• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag kom glaset till solpanelen så nu skall det jobbas hårt med solenergi igen.

Toaletten börjar att likna någonting, nu har fått dit profilen till dush dörrarna och kranar har kommit på plats så även i köket.
Nu skall jag bara få klart ritningen på handfatet i trä som jag har bestämt mig att ha i hörnet under kranen i dushen. På så sätt spar jag utrymme och ett problem mindre med avloppet som ligger under nivån för grå tanken.

Idag kom även aluminiumlisterna till skåpsluckorna dom är lite för tjocka för köksluckorna så det var bara att tillverka en simpel maskin som kapar till rätt mått . Lite extrajobb får man räkna med helt gratis.
 

Bilagor

  • DSCF0127.JPG
    DSCF0127.JPG
    2,2 MB · Visningar: 14
  • DSCF0128.JPG
    DSCF0128.JPG
    2,4 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

VVS arbetet tar mycket tid, mer än vadjag hade beräknat.

Problem med att jag vill inte att det skall byggas ut mycket utrymme bakom kranarna i duschen. Väggen är 40mm och jag vill inte överskrida det.

Efter att letat på dom välsorterade rörfirmorna och inte hittat någonting, var det bara att tillverka. Till slut blev det en enkel lösning med att svetsa fast en 3mm plåt i en 90º böj så löste allt sig. Nu sitter kranen fast ordentligt.

Avloppet måste jag lösa med en extra pump som pumpar upp vattnet i gråtanken eftersom tanken ligger högre än dushplattan. Hade tänkt mig en behållare med en pump som slår till så fort det kommer vatten i behållaren.
Skall ned till båthamnen och se om det finns något färdigt eller om man måste tillverka detta okså.
Har ett gott öga till en bit stort rostfritt rör 25Cm som jag har sett på verkstaden. i det röret skulle man kunna stoppa i en pump och .....
 

Bilagor

  • DSCF0130.JPG
    DSCF0130.JPG
    2,8 MB · Visningar: 8
  • DSCF0131.JPG
    DSCF0131.JPG
    2,6 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jobbar vidare med att få färdigt toaletten och dushen.
Har idag tagit småbitar som blev över av Irokon och sågat upp en kant och använda dom som lister. det blir en verklig skillnad nu när lister kommer på plats. I morgon blir det att köpa de rördelar som behövs.

Kompisens husbil åker iväg nu på fredag och behöver solceller. Så jag har tagit mått hur stora paneler jag kan tillverka. Dert får bäst plats 2 st 50X 102Cm det innebär Ca 90W per panel 180W totalt. Jag tror att det räcker gott.
¿Att dom skall i till EBL en har jag klart för mig, men vilket stift är bodelsbatteriet och behöver man koppla in en MPPT innan blocket eller har EBL en en innbygd MPPT? Hans husbil är en Dethsleff 2007 http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-11/#post337517
 

Bilagor

  • DSCF0132.JPG
    DSCF0132.JPG
    2,8 MB · Visningar: 4
  • DSCF0133.JPG
    DSCF0133.JPG
    2,8 MB · Visningar: 5
  • DSCF0141.JPG
    DSCF0141.JPG
    1,6 MB · Visningar: 6
  • DSCF0134.JPG
    DSCF0134.JPG
    1,9 MB · Visningar: 14

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Här har du ett par manualer, om du inte hade det innan.
Det 3-poliga tomma uttaget är för laddning av bodels- och bilbatterierna. Men då måste regulatorn ha 3 utgångar.
Skall det dessutom visas på panelen hur mycket det laddar så måste regulatorn ha signal ledningar.
Jag köpte Schaudts "originalregulator" (tyvärr inte MPPT) men bara att plugga in.
//W
Jag glömde, EBL har ingen inbyggd regulator för solceller.
DS
 

Bilagor

  • EBL 220.pdf
    757,7 KB · Visningar: 39
  • Installation solcellsregulator.pdf
    548 KB · Visningar: 44
  • Solcellsregulator.pdf
    139,6 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack jättenyttigt med ett elschema

Då skall vi se
1 jord
2 Startbatteri SB
3 bodelsbatteri WB

Om jag kopplar in en MPPT regulator till 1-3 bodelsbatteriet och laddar batteriet så är det kopplat innan shunten. då borde laddningen visas på panelen som en laddning, dock ej laddning av solpanel. stämmer det?

Om vi tittar på elschemat som säger mer än allt annat.

Det finns det en strömbrytare som det står:
Number of additional chargers auxiliary charger: to
0 or 1 auxiliary charger: at 2 auxiliary charger: to
Var sitter denna fysiskt, den bör väl alltid vara i off för att relét till 3ªn skall vara NC
Troligtvis styrs den av D+ som slår av panelerna. ?

Eller är det bättre att kopla inden på Auxiliary charging unit 1? tills jag får en LRS1214.
Jag hinner inte att beställa enkontroll enhet tills på fredag
Skall höra med husbilsfirman annars blir det ebay 85€ plus frakt
Det framgår inte vilken typ avsignal som kommer ut ifrån LRS 1214
men misstänker att det är en shunt resistor på 1ohm. Du har möjligtvis inte schema?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan, jag har tyvärr inget schema.
Jag har inte noggrannare studerat funktionen eftersom regulatorn kom med kablar och kontakter och allt. Bara att plugga in,
Jag har EBL 226 som är snarlik 220.
Ring eller maila Udo Lang: udo.lang@schaudt-gmbh.de
(+49-7544-9577-16).

Han är deras expert på tekniska frågor.
De är jättetrevliga och hjälpsamma på Schaudt.
Jag skickade efter min regulator direkt från dom.

Här kan du beställa (på engelska också): Janet.pomino@schaudt-gmbh.de
Regulator komplett med kablar od kostade € 110 inkl transport och moms.
//W


 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag undersökt den mystiska ingången. Det var som jagh starkt misstänkte. Nu lyser solen på kontrollpanelen och jag har lagt på en 18voltspänning genom en MPPT kontroll som jag hade köpt till min buss.
En tråd till en gammal brödrost fick bli en shunt. Det fattas bara att kalibrera.
Om jag får tid och lust så lödar jag ihop en komparator och ett relé som laddar startbatteriet när bodelen är full laddat. Eller är det tvärt om?

Solpanelernas EVA isolering kom idag, men det var helt vanlig 2 komponentplast så jag beställde nu ifrån EBAY istället. Försäljare som vet och lovar allt, men inte har en aning. Tror inte att panelerna blir färdiga innan fredag. Mañana mañana...
 

Bilagor

  • DSCF0147.JPG
    DSCF0147.JPG
    2,8 MB · Visningar: 11
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Om jag får tid och lust så lödar jag ihop en komparator och ett relé som laddar startbatteriet när bodelen är full laddat. Eller är det tvärt om?

Följer fortfarande ditt bygge med stor förtjusning! Nu börjar det roliga när man ser hur saker och ting blir när det kommer på plats :)

Komparator låter intressant. Hur har du tänkt bygga den? Har du lust får du gärna göra en liten ritning/skiss, det hade varit värdefullt.

En sak jag går o klurar på är skiljerelä. Jag har i dagsläget 4 st 165Ah gelbatterier samt 2 st 210Ah startbatterier. Dessa separerar jag med manuell brytare när bussen står stilla och då laddas enbart gelbatterierna av solpanelen (235W) via regulator.
Dock har det vid några tillfällen hänt att jag glömt att slå till brytaren till startbatterierna när vi ska åka iväg och då skjuter jag givetvis säkringen (125A) som jag lagt mot gelbatterierna.
Det hade ju varit ganska bekvämt att få till det hela per automatik via t.ex. generatorn, hur har du löst det?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det skulle du kunna lösa med en kraftig diod sådan diod som skruvas fast i en plåt och tål en hel del backspänning. Så slipper du tänka på att koppla bort btteriet till start.
Men till GEL batteriet har du en annan laddspänning än vad du har till blybatteriet.
Jag har inte funderat i detalj hur jag har tänkt att lösa detta med kompisens husbil ännu.
Har en lånedator utan program så jag kan inte göra en ritning, om jag inte ritar för hand och fotar.


http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tlv3702.pdf

Comparator TLV 3702

12v till en 7805 5 volt till pin 8 Vcc
jord pin 4
batterispänning 1 till pin 6 100k vridpotensiometer blir nog ok
Batterispänning 2 till pin 3 100k vridpotensiometer blir nog ok
Sedan räcker det att du använder 1 utgån till optokopplaren som sedan styr relét som växlar batteri
Utgångar är pin 1 och 7.
Tanken är att det batteriet som håller lägst spänning laddas.
Man kanske behöver en timer så att hysteresen blir lång så att den inte växlar batteri för ofta.En timer 555 på ca 15 minuter blir nog bra. När båda batterierna är fulladdade så blir det endast en underhållsladdning av MPPT regulatorn.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det skulle du kunna lösa med en kraftig diod sådan diod som skruvas fast i en plåt och tål en hel del backspänning. Så slipper du tänka på att koppla bort btteriet till start.
Men till GEL batteriet har du en annan laddspänning än vad du har till blybatteriet.
Jag har inte funderat i detalj hur jag har tänkt att lösa detta med kompisens husbil ännu.
Har en lånedator utan program så jag kan inte göra en ritning, om jag inte ritar för hand och fotar.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tlv3702.pdf
Comparator TLV 3702

12v till en 7805 5 volt till pin 8 Vcc
jord pin 4
batterispänning 1 till pin 6 100k vridpotensiometer blir nog ok
Batterispänning 2 till pin 3 100k vridpotensiometer blir nog ok
Sedan räcker det att du använder 1 utgån till optokopplaren som sedan styr relét som växlar batteri
Utgångar är pin 1 och 7.
Tanken är att det batteriet som håller lägst spänning laddas.
Man kanske behöver en timer så att hysteresen blir lång så att den inte växlar batteri för ofta.En timer 555 på ca 15 minuter blir nog bra. När båda batterierna är fulladdade så blir det endast en underhållsladdning av MPPT regulatorn.

Diod? Men då kan jag ju inte plocka ström ur gelbatterierna, bara trycka i ström?

Ja, batterityperna har olika laddspänningar. Jag har min regulator inställd på gel (som vill ha nån tiondels volt högre laddspänning om jag inte minns fel). Bl.a. därför kopplar jag från startbatterierna när den står still - en annan anledning är att det är trevligt att kunna starta även om man skulle ha använt lite för mycket ström. :)

Antar att det blir lite mer komplicerat att använda TLV 3702 i ett 24V system. Dessutom bör jag väl dra ner laddströmmen något när man kör mot blybatterierna...

Nåja, alltid lika kul att läsa om dina finurliga lösningar!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Du kopplar bort generatorladdningen från bilbatteriet och sätter dioden så den leder ström från bodelsbatterierna till bilbatteriet.
Samtidigt få du en sänkning av spänningen till bilbatteriet på 0,5 - 0,7 Volt.
Generatorn och solpanelerna kommer då att ladda bodelsbatterierna som i sin tur laddar bilbatteriet.
Sådana speciella dioder kan du köpa i båttillbehörsfirmor.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Där skjöt du mitt i prick Wizard, en bra lärare ser vad som går in i huvudet i eleven.
Att använda en komparator är lika lätt/svårt oberoende spänningen.
Grundläggande elektronik är naturligvia att föredra.
Kanske finns något färdigt att köpa i marknaden?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tackar för tips o råd!
Ett par saker krånglar till det dock...
1. Jag har två 24V generatorer, en på 180A och en på 140A. Hur de är kopplade vet jag faktiskt inte.
2. Storleken på strömmarna är av ganska stora, så kablarna till bodelsbatterierna lär ju behöva bytas då inte kabelarean kommer att räcka till och dioden vi pratat om behöver vara en rätt rejäl pjäs.

Kanske hur enkelt som helst att lösa med enkla medel?...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Där skjöt du mitt i prick Wizard, en bra lärare ser vad som går in i huvudet i eleven.
Att använda en komparator är lika lätt/svårt oberoende spänningen.
Grundläggande elektronik är naturligvia att föredra.
Kanske finns något färdigt att köpa i marknaden?

Menar du diod så finns en sådan här:
Diod.jpg

Tål 24 V 70 A och kostar ca 600:- på Hjertmans båttillbehör.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Tackar för tips o råd!
Ett par saker krånglar till det dock...
1. Jag har två 24V generatorer, en på 180A och en på 140A. Hur de är kopplade vet jag faktiskt inte.
2. Storleken på strömmarna är av ganska stora, så kablarna till bodelsbatterierna lär ju behöva bytas då inte kabelarean kommer att räcka till och dioden vi pratat om behöver vara en rätt rejäl pjäs.

Kanske hur enkelt som helst att lösa med enkla medel?...

Mer än 70 Ampere lär du inte kunna trycka i ett (två?) startbatteri(er)!
Förresten, du har inte funderat på att sälja lite el tillVattenfall. De måste ju stänga ner ett par kärnkraftvetk i Tyskland.
:D
//W
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Mer än 70 Ampere lär du inte kunna trycka i ett (två?) startbatteri(er)!
Förresten, du har inte funderat på att sälja lite el tillVattenfall. De måste ju stänga ner ett par kärnkraftvetk i Tyskland.
:D
//W

Hehe, nä, jag behöver elen själv... Har ju mycket pryttlar o dra runt i bussen...

Två startbatterier på 210Ah st kopplade i serie (24V system).
De fyra gelbatterierna på 165Ah st är kopplade 2 och 2, dvs. 2 i serie parallellkopplade med de andra 2 som också är kopplade seriellt vilket även det ger 24V.
Blir ju lite strömmar, i alla fall initialt när man ska fylla på batteribankarna.
Har sett betydligt värre batteribankar i andra fordon...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Ice-man,
Du behöver inte byta kablar. Dra en extra parallellt med den gamla.
Jag vet inte vad du har för kabar till bodelsbatteriet, men det går enkelt att räkna ut hur tjocka kablar som behövs om man vet längden.
Förlåt Juan för att vi kapat din tråd. Jag lovar att bättra mig.
//W
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har väl tilltagna kablar (35mm²), max 2m långa. Kabelbrand är inte kul, så det är lika bra att ta i!
Finns en bra kalkylator här: Kalkylator för kabelarea
Är dock fortfarande lite orolig över dioden på 70A, tror den är för klen...

Jag funderar lite o sedan startar jag en ny tråd så vi inte sabbar Juans tråd som jag så gärna följer!
 
Toppen