Sv: Husbilsbygge av buss
Alla bilar jag haft som jag provat utan termostat har gått klart kallare.
Däremot har jag hört att vissa motorer kan få svårt med cirkulationen inne i själva motorn om det går för lätt runt i kylarkretsen och att det kan göra att vissa delar av motorn får sämre kylning.
------------------------------------
Hejsan, det finns ju lite olika konstruktion på själva termostaten och dess funktion i motorn.
Dels klassisk "vanlig" termostat som sitter uppe vid motorns övre kylarslang fastklämd med den gjutna slanganslutningen och bara öppnar när tempen når upp till öppningstempen. Samtidigt så går det in avkylt vatten från kylaren i motorn som blandas in på lämpligt ställe i motorvattnet.
Dels shunttermostater som det finns ett fjädrande lock på under termostaten.
När termostaten börjar att öppna (nedåt) så går det nedre locket ner mot ett säte där motorvattnet cirkulerar runt och börjar att täppa till själva motorcirkulationen mer och mer för att tvinga vattnet ut genom termostaten och genom kylaren i stället. Samtidigt tvingas då nedkylt vatten in i motorn, men med lite mer kontroll för det shuntas/blandas ihop med det för varma cirkulerande motorvattnet. Då kan termostaten sitta lite annorlunda placerad för att funka bra.
Tyska Ford 2.8 V6 hade bl. andra den konstruktionen.
För länge sedan köpte jag en fin Ford Granada med renoverad V6 motor. Allt funkade jättebra på kortare färder, men vid långfärd på landsväg så blev den lååångsamt lite varmare och efter ca. sju mil så kokade den....
Det blev en utmaning
som höll på att sluta med slakt av hela motorn. Men med lite tur och envishet så var felet så enkelt, att den som hade monterat motorn och då monterat termostaten hade......
I stället för att först stoppa dit termostaten och sedan den fyrkantiga O ringen som skall täta och klämma fast den när man monterar locket, så hade han först monterat O ringen sedan termostaten och sedan klämt det med locket.
Eftersom O ringen är ca. tre/fyra m.m. hög så hamnade termostaten tre/fyra m.m. för högt och det gjorde att undre locket som skulle stänga till motorcirkulationen, hela tiden var för högt upp från sitt säte. Så det blev för mycket varmt vatten som tilläts cirkulera runt i motorn och inte blev utbytt mot nedkylt kylarvatten... Så efter ca. sju mil hade motortempen höjts till kokpunkten.
(Måste erkänna att jag kände mig rätt nöjd efter att ha hittat det "felet" utan att slaktat sönder en motor som funkade helt ok. under många tusen mil efter detta elände
.)
(Den här gummiringen har ett spår som syns, för att krängas över kanten på termostaten och då blir det ju lika mycket gummi på båda sidor och kan inte bli fel. Men på Granada'n var ringen utan spår och skulle alltså sitta över termostaten.)
Jag vet inte, men en sådan här shuntkonstruktion utan termostat skulle troligen inte styra vattnet och kyla ner temperaturen på ett bra sätt.
Att snabb cirkulation inte skulle kyla vattnet tillräckligt tror nog inte jag heller på. Vattnet kyls ju mindre varje gång det passerar kylaren men oftare så det måste gå på ett ut.
Att ta bort en "vanlig" termostat på en vanlig gammal motor brukar nog alltid innebära att bilen aldrig kommer upp i temperatur hur fort vattnet än far runt när det passerar kylaren, utan bromsande termostat som väntar på rätt temp uppnås innan den tillåter vattnet att passera..
M.v.h. JANKRO.