• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

N

nomad

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan - en fråga angående ditt batteriexperiment.
Hur gick du tillväga med avsulfateringen?

Jag har testat en engelsk produkt med kraftiga strömspikar samt byggt en egen med stora kondensatorer + MOSFET som jag styrde via u-kontroller för att svepa över olika frekvenser men resultatet blev inget vidare, bättre kapacitet men inte acceptabelt.

F

F.d. 53078

Guest

Nej det låter inte så lämpligt.
Om du läser mina gamla inlägg så har jag skrivit mitt recept.http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-17/#post381697

Skulle tänka miga att det skulle vara bäst på kemisk väg, men har ingen idé om vad man skall använda. Kommer att prova med något som tar bort oxid men inte attakerar bly. Att skölja rent ett batteri skulle nog vara en bra idé.
Kanske någon som har provat?

N

nomad

Guest

Jag har läst om en tillsats som skall lösa upp (bly-)sulfatkristallerna men inte testat, känner mej inte så sugen på att slabba med syra fram och tillbaka då man sannolikt behöver skölja batteriet både före och efter behandling. Har förstört tillräckligt med kläder redan ...

F

F.d. 53078

Guest

Har börjat med fönstren och blivit lovad profiler tills Fredag.
Det skal bli skönt att få ordning på fönstren, det känns bättre att det är ordentligt.
Dörren till toaleten är på plats med ett riktigt lås som blev att fälla in i aluminiumprofilen, lite filjobb, men riktigt roligt när det pasar bra.
Har börjat att rita delar till sängen som skall vara åvanför förardelen. och har väldiga problem att få den att sänkas nästan rakt ned 130cm. Dom där mekanismerna till helintegrerade bilar duger dåligt trycker jag. funderar att göra den dubbel. kall tillverka delarna i masonit och se hur man kan sänka sängen på lämpligaste sätt.

Bilagor

• DSCF0405.JPG
    DSCF0405.JPG
    1,4 MB · Visningar: 12
  • DSCF0403.JPG
    DSCF0403.JPG
    1,5 MB · Visningar: 6
  • DSCF0407.JPG
    DSCF0407.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest

Det kom inga profiler i fredags. men hoppas att dom kommer i veckan.
Har förberett för att sätta in flera fönster.

Det blir mycket bättre och ljusare. Jag har haft besök av några vana husbilsbesökare som tycker att det är helt rätt att ha så många fönster som möjlgt för att kunna få lite vind in i bilen och sänka temperaturen lite på kvällen innan sängdax.
I mellanväggen mellan köket och soffan sätter jag in en 8Cm bred aluminiumplåt i samma fårg som profilerna.

Det bakre fönstret som inte går att öppna har jag reducerat för att kunna sätta en persienn innanför för att stänga ut solen.

Har även blivit rekomenderd att sätta in ett fönster även på andra sidan i sovdelen.
Får se om det behövs det är ju lätt att sätta in ett fönster när man vill.

Efter att ha satt ner termostaten till kylskåpet så håller den temperaturen perfekt nu med en 80W solcell inne i verkstaden och batteriet har en laddning på 104% redan efter 1 timmes ljus på morgonen. Frysen ligger på - 12ºC som borde räcka till glass och räkor. Ölen har +1ºC inne i kylskåpet. Det kan ju bero lite på att utetemperaturen har sjunkit ned till 25-30ºC under dagtid och natten runt 18-20ºC .

Bilagor

• DSCF0419.JPG
    DSCF0419.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • DSCF0423.JPG
    DSCF0423.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
  • DSCF0416.JPG
    DSCF0416.JPG
    748,5 KB · Visningar: 5
  • DSCF0418.JPG
    DSCF0418.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8

gunnar20

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024

Blir nog en riktigt snygg husbil!

Du som bor här nere i Fuengirola (vi bor i Benalmadena) vet Du var man kan Ditech behandla sin husbil här på Costa del Sol????
Tack på förhand.
Gunnar o Annelie

F

F.d. 53078

Guest

Här i södra Spanien finns det ingen som enbart utför rostskydd.
Bilar rostar inte här som på samma sätt som i norra Europa.
Jag skall höra med min billackare vad han säger om han har hört talas om att det finns någon som kan göra det.
Själv målade jag med en rostskyddande och ljuddämpande färg.

Dom bilar som säljs här är faktiskt bara målade under med rostskyddsfärg.
Jag tror att det bästa är att beställa tid i Stenungsund till våren när ni åker hem igen. I norra Spanien finns det, men ovanligt. Googlade och hittade en i Zaragoza och Barcelona.

Har ni några akuta rostställen så säljer Pintura Andalucia rostskyddsfärgen.
protección anticorrosiva y anti ruido. Det är en grön etikett med en hörselskydd på.

F

F.d. 53078

Guest

Oj då som det kan bli.

Jag har inte en aning Skall fråga lackaren om han vet. Det finns teflonbehandling i Marbella, men det kanske inte är samma sak.

Idag har jag inte gjort så mycket med bilen, har bara svetsat fast den nya balken så nu är det bara att sätta in dom nya fönstren.
Hela eftermiddagen har jag varit på romerian. Hade min buss varit försäkrad så hade jag kört den dit. Se http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/390679

gunnar20

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024

Jo precis lackbehandling inte rostskydd.
Har sett någon reklam om detta i hamnen i Cabopino. Kanske åka dit och kolla igen om vi hittar nåt.

F

F.d. 53078

Guest

Jag har frågat billackarna här, men ingen kännnert till Ditech behandling.

Däremot så finns det några som teflonbehandlar lackenl

Reklamen i cabopino har jag inte sett. Se upp att det int är Engelsmen som lurar på dig någonting. Här sysslar dom med nästan allting inte bara asfalt.

F

F.d. 24414

Guest

Satt och kollade din tråd (som vanligt) och är ganska avis just nu.
En Buss är givetvis drömen att börja från och sedan att få göra allt från grunden som du gör det är exat vad jag vill göra.
Men mest av allt är jag avis på att du kan jobba med din husbil just nu.
Vår är förrådsställd nu så jag kan bara jobba med mina lösa delar och jag vill göra så mycket mer än så.
Men som frun sa "Tänk om du vore lika ivrig när vi renoverar i huset", det kommer tid för vår husbil också.
Mycket roligt att följa ditt bygge
// Alf

F

F.d. 53078

Guest

Jag har en enorm tur som får ha den på denna verkstaden helt kostnadsfritt
Visserligen hjälper jag dom med mycket, men att få vara där och till och med ha egna nycklar det går inta att betala. Gracias Pepe!

Jag blev erbjuden att köpa en bil mycket billigt i går som ser ut att vara ett riktigt kul husbilsprojekt. Lägre schassi kan man nog inte hitta. på bilden är det upphissat. hela flaket sänks Ca 35Cm ner. Problemet är att bakdäcken är mycket svåra att köpa.

Bilagor

• DSCF0437.JPG
    DSCF0437.JPG
    1,4 MB · Visningar: 21

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det 12" 6-ply? Mener det var en engelsk fabrikk som laget en liten lastbil med en slik dim back in the 60s. Tror du får sjekke Dunlop om de produserer den gamle dimensjon. Tror den type dekk har vært bruk i endel släpvagner - spesiellt for transport av biler.

F

F.d. 53078

Guest

Hjulen är 12" ägaren hade fått tag i 2 begagnade, men har blivit lovade 4 nya som skulle komma ifrån Asien.

F

F.d. 53078

Guest

Just nu så håller jag på med att designa hissen till sängen.

Finns det någon Hymer innehavare som kan ge mig foton till hissen, den modellen som hissas rakt ned ända till ratten med ungefärliga mått. Har gjort några olika varianter i Autocad,men ingen, vill fungera som jag vill. Det är altid lättare att ha facit i handen och ta del av andras misstag och erfarenheter.

Vitsen är att kunna sänka sängen så lågt som möjligt och ha mera luft till sovavdelningen och lättare att bädda.

Tackar på förhand Juan

F

F.d. 53078

Guest

Mekanismen som används tror jag ser ut något åt detta hållet.

Eftersom det blir svårare och omständigare att den skall hissas lodrätt så får det bli en del av en cirkelrörelse. Den är mot framrutan i upphissat läge och när den trycks ned så går den ifrån rutan, när den är nere så är den mot framrutan igen.

Detta innebär att mekanismen sitter under sängen i uppfällt läge. Har försökt att titta på bilder på nätet, men det syns inte. inga bilder om hur mekanismen fungerar. Jag var och tittade på en till salu, men den hade ett tyg fastsytt som dolde mekanismen. jag kunde inte se där heller med en försäljare som pratade oavbrutet en massa smörja bakom mig.
Vad jag såg vad att den gick långt ned och upp.

Bilagor

• Gráfico1.jpg
    Gráfico1.jpg
    179 KB · Visningar: 3
F

F.d. 53078

Guest

Har idag provat att göra den i masonit och det blir inte bra.

Jag tog min kamera och åkte till campingen för att göra ett sista desperat försök. Kom i kontakt med ett Finskt par som hade en fin ny Hymer. Dom var väldig vänliga och visade sin husbil. Det var inga problem att fota sa dom, men där hade dom fel, hur jag än tryckte på knappen blev det inga foton.
Kamerans display visade ERROR CARD. inte ett foto.
Men jag såg hur mekanismen fungerade och när jag kom hem så ritade jag upp den ur mitt minne tror att den ser ut så här.

?¿?¿?Finns det ingen som kan posta ett foto här???¿¿??

Bilagor

• Gráfico1.jpg
    Gráfico1.jpg
    247,3 KB · Visningar: 3

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nå har jeg vært ute i vår Flair og demontert gardinen i ene enden av senga for å få til et bilde til deg!
Bildet viser at bakre arm er noe lengre enn fremre slik at senga når den er helt oppe heller nedover mot frontruta, i andre stillingen så er det 5 cm klaring til rattet.
Bildet er tatt fra midten av senga og ca 10 cm fra bakkant - gjør det litt vanskelig å måle 100% rett.

P1000771.JPG

Lykke til!

Toppen