• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53138

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej!
Har följt din tråd sedan länge, den är suverän! Känner nu att jag vill ge mig in i diskussionen om fläkten, då det är ett område jag vet något om. Du ska absolut ha en fläkt som blåser ut ångor och os utanför husbilen. Kolfilter tar "bara" bort den dåliga lukten och har sämre effekt på fettångor som kan slinka igenom och lägga sig som en hinna i husbilen.
Mvh Nisse

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag missförstod nog dig Juan. Jag trodde också att du bara skulle ha ett invändigt kolfilter. Imkanal är en benämning som bl.a. används på det rör som förenar fläkthuset inne i bostaden med utloppet på taket.
:)

F

F.d. 53078

Guest

Vad jag är skeptisk mot kolfiltret är att det bromsar luftflödet och mina fläktar orkar inte med att suga ut luften, eller har jag fel?

F

F.d. 53138

Guest

Det vanliga är att kolfilterfläktar återcirkulerar luften istället för att leda den ut. Annars finns det ingen anledning att använda kolfilter…

F

F.d. 29954

Guest

Hej Juan! Fläkten & Filtret.

Jag konstruerade för tio år sedan en "strumpa" av fibermaterial, liknande man använder i ventilationsfönstren. Satte en böjlig stålring i den öppna änden som passade i ventilationnsröret. Mitt syfte med den var att fånga fettet i den så att det inte spred sig kring i köket. Otroligt effektivt och bromsade knappt fläktverkan men dämpade ljudet.
I ditt fall kan den fungera som mosquito spärr också... Billig är den också, tvättas i diskmedel vid behov...;)

F

F.d. 53078

Guest

Om man kör vintertid drar en köksfläkt ut massor av värme ur bilen! :confused:
Tack skall ni ha.

Som kallast dagtid har vi här 12ºC, på natten kan det gå ner nåra timmar till 5-7ºC uppe i bergen.
Så att det drar in kallt är inget problem. Har designat fläkten med ett spjäll som som öppnar luftkanalen och sätter igång fläktmotorerna.
När fläkten är avstängd så är röret stängt för att hindra att djur kan ta sig in.
Så det där med kolfilter kan jag nog skippa.

F

F.d. 53078

Guest

Efter åsknedslag och regn så har det blivit en massa at göra på jobbet, som kommer före husbilen.

Min dator fick stora problem och jag instalerade Windows 7 istället så nu fungerar Rhinoceros och RhinoCam helt problemfritt. Byte nätdelen som verkade att vara skurken till allt ont i denna datorn. Nu går det inte att tända skrivbordslampan i närheten av datorn för då slår den av, så är livet.

Nu har jag i alla fall börja att tillverka handfatet till badrummet. Gjorde en enkel prototyp för att se hur det blir och se att verktygen inte går emot någonting. Jag brukar provfräsa i isolerskivor som är mjuka och inte skadar verktygen OM det skulle vara felprogramerat. Lillpjken var med och han tyckte att det såg bra ut och han ville ha prototypen till en skatepark och leka fingerskate med den, och så fick det bli.
Peppes husbil har haft besök av små fyrbenta gäster som har käkat upp kex och inte städat efter sig. Vi tillverkade då ett skydd som jag såg i någon tråd här på forumet. Hoppas att dom är effektiva.
Det är skönt att datorn fungerar igen med alla program som jag hade innan. Så nu har jag ritat en ny manöverpanel som ag skall fräsa ut i morgon.

Bilagor

• DSCF1811.JPG
    DSCF1811.JPG
    1,5 MB · Visningar: 8
  • DSCF1810.JPG
    DSCF1810.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
  • DSCF1812.JPG
    DSCF1812.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest

EBL panelen färdig och skall kopplas inmed alla kablar utan komplicerad elektronik som bara krånglar och med dyra reparationer. Den bestårav tre huvudbrytar som år automatsäkringar. Dessa tre grupper är till belysning, utrustning som vatten värme mm och till sist 12V uttag.När alla kablar är dragna så skall den graverad med lazer, bokstäverna blir perfekta med silvret ifrån aluminiumet. Jag kan inte gravera nu eftersom jag inte vet med exakthet vad som skall kopplas.

Har idag beställt tid till bilprovningen och kommer att få en tid runt den 15e December. När jag får bekräftatd tid så får jag ta en försäkring som gäller i en månad som buss tar jag försäkringen samma dag så kan jag ändra den till husbil för ett år. Problemet med en bussförsäkring är att den är skamligt dyr P.G.A den obligatoriska passagerarförsäkringen, som jag inte kommer att ha nytta av, men måste ha enligt lag på en buss. Ett annat problem är att jag inte har D körkort. Det finns delade meningar om hur man kan köra med C kort. När jag tog körkort så kunde man köra buss, så länge man inte hade mer än 8 personer och inte tog betal,t eller i yrkesmässig trafik.
Här har jag frågat trafikministeriet och dom sa att jag inte får köra alls utan D kort.Guardia Civil och Polisen anser att jag får köra på dessa vilkor. Man skall väl lyda Polisen tycker jag.

Bilagor

• DSCF1823.JPG
    DSCF1823.JPG
    1,4 MB · Visningar: 13

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024

juan.norte
Jag läser med stort behag dina inlägg!

Ang. Rhinoceros... Fantastisk program som jag provade första gången 2004
Körde innan dess med Catia V3, V4... Sedan kom Catia V5 å där blev jag kvar! :wink:

CAM up the good job! Jag "slinker" in här regelbundet! :)

Gillar verkligen enkelheten i ditt tänk ang. el distributionen. (m.m i ditt bygge)

Brett/bra spann på din kompetens kurva! Med tanke på hur du löst det
tekniska kring växlings program till vxl lådan... ;)

Mvh. Magnus

F

F.d. 53078

Guest

Tack hoppas att du har rätt för jag har ingen erfarenhet av husbilar.
Ang Rhinoceros så är ag helfrälst med detta programmet, och tutorialen som fins på youtube. Jag använder plugin Rhinocam som är mycket enkel och logisk.
Har i dagarna börjat att studera Solid works och Master Cam lite mera ingående. Det är väl som Barcelona-Madrid antingen är man det ena eller det andra. Jag har fått mig den uppfattningen att Solid works är bättre att presentera hela enheter och Rhino vinner om man vill tillverka detaljer.
Oavsett program så är det helt otroligt roligt med CNC maskiner. Bygger nu en liten 1X2m till mitt Garage/hobbyrum. dena blir med 4 axlar. För att kunna tillverka b.l.a propellrar. inte av ekonomiska skäl utan av det enda skälet att kunna göra dom.

F

F.d. 18017

Guest

Skillnaden mellan rino och t.ex SolidWorks är nog mer att ingenjörer som tycker saker ska va precisa, raka kanter, måtsatta enheter och projicerade vyer på papper drar sig mot Solidworks/proE/catia medans formgivare som gärna vill ha en buktning här å en ojämn form där tycker rhinos mer degklumsliknande egenskaper är bra.
Men jag håller inte med om att rhino är bättre för tillverkning snarare tvärt om, på KTH hade de alltid problem med att använda modellerna från studenter som ritat i rhino då det inte va så viktigt för utseendet att kanterna höll ihop. men vid bearbetning är detta kritiskt. Ett solidmodellerande program kan å andra sidan inte accepretra en spricka (gäller ej catia som inte är en solidmodellerare vad jag förstått)
SÅ jag tror inte du ska välja pga att en kan tillverka utan om du vill göra exakta detaljer med toleranser eller ett handfat som bara har en snygg krökning för ögat.

F

F.d. 53078

Guest

För alla dom som tycker att vi pratar kinesiska nu skall jag försöka att översätta::D
Solid works, Rhino eller katia är 3 dimisionella design program Computer-aided design (CAD)
Man ritar en pryl i dessa programmen i detta falla ett enkelt handfat, sedan skall man ge order till en datorstyrd maskin att tilverka detta handfatet. Maskinen måste programeras med order om hur den skall tillverka. Vilka verktyg hastigheter och se till att denklarar av det så att inte verktygen går i sönder.
Detta programmet kallas för CAM Computer-Aided Manufacturing

I mitt fall så styr jag en fräsmaskin som har 3 axlar en axel Z som går upp och ned, en annan axel X går fram och tillbaka och den sista axeln Y som går till höger och vänster. I CAM programmet kanman simulera maskinen så att man ser att den tillverkar rätt.
Jag håller till till stor detl med tumen, men eftersom jag använder programmet till att främst tillvekra detaljer som bearbetas i Rhinocam så har jag inga problem. Kanske är därför som Rhino har blivit populärt hos juvelerare som främst tänker på designen.
Till sist en enkel hemmbyggd maskin som fräser en elgitarr
DIY CNC Router Demo - YouTube

Bilagor

• Sin título-1.jpg
    Sin título-1.jpg
    7,4 MB · Visningar: 5
  • lavado.jpg
    lavado.jpg
    53,1 KB · Visningar: 3
  • DSCF1810.JPG
    DSCF1810.JPG
    21,7 KB · Visningar: 1.016
F

F.d. 18017

Guest

Jag är avundsjuk på dig att du har en maskin som får fräsa i trä, skulle jag göra det med våra maskiner och sätta igen kylsystemen så fick jag nog stryk :-(
Är du på gång att bygga någon fräsmaskin? Jag har servomotorer liggande från en skrotad xybords grej som togs bort från Scania för sådär15 år sedan, osäket på vad det är men har du behov kan jag kolla vad det är för något. transport går säkert att ordna med någon av alla lemlar här på forumet som flyr neråt :)

F

F.d. 53078

Guest

Servomotorer det låter mycket intressnt. Vad är det för Nema standard och hur mycet kraft har dom? kan du fota?

Jag håller på med min 4e maskin som skall ha servomotorer.
Har steppmotorer på den maskinen som jag använder nu, problemet är att dom förlorar pulser på den tunga X axelen och efter långa jobb så får man stoppa maskinen och kompensera. Jag har 3 siemens servomotorer liggande med kontroll, problemet är att dom är på 3 hk och analoga 0-10V styrning.
Har tänkt mig något som bilden visar nertill. Dom kostar runt 2000$ och har allt komplett utan reducering.

Om det finns intresse så kan jag öppna en tråd om tillverkning av denna maskinen som jag precis börjat att bygga. Det kanske kan bli farligt för fritiden både för Alve, Bror och flera. Men kom igen det är jätteroligt, Det finns många som har byggt maskiner av trä och annat mycket billigt material som fungerar hyfsat.

Bilagor

• 3sets750wacservomotorki.jpg
    3sets750wacservomotorki.jpg
    79,1 KB · Visningar: 6
  • images.jpg
    images.jpg
    6,6 KB · Visningar: 927

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Servomotorer det låter mycket intressnt. Vad är det för Nema standard och hur mycet kraft har dom? kan du fota?

Jag håller på med min 4e maskin som skall ha servomotorer.
Har steppmotorer på den maskinen som jag använder nu, problemet är att dom förlorar pulser på den tunga X axelen och efter långa jobb så får man stoppa maskinen och kompensera. Jag har 3 siemens servomotorer liggande med kontroll, problemet är att dom är på 3 hk och analoga 0-10V styrning.
Har tänkt mig något som bilden visar nertill. Dom kostar runt 2000$ och har allt komplett utan reducering.

Om det finns intresse så kan jag öppna en tråd om tillverkning av denna maskinen som jag precis börjat att bygga. Det kanske kan bli farligt för fritiden både för Alve, Bror och flera. Men kom igen det är jätteroligt, Det finns många som har byggt maskiner av trä och annat mycket billigt material som fungerar hyfsat.

Juan!!

Det skulle vara kanon om du startar en tråd om detta bygge!:)

Ser fram emot det!

Och många med mig tror jag....

Ha det gott!

Jack E

HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024

Hej Juan !
Hör till släktet Gravörer. Har en IS-600, som jag använder dagligen, och skulle med stort intresse följa en sådan tråd, för att ev. själv kunna bygga en sådan maskin för de lite större jobben.

//Jack :)

F

F.d. 53078

Guest

Elblocket är nu klart och på plats så nu skall det kopplas in allt. Kommer att slösa på kabel och dra en kabel till varje förbrukare ifrån EBL en. En strömbrytare till varje grupp av ljus och till pump toalet fläkt mm. På så sätt så har man koll på allt och glömmer inget som står på. Det enda som inte har strömbytare är radio och annan 12V utrustning som sitter i bilens instrumentpanel. Dock kommer det att kopplas via ett relé till nyckeln, förutom minnet. Sittgruppen har nu fått sitt bord med en kraftig enkel konstruktion som håller det på plats. Funderar på att fräsa några mugghållare i bordet, men det får vänta tills jag har varit ute och kört lite så jag vet om det behövs.

Bilagor

• DSCF1828.JPG
    DSCF1828.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
  • DSCF1832.JPG
    DSCF1832.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10
  • DSCF1834.JPG
    DSCF1834.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest

Idaghar jag gått igenom husbilen och kollat att allt är trafiksäkert till bilprovningen, Upptäckte en läcka i avgassystemet. det passade inte 100% där avgasbromsen hade suttit så det var bara att modifiera och sätta fast avgasbromsen igen, så nnu håller det tätt. Ringde till den oficiella gasinstalatören och beställde allt material som erfodras för att koppla in spisarna till gas. Han gör okså dom pappren som behövs till bilprovningen. Bara ett homogolerings intyg som är stämplat och underskrivet. Här behövs inget tryckprov bara en inspektion var 5e år.

När jag kom till verkstaden idag och skulle se om det har blivit några ägg av hönsen som jag köpte. Då såg jag en höna som uppförde sig väldigt kostigt och undrade var hon höll på med. Till min stora förvåning så höll hon på att lägga ett ägg med stort besvär. Jag lät henne vara i fred och efter en halvtimme så tittade jag till henne igen och fick se att hon lagt ett enormt stort ägg 14.2Cm i diameter. Skalet verkar vara väldigt tjockt. verkar att vara ofattbart men sant. Hade jag inte sett hönan lägga det så skulle jag bara tro att någon skämtat med mig, men så var det inte.

Bilagor

• DSCF1852.JPG
    DSCF1852.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
  • DSCF1846.JPG
    DSCF1846.JPG
    1,5 MB · Visningar: 12
  • DSCF1850.JPG
    DSCF1850.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10
Toppen