• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

S

StorDansk

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Snyggt handfat Juan, häftigast i år, finns det att köpa enbart i Spanien? Och vad kostar det?

F

F.d. 53078

Guest

Här köps inte här Tillverkas!

Var på träimporten och tittade på Iroko. Dom sålde endast plankor 100 x 2500x 200 -250 mm Priset för dessa ligger beroende på bredden på Ca 100€. Ett billigare alternativ är att köpa limträskivor på IKEA och limma ihop till lämplig tjocklek. Jag skall ta reda på om limmet som dom är limmade med är vattenbeständigt. Ett tredje alternativ är en skärbräda för restauranger. Limmet som jag tänker använda är Epoxy 20min.

F

F.d. 53078

Guest

Idag har det blivit lite gjort i köket och i toaletten
Spisen har kommit på plats och har satt en rostfri plåt framför som skydd.
Nu fattas det bara diskbaljan, den runda som jag köpte blir lite för stor.
Kanske skulle tillverka en i trä här också.:) Fick pris på ett annat ställe och det var mycket billigare 35€. Nu skall jag bara rita upp den i Rhino för att kunna fträsa den med maskin. Taket som satt fast med luftbubblor fick jag ordning på med lite mera kontaktlim och lite lugnare tempo så gick det bra.
Körsbärspanelerna har kommit på plats i toaletten så nu börjardet att ta form.
När jag skulle ge hönsen mat så upptäckte jag att det fanns två höns utan huvud och en höna med bruten nacke antagligen har det kommit in ett djur som hade tänkt sig en middag. Av den skadade h¤nan blev det genas en gryta. Vi använde vad vi hade b.l.a pipasbröd som krydda. Tur att Pepe har nin husbil i verkstaden.

Bilagor

• DSCF0038.JPG
    DSCF0038.JPG
    2,5 MB · Visningar: 13
  • DSCF0039.JPG
    DSCF0039.JPG
    3,7 MB · Visningar: 11
  • DSCF0040.JPG
    DSCF0040.JPG
    3,7 MB · Visningar: 6
  • DSCF0041.JPG
    DSCF0041.JPG
    3,5 MB · Visningar: 7
  • DSCF0042.JPG
    DSCF0042.JPG
    3,6 MB · Visningar: 7
  • DSCF0043.JPG
    DSCF0043.JPG
    3,8 MB · Visningar: 9
G

GunDogs

Guest

Ett billigare alternativ är att köpa limträskivor på IKEA och limma ihop till lämplig tjocklek. Jag skall ta reda på om limmet som dom är limmade med är vattenbeständigt.

IKEA:s skivor i stavlimmad bok är tyvärr inte vattenbeständiga. Jag kompletterade min grill med ett par spillbitar som avlastningsyta, men efter en säsong i ur och skur föll de sönder bit för bit.

Men om du oljar väl och inte låter vatten stå för länge kanske det fungerar.

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Betr. duschutrymmet. Har du inte funderat på att sätta in en duschkabin?

F

F.d. 53078

Guest

Med bra snyggt och Billigt menar jag en träplanka, och vad man kan göra av den. Denna på bilden sitter som original i en dyrare fritidsbåt.

Googlade lite på "wooden sink""trähandfat" och "lavado de madera"
Billiga hittar du i China, som allt annat av dålig kvalité
Den billigaste jag har hittat är 600$ Tillverkad av ett billigare träslag
Om du tillverkar själv så blir priset mycket lägre och du får den som du vill ha den.
1 planka 35€
1 Burk med Epoxylim 15€
Sandpapper E.t.c. 5€ Totalt 55€.
I mitt fall så fräser jag ut den med CNC maskin, men det går lika bra att borra hugga slipa för hand. Vill du ha den rund så går det att svarva
Har du en handfräs cirkelsåg eller till och med en motorsåg så går det okså.
Här finns nog många snickare som kan ge dig tips.
Jag tar tillbaka det där med motorsågen det kan var aväldigt farligt, men jag tänkte på dom som gör konstverk med motorsåg.

Badexpo, Jacuzzi Spabad Spa Massagebad Crystal Inomhusbad Utomhusbad Badkar Bubbelbad Hörnbadkar Pool Pooler

Eden Bath Curved Slab Wood Sink Teak EB_W007T Wood Sinks - Cheap Sinks

YouTube - ‪walnut wood sink made by Tony Hamad‬‏

F

F.d. 53078

Guest

Betr. duschutrymmet. Har du inte funderat på att sätta in en duschkabin?

Visst harjag tittat på duchkabiner, men dom håller inte mina mått 70 X 130Cm
dessutom så är dom inte gjorda för att montera inne i en bil . Det skulle bli så mycket ombyggnad att det inte lönar sig. Dessutom så vill jag behålla höjden på 210Cm. En annan bit är att jag tänker hela tiden på att eleminera oljud som kan uppkomma ifrån vibrationer.
Jag vill absolut inte höra skrammel eller gnissel av löst material. Därför så sitter allt limmat med sikaflex.

F

F.d. 53078

Guest

Har haftproblem med avloppet till dushplattan avloppen kom mitt i en balk, så det var bara att Banka Benda Bränna Bryta Bestialt så att hålen flyttade på sig. Till sist så svetsade jag ett rör mellan dom två avloppet så att jag bara har ett enda rör som kommer ut. Nublir det att tillverka en behållare med en pump som pumpar upp duchvattnet i gråvattentanken. Troligtvis blir det en liten behållare med ett lock som man kan öppna för service.
Innuti blirdet en pump och en strömbrytare som känner av om det finns vatten. Alla vattentankarna har nu fått en kran för tömmning. Svartvattentanken har fått en slang som skall kopplas till toaletten.
Måste nu göra en inköpslista till vad som behöva för att slutföra VVS.
Till dieselvärmaren hittade jag ett fint utrymme innanför höger framskärm. Här hoppas jag att den inte väsnas eller ställer till andra problem.
Mitt handfat har jag ritat färdigt och skall i morgon köpa skummplast och göra prov och se hur det blir innan jag fräser ut den i äkta vara.

Har jag riktigt tur så har jag fått tid till Bilprovningen innan den 16e för då har Komunen ordnat en husbilsdag. Jag öppnar idagarna en annan tråd om detta när jag har mera information.

Bilagor

• DSCF0045.JPG
    DSCF0045.JPG
    1,8 MB · Visningar: 6
  • DSCF0044.JPG
    DSCF0044.JPG
    3,5 MB · Visningar: 6
F

F.d. 50190

Guest

Jag bara njuter av din intensitet och skaparglädje - till vintern kommer vi ner för att spela golf i Almeria med husbilen - skulle vara trevligt att få se din "skapelse" som man har följt under en längre tid - klart att det blir OK som husbil vid besiktningen - stort grattis.

F

F.d. 53078

Guest

Idagkom inspektören för sista gången.
Jag frågade honom om jag kunde få den körklar innan Husbilsträffen i Fuengirola, han sa att habn genast skulle beställa tid på bilprovningen till nästa vecka. Detta innebär att jag kommer att medverka på träffen om den inte går igenom så behöver jag inte beställa tid utan bara komma. Ett underkännande kan bara vara som vilket fordon som helst lampor bromsar E.t.c.
Dom tittar inte inne i bilen det har redan inspektören gjort det är han som är ansvarig för alla förändringar som jag har gjort.
det är därför han har kommit så mångfa gånger och tittat på svetsningar och skruvdiameter mm. mmm.

I dag har jag kletat sikaflex runt alla svetsningarna till duschplattan undertill bara som ett extra säkerhet OM det skulle läcka. Svetsaren är duktig och det är mycket sällsynt att det läcker.
Undertiden som dettorkar så har jag klätt väggarna i bagaget med en slitstark marinmatta. Och i taket sitter det en vit våtrumsmatta.

F

F.d. 53078

Guest

Duschplattan äntligen på plats efter lite modifiering. Nu har den 2 avlopp men bara en utgång. Nu kan bilen luta lite och vattnet rinner ut i alla lägen.

Garaget börjar också se representabelt ut me sin starka marinmatta.
Här kan jag lasta flera paramotorer utan att slita på varken motor eller inredningen. Kommer att fästa flera lastöglor. På sista bilden så syns batteriluckan öppen det blir snart dagsatt koppla in batteriet och koppla in lampor och resten av elprylar.

Bilagor

• DSCF0054.JPG
    DSCF0054.JPG
    3,5 MB · Visningar: 9
  • DSCF0051.JPG
    DSCF0051.JPG
    3,8 MB · Visningar: 9
  • DSCF0053.JPG
    DSCF0053.JPG
    3,6 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest

Hårt arbete före besiktningen. Vill at den skall se så snygg ut som möjligt på besiktningen. Tänkte att jag skulle tillverka ett skydd framför alla kablar.
Så jag tog överbliven filtmatta och klippte till och började att pensla på polyesterplast. Idén var nog god, men den föll ihop av att den blev mjuk och tung av den våta plasten. Nästa steg blir nu att sy fast ett stålnät på baksidan. Sedan är det bara att böja den till lämplig form och plasta den utan att den säckar ihop.
Det blev genast jobb med duschen istället. Dom hade ringt ifrån brädgården och sa att mina våtrumsgolv hade kommit. Som i mitt fall blir våtrumsvägg.

Nu åker jag iväg på flygtävling till helgen, hoppas att detta är den sista gången som jag sover i min V70ª.
Till måndag så skall jag ta lite ledigt och jobba hårt till husbilsträffen.
Det är ganska lungt på jobbet så det skall nog gå bra. Det skulle vara roligt att spis vatten och avlopp fungerartill dess. Handfatet kommer att dröja jag har bara ritat upp det i Rhino men väntar tills duscen och toaletten är på plats för att se hur den passar bäst. Det är ialla fall bättre att skynda långsamt.

Bilagor

• DSCF0055.JPG
    DSCF0055.JPG
    3,5 MB · Visningar: 11
  • DSCF0056.JPG
    DSCF0056.JPG
    3,6 MB · Visningar: 8
  • DSCF0057.JPG
    DSCF0057.JPG
    3,4 MB · Visningar: 10

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Vadå skynda långsamt? Det du uträttat på de här knappt två åren, det hade du inte gjort om du skyndat långsamt......
Calle

F

F.d. 53078

Guest

Har idag provat att allt är i ordning till besiktningen och upptäckte ett elfel.
Blinkersen la av när man tände ljuset. Jordkabeln till bakljuset hade dragits loss ifrån jordplinten så det blev genast en jordskrun istället. Sedan upptäckte jag att främre takljuset varför starkt så det var bara att löda loss en diod så nu har jag två lysdioder istället. Det riktiga hade varit att ändra resistorn till en högre, men vill inte upp och löda på taket. Inspektören lovade att ringa mig innan onsdag om tid till bilprovningen idag, men har inte ringt så jag vet inte om det blir någon besiktning idag. Skall ringa honom senare idag och höra.

Skyddet till kablarna under instrumentpanelen har jag limmat fast ett stålnät i hopp om att det skall hålla formen när jag lägger på plast. Jag har limmat med våtrumms limm som är ganska så elastiskt. Normaltär att man tillverkar en träram och spänner ett elastisk fibertyg över och sedan plastar. Dat kanske blir skrynklor med nätet bakom istället. Det skall bli intrassant att se hurdet fungerar.

Bilagor

• DSCF0060.JPG
    DSCF0060.JPG
    3,7 MB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest

Bilen borde ha varitbesiktigad nu, men jag fick inte någon tid i går Inspektören ringer mig så fort han haren tid till mig.
Det har ingen större betydelse jag fortsätter med allt som skall till.
Bussen har jag nu utomhus det blir mycket ljusare inne. 3 väggar i duchen är nu klara nu kommer dörrarna som skall bli i plexiglas.

Kabelskyddet under instrumentpanelen går som jag har väntat mig det gick mycket bättre med stålnätet på baksidan. Istället för att slipa och måla så skall jag limma fast samma svarta matta som jag har använt till motorkåpan. på detta viset så slipper jag en massa jobb och det blir lite mera ljuddämpande och extra isolerat. Kommer att sätta dit en liten lucka till alla säkringarna för attlätt kunna byta OM det skulle bränna någon.

Bilagor

• DSCF0061.JPG
    DSCF0061.JPG
    3,8 MB · Visningar: 12
  • DSCF0062.JPG
    DSCF0062.JPG
    2 MB · Visningar: 8
  • DSCF0063.JPG
    DSCF0063.JPG
    3,6 MB · Visningar: 6
  • DSCF0064.JPG
    DSCF0064.JPG
    3,9 MB · Visningar: 8
F

F.d. 53078

Guest

Har nu varit på min livs första husbilsträff, jag har skrivit lite i en annan tråd om detta http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/361373
Jag passade på nu att köra bilen riktigt varm och se hur allt fungerar.
Motortemperaturen steg sakta upp till 80º och stannade där. oljan i växellådan blev bara Ca 50º mycket lågt, men jag körde väldigt långsamt.

Det var mycket lärorikt fast dom flesta husbilar var nya och av märket FIAT
inte ett enda hemmabygge utan mitt. Så det var en stor samling runt min bil och jag fick en massa tips.
Det var en sak som jag upptäckte och det var att alla hade ett värmesvledande isolertäcke inanför framrutan. Temperaturen låg i helgen strax under 30º så det var inte så farligt. Jag pratade med en av husbilsägarna om detta och han lade en termometer emellan fönstret och täcket, man kan nog baka bröd där. Eftersom denna isolermatta låg ca 15Cm innanför framrutan så funderade jag på om jag i min bil inte skulle kunna sätta några fläktar i taket som suger ut denna heta luften och dra in kallare luft under bilen.??

För att besiktiga bilen nu fattas det bara ett papper som är skickat så nu äntligen luktar det besiktning. Hoppas på denna veckan.

Jag vill ha igång kylskåpet nu med iskall öl (Ja jag vet att det finns vissa med gasmask som inte gillar att ölen är iskall)
Så därför så har jag nu börjat med att tillverka "energikällan" Solpaneler
Kylskåpet skall bli självförsörjande av solpaneler med ett eget batteri och MPPT laddare. skåpet drar när det är igång 75-80Watt, så jag har tänkt mig att med en panel på 200W och ett djupurladdnings Batteri på 24V 140A, så skall jag kunna glömma kylen under minst 5 år.
Det är en massa jobb, men man kan räkna med en god timmpenning i sparbössan och det behövs i alla fall i min bössa.

Bilagor

• DSCF0107.JPG
    DSCF0107.JPG
    2,9 MB · Visningar: 10
  • DSCF0108.JPG
    DSCF0108.JPG
    2,7 MB · Visningar: 6
  • DSCF0110.JPG
    DSCF0110.JPG
    2,6 MB · Visningar: 7
Toppen