• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Fin och tydlig bild, men den se inte ut att fällas ned helt lodrätt som Hymer gör?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

kanten mot frontrutan går i en bue, men buen er ikke merkbar inn mot rommet.
Var ute en tur til med tummstokken denne gang og vandringen unn mot rummet er først ca 2 cm innover i rummet, deretter svinger sengen mot frontruten omlag 15 cm. Har også tatt noen mål av pantografen:
Fremre arm 54 cm bakre 72 akseavstand på veggen 50 cm og på senga 70.
Sammenkoblingen oppe er også 50 cm lang, med 7,5 cm arm foran og 9,5 bak.

Målene er ikke helt nøyaktig så noe feilmargin må du regne med. Senga er 150 bred og bakre feste er ca 5 cm fra bakkant.

F

F.d. 18017

Guest

Jag har försökt rita upp denna konstruktion och simulera rörelsen i SolidWorks men hur jag än sliter mitt hår så får jag inte till det om alla infästningar i sängen är fasta.
Är en av fästpunkterna i madrassen en skenstyrning? min simulering ännu så länge säger att ditt mått 700 skulle gälla vid uppfälld säng å vara 900 när den är nedfälld.

Kan det vara så?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alle ledd er faste og sengen sperrer når den er nede, oppe ligger den mot taket i bakkant så jeg vet ikke om det er mer bevegelse tilgjengelig der.

F

F.d. 53078

Guest

Aj där slog du på samma Spik eller Tumme
Det är samma sak som jag har gjort i Autocad det ser ut som att ena fästet i sängdelen sitter med rulle.

Har varit och besökt Campingen igen och denna gången satt i rätt minneskort.
Mekanismen såg mera kompliserad ut än knuts och det visade sog att den består av samma pricip. I Hymern är alla fyra måtten 620mm. Jag provade med kortare, och skall iväg nu och prova med masonitbitar.

Knuts har 70 x 50 skall prova med lite olika mått och kapa litlle by little.

Nomads anordning som han skickade till mig har samma princip, men fattas måtten http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-5/#post308303

Det var svårt att fota bakom tyget, men det är måtten som är det viktiga.
Jag vet inte om det är ett Optisk fenomen men dom lodrätta ser ite ut att ligga paralellt. Detta fick mig att tro som Tummen att det ligger en rulle.

Bilagor

• DSCF1693.JPG
    DSCF1693.JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
  • DSCF1691.JPG
    DSCF1691.JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
  • P1000771.JPG
    P1000771.JPG
    54,1 KB · Visningar: 6
  • DSCF1690.JPG
    DSCF1690.JPG
    959,4 KB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest

Knut vågar jag besvära dig med ett foto ifrån fönstret så att fästena i sängen syns ifrån utsidan.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tallene du har satt på bildet er ikke rett!
Den merkelige skjevheten gir en vipp i bakkant på senga når den løftes (passer inn under hellingen av taket).

Tok 2 bilder til ett fra utsiden og et detalj av bakre feste i sengerammen.

P1000773.JPG

P1000774.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En liten kommentar til mine målinger: skulle tro at forskjellen mellom lengden på armene burde vært 20cm som forskjellen i avstand mellom øvre og nedre fester - vanskelig tilgjengelige steder å måle så det blir fort en cm eller to feil :confused:

De 3 målene som jeg er rimelig sikker på er de 3 vannrette: 50, 50 og 70 - De siste 4 tallene kan ha litt feil grunnet avstrand fra aksesenter til tummstokk.

F

F.d. 53078

Guest

Jag har nu varit på verkstaden och provat med masonitremsor och får inte ihop det med min bil. för att få den något lodräta funktionen så sätts mekanismen i Ca 50% läge och armen går ned och ut, samma gäller i upp position.
I min buss så har jag fönster där mekanismen skall sitta och jag behöver endast mycket lite skjutning fram i ner position. Så jag provade med en dubbel mekanism som kompenserar svinget fram så att den bara skjuter fram så lite som möjligt. Man skulle kunna sätta några små gummihjul som följer balken till framrutan och baktill en skenstyrning.
Går sängen går ned helt i lod med framrutan innebär detta att jag kan sätta överskåp aldeles i kant med sängens bakdel och vinna nyttigt utrymme.

Provade med denna mekanismen som jag blev nöjd med. framrutans kompensatin kan man justera med att den ena är lite längre.

Ser att sista bilden har en elmotor, är det något nyttigt eller är det bara ett onödigt försäljningstrick. Med motor så blir ju sängen låst i viket läge som helst, men finns det fler fördelar än att man slipper lyfta upp för hand?

Bilagor

• doble.jpg
    doble.jpg
    159,6 KB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest

Aj !!!

Tur att inte någon har upptäckt att jag har satt gasdämparna fel.
Dom skall naturligtvis sitta så att den sugs upp och inte trycks ned.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vet ikke om en elmotor hadde hjulpet meg mye, tom seng (uten masse prylar) kan stå i alle posisjoner. Tar jeg ut madrassen så går den opp av seg selv når jeg løfter den omlag 10 cm, men da må jeg ta i noe for å trekke den ned. Selv med ca 10 kg ekstra i senga står den oppe av seg selv - tror det er sterke gass cylindre :D.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hmmm en helt annen konstruksjon, denne gangen med elmotor eller manuellt: VINSJ!
En ledeskinne i hvert hjørne av senga eller endast ved frontruta og en liten vinsj med 4 wire som løfter senga på plass under taket.
Nede kan senga hvile på endestoppere i alle 4 hjørnen.
Denne løsningen skulle bli enkel og billig.

F

F.d. 53078

Guest

Den sista varianten har jag nu gjort i masonit och det verkar fungera exakt som jag har tänkt mig. Skall bara se om jag kan hitta någon lämplig profil som jag kan använda som styrskena för att den skall följa fönstret.

Sidofönstrena är nu färdiga. Över fönstrena har jag satt en profil som skall dubbelskydda mot vatten. Skall nu bara beställa glaset som fattas. Hur listen skulle fästas funderade jag länge på, till jag kom på att tillverka några enkla fästen som bara skall tryckas fast mellan plåten och karmen och sedan tätas med en brun sikaflex och poppnitas fast.

Bilagor

• DSCF1703.JPG
    DSCF1703.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10
  • DSCF1704.JPG
    DSCF1704.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
  • DSCF1710.JPG
    DSCF1710.JPG
    1,4 MB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Idg har jag hunnit med lite med lister till köksfönstrens insida. Fick tag i en liten plåt i samma färg som profilerna så nu blir hela innerväggen klädd med plåt.Snyggare än rostfritt.
Köpte ett annat fabrika av polyretan skum och det var väldig skillnad på denna var mycket bättre i expantion. Att det kan skilja sig så mycket. jag har lärt mig att om det sväller över så är det bästa att inte röra eller tvätta bort innan det torkar.

Bilagor

• DSCF1713.JPG
    DSCF1713.JPG
    1,2 MB · Visningar: 7
  • DSCF1714.JPG
    DSCF1714.JPG
  • DSCF1717.JPG
    DSCF1717.JPG
F

F.d. 29954

Guest

Juan!
Du skall veta att undertecknad sällan nöjer sig för något färdigköpt/fabrikstillverkad, då där alltid finns något att förbättra...
Men din projekt får en att bli stum.
Jag förstår att du och Bror är nästan bröder....

F

F.d. 50190

Guest

Instämmer - som så många gånger förut! Projektet är en resa för oss alla!
Kommer snart ner till trakterna i Spanien och skulle gärna se på skapelsen - Juan

F

F.d. 53078

Guest

Har efter att letat efter gångjärn som inte syns, nu köpt maringångjärn som syns. Dom skulle egentligen fräsas in lite, men eftersom dom ändå syns så har jag inte brytt mig om att köpa en fräsmaskin till detta. Det blir lite mera båt så här med teak golv och annat.
Väntar nu på att Marinfirman skall ta hem lås och handtag i samma färg som gångjärnen. Snart kan man släppa in folk utan att skämmas.

Funderar fortfarande på hur jag skall göra med sängen, Pepe ägaren till verkstaden tycker att jag skall vänta till sist med den. Han har en idé med fyra små motorer som han skall få av en grindtillverkare. Problemet med 4 motorer är att man måste synkronisera dom så att dom går i fas med varandra.

Bilagor

• DSCF1724.JPG
    DSCF1724.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • DSCF1726.JPG
    DSCF1726.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8
F

F.d. 53078

Guest

Snickeriarbetet fortsätter, fler överskåp som man inte kan få för många av
Det är väl så att ju fler skåp ju mera skräp har man med sig.

Fönstren har nu kommit på plats och dom är nu färdiga mycket mera ljus och luft.

Har haft ett trevligt besök av Pogust 7078 som kom och hälsade på och gav mig goda ideér av sina erfarenheter. Bussen var inte representativ den var ostädad och det låg verktyg och skräp överallt, men så syns det att man jobbar.

Skall åka iväg nu denna helgen så det blir inte mycket mera gjort.

Pogus ha en bra resa till Sverige och tack för den hemlagade honungen.

Bilagor

• DSCF1737.JPG
    DSCF1737.JPG
    1,4 MB · Visningar: 11
  • DSCF1734.JPG
    DSCF1734.JPG
    1,2 MB · Visningar: 8
F

F.d. 29993

Guest

Tack för hjälpen med pannan, Juan! Nu är den nya monterad och vi har värme igen. Det tog bara 5 timmar att montera den då jag kunda återanvända alla slangar och rör. Din buss kommer att bli kanonfin när den blir färdig. Det var skoj att träffas, hoppas vi ses igen.

DSC_6048.jpg

Här kommer en bild på Juan och Pepe utanför verkstaden.

Toppen