• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan! Nu får du banne mig berätta lite mer. Ser att du löder. Men vad?
Tillverkar du solpaneler? Det kan man väl inte? Jag blir så nyfiken att jag smäller av.

:confused::);)

F

F.d. 53078

Guest

Den totala solenergin som når jorden är 174 Petawatt 174 000.000.000.000.000
Delar man detta på jordens befolkning som är 6.740.000.000 nej jag skall inte plåga er, men några Watt av denna gratisenergi skall jaganvända till husbilen. Eftersom paneler är ganska dyra så har jag köpt lösa celler som ligger mycket billigare. Problemet är att man måste löda ihop dom och bygga en lämplig låda med glas. Titta på denna videon den förklarar ganska bra.
Jag lade ett bud ifrån en fabrik i Tyskland och fick för 1000 Dollar 3kW vilket är mycket billigt

YouTube - ‪SOLAR PANEL DIY MAKE YOUR OWN SOLAR PANEL BUILD SOLAR PANELS‬‏

Paneler köper man enklast på Ebay,men se upp att det inte är 2ª sortering, eller Kinesiskt.

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024

Hej
Jag trodde att besiktningsreglerna för gasol och ventilation numera ställt till det ordentligt för självbyggare.
Byggde själv på ett lätt lastbilsschassi för snart 20 år sedan, då reglerna var enklare men lade alla senare planer på nytt bygge åt sidan på grund av allt byråkratiskt krångel.

F

F.d. 53078

Guest

Gasolen här skall vara godkänd samma som gäller i hemmet.

D.v.s ett av staten godkänt företag som ansvarar för instalationen.
Denna instalaton besiktigas regelbundet av detta företaget. Bilprovningen har inget med gasen att göra. i min bil så kommer bara köket att fungera på gasen.
Det blir 2 små flaskor en för köket inne och en för köket ute. Det skulle vara väldgt olyckligt om båda flaskorna skulle ta slut samtidigt.
Annars så är reglerna här väldigt strikta och mycket svårt och dyrt att bygga själv. Det är därför som jag har anlitat en besiktningsman som ordnar med alla papren till "Trafico" Vägverket.
Att bygga på ett lastbilschassi hade i stort sett varit näst intill Omöjligt,
att lägga till sittplatser mm. Däremot en buss som jag tar bort sittplatser så går det mycket bättre.

F

F.d. 53078

Guest

Första panelen färdiglödad 150Watt till endast kylskåpet.Det skall väl hålla ölen kall förutom ett par öl om Gurra kommer. Tog ut panelen i solen och den visar 36.85V det är lite mer än vad jag trodde varje cell ger 0.67V, men solen skiner med mördande effekt.
Nu blir det att tillverka en hållbar låda som tål fukt och hagel.
Glasmästaren sa att det finns ett speciellt glas som "förstärker" solljuset det har samma effekt som ett läsglas som fanns förr. Jag skall wattmäta och prova med en cell.
Eftersom kylskåpspanelen är kraftigt överdimentionerad och är till för 24V, så tänker jag att tillverka en mojäng som laddar startbatteriet när kylskåpsbatteriet är fullladdat. På så sätt har man alltid fullt startbatteri.
För den som undrar vad det är för celler så använder jag mono-crystalline.
Om det är dom bästa i marknaden den vet jag inte, men jag kom över dom billigt och jag har gott om plats på taket.
Eftersom taket är lite halvrunt så kommer alltid någon panel att peka mot solen. Idag "san Juan" Midsommaraftonen så går solen upp 07:00 och går till sängs klockan 21:40 Och till Lucia går den upp 08:21 och tröttnar den redan 18:02. Detta innebär att solen laddar minst 11 timmar om dagen här i Málaga.

Bilagor

• DSCF0111.JPG
    DSCF0111.JPG
    2,6 MB · Visningar: 4
F

F.d. 3297

Guest

Juan,
klart imponerad av din finurlighet att bygga egna solceller.
Daer gav du oss andra (som vaagar loeda) naagot att taenka paa.

hoppas att du "matar oss"med massor av foton paa solcellsbygget.

Videon som du referar till ska jag "avnjuta" flera gaanger innan jag
bestaemmer mig foer "spraanget".

'Schaekta "konftik stafnink", sitter vid polsk dator. :(

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Och när du haft Gurra på besök, så kanske det är dags för nästa energibesparande projekt: Bygga luftsolfångare av ölburkar
Jag skulle kunna tänka mig att komma och hjälpa till med materialet :)
Calle

Nu är Calle igång igen med sina ölgrejer, tänkte jag när jag fick syn på det här inlägget men klickade på länken och blev fascinerad av innehållet! Jag byggde en vattensolfångare för femtio år sedan för att få varmvatten i sommarstugan men jag hade aldrig hört talas om en luftsolfångare! Principen är ju så himla elegant egentligen och det här ligger ju verkligen i tiden! Kolla länken ovan!

Jappe!

F

F.d. 53078

Guest

Nu r du Gurra! Lasta öl-öppnaren och komm innan vintern vi behöver din hjälp.
jag har faktisk funderat att bygga något liknande och sätta på väggen till söder och driva en fläkt med solpanel så går den bara när det är sol och varmt.
Just nu så har jag vakumrör som värmer vatten och går till element.
Det rätta hade varit att värma upp golvet under dagen och utnyttja denna värme under kvällen och natten. Eftersom golven är av marmor så får man den tr¤gheten som skulle behövas, men dat innebär att man måste bryta upp golvet. Så en öl värmare skulle inte vara så dumt.

Nu är jag trött på att löda solpaneler snart har jag lödat 300 st snart en tredjedel.
Har varit hos glasmästaren idag och provat glaset med ett gott resultat
Problemet var priset. Den stora panelen som är 80 x180 Cm till kylskåpet kostar 150€ 6mm tjockt och härdat. Kommer ändå billigt undan.
Ibland kan det hagla stora iskulor och jag vill att det skall klara detta. Dom mindre panelarna så räcker et med 4mm. Jag är rädd ör att köra för mycket ström genom panelerna. Dom är väldigt tunna. men eftersom kylen går på 24 volt och regulatorn klarar upp till 80V så kan denna vara större.

Bilagor

• DSCF0112.JPG
    DSCF0112.JPG
    3,1 MB · Visningar: 7

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag vill ha en energifångare som tar var på regnets tryck då det smattrar på husbilstaket. D.v.s. en fångare för svenska midsommarvädret.
:mcride:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Hur skulle det vara att kapsla solcellerna med 2 mm macrolon? Dämpar makrolonet för mycke av solstrålningen.
Jag använde just 2 mm macrolon för att förhindra småbuset att krossa rutorna i glasverandan på scoutstugan för ett tiotal år sedan. Såg ut som glas men har hållit sen dess.
// Göte J

F

F.d. 53078

Guest

Man plastar med en 2 komponent Uv beständig Acrylplast, men innan så skall man spraya med något som kan vara det du menar. Efter att ha funderat på glasets tjocklek så är 6mm överdimentionerat. Det gör ingenting denn vägen, värre om det hade varit tunnare. 4mm skall klara en hagelkula stor som en tennisboll. Det beror naturligtvis på hårdheten och formen.

F

F.d. 53078

Guest

Idag så får lödkolven svalna och jag har jobbat med toaletten så att det blir ordning på det viktigaste. Vatten avlopp spis och kyl så klarar man sig.
Vid närmare eftertanke så tror jag att det kanske inte skulle vara så dumt att placera handfatet inne i dushen och använda samma kran. Det finns ju gott om utrymme där

Bilagor

• DSCF0118.JPG
    DSCF0118.JPG
    1,8 MB · Visningar: 8
  • DSCF0119.JPG
    DSCF0119.JPG
    2,5 MB · Visningar: 8
  • DSCF0120.JPG
    DSCF0120.JPG
    2,8 MB · Visningar: 8
F

F.d. 3297

Guest

Juan,
foereslaar att du saetter naagot vaermeskydd vid vaeggen bakom spisbraenarna.

Du skulle se Uggleboets sidovaegg, trots vaermeskyddsplaatar av Al.
Ingen vacker syn.
Jag faar nog ta det samtidigt med att jag byter faellskivorna oever koeket.

F

F.d. 53078

Guest

Det vita med blå ränder är en rostfri stålplåt med sitt plastskydd som jag inte hartagit bort ännu. 1.2mm och bakom 50mm Rockwoll hoppas att det skall skydda tillräckligt. Detta är inneköket, senare kommer det ett kök ute i en av lastluckorna som jag tror att jag kommer att använde mera

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Juan,
klart imponerad av din finurlighet att bygga egna solceller.
Daer gav du oss andra (som vaagar loeda) naagot att taenka paa.

hoppas att du "matar oss"med massor av foton paa solcellsbygget.

Videon som du referar till ska jag "avnjuta" flera gaanger innan jag
bestaemmer mig foer "spraanget".

'Schaekta "konftik stafnink", sitter vid polsk dator. :(

Hans när du har ett tangentbord sominte har dom svenska vokalerna så kan man skriva med ASCII coder genom att hålla ner ALT och skriva ascii nº

ex. håll ner alt och tryck 132 släpp alt då har du ett ä

å=134
ö=148
ä=138
Ö=153
Ä=142
Å=143

med ascii coder kanman skriva alla tecken inclusive musiknoter
efter ett tag kan man dom i minnet och det går fort att skriva.

®Ñ×Ø£Ö╣║╗╝¢┐└┴┬├─┼ãÃ╚╔╩╦╠═╬¤ðЃñªº¿®¬¬æÆÜø£Ø׃áºí☺☻♥♦♣♠•◘○◙♂♀♪♫☼►◄
↕‼¶§▬↨↑↓→←∟↔▲▼!○[\]^_`¬┤╝·@[◄}~⌂Þþ± ºª

F

F.d. 3297

Guest

Ja, Juan,
jag vet och har tillaempat.
MEN, det blir 4(!) tangenttryckningar foer ett svenskt tecken istaellet foer 2.
Anser detta aer en klar foerdel, det gaar snabbare att skriva och jag foeljer
medeltida(?) skrivstandard.
Om ni tycker det aer svaart att laesa kan jag bara beklaga ert besvaer.

Jag har, her paa hotellet, en paatraengande svaager som, raett vad det aer,
behoever datorn foer hotellets adminstration. Daa maaste jag "kliva aat sidan".

<L Livet aer haart, sa bonden.
Grymt sa grisen > :oops:

Toppen