känna oss som de amatörer som vi är.grattis till ett snyggt bygge.

Ha de

F

F.d. 53078

Guest

Amatör ðr jag med bildspelet, Höll på länge med Memoies TV4, men jag kan inte ominstalera utan att betala igen. så det blev Windows movie.
Skulle ha lagt ner mera tid vissa bilder visas bara en sekund vid inbländandet ,men...

Idag har jag fått min vattenpump att suga vatten utan backventil de visade sig att jag hade skadat slangen så att den sög luft. Nu fungerar det perfekt.
Luftbehållaren kan jag rekomendera jag har Ca 2 liter vatten i systemet utan att pumpen startar om den är avstängd. Trycket är jämt och fint.

Köksfläkten är nu klar och fungerar okså bra med en gammal motor ifrån en skrotad hmm förlåt det heter återvinning. Nu är köket snart helt klart fattas bara en strömbrytare och gasinstalationen.
Räcker det med linolja till köksbänken eller skall man lacka den med någon Lack?

Bilagor

• DSCF1886.JPG
    DSCF1886.JPG
    1,5 MB · Visningar: 4
  • DSCF1887.JPG
    DSCF1887.JPG
    915,9 KB · Visningar: 4
  • DSCF1888.JPG
    DSCF1888.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10
F

F.d. 28368

Guest

GPS tittade jag en hel del på. Att det skall vara så svårt att hitta en stor monitor med bara GPS utan en massa skräp till som TV MP3 och vad dom nu blandar i för att det skall bli mera kompliserat att använda.
Hittade till slut denna till ett bra pris kanske för bra?
eBay Australia: Buy new & used fashion, electronics & home d�r

Ni som vet allt om sådna här leksaker är detta något att satsa på

Jag ser att antennen inte följer med, men det är inga problem för mig.
Däremot så har jag inte klart för mig om mjukvaran?

Hej Juan, jag har köpt en hel del direkt från Kina som har skickats till min vinteradress i Marbella. Hitintills har allt gått igenom utan extra kostnader. Du kan hitta motsvarande tablet-PC med GPS antenn på ebay i Australien till bättre pris. eBay Australia: Buy new & used fashion, electronics & home d�r

Priset inklusive frakt till Spanien landar på 160 AUD som motsvarar ca 123 Euro, under förutsättning att du slipper extra påslag.

Rout 66 har släppt sin navigator program vara för Android, som borde fungera på tablet-PC:n. https://market.android.com/details?id=com.route66.maps5

Det vore roligt att komma och titta på ditt avancerade husbilsbygge.

Hälsningar,
Per

F

F.d. 53078

Guest

Tack Per du är väkommen när du vill.
Det är en sak med dessa Android prylarna.

Den har inbyggd GPS och extra antenningång fråga är om den fungerar som navigator utan att man måste vara uppkopplad på 3G. Eller beror det på vilket software man använder. Teoretiskt sett så skulle man kunna stoppa in någon E-map i den eller hur fungerar det ? Jag håller med Jappe om att detta är bredbands U-landet.

F

F.d. 28368

Guest

Hej igen,

Jag tycker att det ser ut som att den borde fungera som navigator utan 3G-uppkoppling. Under specifikationen för Tablet-PC:n uppges:

"GPS Built-in".

Rout66 Appen verkar kunna fungera utan 3G-uppkoppling eftersom man kan ladda ner kartorna i förväg:

"* On-board and off-board maps. Automatically download the map data you need while on the road, or store complete maps before you go."

Jag hör av mig när jag har vägarna förbi Fuengirola.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Google maps fungerer til en liten grad uten bredband - du cacher et område som du skal reise i. Andre navigasjonsløsninger har hele kartgrunnlaget preloaded, men disse apper koster ekstra.

Jeg vet ikke om Spania er versting når det gjelder bredband, selv vil jeg sette Frankrike og Australia som mer problematisk og dyrere. For å få dekning over hele landet i Australia har jeg kjøpt en satellitt internet løsning. Denne er bassert på VSAT teknologi med delt båndbredde :( - mobiltelefon har dekning i de større byene og langs endel av highwayene langs kysten. 3G finnes nesten bare i byene - selv om vi har tilgang på farmen 15 minutters kjøring fra bysentrum. Underveis til byewn er det lkengre strekninger uten mobildekning.

F

F.d. 55451

Guest

Hej igen,

Jag tycker att det ser ut som att den borde fungera som navigator utan 3G-uppkoppling. Under specifikationen för Tablet-PC:n uppges:

"GPS Built-in".

Rout66 Appen verkar kunna fungera utan 3G-uppkoppling eftersom man kan ladda ner kartorna i förväg:

"* On-board and off-board maps. Automatically download the map data you need while on the road, or store complete maps before you go."

.........................

Er det muligt at downloade mange forskellige veje gennem f.eks. Tyskland / Frankrig hvis der kommer omkørsler, trafikhindringer, seværdigheder etc.
- i forskellige størrelser 1: 10.000.000 - 1: 10.000
- med alle veje, gader etc.
- TMC
- etc.
Skal alt være planlagt uden frihed til alternativer undervejs.
Det minder mig om korridor kørsel til Berlin før - 80erne'.
:confused:

F

F.d. 28368

Guest

Er det muligt at downloade mange forskellige veje gennem f.eks. Tyskland / Frankrig hvis der kommer omkørsler, trafikhindringer, seværdigheder etc.
- i forskellige størrelser 1: 10.000.000 - 1: 10.000
- med alle veje, gader etc.
- TMC
- etc.
Skal alt være planlagt uden frihed til alternativer undervejs.
Det minder mig om korridor kørsel til Berlin før - 80erne'.
:confused:

Jag använder en Pocket-PC (Dell Axim x51V) med en några år gammal programvara från Rout66 (Navigate 7). Ursprungligen använde jag ett 2 Gb SD-kort, men då kunde jag inte ha alla kartor installerade. Jag valde bort UK, Italien och Grekland då dom inte var relevanta för att undvika tullvägar mellan Sverige och Spanien. I somras köpte jag ett 4 Gb Flash-kort så nu har jag plats för alla kartor i Europe. TMC använder jag inte. Däremot har jag nytta av mina derladdade POI:s. Eftersom Mobilt Bredband är dyrt i Frankrike är har jag stor nytta av Mc Donalds POI:er för att kunna stanna till och koppla upp mig mot Internet.

Jag har svårt att se varför inte Android Appen med i förväg nedladdade kartor skulle kunna fungera likt min Pocket-PC.

F

F.d. 55451

Guest

Sokrates - respektfuldt namn.:)

Jovist - jag har också en pocket PC av samme type.

Men vi pråter' om smartphones typen var kart downloades mobilt som vägen åkes eller planlegges ( exempel. GoPal).

Frågan är hur mycket denna typ kan downloade i minnet :confused: (( max. 20 MB - ? )).

Garmin, TomTom, Navigon, AutoRoute (+( hela världen städer och land)) etc. har alla Europa kart installert.

Windows 8" ( nu beta ) är ochså för bra pocket PC/ smartphone.
Möjligen AutoRoute kan komma at bli installert ;).

F

F.d. 3297

Guest

Juan,
som svar på din tidigare fråga om ytbehandling av köxbordsyta
och skärbrädor.

Pensla på vanlig matolja, det blir det bästa!
Vad du gör, lacka INTE!!!!
Tillverkade en skärbräda i träslöjden som lärarvikarien sa vi skulle
cellulosalacka för att få den blank. Inte bra!

Vi spottade lackflisor i flera veckor efter jul! :mad:

F

F.d. 53078

Guest

Ja har slipat med 1000 papper så nu är den som en barnrumpa och har tänkt att linolja den varannan dag under en tid. eller är det ingen bra idé.
Att lakca en skärbräda låter inget vidare, men en köksbänk som är fiende till vatten det är väl lite annurlunda?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har en köksbänk i en sjöbod. Där kan det bli ganska blött emellanåt! Olivolja stryker jag på bänken en eller två gånger per år. Funkar mycket bra!

Jappe

F

F.d. 5110

Guest

Paraffinolja, ger varken smak eller lukt, använder jag till mina skärbrädor...

//Lasse

F

F.d. 50190

Guest

Parafinolja är att rekomendera-bättre hygien- tränger ner i fibrerna och ger ett bättre tätskickt än andra oljor- följ upp behandlingen när trät har absorberat oljan.
God Jul och Gott Nytt År

Toppen