• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Håller på med dom sista småsakerna, kom på att gasgubbarna inte hade kommit så jag åkte iväg för att tjata på dom att komma. Det slutade med att jag sa till dom att ge mig allt material som behövs includerat certificatet.. Så det var att skynda sig med att instalera jag fick allt även en silverlod
I morgon kommer dom och provar tätheten och ger mig certifikatet.

Pumpen till duschen fungerar inte som jag vill, med en timer så jag bestämde mig för att prova med en annan och säkrare metod.
Problemet med pumpen är att den har en stor kapasitet och pumpar ut mycket vatten per minut. Så när den är tom så slår den av och vattnet som pumpas upp i röret kommer tillbaka och startar pumpen igen. För att udvika detta måste den ha en ganska stor hysteres. Jag skal prova med ett långt rör md två magnetbrytare i och en magnetflottör ifrån bromsvätskenivån ifrån en gammal bil. Meningen är att när vattenivån stiger så skall övre megnetbrytaren slå till ett relé och när nivån sjunkit så skall den med an annan brytare slå av relét igen, när nu vatten rinner tillbaka så kommer nivån bara att öka mindre än tills den högre magnetbrytaren. Magnetbrytare med C NC NO finns som larmkontakter att köpa i en vanlig elektronikaffär. Sedan är det bara att stoppa in dom i ett bevattningsrör.
 

Bilagor

  • IMAG0154.jpg
    IMAG0154.jpg
    815,4 KB · Visningar: 7
  • IMAG0155.jpg
    IMAG0155.jpg
    794,2 KB · Visningar: 14
  • IMAG0156.jpg
    IMAG0156.jpg
    602,8 KB · Visningar: 9
  • DSCF2265.JPG
    DSCF2265.JPG
    2,4 MB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu kan jag steka utan risk för explosion provtryckningen gick bra han pumpade upp ett litet tryck i systemet och väntade en bra stund för att se ommanometern sjönk vilket den inte gjorde. Jag fick okså reda på var jag skulle borra upp för ventilation så det lovade jag att göra omedelbart.

Certifikatet kan jag hämta i mogon förmiddag. Kostnaderna för allt material har kostat mindre än 40€ så jag är glad skall se om dom tar betalt för tryck kontrollen och certifikatet.
 

Bilagor

  • DSCF2273.JPG
    DSCF2273.JPG
    2,3 MB · Visningar: 11
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Var igår och skulle besiktiga bilen med den nya regestreringen.
Besiktningschefen och regestreringsmannen kom ut med engång och sa att det är nya regler som gäller från och med Maj.

I korta drag så får man inte längre bygga om lastbilar eller bussar till husbilar.

Däremot så får man bugga en så kallad coach buss eller kontorsbuss. Problemet med dessa är att man numera max får ha 7 säten och dom skall vara i färdriktningen. Dessutom så skall dom sitta i orginalfäste och vara orginal.

Efter att bra tag med prat så bestämde jag mig för att dom skulle besiktiga den och underkänna stolarna och se om det fanns något mera att klaga på.

En 2a på att avgasröret "stack ut för långt". Bara att kapa med vinkelslip.
Jag var nära att göra det innan, men visste inte exakt hur den skall sticka ut

En 2a på att bromsarna tar "olika där bak". Endast en justering men jag måste ha en bromsmonitor.

Allt är nu åtgärdat förutom bromsarna skall prata med komunens bussmekaniker och se hur dom gör med sina bussar.
 

Bilagor

  • 2012-05-30 14.00.29.jpg
    2012-05-30 14.00.29.jpg
    1,2 MB · Visningar: 15
  • 2012-05-31 14.51.39.jpg
    2012-05-31 14.51.39.jpg
    1,4 MB · Visningar: 13
  • escape.jpg
    escape.jpg
    1,5 MB · Visningar: 11

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Du har väl tryckluftsbromsar med justeringar på armarna från bromsklockorna?
I så fall drar man åt justeringen tills man känner motstånd, och sedan släpper ca ½ varv.
Sedan kan man kolla att bromsklockornas pistong går lika långt ut på båda sidor när man bromsar.
OBS, för att kunna justera måste en fjäderbelastad spärrhylsa på justerskruven först tryckas in med hylsan du använder på justerskruven.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det sitter en arm i klockan kopplad på så sätt att bromseffekten ändras efter vikten.
På besiktningen fick jag brosa väldigt mjukt och sätta manometerpilen i ett grönt område. det ena hjulet var precis innanför det gröna underläget och det andra var precis innanför på det övre fältet, När jag sedan bromsade för fullt så steg knappast bomspilarna. När jag sedan bromsade med handbromsen så steg skalan till max. detta bevisade att det inte är problem med bromstrummor elle backar utan endast en justering.
Skall se på pappret om det står värden på respektive hjul iså fall är det bara att skruva till lite på det hjulet som var för lågt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Bussmekaniken kom och tittade på bromsarna. Han bad mig montera isär bromstrummorna och berättade i detalj att broms banden var nya, men trummorna var sneslitna och bromsytan var reduserad till hälften på båda hjulen. Han visade hur man justerar bromsarna och berättade vidare hur man mäter och monterar ihop dom för tt få lika effekt på bådahjulen.

Trummorna satte jag i svarven och drog av dom jämna det gick åt lite mer än 1 mm av materialet.
Nu kommer problemet att bromsbanden har en mindre diameter än trumman.
Dom måste också slipas till exakt rätt diameter annars så reduceras kontaktytan avsevärt.
Jag skall se om jag kan sätta fast dom i ett rundmatningsbord och använda en bandslip till att få dom till samma diameter. Eller om jag lägger sandpapper i trumman och slipar bromsarna i trumman mot sandpappret så kommer jag nog så nära som möjligt. det är bara 1.1mm på toppen som skall bort. Det grova kan man nog slipa med bandslipen.
 

Bilagor

  • 2012-06-07 09.37.42.jpg
    2012-06-07 09.37.42.jpg
    1,4 MB · Visningar: 5
  • 2012-06-09 10.51.58.jpg
    2012-06-09 10.51.58.jpg
    1,4 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbygge av buss

Hejsan Juan, Om du har en stor medbringarskiva eller dyligt till svarven så kan du spänna fast bromsbanden (med en kloss och skruv elller dyl.) på lämplig mått från centrum och svarva av dem lite med samma radie också.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack
Det är ett alternativ

Om man räknar med jobbet att byta chucken till skivan som väger ordentligt
Fästa backarna med lämpliga klossar kanske till och med tillverka något
Sedan jobbet med att calibrera backarna svarva dom och sedan byta tillbaka chucken igen.
Då har jag slipat dom för hand mycket fortare. Det skall bli min morgongymnastik i morgon.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu passar dom som handsken det tog 10 minuter att slipa till alla 4

Först tog jag tunnt sandpapper och la mot bromstrumman och gned backarna mot. Då kunde jag se var jag sklle sipa med bandslipen.

Sedan var det bara att slipa dom jämna och prova med ett bladmått till det blev heltjämt.
Jag vet ej hur toleranserna är i dessa fall men tror att det går fort att få 100% kontaktyta ganskasnart efter lite bromsande, Jag får nog åka upp och ner i bergen lite innan besiktningen så skall även det problemet vara löst. Eftersom trummorna är nysvarvade så är dom lite ruggiga och sliter fort till backarna.

Här ser man hur viktigt det är med den årliga kontrollbesiktningen dom upptäcker fel som man i vanliga fall inte uppmärksammar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag jobbat lite med ena bromsen
Blästrat och målat alla detaljer justerat bromsbackarna
Hjulet släpper nu bromsen med 3kg tryck. jag tror att det är lite, borde väl vara runt 5kg?
Är det någon som vet?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ingen som vet?
Hittade detta stämmer det ? Skall jag justera till 4.5Kg

Hur fungerar parkerningsbromsen?
När trycket är under 4,5 bar så släpps en fjäder på bakbromsarna som bromsar lastbilen, och lossnar när den går över 4,5 bar
.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
619
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan.
Jag tolkar din beskrivning som att du har det som kallas "Maxi-break" på din buss och då gäller följande:
Bromsverkan på handbromsen blir inte sämre av att den släpper vid 3 bars tryck, det är fjädern som sätter an bromsen (en på var sida)som ger bromskraften. Däremot är 3 bars lufttryck i minsta laget för att färdbromsen skall fungera ordentligt. Därför bör du justera upp släpptrycket till 4,5 bar så att du inte kan köra förrän du har tillräckligt lufttryck i bromssystemet.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack Roland idag har jag justerat bromsarna att släppa vid 4.5 kg.

Eftersom jag svarvade upp trummorna 1.1 mm inte mycket, men totalt är nu trumman 5mm större i iameter än en ny.
Detta innebär nya trummor och backar till en enorm kostnad.

Bromsbackarna har som minst 10mm som borde räcka i många år.
Därför så svetsade jag på 5 mm på den fasta sidan på kolvens sida så räcker justeringen till.
Nu når backarna trumman ordentligt

Jag gjorde så att jag sprutade saltvaten i trummorna igår så att dom skulle rosta lite.
Idag så monterade jag dom och körde lite med hjulen upphissade sedan monterade jag av dom igen och kunde se hur dom var polerade sedan var det bara att slipa backarna tills allt rost var polerat.

Jag tog en tryckluftsslang och reducerade trycket och justerade tills båda hjulen började att gå trögt vid 4 kg med handkraft. Uppskattningsvis med ett halft kilo till borde bussen gå att köra.
Med detta hoppas jag att det inte är så stor skillnad mellan hjulen. Läste att man godtar upp till 60%
Backar jag och bromsar lätt nu så lufter framäden sig dtta bevisar att denbromsar ordentligt på bakaxeln.
 

Bilagor

  • 2012-06-13 10.15.16.jpg
    2012-06-13 10.15.16.jpg
    1,3 MB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I väntan på det nya godkännandt av myndigheterna, så har jag i helgen jobbat med skåpens inre. Har tänkt att åka till IKEA och köpa bara det där nödvändigaste som behövs. Glas tallrikar mm.
Avlopp, vatten, el och gas fungerar nu som jag önskar.
Har just pratat med skräddaren som nu har sytt klart gardinerna. Det enda som nu saknas är hissanordningen till sängen ovanför föraren. Jag håller nu på att rita den i Autocad och skall animera den så att jag kan se hur den kommer att fungera inan jag börjar att tillverka och köpa delar.
Uteköket kommer jag att tillverka som en kombinerad gas / gasolgrill i rostfritt plus en vattenkran. Med detta tror jag att det räcker som kök. Min ide är att kunna värma en wok eller paellapanna utomhus och slippa springa in för vatten. Jag tror att man äter nästan alltid utomhus? Synd bara att man måste in för en kall ö. Eeller hur Gurra!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Eftersom jag blev tvungen att ändra en massa så blev golvet fullt med hål och limmkanter, så jag tog den snabba vägen och la en marinmatta. Samma som jag har i garaget.

Har köpt ett par dioder som tål 50A backström. dom skall jag koppla till solpanelens MPPT regulator så kan jag köra in 24v direkt och ladda 12V batterierna till bodelen när jag har bussens motor igång. Även kylskåpet kommer att få samma system fast med en större strömbegränsning. Det är möjligt att jag ändrar kylskåpet till 24V enda skillnaden är att seriekoppla ett batteri till. Fördelen med kylen på 24v är många den drar mindre och startar med mycket mindre strömstöt och till sist mindre spänningsfall.

Blir inte inspektörn färdig med papprerna så åker jag till bilprovningen och slutbesiktigar den med dom reparerade bromsarna och kör den som buss till allt blir färdigt och besiktigar den igen som husbil.
Den 7e juli skall jag åka till Valencia för pjken har fått ett musikstpendiat och skall spela violin med Ara Malikias. under 10 dagar. Så hela familjen har bokat husbilssemester under denna tiden för jungfrufärden.


Ha nu alla en riktig fin midsommar med massa sill snaps dans och allt som hör till
 

Bilagor

  • 2012-06-22 15.01.15.jpg
    2012-06-22 15.01.15.jpg
    1,4 MB · Visningar: 10
  • 2012-06-22 15.01.32.jpg
    2012-06-22 15.01.32.jpg
    1,5 MB · Visningar: 7
  • violin.jpg
    violin.jpg
    22,6 KB · Visningar: 55
  • saxo.jpg
    saxo.jpg
    13,6 KB · Visningar: 47
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

På din beskrivning så låter det nästan som en nödlösning. Fast jag tycker du fick till det mycket bra. Snyggt blev det.
Gillar att följa ditt bygge o är mycket imponerad av ditt kunnande.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är snarare en provisorisk lösning tills vidare jag kommer att kantsy mattan och låta den ligga lös. Först skall golvet bytas jag har två paket med parquett kvar så det blir utan extra kostnad, men med en massa onödigt jobb. Termometern visar sig inte under 30º strecket så det är inte lämpligt med matta.

Tack skall ni ha alla som har önskat en glad midsommar bara därför så kom jag ihåg att åka ner till Svenskbutiken och köpa det allra nödvändigaste.

Ta gärna en nubbe bakom ratten, men kör inte.....

Räven överraskar grisen
Räven överraskar grisen
Och räven skrek
Och grisen sket
Nu luktar det grisfis på isen


Skål
 

Bilagor

  • 2012-06-22 19.19.44.jpg
    2012-06-22 19.19.44.jpg
    1,4 MB · Visningar: 4

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu missförstår jag väl dig? Inte skall du väl ha parkettgolv i bilen?

;)
 
Toppen