Sv: Husbilsbygge av buss
Har nu varit på min livs första husbilsträff, jag har skrivit lite i en annan tråd om detta
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/361373
Jag passade på nu att köra bilen riktigt varm och se hur allt fungerar.
Motortemperaturen steg sakta upp till 80º och stannade där. oljan i växellådan blev bara Ca 50º mycket lågt, men jag körde väldigt långsamt.
Det var mycket lärorikt fast dom flesta husbilar var nya och av märket FIAT
inte ett enda hemmabygge utan mitt. Så det var en stor samling runt min bil och jag fick en massa tips.
Det var en sak som jag upptäckte och det var att alla hade ett värmesvledande isolertäcke inanför framrutan. Temperaturen låg i helgen strax under 30º så det var inte så farligt. Jag pratade med en av husbilsägarna om detta och han lade en termometer emellan fönstret och täcket, man kan nog baka bröd där. Eftersom denna isolermatta låg ca 15Cm innanför framrutan så funderade jag på om jag i min bil inte skulle kunna sätta några fläktar i taket som suger ut denna heta luften och dra in kallare luft under bilen.??
För att besiktiga bilen nu fattas det bara ett papper som är skickat så nu äntligen luktar det besiktning. Hoppas på denna veckan.
Jag vill ha igång kylskåpet nu med iskall öl (Ja jag vet att det finns vissa med gasmask som inte gillar att ölen är iskall)
Så därför så har jag nu börjat med att tillverka "energikällan" Solpaneler
Kylskåpet skall bli självförsörjande av solpaneler med ett eget batteri och MPPT laddare. skåpet drar när det är igång 75-80Watt, så jag har tänkt mig att med en panel på 200W och ett djupurladdnings Batteri på 24V 140A, så skall jag kunna glömma kylen under minst 5 år.
Det är en massa jobb, men man kan räkna med en god timmpenning i sparbössan och det behövs i alla fall i min bössa.