• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Lasse, undersiden av gulvplata i din bil er en glassfiberarmert plastplate laminert på styroform (husker ikke om det er en aluplate mellom plasten og styroformen. Rammen er varmgalvanisert stål fra rett bak forsetene og bakover. Rammen foran behandles best med tectyl eller tilsvarende, de fleste gjør ingenting med undersiden bakover på en Flair. Om jeg skulle ha på noe så ville jeg brukt Tectyl her også.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

11 juli 2010
En riktig skruttdag idag. Vill inte gärna gnälla men nu är det på gränsen. 35,1 grad kl 1400. Vem orkar göra något nyttigt då? I alla fall inte jag. Har ruvat i skuggan och funderat på livet eller vad det nu var. Vill ha regn o åska nu… Lite förvånad över tempen i bilen. Hade stängd dörr men öppna takluckor och det blev ”bara” 25 grader. Inne i vårt hus var det över 30 grader.
Nåväl det blev ju lite svalare mot kvällen och då var det dags att jobba igen. Fortsatte mitt eviga filande på listerna runt bilen och idag hade jag haft förhoppning om att vara klar på höger sida men inte. Det saknas en list att sätta upp och motsvarande på vänster sida. Börjar kännas bra nu när det så sakteliga drar ihop sig till premiär - den förra resan under midsommarhelgen var ju egentligen bara en generalprovkörning.
Inga bilder idag heller
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

12 -13 juli 2010
Fortfarande otroligt varm och har inte lust att jobba i solen men vad hjälper det. Snart semester och då skall så mycket som möjligt vara på plats.
Har ju ägnat dagar åt de lister som sitter runt hela bodelen. Passat in sågade vinklar, borrat hål för skruv, limmat och monterat fast. Nu är det gjort och tycker att det blev helt OK. Har målat listerna svarta och det bryter av del, skulle faktiskt kunnat använt en bredare list men dessa hade blivit mycket mera jobbiga att böja så de passar. Nu får det duga tills vidare. Saknar nu bra inläggslisterna i aluminiumlisterna och dessa har konstigt mått. Listen mäter 11 mm i botten och 9 mm ytterst. Kanske kan Kuntze ha dessa lister av plast. I o med detta skall bilen vara färdig utvändigt ( jaja klar blir den väl aldrig ) och fullt användbar. Härligt---härligt. Nu är det ju bara ca 10 dagar kvar till ledighet och det skall bli skoj att se om allt fungerar på resan.
Har ju efterkontrollen på besiktningen kvar också!!!
En bild idag för det syns inte att man jobbar med bilen i alla fall
Hälsningar Bror

Bilagor

• 12-13  juli  2010 001.jpg
    12-13 juli 2010 001.jpg
    1 MB · Visningar: 35

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

14 juli 2010
Jaha en klart behagligare dag idag. Tragglade vidare med diverse småprylar. Bl.a tillverkade jag stag för sidoplåtarna för att inte dessa skall vibrera och på sikt spricka. Gjorde dessa av 20 x 40 mm aluminiumprofil. Överdimensionerat kanske men det var det material jag hade på ”hyllan”. Jobbade också lite invändigt, tillverkade en ny botten i garderoben av något för mig nytt material bestående av glasfiberförstärkt skum. Fantastiskt hållbart material och dessutom lätt. Hittade detta av en ren slump på Bauhaus. Hade jag hittat detta tidigare så skulle jag tillverkat de lock i sittbänkarna av detta material i stället för 7 – 10 mm plywood som är betydligt tyngre. Kanske jag ändrar detta till hösten. Skall väga dessa och jämföra. Tyvärr så var ju inte dessa skivor gratis.
Har planerat för morgondagens jobb för att ta ur frontrutan och lackera öppningen med rätt färg samt limma fast innertaket i rutöppningen. Har ett par stenskott i rutan så det kan sluta med ett rutbyte, synd men det kan ju vara gott med en ny och inte repig vindruta.
Kommer inte att göra mera utvändigt på husbilen nu. Fortfarande finns det säkert småsaker som behöver ändras eller trimmas in och förståss de plastlister som saknas. Kommer att passera Svenssons Husvagnar på vår resa så jag skall glida in där och se om det kan finnas passande lister.
Har också monterat galler i dörren för ventilationens skull. Tyvärr så köpte jag ett för litet galler men detta får sitta till efter semestern. Kommer säkert in tillräckligt med luft men det ser bättre ut med ett större galler
Inga bilder för nu ser de likadana ut bara detaljer som skiljer
Hälsningar Bror

Krister 820

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024

Du är en otroligt duktig byggare och optimist. Jättetrevligt att följa allt vad Du gjort med Din bil.

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

15 juli 2010
Nu kan det få fortsätta vara fint väder för nu skall det lackeras. När bilen var på lack så tog dom inte ut framrutan vilket i o för sig är ett helgerån. Inte nog med detta det syntes även en smal gul rand efter maskeringen och det vill jag inte ha. Anledningen till att rutan inte togs ut var ett stenskott mitt på rutan. Monterade ur den själv idag och det gick bra men den skall ju tillbaka igen och då kan det som inte får hända hända. Risker man får ta. Slipat rent på stolpar och torded. Vattenslipat för att få bort lackskarven men också för att det fanns rostangrepp i rutöppningen och som man ser först när rutan är urmonterad. Har grundat och skulle egentligen målat ikväll men har för lite förtunning och målaren hade gått hem. Får nu bli morgondagens vedermöda istället. Har också limmat innertaket i rutöppningen så nu kommer det att se bra ut.
ÅÅterkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 15  juli  2010 002.jpg
    15 juli 2010 002.jpg
    611,1 KB · Visningar: 37
  • 15  juli  2010 004.jpg
    15 juli 2010 004.jpg
    888,5 KB · Visningar: 35

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skal en rep av stenskott bli helt usynlig så er det viktig at det er varmt, spesiallimet som fylles i såret trekker seg mye bedre ut i de trange yttre deler av skaden når glasset er varmt. Er såret fritt for forurensning så trenger en ikke å borre ut kjernen på skaden, borrer en ut en kjerne så blir det en svak brytning i denne lille sylinderen. Så nå om dagen er det idielle forhold for rep av stenskott.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack mina vänner,
på mitt jobb så lagar vi stenskott i vindrutor, men det är för stort på min bil och jag är för snål för att byta ruta. Stenskottet sitter strax under backspegeln och stör inte varken mig eller min passageraren=min bättre hälft. Lämnar det tills vidare om inte rutan spricker när den monteras. Även då finns en ny ruta inom räckhåll.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

16 juli 2010
En vecka kvar till semestern och husbilen verkar aldrig bli klar. Känns säkert bara så för bilen är ju användbar.....
Har idag målat a-stolparna och torpedkanten och det blev lyckat. Nu är jag inte riktigt nöjd med den andra lackeringen så jag började slipa ner den med 1200 papper för att få bort alla ojämnheter och apelsinskal. Började med motorhuven som man ser mest av. Ett redigt jobb detta att matta ner lack och mycket återstår då det skall maskinpoleras med olika slipgrader av polish för att avsluta med vaxpolish, Innebär tre poleringar….. Hoppas att slutresultatet blir bra så gör det inget att det är en massa jobb. Skall egentligen byta hjulcylindrar bak och spindelleder imorgon men detta får anstå till på söndag. Har ju besiktning -efterkontroll under nästa vecka, annars blir det körförbud och det blir ju inte bra precis.
Har också jobbat med insugsluftens rör. Skall ha intaget bakom stötfångaren fram vilket borde ta bort en del oljud. Man hör ljudet från insuget när man åker med bilen. Skulle kapa en slang med brytkniven varvid kniven hamnade i tumvecket med massor av blod som följd. Två skärsår på två dagar detta är mera än de skador jag haft under hela byggnationen. Undrar varför just nu.
Vilar nu resten av dagen och äter lite god mat, slickar såren och tunnar ut blodet med lite vin, rött för säkerhets skull.
Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16  juli  2010 005   A.jpg
    16 juli 2010 005 A.jpg
    1,1 MB · Visningar: 38
  • 16  juli  2010 006   B.jpg
    16 juli 2010 006 B.jpg
    440,2 KB · Visningar: 33
  • 16  juli  2010 001   C.jpg
    16 juli 2010 001 C.jpg
    613,4 KB · Visningar: 29
  • 16  juli  2010   D.jpg
    16 juli 2010 D.jpg
    519,2 KB · Visningar: 31
F

F.d. 5106

Guest

Hade du haft "tummen mitt i handen", då hade du missat den
dance3.gif

new_impress.gif

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du Lasse hade varit bra med tummen mitt i handen, nu blev det ett fult sår.....

Med hopp om regn idag och vindrutan urtagen så blev det ingen riktig sovmorgon. Motorhuv , torpedplåt mm skulle poleras och det tar sin lilla tid, fram för allt om man inte tagit hem polermaskin och flaskor med olika grovhet på polish från jobbet. Eftermiddagen såg allt regnigare ut och slutligen klar med poleringen för att sedan förbereda montering av den stenskottskadade vindruta. Rengöring av glaset invändigt är ju enklare om rutan ligger på ett bord. Snöre för idragning av rutan och smörjelse med parafinolja som underlättar monteringen. Så i med rutan som höll trots stenskottet och allt gick bra.
Min bättre hälft hjälpte till med att sy klädseln till dinettens ryggstöd som det blev lite trixit med också detta löste sig. Sitter nu på plats i bilen. Återstår inte så mycket nu i bodelen , ett antal detaljer såsom toapappershållare, hållare för kryddor och vad det nu mera kan behövas. Tiden och åkandet får väl utvisa detta.
Allt framlagt för morgondagens byte av spindelleder fram och bromscylindrar bak, oljor och filter.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 17  juli  2010 005.jpg
    17 juli 2010 005.jpg
    641,1 KB · Visningar: 33
  • 17  juli  2010 007.jpg
    17 juli 2010 007.jpg
    935,3 KB · Visningar: 34

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

18 juli 2010
Lastat in allt som skulle bytas och monteras idag på mitt jobb. Bilen startar som en dröm och går bra.
Vet inte riktigt varför bilprovningen klagade på bromsarna. Bromsar bra tycker jag. Varför bromsa när det är så stora problem med att få upp farten.
Att byta hjulcylindrar på bakhjulen kan ibland vara mindre roligt och det är lätt att dra sönder en luftnippel eller ändå värre sabba ett bromsrör. Tack vare bra verktyg så grejade det sig och bytet var gjort på mindre än en timma. En liten miss visade sig då jag demonterat bromstrumman—borde haft nya bromsbackar också. Skojigt också att det stod FIAT på bromstrumman bilen är ju en Peugeot…..
Fortsatte med att byta spindelleder fram och hade demonterat vänster spindel när jag upptäckte att det levererats fel kulbult. Typiskt. Bara att återmontera den gamla för att i morgon byta ut dessa mot rätt grejer.
Sprutade istället linolja under bodelen. Skall göra om detta efter semestern för att verkligen veta att det trängt in i alla porer. Plywood drar åt sig massor av linolja så därför blir det da capo på sprutningen. Det är ju inget direkt trevligt jobb att ligga under vid sprutningen för det rinner linolja överallt så även jag har fått min beskärda del. Ruttnar kanske inte så lätt nu!!!!!!!!!!
Byte av oljor och filter gjordes också och det tror jag var mycket välbehövligt. Motoroljan var seg och svart, borde kanske ha använt detta som underredsskydd istället för linolja. Inte bra för miljön dock.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 17  juli  2010.jpg
    17 juli 2010.jpg
    722,8 KB · Visningar: 8

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

19 juli 2010
Absolut inget att skriva om idag men detta skrivs av gammal vana...
Nu är det inte många dagar kvar tills vi ger oss ut på den riktiga premiärturen som naturligtvis går till Grundsund och till vårt yngsta barn Jeanette med barnbarnen Klara o Ture och med i bilen på premiären, från ett regnigt england finns vår äldre dotter Caterine och båda barnbarnen Morgan o Matilda.
Idag har det varit slavjobb med att byta spindelleder på bilen. Underligt att allt skall sitta så fast och att man verkligen måste kämpa för att få loss saker o ting. Nåväl nu är de anmärkningar som Sv Bilprovning hade den 24 juni åtgärdats och ett nytt besök på bilprovningen i morgon. Borde nu klara detta utan problem.
Pysslar också invändigt i bodelen med att anpassa saker o ting och det är inte alltid så lätt. Det mesta är ju trots allt en kompromiss. Min bättre hälft leder arbetet i bodelen. Hon vet vad hon vill och hur allt skall vara………………..
Får ta vägen via bolaget och inhandla en flaska skumpa OM nu bilen klarar besiktningen, för att endera dränka sorgen eller fira segern ni vet........
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Bäste Bror.
Sorger kan inte dränkas, men om det mot förmodan behövs så skicka ut dem på en gungig seglats en stund. Det kan aldrig skada.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

coe,
nu hoppas jag ju på att det inte är sorger som dränks men man vet aldrig. En gungig seglats kan ju vara bra i både sorg o glädje. Som livet i övrigt ibland upp och ibland ner. Lite omtumling i livet piggar alltid upp.
Ha det gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Heja Fågelkärr,
vi ses på lördag om gud vill o allt håller.
Har ju lite tvivel angående vädret hos er. Vi har sol o varmt.....
Kram

Toppen