• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Innerslangar innehåller:
Elastisk Hidrocarbur
Polisopreno
Metalbutaldieno C5H8
Emulotion lechosa (Latex) naturligt Gummi
Eufororbianceas

Talk som måste tvättas bort nogrant helst i diskmaskin.
Inga som helst farligheter har tillverkats nästan med samma recept i snart 100år

Då är kopparrören mycket giftigare eller PVC slangar som är petroliska.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan,
Du använder givetvis det material du vill.
Men i all välmening, läs detta:

INTE BARA GUMMI
För att ett material ska få de rätta egenskaperna måste vi även tillsätta andra ämnen i gummiblandningen. Här följer en uppräkning på ämnesgrupper.

Fyllmedel
Till exempel kimrök som är ett fint kolpulver som tillsätts för att förstärka och fylla ut. Även ljusa fyllmedel som kaolin, silika och krita kan användas för att fylla ut.

Vulkaniseringsingredienser
Förutom svavel finns det andra ämnen som kan användas för att påverka gummits egenskaper. Vulkmedlet tillsättes för att bilda bryggor, tvärbindningar, mellan polymerkedjorna. Vulkhastigheten påverkas av acceleratorer och vulkningen startas med hjälp av aktivatorer.

Åldringsskydd
Olika typer av ämnen kan tillsättas för att öka livslängden på produkterna, till exempel antioxidanter och antiozonanter för att skydda mot luftens inverkan.

Mjukningsmedel
För att kontrollera hårdheten hos produkten och förenkla bearbetningen tillsätts mjukningsmedel.

Specialingredienser
Pigment används till infärgning, antistatmedel för att minska statisk elektricitet som drar till sig damm, jäsmedel för att göra gummi med cellstruktur, flamskyddsmedel för att öka brandhärdigheten

Armering
För att öka gummiprodukternas hållfasthet brukar vi ofta armera dem. Som armering används olika material, till exempel textilväv för skyddskläder, ståltråd i däck och glasfibrer i vissa slangar.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är klart att jag använerdet material som jag vill, men om Wizard avråder så lyder jag honom. Efter att ha bevisat sitt kunnande flera gånger.
Man kan nog diskutera materials olämplighet i vatten transport i oändlighet om material avsöndrar partiklar och blandar sig med vattnet eller inte o.s.v.

Hur som helst så pratade jag med en rörfirma om en tryckutjämnare och den minsta 8L kostar 30€ så det var inget att diskutera bara beställa och hoppas att den kommer i denna månaden.

Skall nu göra rent tanken för första gången och fylla den med lite vatten.
Frågan är då vad skall man rengöra med? Funderar på att köpa en 5L dunk med 96% alcohol och köra runt i systemet en stund, och sedan blanda ut det med vatten och skjölja rent. Eller finns det några andra tips? Det gälleratt få bort ev oljor som plåten har varit smörjd med och svets slagg mm.mm.

Har idag tagit lite semester och varit duktig och börjat att koppla in ström till bodelen. Köpte batteripoler och sedan letat upp en elektriker som har en krimptång så jag fick -polen till jord. Efter att frågat minst 10 Elektriker så stoppadejag elverkets bil som hjälpte mig att krimpa.
Många tycker nog att det går att klämma med en tång eller löda fast den. Faktum är att man bara inte fuskar med en så viktig kontakt. I mitt jobb så har jag lärt mig att det lönar sig att vara noga med sådana här bgateller. Hög ström dålig kontakt = problem.
Jag trodde i min envishet att det skulle vara lätt att dra vattenrören under bilen, men det är det inte för att jag måst gå under balkarna och ver kardanaxeln, sedan sitter tankarna där jag vill bora hål.
Bara att ha tålamod. Dessutom så har det hänt någonting med mitt ögonmått som visar för lite.Det fattas alltid några Cm hur jag än mäter. Nog dax att kalibrera det.
 

Bilagor

  • DSCF0201.JPG
    DSCF0201.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • DSCF0203.JPG
    DSCF0203.JPG
    678,9 KB · Visningar: 10

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Som tryckutjämningstank skulle jag nog valt en PET-flaska.
Fördelar: Den är livsmedelsgodkänd, håller för trycket och blir den smutsig eller går sönder, finns reservdel i närmaste affär som säljer läsk.
Calle
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu har jag beställt den och dom ringer mig när den kommer.
Den borde väl vara livsmedelgodkänd, fast om mam tar det hårt så kan man inte äta eller dricka någoning.
PVC slangar, gummipackningar, kopparrör, Plast mm.mm
För att inte tala om förpackningar i alla möjliga plaster, Aluminium burkar, engånsförpackningar. Till detta kan man tilägga att man använder kaffekokare i aluminium som avsöndrar aluminiumoxid mm.mm. Det vore intressant att veta hur många material vattnet rinner igenom i en storstad innan det når kranen plus tillsatser som clor.

Efter att kopplat in batteriet bak åvanför bakaxeln och dragit en lång tjock kabel till elcentralen och jordat i chassit med en kort kabel. Så visade det sig att batteritankmätarens junt fungerar på den negativa sidan, så det blir att dra en lång jordkabel fram till elcentralen. Batteritankmätaren är dubbel och har för två oberoende batterier, Normalt sett så är det startbatteriet och bodelsbatteriet. Eftersom jag i mitt fall har startbatteriet helt separerat ifrån bodelen och dessutom 24v.
Så kan jag istället använda kylskåps batteriet och bodelsbatteriet.

Kylskåpsbatteriet har jag ett fritidsbatteri på 150 Amp som bara är kopplat till kylen, Bodelsbatteriet har jag inte köpt ännu och har inte bestämt vilken typ av batteri som jag skall använda. Det lutar stark åt två st 6V golfcar batterier på totalt 500Amp. Dessa batterierna har fördelen att dom laddas väldigt fort och tål många rejäla urladdningar. priset är förhöllandevis lågt. Nacktdelen är endast att jag måste ladda dom med en laddare avsedd för dessa batterier. Tankmäteren visar kylskåpsbatteriet som är missvisande då jag inte har en referens förän jag drar en kabel direkt till batteriets jord. den visar 5% laddning och att jag kan använda kylen 199 timmar till innan det tar slut. Vore skönt om så var fallet.
 

Bilagor

  • DSCF0207.JPG
    DSCF0207.JPG
    583,1 KB · Visningar: 21
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag kom tryck utjämnaren eller vad det nu heter.
Passade på att köpa resten av rörbitar som jag saknade. Det är en massa spring mellan HB och olika firmor.

Kopplade in ett relé till pumpen till dushen och det visade sig att magneten har för litet spel så när den stänger av så rinner det tillbaka lite vatten tillräckligt för att nivån stiger så att pumpen slår till igen. Så håller den på i evighet, inte roligt. En lösning är att sätta en backventil så att vattnet inte kan rinna tillbaka, men det innebär nog fler problem med rengörning i framtiden B.l.a hår. Tror att den bästa lösningen blir att sätta en timer till relet så att den går en stund efter att magneten slår ifrån på så sätt kan man pumpa bort nästan allt vatten i behållaen.

Bland hönsen och hästarna på verkstaden finns det några ankor och en av ankorna har legat och ruvat på ägg den sista månaden och idag hade det kläckt ett ägg riktigt roligt med tillökning.
 

Bilagor

  • DSCF0213.JPG
    DSCF0213.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
  • DSCF0215.JPG
    DSCF0215.JPG
    1,4 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tryckvattnet skal nu vara klart fast bara kallt, varmvattnet väntar jag med tills jag har kopplat in Vebaston. Vem vill ha vatmvatten i över 40º värme?

Tryckutjämnaren kom utan något fäste så det var bara att klippa en plåt och tillverka ett spännband och fästa den under bilen. Nu skall det förhoppningsvis komma vatten i kranarna när jag ger 12V till tryckpumpen.
I morgon skall jag fylla på ñite vatten i färskvattentanken koppla klart avloppet och koppla toaletten okså. Riktigt kul det här med rören hur lätt det har blivit att dra. kommer ihåg när jag var liten och allt drogs i järnrör med gängor. Nu trycker man bara in plaströr i en muff och det skall räcka.Som att leka med LEGO. En del rör måste värmas med värmepistolen och töjas för att passa, men lekande lätt. Det återstår att se i morgon när jag lägger på trycket. Det kanske fungerar som en vattenspridare.
 

Bilagor

  • DSCF0261.JPG
    DSCF0261.JPG
    561,8 KB · Visningar: 7
  • DSCF0257.JPG
    DSCF0257.JPG
    856,1 KB · Visningar: 5
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Undrar om inte tryckutjämnaren skall moteras med anslutningarna i nederänden?

Men finns det ett gummimembran i burken så spelar det ingen roll.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan.
Du kommer aldrig att kunna tömma hydropressen helt när den är horisontell.
Det samlas allid skräp, avlagringar od i den efter en tids användning.
Dessutom är det inte bra att ha vatten ståendes i tanken en längre tid om du inte använder HBn. Bakterietillväxt od.
Därför bör avtappningen vara nedåt.
Jag har en hydropress i huset (60 liter) som jag tömmer minst en gång om året, och du anar inte hur mycket skit? som kommer ut, trots att jag har djupborrad brunn och filter som tar det mesta.
Har du monterat den så du kommer åt att fylla luft, vilket du säkert kommer att behöva göra?
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag känner till problemet att det vattnet som är inne inte circulerar och kan lukta illa efter ett tag. Som den sitter moterad nu är det lätt att ta loss den och skölja rent den. Sätter jag den med ventilen upp så kommer jag inte åt att fylla på luft. Ett annat alternativ är att sätta den längre bak, men då med en lång slang. Jag tror att den skall sitta så nära pumpen som möjligt. Kanske ite har någon betydelse.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har inte fyllt på vatten ännu, men avloppet är färdigt och har dessutom dragit fram en minusledning direkt ifrån batteriet till batteritankmätaren för att den skall visa rätt.

Toaletten hade jag helt glömt bort att koppla in.
Avloppsdelen är inkopplad med kvarnen, men det är en sak som jag inte vet.
Frågar istället för att spilla en massa tid med undersökning.

¿Vattenförsörjningen ?
Skall den kopplas till en liten vattentank med självfall eller skall den suga upp vatten eller skall den endast kopplas till tryck.
På lådan står det: "dual function pump" så det verkar som att den pumpar in vatten.

En annan tanke är att koppla en solienod som öppnar när man trycker på spolknappen
 

Bilagor

  • jabasco.jpg
    jabasco.jpg
    38,7 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har idag letat efter information och har fått den uppfattningen att toaletten suger in det havsvattnet som behövs så länge man håller in knappen. I manualen som jag hittade står det att man inte skall koppla den diekt till färskvattentanken eller till tryck. Detta innebär att man måste ha en spolcisterner med några liter vatten. Funderar på en kylvatten behållare till en bil. Måste leta upp en liten flottör som ryms inuti eller lösa det på ett annat sätt. Är jag ensam att ha en sådan här toalett i en husbil.

Har börjat med att koppla in ledlampor i taket dels för att få ljus och att få instalerat det elektriska. Har köpt några av den nya generationen av ledlampor 60 dioders 228 Lm 3Watt dom lyser som om det vore dagsljus. verkligen nöjd. 300 mA med tre lampor det innebär bara några minuters sol för ljus i 24 timmar.
Jag satte in i mitt kök tidigare 3st och det räcker utmärkt lyser starkare än dom två lysrören som jag hade innan.

Jobbade lite med eltankmäteren som nu visar rätt och har börjat att koppla in strömbrytare och säkringar till elpanelen. Det blir en huvudströmbrytare till vattenpumpar och en till allt ljuset och en tredje till allt annat dessa strömbrytare är säkrade som en automatsäkring på så sätt att dom slår av om det inte finns någon ström.
Jag vill ha elpanelen så enkel sommöjligt och inget som kan krångla.
Har också byggt en batteriladdare som underhållsladdar batterierna.
Denna batteriladdare fungerar så att den låter MPTT laddaren ladda batterierna om det finns sol, först en snabbladdning sedan underhållsladdning. skulle batterirna stå länge fulladdade utan förbrukning så skall batterierna laddas ur och sedan laddas upp igen. Perioden för detta är Ca 60 dagar. Laddaren kommer också att kunna köras med 230v som en nödlösning om det inte skulle finnas sol. eller som nu den står inumhus.


Bilden visar 220v versionen man skiljer detta med sockeln
12V har bara två små stift.
 

Bilagor

  • DSCF0262.JPG
    DSCF0262.JPG
    1,4 MB · Visningar: 10
  • 57-134-large.jpg
    57-134-large.jpg
    17,8 KB · Visningar: 1.168

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsbygge av buss

Eftersom jag har tryckvattensystem så öppnar jag en ventil för att fylla på vatten i toiletten vid spolning. Själva spolningen görs genom att sluta strömkretsen till kvarnen/pumpen. Detta låter kanske oerhört komplicerat men är i praktiken mycket enkelt och fungerar glimrande eftersom man kan anpassa spolvattenmängden efter behov, så att säga! Jag hoppas du förstår vad jag menar. Vad man bör beakta är att placera ventil resp. strömbrytare på ett ergonomiskt vettigt sätt.

juan.norte! Gratulerar till en riktig toilett i husbilen!

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Just det Jappe du har ju en sådn toa.

Om jag förstår dig rätt så öppnas det en ventil till tryckvattnet så länge du håller spolknappen intryckt? eller har du en separat spolknapp?

Funderar att sätta fast en liten behållare ifrån diskbänken och använda diskvatten till att spola med. Denna rekomendationen fick jag av en Marinfira som har instalerat så i en husbil.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag kört ut bussen och spolat färskvattentanken.
Först fyllt den helt med vatten. efteråt har jag tvättat den med 96º alcohol, spolat rent den ordentligt och nu fyllt den med Ca 150l vatten för att kunna köra igång systemet.

Elpanelen är färdigritad och jag hade tänkt att skära ut den med laser, men han som har lasermaskinen är på semester så jag skall prova att fräsa ut en i morgon. Sedan blir det lättare att koppla in ala prylar.

Väntar på att Jappe skall vakna till och svara på hur hans spolning fungerar i detalj så kan jag fixa till det också i morgon.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsbygge av buss

juan.norte!

Nu har jag vaknat! När jag installerade vattentoiletten så funderade jag länge på hur jag skulle lösa spolningsproblematiken men kom inte på någon enkel lösning så jag använder en vanlig kranventil till vattnet och en separat brytare till spolningen. Jag öppnar kranen till vattentillförseln, avvaktar tills lämplig nivå uppnås i porslinsskålen och då trycker jag på strömbrytarknappen som är kopplad till tömningspumpen och återfjädrande (heter det så?) varvid skålen snabbt tömmes. Vattnet är fortfarande på! Gör jag den bedömningen att ytterligare spolning behövs så avvaktar jag tills lämplig vattennivå uppnåtts och trycker ånyo på spolarknappen. Oftast behövs inte en andra vattenpåfyllning så då stänger jag kranen bara.

Det gäller att ha en väl fungerande ventil så inte vattnet fortsätter att rinna till efter väl förrättat värv. På min bil har jag en fotströmbrytare som jag kan koppla till toilett och tvättställ för att undvika just detta. Eftersom fotströmbrytaren även används till armaturen i tvättstället rinner inte vattnet i onödan när man tvättar sig där! TVÄTTA ALLTID FINGRARNA EFTER TOILETTBESÖK!

Jag hoppas att denna utläggning kan hjälpa dig i din planering! Kommer du på en bättre lösning så kan du väl redovisa den här! För mig och gäster fungerar det här systemet utmärkt och alla är nöjda, vissa t.o.m. euforiskt lyckliga för att få skita i en riktig vattentoilett och slippa den moderna PortaPottivarianten som är så vanlig fortfarande även i nya och dyra husbilar och som ibland sprider hemska odörer i desamma! Det kan tyckas lite komplicerat med både kran och strömbrytare men det fungerar glimrande i praktiken!

Det blev en lång utläggning, hoppas den är begriplig!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack Jappe skönt med en lång siesta det är du värd.

Då förstår jag hur toaletten fungerar.

Jag kommer att tillverka en liten behållare som rymmer några liter vatten som en vanlig toa som man har hemma. När man trycker på spolknappen så suger den in vatten som sköljer och sedan försvinner i kvarnen ( som nu är förstärkt om Lars Norte kommer).
Juseringen med vattenmängden kanman justera med flotören. Skall experimentera lite med detta.

Har idagfräst ut en panel som jag kommer att avända tills jag får en aluminiumplåt i samma färgsom jag har använt till allt övrigt.

Idag har jag kört igång pumpen som nu fungerar utan några stötar. 1.2 kg tryck har jag lagt in ochdet verkar bra.

Ett problem blev det i köket där inte vattnet i diskhon inte vill rinna ut. Som det ser ut nu så behövs det en pump där också. Problemet är att avlopps slangen ligger i ett U, men kan inte f¤rstå varför Newtons lag inte gäller här.
 

Bilagor

  • DSCF0269.JPG
    DSCF0269.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsbygge av buss

Min erfarenhet av vattentoilettproblematiken säger mig att mitt system fungerar glimrande bortsett från en liten detalj. I stället för en kranventil till "tryckvattnet" skulle jag vilja ha en ventil som stängde så fort man släppt handtaget eller knappen. Detta för att eliminera risken för översvämning.

En fotströmbrytare för både toilett och tvättställ + återfjädrande vattenventil + strömbrytare till kvarnen som bryter strömmen när man släpper den tycker jag skulle vara den bästa lösningen! Tyvärr har jag inte lyckats hitta en "återfjädrande vattenventil" i handeln men eftersom EU:s begränsade standardsortiment ännu inte helt har slagit igenom i Spanien så kanske en sådan finns att tillgå hos en "fontaneria" hos er. Hittar du någon sådan pryl (inte för stor) så kan du väl meddela mig och kanske skicka hit en. Du kanske konstruerar en sådan alldeles själv!

Fotströmbrytare + återfjädrande tryckvattenventil = både hängslen och livrem!

Meningen med mitt system är att försöka begränsa vattenåtgången så mycket som möjligt. Ibland behövs det bara lite spolvatten efter toilettbesök och ibland kan det behövas stora mängder för att återställa ordningen i toiletten! När du använder handfatet så behöver ju inte vattnet rinna hela tiden utan det styr du med fotpedalen.

Jag hoppas att jag har lyckats beskriva det här tydligt! Extra vattenbehållare synes mig onödigt!

Angående gråvattenanvändning till toiletten så kan det möjligen ge upphov till vissa oönskade bieffekter i form av lukt och beläggningar men det kanske är värt att pröva!

Viva el Sol!

Jappe

PS. Jag är väldigt nyfiken på ditt husbilsbygge men på grund av att jag har fått en ny medicin med åtföljande förbättrat hälsotillstånd så kanske jag inte "behöver" övervintra i Spanien i år. Kanske tar jag en "schwäng" till Spanien efter Koatien- Italienresan månadsskiftet september - oktober. Är du hemma i början på oktober? DS.
 
Senast ändrad:
Toppen