• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Första trappsteget klart och det blev som jag hade tänkt mig att det skulle bli, så nu fortsätter jag med badrumsgolvet och den infällda delfinen.
Limmningen med innertaket blev däremot inte som jag ville. limmet håller inte upp mattan utan den ramlar ner. Telefonen ringde femtioelva gånger och mitt hår blevfullt med lim. Efter att ha låtit limmet torka och en öl så bytta jag limmet mot kontaktlim. Nu så blev jag på mycket bättre humör.
Och hela förardelen har fätt ett innertak. i morgon så blir det väl att besöka frisören och se om hon kan klippa bort limmet utan att raka avför mycket.

Bilagor

• DSCF0019.JPG
    DSCF0019.JPG
    2,4 MB · Visningar: 5
  • DSCF0022.JPG
    DSCF0022.JPG
    3,7 MB · Visningar: 5
  • DSCF0021.JPG
    DSCF0021.JPG
    3,6 MB · Visningar: 6

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Sånt här är roligt att läsa för mig som gammal båtsnickare, håller du til nere i Spanien med detta?

F

F.d. 53078

Guest

Oj en båtsnickare tur att det är en buss.
Gör jag helt galet eller duger det?
Jag håller till i Fuengirola utanför Málaga Spaniens sydkust.
Kommer du hitåt så hör gärna av dig..

F

F.d. 53078

Guest

Har idag varit hos frisören som klippte varsamt bort allt klister, hon berättade att det var inget ovanligt. Billigt var det helt gratis kanske för att jag är stammkund.

Limmningen med taket går mycket bra jag tar ca 50Cm åt taget och flyttar stöttan. Jobbar undertiden med golvet och inlägget. Det är nu det riktigt roliga börjar, att det blir färdigt och att ett dagsverk syns.

Bilagor

• DSCF0024.JPG
    DSCF0024.JPG
    3,6 MB · Visningar: 5
  • DSCF0025.JPG
    DSCF0025.JPG
    3,6 MB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Taket är nu färdigt, men har massa luftbubblor. Kontaktlimmet torkar för fort i värmen. Hoppas at det går lätt att dra bort och limma med mera kontaktlim eller med det riktiga tyglimmet. Eftersom tyget nu är tillklipt så kanske det går lättare att limma.

Resten till trappan är nu på plats och väntar tills det torkat så att jag kan slipa.
Även golvet till toaletten väntar på att jag skall kunna slipa det jämt delfinen ser bra ut. Nästa problem blir väggarna speciellt i dushen som måste tåla vatten. Hur är duchar i båtar gjorda?

Bilagor

• DSCF0030.JPG
    DSCF0030.JPG
    3 MB · Visningar: 8
  • DSCF0027.JPG
    DSCF0027.JPG
    3,7 MB · Visningar: 10
  • DSCF0026.JPG
    DSCF0026.JPG
    3,7 MB · Visningar: 9

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er kontaktlim du har brukt og har fåt på et tynnlag både i taket og på tyget så skulle du kundde presse opp bulene og limet hefter fortsatt etter mer enn ett døgn. Prøv å dytte det opp med en skummplastkloss som du spenen fast mot taket - burde løse problemet. Tørket kontaktlim som ikke er oksydert og støvet på overflaten hugger ikke umiddelbart, men suger seg fast etter noen tid.

F

F.d. 53078

Guest

Det är kontaktlim, jag skall se omjag kan spruta limmet med någon pistol tyget suger åt sig limmet med penselt och det tar tid. Först strök jag på tyget och sedan på masoniten. Jag har försökt att trycka fast det,men det släpper. Det bästa är nog tyglimmet som är mycket mera utspätt, men torkar mycket långsamt. Den första delen blev bra så då skall den sista ochså bli det.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Enklaste sättet till duschväggarna är att tapetsera med glasfiberväv och måla med plastfärg.
Calle

F

F.d. 53078

Guest

Glasfiberväv och plastfärg håller nog tätt, men har tänkt mig något lyxigare. Någon form av kakel fast i ett annat lätt material som plast eller trä som lackas. Har även funderat på en aluminiumplåt som är lackad/plexiglas.
Toaletten börjar att likna en båttoalett och då vill jag fortsätta med det.
Får jag tid över idagskall jagner till hamnen och titta på båtar för att få inspiration.

Det är alla andra är annorlunda inte jag.

F

F.d. 53078

Guest

Det är exakt något som detta som jag har tänkt mig.
Problemet är att det finns ingen representant här. Kakel är ju billigare här.

Jag har hittat något liknande, men måtten är max 60 X 180 Cm och priset för 6m2 skulle ligga över 1500€.
Skall ringa till Fibo i morgon och se om dom kan skicka och vad det skulle kosta.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025

Hej
Jag har en kompis som har använt denna skiva när han renoverade toa / duscen i vintras riktigt snyggt, vet inte vad han betalade men han hade frågat offert så jag kan säkert få priset av honom
Ha de Paffw

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej
Jag har en kompis som har använt denna skiva när han renoverade toa / duscen i vintras riktigt snyggt, vet inte vad han betalade men han hade frågat offert så jag kan säkert få priset av honom
Ha de Paffw

Jag blir glad åt en prisuppgift!

:mcride:

F

F.d. 5798

Guest

K-Rauta säljer de skivorna här i sverige.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, även Bauhaus har skivorna, men de har väl kanske inte samma utbud i hela Europa.
Har Bauhaus även spridit sig till dina trakter Juan?

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53078

Guest

Bauhaus har jag tänkt att besöka i morgon, Det ligger i industriområdet i Málaga nära bilprovningen. Jag var där för något år sedan och tyckte att dom var mycket dyra på sina verktyg och maskiner.
Jag har idagvarit på Leroy Merlin och DM som är något liknande Bauhaus och dom hade inte. Här kan man köpa kakel ifrån några € per m2 så jag förstår att det inte är någonting som säljs här. Till en husbil kan man inte ha tung kakel.

F

F.d. 53078

Guest

Jo det får nog bli laminat det finns en med en tunn borstad aluminium som sitter limmad på en PVC skiva. Den används av skylttillverkare.

Idag har jag varit på Bauhaus och en massa ställe till och med IKEA och frågat.
Ingen har Bauhaus säger att vad dom har i Tyskland har inte något att göre med Spanien eller Sverige. Dom har olika sortiment och priser. Jagskall nu som sista utväg ringa till Fibo Tresbo och höra om dom skickar och vad det hela kommer att kosta.

F

F.d. 29925

Guest

På den tiden jag hade båt (med teakdäck) lärde jag mig att man skulle bottna spåret
med en plastremsa (på den tiden kasett-tejp, som var rätt bredd) för att inte nåtningen
skulle fästa i botten på spåret, endast på sidorna. Varför det var så vet jag faktiskt inte,
men så gjorde proffsen. Kanske har det något med träets rörelser att göra.

Stämmer, och dessutom är det ett speciellt lim som används för limning mot underlaget.
(fanns att köpa i form av "korvar".)
Men här är det fråga om en relativt liten yta så för egen del tror jag nog att det inte blir några större rörelser i teaken, men det blir troligen väldigt snyggt.

F

F.d. 53078

Guest

Golvet och trappan är nu klart med rätt eller fel material, det får tiden avgöra. Tror inte att det skall bli problen med dessa små ytorna.

Delfinen rörde sig lite så den är inte centrerad, men jag låter den vara så och hoppas att det inte syns för mycket. Ni som vet det är väl Linolja som gäller?
Detta är ingen båt jag vet att en del seglare svär över oljade teakdäck.
trät är inte teak det är Eroko (Engelska) vetej vad det heter på Svenska, men det är väldigt likt.

Skam den som ger sig!
Idag funderade jag på om det inte finns golv som tål vatten, jag har sett att det finns parquette som är gjort av PVC. Jag sprang ner till träfirman som har 25årsjubileum och har en massa representanter där. Och då hittade jag ett golv i svart chiffer som kommer att bli riktigt snyggt. Enda problemet är att ytterväggen inte är rak den är lite välvd innåt. Det finn två sätty att lösa detta ett sätt är att såga horisontala linjer och böja.
Och det andra är att såga loss fyrkanterna och limma fast dom med grå sikaflex längs kurvan.
Ahh:
Alve priset är 35€/M2 och Tibo kostar 400sek/m2 ingen större skillnad kanske samma pris

Bilagor

• DSCF0033.JPG
    DSCF0033.JPG
    3,6 MB · Visningar: 14
  • DSCF0034.JPG
    DSCF0034.JPG
    3,7 MB · Visningar: 11
  • DSCF0036.JPG
    DSCF0036.JPG
    3,5 MB · Visningar: 13
Toppen