• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ja fy på er och sabba min tråd.:swoon:
Det är väl inget sabotage tvärt om det blir ju tips om hur jag skall göra mrd mina batteribanker.

Hittar du inga dioder så vet jag att batteridrivna gaffeltruckar använder väldigt kraftiga dioder. kanske du kan få tag på någon sådan.

Denna klarar 500A Du behöver inte mer än vad startmotorn drar.
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    2,6 KB · Visningar: 1.535
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

I en båtkatalog hittade jag en intelligent regulator/skiljerelä från CTEK.
Den heter Smartpass och klarar 24 V och 800 A. Kostar ca 2000:-
Tyvärr får jag inte upp några uppgifter på deras hemsida så jag vet inte vad de menar med intelligent.
Om nu bodelsbatterierna laddar startbatterierna så får man väl anta att de inte är helt urladdade, så dioden behöver väl knappast klara hela startmotorns strömförbrukning.

Jag hittade information på ett annat ställe och det visade sig att det stod fel i katalogen. Den klarar bara 80 A men kan kopplas till 800 Ah batterier.
Dessutom har jag inte hittat om den finns i 24 Volt, bara 12. Men det är möjligt att den finns även i 24 V-utförande.
Sorry om jag lurade någon.
//W
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

En diod på 70A räcker länge.
Det enda som drar mycket ström är startmotorn, som endast används i startögonblicket.
Koppla då ett relé som slår ifrån bodelsbatteriet vid start. Den kan ta sin styrspänning ifrån solenoiden till startmotorn och är snabbare än startmotorns lindnng. Det enda problemet är att det skall vara ett kraftigt relé som är N/O (Normal open) som kanske finns som båttillbehör också.
24v kontaktdon finns i industrin
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

N/C menar du väl? Det skall ju bryta när startmotorn arbetar.
:confused:
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Förlåt det blidde fel
Just Normally closed N/C

Tvärt emot normala relé När start sker frikopplas batteriet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kolla på firmor som reparerar svetsmaskiner, där är det mest troligt att hitta en tillräcklig kraftig diod.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har länge funderat på det här med markis och hur jag skall fästa den.
Om jag skall ha en lång eller om det är bättre med två kortare.
2 kortare är naturligtvis stabilare, men dyrare och med ett mellanrum.

Efter att funderat ett tag så kom jag på att en gång så fick jag av någon snäckorna till markiser.
Dessa letade jag upp och håller nu på att se om dom går att använda
Det ser ut som om dom går bra att använda har tagit plattjärn och bockat
I taket har jag satt fast 4 poppnits muttrar så nu sitter fästet fast ordentligt.
Det blir att tillverka en skyddsplåt runt markisen. Maskinen här på verkstaden klarar 3 meter så det får bli 2 X 3 meter. Tror att jag kommer billigare undan än att köpa 2 st Fiama markiser.
 

Bilagor

  • DSCF0148.JPG
    DSCF0148.JPG
    2,5 MB · Visningar: 8
  • DSCF0149.JPG
    DSCF0149.JPG
    2,9 MB · Visningar: 14

arnew

HBK Medlem
Inlägg
611
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Körsbär ser jag nu att ni använder och det var populärt i båtar för ett tiotal år sedan, dom ville ersätta regnskogs mahogny med nått som var bättre för miljön, men vi fick problem med det träslaget för det är väldigt känsligt för fukt.
Jag hade varit noga med att lacka hela skivan inklusive sågytor, och varit ytterst försiktig om man torkar av med fuktig trasa.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Oj då alldrig får man vara riktigt glad
Här är det nog viktigare att körsbären tål torka
Den vaxas och poleras och blir på så sätt mera resistent både torka och Fukt.
Hade tänkt tt slippa att lacka den, ¿tror du att det räcker med vaxet? ¿eller måste jag Lacka?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har bara möjlighet att vaxa dom synliga ytorna. Dom flesta sågade ytorna har jag limmat med sikaflex så där kommer det inte in fukt.
Jag har gjort dörrar hemma på samma sätt för 7 år sedan och det har inte varit något problem, fast golven skuras flera gånger om dagen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag skall inte skriva mer om att jag skall ta några dagar ledigt och jobba med husbilen, det blev tvärt om.

Har idag gjort lite framsteg med avloppet ifrän diskbänken. Röret är nudraget med vattenlås till gråvattentanken.
Tanken har även fått en luftning ganska högt upp som fungerar som utblåsning när tanken fylls, och insug när den tömms.
Även färskvattentanken kommer att få en lika dan.
Svartvattnet får en slang upp till taket för att slippa Ev dålig lukt.

Jag kommer int att instalera någon E.B.L, hela instalationen kommer att göras efter gamla hederliga metoder utan en massa prylar som ställer till problem. Huvudströmbrytare och säkringspanel med automatsäkringar räcker långt.

En batteritankmätare skall naturligvis användas så att man kan se hur mycket solen laddar.
På tal om sol jag vätar fortfarande på EVA plasten som jag köpte på Ebay. Dom skickade den i Onsdags så den kommer nog nästa vecka och då blir solpanelerna färdiga, det blir med spänning.
Skall i morgon uppdatera min inköpslista vad som behövs för att få klart VVS och inhandla detta materialet till måndag.

Sitter och funderar om hur man kan använda kylskåpet att kyla ölen?

Om man borrar två hål och gör en serpentin då kyls ölen, men man kan bara tappa upp en öl och sedan vänta en stund tills ölen i serpentinen har kylt ned igen.
Ett annat alternativ är att ha en annan kompressor till enserpentin och slå på den en stund innan man skall slå upp en öl då kan man hälla upp flera samtidigt. ¿Någon som har förslag? Att ställa in hela tunnan i ett kylskåp drar onödigt med ström, den används ju inte så ofta.
 

Bilagor

  • DSCF0156.JPG
    DSCF0156.JPG
    2,9 MB · Visningar: 6
  • DSCF0161.JPG
    DSCF0161.JPG
    2,6 MB · Visningar: 9
  • DSCF0162.JPG
    DSCF0162.JPG
    2,5 MB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Denna helgen har det blivit lite jobb med bilen igen.
Har endast gjort småsaker som knappt syns.
Bordet till sittgruppen har jag nu fått fast stödbenet och funderar på ur väggfästet skall se ut för att kunna sänka det till en extra bädd om nödvändigt.
Fästena till markisen är nu helt färdiga och skall målas vita. Det blev till slut en tvådelad markis med en enda vev som vevar ut båda åt gången. på så sätt blir det ett mindre glapp emellan dom två.
Hyttdelen har fått en del som fattades till den utökade instrumentpanelen det skall bli ett friskluftuttag där med A/C i framtiden.
Målad nåra detaljer svarta och passade på att samtidigt måla grillen som fick fronten att se lite gladare ut.
Plasten till solpanelerna har kommit så nu skall jag se om jag kan få färdigt några watt till kylen.

Ett problem som jag har är att det fattas en del prylar som har kommit bort. En av dessa är den inre dörröppnaren till förardörren. det ser ut som en gammal fönsterhiss. på skroten så finns det nu inte så gamla bilar.
Så det blir nog att tillverka något liknande som Volvo 240 använde sig av och sätta fast.
 

Bilagor

  • DSCF0178.JPG
    DSCF0178.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
  • DSCF0181.JPG
    DSCF0181.JPG
    1,5 MB · Visningar: 8
  • DSCF0176.JPG
    DSCF0176.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8
  • DSCF0179.JPG
    DSCF0179.JPG
    1,2 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Avloppet bäst att sätta dit ett rejält så att man slipper att leta efter latrintömmning:yes:skojade bara"

Har varit i hamnen och letat efter ett bra billgt sätt att pumpa upp dusch vattnet, det är klart att vill man spendera en minder förmögenhet så är det bara att beställa. En som såg ut att vara av lite bättre kvalité kostar strax över 300€.Så jag beslutad mig att tillverka en egen. Några rörbitar och en länspump som klarar 1000L/ timman. Nivådetektor tänkte jag att beställa en som jag har i bensintanken till min paramotor. Denne är gjord av ett litet rör med en micromagnet brytare som har en liten magnet som sitter fast på en liten flotör som rör sig upp och ned. Jag tror att detta är det enklaste och säkraste sättet. Magnetbrytaren klarar bara små strömmar så det blir att komplementera pumpen med ett litet relé.
 

Bilagor

  • DSCF0184.JPG
    DSCF0184.JPG
    1.000,8 KB · Visningar: 12
  • DSCF0186.JPG
    DSCF0186.JPG
    766,4 KB · Visningar: 5
  • DSCF0189.JPG
    DSCF0189.JPG
    755,6 KB · Visningar: 5
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Avloppet bäst att sätta dit ett rejält så att man slipper att leta efter latrintömmning:yes:skojade bara"

Har varit i hamnen och letat efter ett bra billgt sätt att pumpa upp dusch vattnet, det är klart att vill man spendera en minder förmögenhet så är det bara att beställa. En som såg ut att vara av lite bättre kvalité kostar strax över 300€.Så jag beslutad mig att tillverka en egen. Några rörbitar och en länspump som klarar 1000L/ timman. Nivådetektor tänkte jag att beställa en som jag har i bensintanken till min paramotor. Denne är gjord av ett litet rör med en micromagnet brytare som har en liten magnet som sitter fast på en liten flotör som rör sig upp och ned. Jag tror att detta är det enklaste och säkraste sättet. Magnetbrytaren klarar bara små strömmar så det blir att komplementera pumpen med ett litet relé.


Jonas, efter att ha seglat med dig, kan jag direkt avgöra att röret borde vara minst
dubbelt upp. pappa
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jonas, efter att ha seglat med dig, kan jag direkt avgöra att röret borde vara minst
dubbelt upp. pappa

"Jo det kommer jag ihåg i Tyskland när vi fick stopp i avloppet. Det slutade med att vi fick byta avlopps slangarna...
Men nu med husbilen så blir det annurlunda. Dubbelt så stort skall det bli innan du kommer och använder toan. Och jag kommer att laga maten.


Tog en sväng om Málagas lastbils skrot och försökte att hitta en dörröppnare, det enda som jag hittade var en gammal fönstervev som får duga tills jag monterar in något annat.

Pumpen till dushen och handfatet är nu klar och testad. Provade med en riktigt tjock vattenslang och pumpen pumpade mycket fortare än vad vattnet rann in. En magnetbrytare hade jag en liggande som en reservdel till en EDM maskin som får duga. Satte fast den med kabeln in igenom ett rör och fyllde det med Sikaflex och likadant gjorde jag med kabeln till pumpen. Tror inte att det skall bli några problem med denna lösningen.

Tryckvattenpumpen har en tryckströmbrytare som slår av är det är tryck i systemet d.v.s med avstängd kran.
När jag idag provade pumpen så blev jag inte nöjd med det pulserande trycket som bildas av att pumpen slår till och ifrån. Jag skall se om det inte finns någon bägare som jämnar ut trycket.Kan tänka mig en plåtbehållare med en typ av gummibägare innuti som jämnar ut trycket och ökar pumpens hysteres.
Hysteres = skillnad av till och frånslag.

För den som undrar vad materialet har kostat till evakueringspumpen så ligger det runt 70€.
 

Bilagor

  • DSCF0190.JPG
    DSCF0190.JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
  • DSCF0191.JPG
    DSCF0191.JPG
    950,9 KB · Visningar: 4
  • DSCF0193.JPG
    DSCF0193.JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
  • DSCF0192.JPG
    DSCF0192.JPG
    1,1 MB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Om du ikke bluker en gummibelg, men har et tett liten tank med tilkobling i bunnen så vil du trenge ett av to løsninger for å få det til å fungere over lang tid: Enkleste løsning er å tømme annlegget en gang i blant slik at det kommer ny luft opp i denne tanken, alternativt sett på en luftventil slik at du kan pumpe inn luft når du merker at det ikke er nok. Uansett så vil du trenge å bruke en slik løsning ca 4 ganger i året om du har en tank på ca 2 liter.
En enkel og nesten genial løsning ville være en tom magnum cava flaske, et T stykke på slangen like under flasken med en sykkel eller bilventil slik at du kan pumpe inn luft når det er for liten vandring i flasken.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

När jag idag provade pumpen så blev jag inte nöjd med det pulserande trycket som bildas av att pumpen slår till och ifrån. Jag skall se om det inte finns någon bägare som jämnar ut trycket.Kan tänka mig en plåtbehållare med en typ av gummibägare innuti som jämnar ut trycket och ökar pumpens hysteres.
Hysteres = skillnad av till och frånslag.


Varför inte använda en expansionstank till en bils kylsystem?
Där har du både slanganslutning och lock för att släppa in luft och rengöra om det behövs.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ár det lämpligt med luft? blir den inte unken och smaksätter vattnet.
Jag hade tänk mig att använda en rostfri behållare med en innerslang ifrån ett litet hjul . Skottkärra go´kart o dyl eller en fotboll.

kanske går att använda Wizards Avatar den ser ut att kompensera trycket...:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har en "luftaccumelator" i husbilen och har aldrig känt att den försämrar vattnet.
Jag skulle aldrig använda en innerslang. Endast högre makter vet vad en dylik innehåller för ämnen.
De hydropresser som man använder till dricksvatten när man har egen brunn har blåsor av livsmedelsgodkänd butyl.
Jag vet det för jag har just bytt en sådan i huset. Det var punka på den.
NB det är copyright på avataren.
:D
//W
 
Toppen