• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Oj vad Pepe ser allvarlig ut, men det är han inte och har nog inte varit dom sista 71 åren. Det var en stor lång fin husbil som Pogust kom med, men tyvärr för lång här i Spaniens trånga gator.

Idag har det varit helgdag och jag har varit på verkastaden och jobbat en del med bussen. Det har blivit skåp åvanför bodelsdörren. Var på brädgårdem igår och köpte material som behövdes till detta. Jag har tur att brädgården ligger vägg ivägg med verkstaden. Dom tillverkar kök och deras kantbandsmaskin använder jag flitit till skåpsluckorna. Skönt att slippa stå med strykjärn och slipa kanterna på luckorna. Funderar att fälla in glas i några luckor. Letar efter en lämplig profil mellan glaset och träet- En liten T profil i aluminium skulle vara det rätta. Skall höra med glasmästeren i morgon som borde ha massa profiler inte minst till tavelramar.En annan sak som underlättar är den kvartsrunda aluminiumprofilen som jag använder till skåpens underkant. Den der styrka och en fin rund kant.

Bilagor

• DSCF1738.JPG
    DSCF1738.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
  • DSCF1744.JPG
    DSCF1744.JPG
    1,2 MB · Visningar: 11
  • DSCF1745.JPG
    DSCF1745.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Det blir den hoppas jag, men det kommer nog att ta tid. Halva nöjet är bygga.

Det är väl som barnen som vill ha en leksak, spänningen och illutionen är den största delen.
Samma sak är det nog för mig, eftersom jag vet inte vad vi behöver eller vad som vi kommer att använda, eller hur vi kommer att använda den. Det blir nog många ändringar under dom åren, som jag har tänkt mig att ha den. Just nu så drömmer jag om jungfrufärden och flygtävlingarna som börjar i Februari. Eller att bara sitta utanför och dricka en kall öl på någon strand till sommaren efter en flygtur.

Jappe din bil är väl inte heller helt färdig? Eller drömmer du bara om att erövra nya vägar?

Det har blivit mycket mycket mera än vd som jag hade planerat ifrån början.
Ett och ett halvt år har jag hållt på och tycker att det har gått relativt fort.

Jag har nu tre månader tills tävlingarna börjar och det skall ite vara några problem om det går lika fort som tills nu.

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, jag försökte bara vara rolig när jag uttryckte mig så rått! Hoppas du inte blev chockad! Min bil blir heller aldrig helt färdig och det är väl snart dags att byta ut den. Jag är kolossalt nyfiken på ditt bygge! Ha det bra i "värmen"!

Jappe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Vilken bil blir någonsin färdig? Tror inte ens att en fabriksny bil som lämnar fabriken är helt färdig heller... om den någonsin blir det..

Håller med Juan som säger att det är halva nöjet att bygga.....mer skulle jag vilja påstå och så slipper man ju vara ute i trafiken och spy galla på sina medtrafikanter, för att inte tala om miljöaspekterna vad gäller farliga utsläpp mm. Inte heller är det något problem med val av ställplats eller fricamping/campingplats.
Vad jag kan..
Hälsningar Bror

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om bilen blir färdig beror väl mest på fantasin hos ägaren? Jag tror inte att min någonsin blir färdig! :D

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024

Gillar tråden, bygget, tänk & teknik!
Kikar nog som oftast in i denna tråd, då jag slinker in på HBK.

Nu är jag i en annan sits än du juan.norte... HBK/Husbil är för mig avkoppling!
Annars gör jag precis som du, jobbar med teknik... Är PQE-Koordinator för Volvo buss Norden.
(Koordinator för tekniska förbättringar)

Jag har även byggt den enda privatägda bussen med utfällbara scen i Europa... (Privat ägd)

Mig vara en sådan där "ingetgörare"... Där HBK är mitt andningshål!
Annars sitter slipsen runt strupen... 50h i veckan...

Mycket trevligt att slinka in på Din tråd och njuta av dina tekniklösningar & framsteg!

Målet kan vara just byggandet, men jag misstänker dock att förädling av er HB startar så fort du sätter nyckeln i t-låset! ;)

Stort Tack för trevlig avkoppling & god läsning! (ser fram mot fortsättningsvis lika så)
Mvh. Magnus

F

F.d. 53078

Guest

Kan hålla med om att det skall bli skönt att kunna koppla av när den blir färdig
Att koppla av för mig är inte att leta upp ställplats, sätta upp förtält, ta in och ut stolar, bädda sittgruppen, tänka på batterier, vatten, övervikt, mm.

Avkoppling är för min del att utöva min favoritsport Paramotor meka och förbättra paramotorn, laga en god gryta tillsammans med familjen Slappna av med god mat och öl. Slippa tänka på att förbereda massa jobb med att montera eller plocka in och ut saker. Helt enkelt vara bekväm.

Jag jobbar med husbilen nu för att den alltid skall vara körklar på ett sådant sätt att man kan på en kort tid åka ut en helg utan att planera och preparera en massa saker i förväg. Bara fylla kylen och iväg på minuter.

Det har varit mycket jobb med bilen men som inte syns. Har gjort luckor till alla nya skåpen samt satt gasfjädrar som håller dom öppna. Hoppas att Handtagen som jag beställde i marinan kommer snart.
Hade köpt en patron med ett nytt starkt trälim som torkade och blev som torkat mjöl. Så det har varit att slipa bort allt detta, och limma med gammalt hederligt vitt trälim istället.
Dom nya fönstrerna har fått myggnät så nu börjar det att se ut som en husbil innuti. Skall till IKEA och se om dom har några lämpliga räls till gardiner. Har dom det så är det dags att sätta fast dom och be skräddaren att komma med tygprover så att han kan sy gardinerna.
Funderaratt köpa aluminiumrör och sätta som vägg mellan sittgruppen och köket som en tror det heter esplje "glömmer vissa ord".

Fläkten till köket har jag nu ritat och plåtkillarna på verkstaden har börjat att bocka rostfri plåt. Vad jag letar efter är ett filter är det någon som vet var man kan få tag i något filter?

Bilagor

• DSCF1758.JPG
    DSCF1758.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
  • DSCF1760.JPG
    DSCF1760.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
F

F.d. 3297

Guest

Juan,
om du menar filter till köxfläkten så är väl det bästa en låda att lägga kolpulvergranulat i.

Om du menar ett filter för friskluften in så kan du nog kika på olika färgasarluftfilter.
Volvo har ett sånt filter av veckat "filtpapper" och halvhård plastram.

F

F.d. 53078

Guest

Det gäller till fläkten som skall sitta åvanför spisen, tänkte mig någon typ av ett enkelt stålfilter. Filter för intag av friskluft har jag inte haft en tanke på. De räcker säkert med dom myggfilter som sitter i takluckorna. Kolpulvergranulat hur menar du att man kan använde det?
Jag skall titta om någon industrikök instalatör har filter som man kan klippa till önskat mått.

F

F.d. 14324

Guest

Det handlar väl om minuter så länge du inte går över 59 minuter.:twitcy:

F

F.d. 53078

Guest

Jag ser min granne som har köpt en husvagn, När dom skall ut så håller dom på i timmar och packar sprnger ut och in. Efter flera timmar kommer dom iväg. När dom kommer tillbaka så är det samma sak.

Vad jag menar är att bussen alltid skall vara klar med de prylar man behöver för en helg. Det enda som skall behöva fylla på är färskvaror i kylen och lite kläder. Kylen fungerar med solpaneler och är alltid kall. Det skall vara så att när barnen ommer ifrån skolan så kan man åka ut och komma tillbaka på söndag kväll, parkera bussen och bara behöva ta med smutskläder och färsk mat. När man är ute så vill jag inte böka med att sänka bord och böka med kuddar för att bädda sängen. Den skall vara färdig bäddad utan ombyggnad.
Stannar man skall man inte behöva böka i garaget med att leta fram stolar och bord, utan bara behöva dra fram en bänk med bord ur en lucka. Köket skall man oclså bara behöva öppna en lucka och där har man ett utekök.
Det är tiden ifrån det man parkerar och till det man kan sitta lungt med en kall öl i handen som skall elimineras.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, för min del händer det rätt ofta, när jag är hemma och skall klä på mig/klä om mig, att jag får gå ut till husbilens klädgarderob och hämta kläderna jag har tänkt ta på mig.

(Kylskåpet är för det mesta igång och laddat med basutrustningen när bilen står hemma.)

JANKRO.

F

F.d. 3297

Guest

Juan,
de flesta "köxfläktar" utan koppling med ventiltrumma har ju luftutsläpp
mot köxtaket. Där har man ett genomsläppligt luftfilter av små kolkorn
i en låda med finmaskigt nät in och ut ur filterlådan.
Tanken är att man ska kunna gå och köpa en förpackning med kolkorn,
skapat av aktivt kolpulver, för att reaktivera luftfiltret.

Det finns väl sådana köxfläktar i Spanien så fråga i en sådan affär efter
kolet. Om inte annat borde man kunna hänvisa dig till rätt butik.
Det "förbrukade" kolet kan man sen mata grillen med.

F

F.d. 53078

Guest

Köxfläkten kommer att bestå av 2 axialfläktar som skall sitta på taket och suga upp ifrån fläkten.Har inte tänkt mig mer filter än vad som sitter i min fläkt i köket hemma. Kommer nog inte att använda detta köket så mycket heller, köket ute kommer att bli det som använs mest. Där behövs ingen fläkt.

Imkanal? hur funkar det

Toppen