• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan! Det finns många kameror runt 1000-lappen i svenska kronor. Välj ett känt märke, Canon eller Nikon t.ex.. 10 - 12 milj. pixlar är bra! Zoomoptik, kanske 3-4 gånger kommer du långt med. Bildstabilisering är en mycket bra grej! Optisk sökare kan vara bra när den spanska solen skiner på för fullt!

Vill du inte ha manuella inställningsmöjligheter så slipper du, men bländar- och slutarprioritering är inte fel ibland. Bra makrofunktion har nästan alla kompaktkameror idag, inte alls fel det heller!

Himla svårt att föreslå någon kamera men Canon Powershot A3100 IS skulle kanske passa dig, men det finns många andra bra kameror i den prisklassen!

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Ok tack.
HP PhotoSmart E427
Jag hittade denna H/P kameran i mina gömmor, den fick jag på köpet en gång när jag köpte en printer. Jag har aldrig använt den och skall prova den i morgon. Problemetär att den har vanliga AA batterier och måste ha 3V
den går inte på laddningsbara som bara geren spänning på 2.4V Linsen är fast och liten. Kameran ser ut som om den ersätter Kodaks Instamatic

Kameran som jag tappade var en SAMSUNG L210 och kostade bara 59€ jag skall se om jag kan hitta en lika dan den tog fina bilder även i mörkret.
Den hade en stor lins som åkte ut automatiskt. Har inte sett en sådan fin kamera så billigt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Titta gärna på Panasonic Lumix-serie. De finns i prislägen från under 1000 SEK till flera tusen dito.
Dessa kameror får genomgående oftast topp- eller nära toppbetyg i tester.

F

F.d. 53078

Guest

Jagvar idag på Worten och tittade efter Panasonic vilket dom inte hade .
Jag blevrekomenderad en Fuji JX300 För 89€ normal`pris 99€ MED 2G kort och alla tillbehör
Objektet är enorm stort och åket ut.
Faktum är att jag har köpt en till grannpojken som skall "konfirmera" sig i morgon (Primer komunion) första nattvarden. En här i Spanien mycket viktig händelse. Hoppas att den tar bra bilder..

När man har köpt någotskall man INTE efterforska då blir man bara arg

Kommer ihåg en kund som skulle köpa en VCR och han tittade i alla tester och jämförde priser mm. Efter 6 månader beställde han en fin Panasonic med allt det senaste. 2 veckor senare kom han in och ville ha en kontakt och fick då se den nya och sista modellen av ett annat märke. Han svor och sade att jagt har alltid för brottom skulle ha väntat lite till.
Jag svarade honom sätt dig där io stolen och vänta det kommer alltid en billigare och bättre modell. titta vadsom finns för stunden och glömm sedan vad som kommer.

F

F.d. 53078

Guest

Nu äntligen har Señor inspektören kommit.
Han mätte och mätte och antecknade frågade om det ena och andra.
Jag berättade för honom om allt som jag har ändrat på och lagt till.
Till sist sade han att allt såg bra ut och att det inte skulle vara några problem med inregestreringen som HUSBIL en helt vanlig normal husbil. Det enda han inte gillade var att farthållaren hade en radar med denna kan det bli riktigt svårt med Polisen som har order att beslagta och bötfälla allt som kan uppfattas som en radarvarnare. Jag undrar vilken frekvens Volvos jobbar med ?.
Nu blir det full fart med Toaletten som skall på plats handfat toa mm.mm

Har letat efter en ljusgrå matta till innertaket,men inte hittat någon. Den är slut på alla ställen. Här i Spanien så är det väldigt ovanligt med heltäckningsmatta. Någon mattfirma har vi inte här i närheten.
Efter att se Perrovskis inlägg i Brors tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680-48/#post356470 så funderar jag faktiskt på en ljusblå som finns i lager. Kanske skulle bli snyggt till dom blågråa säterna och kanske till detta några blå gula gardiner..

F

F.d. 53078

Guest

Kameran verkade bra så jag köpte en likadan till mig själv idag fast nu hade priset gått upp 29€ :mad:

Passade på att prova kameran utomhus och tog denna bild .

Nästa bild är ine i bussen och visar dom sista säterna med trepunktbälten.

Och sista bilden är toaletten som jag idag har plastat för att få ett extra skydd emot fukt. Har köpt en våtrumsmatta, men vet ej om jag kan lägga in den i då jag aldrig har svetsat matta eller har en lämplig svets. det kanske finns något bra lim nu i stället. En annan lösning är att lägga ett Teak golv som fritidsbåtar har som däck.

Bilagor

• DSCF0006.JPG
    DSCF0006.JPG
    3,5 MB · Visningar: 10
  • DSCF0002.JPG
    DSCF0002.JPG
    3,5 MB · Visningar: 8
  • DSCF0005.JPG
    DSCF0005.JPG
    3,7 MB · Visningar: 8
F

F.d. 3297

Guest

Juan,
om ackumulatorer passar i batteriutrymmet så borde du nog kunna köra med sådana.
De blir ju "i långa loppet" billigare!
Att NiCad- och LiJo-celler har lägre spänning ska man inte ta med för stor rädsla!

Dessutom, i batteridrivna grejor så är ju sådana delar som är spänningskänsliga
nästan alltid drivna på lägre spänning via en egen spänningsstabb.

Lyssna på en batteridriven bandpelare där batterierna är ganska tomma.
Långsamt smyger det upp ett morrande i hörlurarna från motorns "strömhunger".
Bortser man från morrandet så kan man avnjuta(?) ytterligare en timme av bandet.
det lär kallas för "tillvänjning".

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Juan,
Det finns sk kemisk svets för våtrumsmatta. Det är en vätska som "smälter" ihop skarvarna. Den kommer i en speciell tub där "spetsen" delar på skarven så att vätskan tränger in ordentligt.
Om du lägger mattan själv, glöm inte att använda varmluftspistol. Annars är det svårt att få det snyggt i hörnen od.

S

StorDansk

Guest

Och absolut inget lim i skarven, kemsvetsen, som det kallas, tar inte på limmet.
Och du ska ändå försöka få till en dubbelskuren skarv, kemsvets har ingen utfyllnadsegenskap, eller hur jag ska förklara.
Men det fixar ju du Juan!

F

F.d. 53078

Guest

Jag har funderat nu och har bestämt mig att på golvet lägga teak som limmas med sikaflex samma som på fritidsbåtar har som däck.
Jag har Teak plankor som jag skall såga till i lämpliga bitar.
Letar nu efter någon typ av mosaik i plast som går att limma på väggarna i dushen. Jag har pratat med kakel firmorna och ingen har i plast, men har h¤rt talas om något så jag letar vidare. Annars så finns det ett mycket starkt golv i plast som kan vara lämpligt men väldigt dyrt.

Hans 5003

Jag har funderat lite på vad du säger om batterierna, men inte kollat upp det noggrant med priser E.t.c
Tittade lite på Golfbilbatterier, men det skulle bli väldigt dyrt och det billigaste är nog vanliga fritidsbatterier. Dom kommer nog alltid att vara full-laddade eftersom jag har massor av solpaneler.
Batteriboxen är stor Ca 1500 X 500 X 500. Till kylskåpet har jag redan ett fritidsbatteri på 105Ah som skall kopplas till en solcell. Skall snart beräkna solcellens effekt och se om batteriet kan hålla kyl och frys i några dagar i mulet väder. Just nu har jag en nätdel på 12.4V som underhållsladdning

Kommer att höja spänningen till max och koppla den till HPPT regulatorn och låta den stå på Ca 4 timmar om dagen. Detta borde kylen klara utan att batteriet laddas ur för mycket. Det är sådana här saker som jag måste exprimentera med . Kylen drar Ca 75-80 Watt så det borde inte bli några problem. Använder man inte bussen och inte öppnar dörren till kylen så startar inte kompressorn så ofta. En vecka regn vill jag att den skall klara. Några Watt blir det väl även om det regnar. Jag har dessutom ett par GSM modem liggande som man skulle kunna använde som vakt om spänninges skulls sjunka.

F

F.d. 53078

Guest

Idag har jag börjat med att såga till teak bitarna av plankorna som jag hade liggande. Skall börja med att lägga trappan in blir det bra, så blir det golv till toaletten också. snickaren skall plana dom i morgon så att dom blir lite tunnare. Jag hade tänkt mig att limma fast allt på en tunn marinplaywood och sedan slipa allt i en stor bandslip sedan fäster jag fast allt på trappsteget. Detta för att underlätta slipningen som blir svår i en trappa.
Snickaren sade att jag måste jobba fort så att det inte slår sig och blir svårt att limma.

Bilagor

• DSCF0007.JPG
    DSCF0007.JPG
    3,8 MB · Visningar: 6
  • DSCF0008.JPG
    DSCF0008.JPG
    3,7 MB · Visningar: 4
F

F.d. 3297

Guest

AJ katten, här har vi missförstått varandra!
Jag avsåg batterierna till kameran!
Ber om ursäkt för "spridande av förvirring".

Ceep on fnuling! :p:

F

F.d. 53078

Guest

Aj som det kan bli. Då förstår jag dig bättre, fast några 100Amp NiCad- och LiJo-celler skulle sitta bra!

Idag har jag varit hos snickaren som har en fin hyvel som hyvlade ner mina teak bitar till 8 mm, det luktar rigtigt gott man har nästan lust att smaka.

Nu har jag limmat fast dom i botten och väntar att sikaflexet skall torka.
Det svartaemellan träbitarna funderarjag på om man kan använda svart sikaflex eller om det skall vara något speciellt gummi?
Naturligtvis så var trappan något bredare än att jag skulle kunna kapa listerna på mitten. Så i morgon är det bara att besöka snickaren igen.ç
Nu ryker dom sista plankorna, hade jag haft fler så tror jag att jag skulle göra hela dushen med samma metod.

(Detta fotot blev jag nöjd med kameran verkar bra)

Bilagor

• DSCF0009.JPG
    DSCF0009.JPG
    3,6 MB · Visningar: 10
F

F.d. 18017

Guest

Jag är ingen byggare alls men jag har för mig att sikaflex inte är för våtrum och inte är speciellt motståndskraftig mot mögel och väta.

F

F.d. 53078

Guest

Sikaflex den vanligaste och billigaste varianten 15LM som jag köper i storförpackning

Är beständig mot:
söt-, salt- och kalkvatten
utspädda mineralsyror
utspädd lut
vattenbaserade rengöringsmedel
Temporärt beständig mot:
olja
bensin
mineraloljor
vegetabiliska och animaliska fetter och oljor.

Inte beständig mot:
klorerat vatten
organiska lösningsmedel
koncentrerad lut
mineralsyror

Den Marina varianten 292 som är mycket starkare dubbelt så stark som 291 Tål dessutom temporärt klorerat vatten.
Jag limmade en gång en oljesump till en Volvo 260 Diesel för över 15 år sedan och den bilen läcker fortfarande inte.
Däremot så vanlig silicon är inte lämplig till våtutrymme eller solljus.

Varven har rekomederat en annan prudukt som heter Sealine 100 Båtmassa av märket ELCH endast av att den håller halva priset och är lättare att sära på för ev reparation.Och är lättare att slipa den förbrukar mindre sandpapper

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ville selv valgt en butylgummi, den holder seg elastisk og slipper ikke slik som silikon har lett for å gjøre. Sikaflex er et bra lim, men ikke fullt så bra som tettningsmasse. Mot treverk trenger en også å prime overflaten for å få godt feste for de flese limmassene. Sjekk i produkttabellene om det finnes en primer som fester til ubehandlet tre for den massen du velger.

F

F.d. 53078

Guest

Butylgummi har jag inte hittat i svart dom har bara grått,tegel och vitt när det gäller tuber. I mitt fall så tror jag att sikaflex vinner när det gäller egenskaper. Visserligen dyrare, men vi pratar inte om så stora mängder.
Båtmassan är mer lättarbetad, men då måste jag beställa en låda.

F

F.d. 53078

Guest

Har idag gjort ett prov och fyllt med sikaflex marina, det går åt mycket så jag skall till nästa trappsteg ta vanlig industriell sikaflex i botten. Sedan lägga övre lagret med svart marin sikaflex. Till söndag kan jag slipa det måste torka riktigt ordentligt först. Slipningen skall göras med mycket lågt varv annars så blir sikaflexet varmt och smetigt.
Eftersom jag har en massa träbitar som är för korta så skall jag göra ett inlägg av en delfin så blir dom korta bitarna bra till toaletten.
Mattan till taket kom idag så har jag börjat att göra stödben som skall hålla upp innertaket undertiden som jag limmar. På detta vis så kan jag limma lite åt gången utan att be om hjälp. Skarvarna till masoniten har jag nu slipat jämna så att dom inte syns genom mattan

Bilagor

• DSCF0011.JPG
    DSCF0011.JPG
    3,7 MB · Visningar: 5
  • DSCF0012.JPG
    DSCF0012.JPG
    3,8 MB · Visningar: 8
  • DSCF0013.JPG
    DSCF0013.JPG
    3,6 MB · Visningar: 4
  • DSCF0014.JPG
    DSCF0014.JPG
    3,5 MB · Visningar: 5
G

GunDogs

Guest

På den tiden jag hade båt (med teakdäck) lärde jag mig att man skulle bottna spåret
med en plastremsa (på den tiden kasett-tejp, som var rätt bredd) för att inte nåtningen
skulle fästa i botten på spåret, endast på sidorna. Varför det var så vet jag faktiskt inte,
men så gjorde proffsen. Kanske har det något med träets rörelser att göra.

F

F.d. 53078

Guest

Jo det är helt rätt detta gör dom för att det skall vara lättare att ta bort om man behöver reparera, dessutom så skruvas listerna fast och pluggas så att inte skruvarna syns. Så var det i alla fall förr. . Idag finns det en massa "fusk" som är betydligt mera lättlagda. Metoder som spontade bräder eller med redan färdilagd gummi som man bara trycker ihop.
Jag har just varit hos snickaren och fått gjort ett par Ek bitar till inlägget.
Valde Ek därför att det skall bryta i färgen och vara lika slitstarkt.
Har gjort en Delfin, men har inte bestämt mig för den ännu kanske en husbil.
Kompassrosor är väl det vanligaste i båtar. Eller till och med min egen buss som jag redan har ritad. Ni får se i morgon!

Bilagor

• DSCF0015.JPG
    DSCF0015.JPG
    3,8 MB · Visningar: 4
Toppen