• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Efter att undersökt toaletten och provatframoch tillbaka så tror jag att Jappes idé vinner.

Jag kommer att använda 2 knappar.

1 som man trycker för att det skall komma vatten i skålen via en ventil på 12v
2 knappen som sätter igång kvarnen.
kvarnens dubbelfunktion anulerar jag och använder bara kvarnfunktionen.

Vattnet ifrån ventilen kopplas direkt till skålens ingång.
Detta innebär som Jappe beskriver. Efter att ha lagt en "kabel" Man trycker först på knapp 1 och fyller i lämplig mängd med vatten, sedan trycker man på knapp 2 och tömmer ut med kvarnen.

Att hitta en 12V ventil tror jag inte att det skall vara några svårigheter, dom används flitigt i industrin. Automatiska bevattnings system Aquarier, bilar .
googla på (12V valve).

Om det skulle vara svårt att få tag på så är det bara att plocka en ifrån en tvätt/diskmaskin 230v och linda om den med lite grövre tråd.

Hittade denna 1/4" till ett billig pris. Buy Solenoid Valve, electromagnetic valve, Electric Valve, 12V DC 2W 1/4" Electric Solenoid Valve for Train Water Air Pipeline (OT533) at Aliexpress.com
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Har idag letat efter information och har fått den uppfattningen att toaletten suger in det havsvattnet som behövs så länge man håller in knappen. I manualen som jag hittade står det att man inte skall koppla den diekt till färskvattentanken eller till tryck. Detta innebär att man måste ha en spolcisterner med några liter vatten. Funderar på en kylvatten behållare till en bil. Måste leta upp en liten flottör som ryms inuti eller lösa det på ett annat sätt. Är jag ensam att ha en sådan här toalett i en husbil.

Vindrutespolarbehållare till ex Volvo 740 har en flottör och en liten Reedswitch som talar om när tanken är tom. Den borde det gå att vända på, eller göra om den så den visar/stänger av/på när den är full/tom med en extra switch monterad. Dessutom rymmer dessa behållare 4-5 liter, och det borde räcka även efter en indisk måltid.
:)
Jag gjorde en nivåsensor till svartvattentanken på vår båt. Jag skrotade 4 gamla behållare och använde flottörerna och 4 Reedswitchar.
Har du fått ordning på växellådan?
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Wizard Som Jappe beskriver så är dt bästa att koppla den till tryckvattnet via en ventil, På så sätt kan man reglera vattenflödet efter behov. Som beskrivet i dom2 övre inläggen.
Orginal så suger den in vatten därför så får man inte koppla den till färskvattnet om det blir baksug inte roligt med toa avlopp i färskvattnet.

Det där med spolarvätskan har jag funderat på till dushen. Jag köpte en timer typ Josty ki,t problemet var att den timern var tvärt om den väntar 15 sekunder innan den sätter igång och stänger inte av sig igen.
Mitt nästa steg blir nu 2 switchar en för övre nivå som öppnar och en som stänger vid låg nivå.Pä så sätt så går aldrig pumpen torr.

Växellådan fungerar pefekt fast jag har inte kört över 80 med den och undrar om det inte skall komma en växel till, men det blir finjusteringar.
Turbo och överväxel kanske hade suttit gott

Ahh du menar växellådan till Volvon,nej den är sig lik skall till Volvo i Sevilla den 12e September och dom skall titta på den. Kanske deras måtto inte är "byt delar tills det fungerar".
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Problemet med baksug till färskvattentanken kan lösas med en vacuumventil.
Det monteras alltid på båtar om vattenintaget ligger högre än toan för att undvika sifonverkan och baksug.
Då slipper du kranar od.
Jag kan skicka en ritning på det när jag eldat upp den gamla datorn om du är intresserad.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsbygge av buss

Så här ser min installation ut. Jag har funderingar på att byta ut kranen till en magnetventil enligt juan.nortes koncept. Som det är nu fungerar det ändå riktigt bra med enhandsmanövrering eftersom kvarnen tömmer ut toilettinnehållet mycket snabbare än vad tryckvattnet fyller skålen!

kran.jpg

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Anledningen att jag vill ha 2 knappar är att jag kan spara på vattnet efter behov av varje spolning.Ett annat alternativ är att bara använda en knapp som öppnar ventilen och maler samtidigt, men jag känner ändå att det kanske vore bäst att kunna styra mängden vatten i skålen dels av att det kan vara lättare att hålla rent med lite vatten i.
Jag har funderat på många lösningar med endast en knapp.
Först med en timer som man kan ställa med en potensiometer hur mycket vatten man vill ha att spola med.Backventiler vacumventiler och dyligt fungerar,men mera kompliserat som kan krångla. Men enklaste säkraste och billigaste sättet är 2 knappar. man kan ju sätta dom intill varandra så att man kan trycka ner dom samtidigt med två fingrar. Efter ett par öl så trycker man väldigt lite och efter den indiska måltiden kan man trycka lite längre.
Toan är avsedd för att pumpa in saltvatten som det finns väldigt gott om pumpen har en stor kapasitet som fort pumpar in en massa vatten samtidigt som kvarnen slukar ut allt.
När jag åkte höghastighetståget tillMadrid sist så fungerade toaletten på ett liknande sätt fast med väldigt lite vatten blandat med blå vätska.
Om den blåa vätskan behövs så kan man tillföra den med en enkel vattensug.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan,
kolla med en läkare om du inte får en närmast steril blandning gråvatten om du
spolar med Atlantvatten.
Kanske kan du spara på toa-tillsattser?

Bara en vild tanke. :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag kör med Mijasvatten som är fullt drickbart det till och med smakar bra i kranen nu efter rengöring med Alcohol.:wink:

Under elförsörjning går att läsa frågor som:
Hur länge räcker mina batterier? O.s.v.

Det vet vi alla att det är en relativ fråga.

Samma fråga har jag ställt mig själv.

Har just nu bara ett AGM batteri på 150Ah kopplat för att prova med.
Skall jag köpa 2 eller tre kanske fyra batterier ? Hur mycket energi behöver jag ?
Kylen fungerar med ett eget och självförsörjande system så den boven behöver jag intge tänka på.
Det enda sättet att få reda på det är att prova och detta görs på följande sätt:

Batteriet laddas upp till full spänning 12.7V tänder alla lampor + att jag har satt in ett effektmotstånd på 50W som skall simulera TV, radio Vattenpump mm.
Nu utan att tillföra någon energi till batteriet så mäter jag tiden tills spänningen sjunker till 11.9 Volt. Detta är enligt min mening det enda tillförlitliga sättet att kontrollera batteriets reala lagringsförmåga.

Igår hade batteriet sjunkit med 0.2V på 22 timmar.

En fingervisning är att det har laddats ut med 25% av förbrukbar kapacitet under ett dygn.
Nu tror jag att det räcker gott med 2 batterier på 150Ah + solcellerna

Detta innebär i praktiken att jag kan ha energi i 8 dygn utan att ladda batterierna.

Har jag nu minst 1-2 timmars sol om dagen så behöver jag inte oroa mig.

jag har här 3168 timmar sol om året och Sverige får nöja sig med strax över hälften. Eftersom ett år har 8760 timmar så innebär detta att jag har laddning Ca 27% per dygn i snitt, med skillnad mellan vinter och sommar.

Sveriges breddgrader gör att Vinterhalvåret blir det väldigt lite sol, men Sommarmånaderna blir längre.
konklution är att det behövs säkert inte så många batterier 300Ah räcker gott och väl till Skön att kunna slösa.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Efter att ha satt in en ny DUT på 150watt så hade batteriet förbrukat sin nominella kapacitet. Detta bevisar att man inte behöver ha en så stor batteribank som jag hade trott 300Ah räcker gott och väl till. Nu har jag inte räknat med hårtorkar strykjärn och annat som slukar el.

Hittade en ventil som jag hade tänkt att använda till toaletten, men det visade sig att det fattades delar i den. Så nu blir det att leta på Ebay. Jappe skall vi köpa tillsammans var sin ?

Elinstalationen går fort framåt nu har jag ljus i taket överallt till och med i bagaget. Sonden till vattenmängdsmätaren är också klar och skall koppla in till mätaren.
Kylskåpet är nu inkopplat med den viktigaste kalla födan, visserligen på ett gammalt batteri som har varit helt tom i minst 5 år. Cetec laddaren har fått liv till 50% i detta batteriet så det får duga tills vidare.

Aluminiumlisterna har också kommit så nu börjar bilen att likna något.
Det är nu dax att ringa till skräddaren som skall sy alla gardiner.



Igår på verkstaden kom det en splittrande ny fin husbil som ville "köpa el".
Det var en stor fin Carthago på 8 meter. Det var ett Franskt par som hade fått bilen för 2 veckor sedan och skulle ut på en långsemester.
Dom berättade att dom hade köpt den och beställt en massa extratillbehör.
Den skulle ha varit levererad i Juni men alla tillbehören drog ut på tiden
4 solpaneler på 120Watt för att kunna fricampa + en generator om det inte skulle finnas sol. Micro, parabol, Extrabatteri, batterimätare mm mm.
Nu till saken med en ganska välbyggd husbil i 75.000€ klassen
Extratillbehören var så slarvigt instalerat att ingenting fungerade allt var ihopkopplat med dom där röda tjuvkopplingarna som man trycker ihop med en tång. Alla kabelskor var bara ihoptryckta med en tång som ger en mycket dålig kontakt. Efter att ha bytt samtliga tjuvkoppingar och kabelskor så fungerade prylarna igen. Varför jag tjatar om detta är därför gång på så är det samma sak av proffetionella instalatörer.

Ett tips istället för dessa tjuvkopplingar så använ en kabelsko och kläm ihop kablarna istället, klipp bort själva kontakten och använd bara klämbiten. Klipp aldrig av orginalkablar. Isolera med vulktejp om det inte går med krympslang.
 

Bilagor

  • DSCF0299.JPG
    DSCF0299.JPG
    1,4 MB · Visningar: 11
  • DSCF0307.JPG
    DSCF0307.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10
  • DSCF0306.JPG
    DSCF0306.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
  • DSCF0301.JPG
    DSCF0301.JPG
    1,5 MB · Visningar: 19
  • DSCF0304.JPG
    DSCF0304.JPG
    1,4 MB · Visningar: 51

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Du borde rita ett stort svart kryss över den röda kopplingen så att ingen tvekan uppstår och vilken metod som är bäst.
icon12.gif


EssoJ
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har nu äntligen fått tag i en riktig matta till innertaket, blev lovad att de skall komma denna veckan. Man kan ju hoppas. Har köpt fler LED´s till bagaget och till köket. Tittade på strömbrytare och hade tänk mig att sätta dit en liten 12v strömbrytare och tillverka en rund plåt runt om. Hittade en 230V strãmbrytare i trä så den passar bra lite dyr, men lite lyx kan man väl få ha
Mina aluminiumprofiler som jag beställde för evigheter sedan komm i dagarna så nu börjar det att synas med att dagsverk.Skall nu tillverka en plastkniv och skära loss överbliven sikaflex.
Fönsterkarmarna får nu en ansiktsluftning. Har nu beställt en profil som innehåller ett myggnät som skall sättas fast på fönstrens insida.

Testen med kylskåpet fortsätter. har nu fyllt det med det viktigaste som behöver kylas. Kommer att mäta förbrukningen under 24 timmar.
Testen fungerar som följande.
Kylskåpet är kallt men tomt. Jag fyller den med 48 ölburkar 33cl och öppnar dörren var Ca var 15e minut under 60 sekunder. Detta fortsätter tills all ölen har blivit så kall att kylen bara underhåller temperaturen.
Då ställer jag in 48 burkar till och fortsätter att öppna dörren på samma sätt. Jag mäter förbrukningen av den totala tiden med en simulation av en normal situation. Jag har satt bakom kylen en fyrkantprofil i plast som tar kallare luft under bilen och blåser upp den på komressorn. Högre upp så blåser den varma luften ut.


Om det är någon som vill prova temperaturen på ölen så är ni välkommna att prova....No problem
 

Bilagor

  • DSCF0310.JPG
    DSCF0310.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
  • DSCF0311.JPG
    DSCF0311.JPG
    1,4 MB · Visningar: 7
  • DSCF0308.JPG
    DSCF0308.JPG
    1,1 MB · Visningar: 19

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.613
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej!

Så ska ett kylskåp se ut.
Jag får "bara" ha 14 burkar i mitt kylskåp. :mad:
Men jag känner dom som bara får ha 3 st. i sitt. :D

Visst är det gott med en kall öl, eller hur Calle....................;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag vill inte diskriminera någon så om Calle kommer så får jag plocka ut en ur kylen innan, för en 40º varm öl är nog i saftigaste laget även för Calle..
Eller han kanske dricker upp Cidern?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag fyller den med 48 ölburkar 33cl och öppnar dörren var Ca var 15e minut under 60 sekunder.

Alltså, nu snackar vi test här va! Mer grundläggande och nogrann test får man leta efter :)

Synd att det är "några" mil emellan, annars hade det kanske varit trevligt att dricka en öl i kvarten, fast det hade kanske inte gått i längden :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ni är välkomna säg bara till innan så jag har öl i kylen för på vintern så går det lite öl.

Testen med kylan har misslyckats, wattmätaren har inte regestrerat bara den tillslagna tiden för kompressorn. den består av en skrivande voltmätare men den är gjord för att kontrollera variationer och skriver väldigt långsamt så det går inte att summera tiden med exakthet.
Funderar nu på ett elektroniskt stoppur.

Batteriet som kylen går på just nu köpte jag för några år sedan när det var en skogsbrand i en liten by. Strömmen till byns TV repeater var borta under släckningsarbetet så jag köpte 2 100Ah batterier för att det skulle bli TV på kvällen. Batterierna kördes helt slut 0V så har dom stått nu i några år.

Nu skall jag försöka förklara hur man kanske kan rädda ett sådant batteri.
Koppla ett reglerbart nätaggregat med fel polaritet till batteriet. Börja ladda batteriet baklänges med en låg spänning. Om det är mycket sulfaterat så det inte tar någon laddström så man kan höja spänningen en kortare stund tills den börjar ta emot laddning. spänningen ökas i små steg under ca 12 timmar tills ni når 14,4 volt. Om batteriets temperatur ökar så minska lite. Efter några timmar sänks spänningen till 13,8V och låt sedan laddaren stå på under några dagar. Ladda sedan ur batteriet fullständigt igen, upprepa med rätt polaritet den här gången. Det här löser upp sulfateringen tillräckligt mycket för att rädda många "döda" batterier. Eventuellt så kan proceduren behöva upprepas ytterligare några gånger för att få full effekt. Byt gärna batterivattnet och ladda upp det normalt igen.
Obs detta batteriet skall inte användas paralellkopplat med ett annat då det kan skilja sig i laddmotagning..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tur att kylen fungerar bra i hettan, under middagstimmarna så håller sig termometern över 40º sträcke i verkstaden. Har bytt innertaket och nu är jag nöjdare. Problemet med den nya mattan är att den har olika nyans hur fiberna ligger. Man får nog kamma den och inte röra den sedan.:rolleyes:

Profilerna med myggnätet har kommit och har jobbat med ett fönster för att se hur det blir. Bestämde mig för att byta nätet mot mörkläggningstyg istället. Med detta systemet så blir det helt tätt och det vill jag ta till vara på med att kunna stänga ut solen. Skräddaren får sy myggardiner.

Ränderna som skulle ha varit klara för länge sedan har jag funderat på hur man kan måla dom lättast.Till sist kom jag på att det bäst vore nog att markera dom med en jättestor kurvlinjal så det var bara att tillverka en. En målare har lovat att hjälpa mig i helgen med att måla dom.
 

Bilagor

  • DSCF0315.JPG
    DSCF0315.JPG
    1,4 MB · Visningar: 3
  • DSCF0314.JPG
    DSCF0314.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
  • DSCF0312.JPG
    DSCF0312.JPG
    1,1 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Testen med kylan har misslyckats, wattmätaren har inte regestrerat bara den tillslagna tiden för kompressorn. den består av en skrivande voltmätare men den är gjord för att kontrollera variationer och skriver väldigt långsamt så det går inte att summera tiden med exakthet.
Funderar nu på ett elektroniskt stoppur.
Har du funderat på en Elenergimätare. den funkar bara på 230 men du kan antagligen lista ut någon koppling mellan 24v förbrukningen och 230 om ditt kylskåp ändå är enda brukaren
 
Toppen