• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tur att kylen fungerar bra i hettan, under middagstimmarna så håller sig termometern över 40º sträcke i verkstaden. Har bytt innertaket och nu är jag nöjdare. Problemet med den nya mattan är att den har olika nyans hur fiberna ligger. Man får nog kamma den och inte röra den sedan.:rolleyes:

Profilerna med myggnätet har kommit och har jobbat med ett fönster för att se hur det blir. Bestämde mig för att byta nätet mot mörkläggningstyg istället. Med detta systemet så blir det helt tätt och det vill jag ta till vara på med att kunna stänga ut solen. Skräddaren får sy myggardiner.

Ränderna som skulle ha varit klara för länge sedan har jag funderat på hur man kan måla dom lättast.Till sist kom jag på att det bäst vore nog att markera dom med en jättestor kurvlinjal så det var bara att tillverka en. En målare har lovat att hjälpa mig i helgen med att måla dom.
:yes:He finns ju en ann tråd om det här med stavning och svenskan , men nu jett jag ju fråg deg vars nagerst har du gått i skola som ha lärt de allt he du kan , had jag vuri 20 år ynger had ja nog sökt arbeite som praktikant hos je .
Ha det
Rulla Lungt .

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Jag som trodde att det skulle vara lätt att måla ränderna.

Linjalen är i alla fall till stor hjälp, problemet är att maskera med maskertejpen så att det blir fina runda linjer.
När man ser på TV hur dom målar eldflammor så ser det så lätt ut.

Har provmålat en linje i guld och en del i silver , men guldet ser brunt ut, Skall köra ut den i dagsljuset så kanske det blir bättre. Silvret skall jag prova med en droppe rött i för att det skall gå i ton med det övriga.

Bilagor

• DSCF0316.JPG
    DSCF0316.JPG
    1,5 MB · Visningar: 5
  • DSCF0317.JPG
    DSCF0317.JPG
    875,2 KB · Visningar: 5

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

Hej,
jadu detta att göra fina ränder mm är svårt. Viktigt att man använder rätt maskeringstape. De som lackar showbilar mm använder en smal blå tape och lägger ut detta för att sedan använda maskeringspapper och bredare tape.
Lycka till
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Tack det är en sådan tejp som jag använder den lär vara teflon eller silicon behandlad för att färgen skall hålla sig i linje

F

F.d. 18017

Guest

Såg på tv hur de målade på väggar med maskering då började de med samma färg som underlaget så tapen förseglades å ingen färg kunde krypa in under och göra linjen oskarp.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

När jag lackerade mönster förr i tiden så satte vi fast aluminiumfolie med konsistensfett på ytan. Sedan skar man försiktigt bort folie med en skalpell ed där det skulle lackas.
Sedan tvättade man bort fettet noga med lösningsmedel.
Det blev perfekta kanter och kurvor.
//W

F

F.d. 14324

Guest

Hej, med risk att du redan är färdig kommer ett par tips. kolla om den blå tejpen finns med olika bredd. Den lilla erfarenhet jag har är att när man använder den smalaste blir det svårt, det blir vingligt men efter en del träning blir det bättre, men om man tar en bredare ca 6-8mm så tycker jag att de långa svepande kurvorna blir enklare att få till. Jag använder i jobbet (ej billackerare) en tejp som är grön, den är ca 8 mm bred och flexibel, samt en röd för raka linjer som är ganska stel. Båda dessa sorter får jag av en billackerare så jag vet inte fabrikatet på dem. men om du vill kan jag ta reda på det.

Tips 2 är att när fälten är lackade och torra kan du testa att ta en tunn svart stripes ca 3mm bred och sätta i skarven mellan färgerna, Gränsen mellan fälten blir tydligare och effekten mellan färgerna förstärks. När man backar några meter tänker man inte på den svarta linjen. Du kan ju alltid prova på en liten bit för att se om du gillar det och om du tycker det är värt att lägga tid på det.
mvh jocke

F

F.d. 53078

Guest

Jag köpte 2 olka kurvtejper jag fick en på ca 3mm och en något bredare.
Dom är inte blå i färgen utan gul, försäljaren sa att färgen inte spelar någon roll utan att det är samma .Strecken blir knivskarpa så det är OK.

Det blir lätt vingligt så jag skall prova med den lite bredare tejpen som du tipsar om. Hoppas det det går lättare.

F

F.d. 53078

Guest

Nu går det bättre med lite träning
Bara hoppas att färgerna blir bra. det ser lite konstigt ut innan det blir färdigt. Guldet ser brunt ut, men det är lätt att ändra i framtiden .

Bilagor

• DSCF0319.JPG
    DSCF0319.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
  • DSCF0321.JPG
    DSCF0321.JPG
    1,2 MB · Visningar: 7
  • DSCF0320.JPG
    DSCF0320.JPG
    1,3 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest

Det tar sin tid att måla linjer, dom gråa linjerna ser inte så mörka ut som jag ville ha dom fast ser man dom ifrån ljuset så är dom beydligt mörkare.

Nu fattas bara dom svarta ränderna..

Bilagor

• DSCF0324.JPG
    DSCF0324.JPG
    1,1 MB · Visningar: 11
F

F.d. 53078

Guest

Är det någon som vet hur man kan få fälgarna snygga ?

Har tänkt att blästra dom och chroma dom.
Har sett att det finns metoder att spruta på crome liknande färger är det någon som har provat detta? kanske priskillnadeninte är så stor mot ett riktigt chromebad.

Spray on Chrome

F

F.d. 18017

Guest

Som helt okunnig om tekniken så skulle jag gissa att det inte är något stenhårt lager som läggs på direkt och dina fälgar blir väl utsatta för en del slitage av grus osv. så frågan hur länge det skulle sitta kvar jämfört med om du chromar fälgarna på riktigt...

F

F.d. 53078

Guest

Att det skall var hårt kan jag inte tänka mig, men att det skall sitta lika hårt som en vanlig målarfärg kan man ju hoppas på.

Det går kanske att lägga på en epoxy lack åvanpå.
Jag skal höra på måndag vaddet kostar att Chroma, men bara transporten fram och tillbaka kostar en slant.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, har du inte någon firma i närheten som pulverlackerar. Det finns pulverlack nästan som krom och även någon nyans mörkare som nästan är snyggare, det går även att lägga ett lager pulver-klarlack överst för extra skydd. Många nya aluminiumfälgar som finns är faktiskt pulverlackade och särskilt de som skall tåla vinterväglag (men det problemet slipper väl du :D ). Det enda kravet är oftast att det som skall pulverlackas tål värme, för när pulvret är är pålagt så skall det "bakas" i en ugn i ca. 200° i tjugo minuter.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29925

Guest

Tyvärr så kräver kromning ett förarbete som är värre än förarbetet för målning.
Det går inte att dölja ens den minsta repa utan alla defekter framträder än mer tydligare. Pulverlack däremot kan "dölja" en hel del missar i förarbetet.

F

F.d. 53078

Guest

Förarbetet känner jag väl till så det blir att blästra dom oavsett om jag målar eller chromar dom.
Ett annat problem är naven dom ser lika fula ut som fälgarna dom behöver snyggas till lika mycket DSCF0334.JPG

DSCF0335.JPG
Till Bakhjulen så kan man tillverka en kåpa till navet i rostfritt och skuva fast den med några ut skruvarna. ett annat alternativ är att skära ut en 17.5" rund platta i rostfritt och fästa med en förlängning. ytterkanten kan man valsa så att den går in mit däcket. framhjulet blir mera problematiskt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På begge mine husbiler har jeg påskrudde felgdeksel i rustfritt stål, dekker allt og ser bra ut. Felgene under dekselet er lakket med en god sort lakk.

F

F.d. 53078

Guest

Visst finns det navkapslar dom ligger över en hundring € för varje hjul.
Jag bara inte känner för detta "fusk"
Skall idag se vad vad dom varianter som jag har.

Nya, Aluminium, Pulverlack, Chrome, högglanslack eller bara måla dom i silver.

Bilagor

• ALCOAmedium-17-5x6-75.jpg
    ALCOAmedium-17-5x6-75.jpg
    46,9 KB · Visningar: 2
F

F.d. 5106

Guest

NYA ALU !!
staff_36-1.gif

Toppen