• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

1 juli 2010
Ja vi kör vidare, det är massor av smågrejer som skall fixas och ändras. Som t:ex såga av ett hörn på bakre bordet så att det blir lite lättare att krypa in längst bak. Fick också hem handtag och lås till garderoben och toadörren och dessa är nu också monterade.
Har försökt att få igång takfläkten men det vill sig icke. Ström fram till kretskortet så det bör vara detta kort som inte vill vara med. Skall undersöka om det finns som reservdel annars ny fläkt trots att den som sitter där aldrig körts……. Dumt att köpa saker med garantier i förtid. Shit happens.
Fixat lite med el och kablar så att allt sitter på plats och ser bra ut.
Dörrens insida skulle ju också snyggas till så jag limmade dit en plåt av samma sort som takplåten - tunn och lätt och skall senare också byta överdelen på dörren.
Någon här som vet var man kan köpa nya tätningslister till Pilote?? De som sitter där har varit med länge. För länge nu för de är trasiga och otäta.
Hade ju också glömt något viktigt. Ingen dekal i fronten – det är numera åtgärdat.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror

Bilagor

• 1 juli  2010 001.jpg
    1 juli 2010 001.jpg
    1 MB · Visningar: 27
  • 1 juli  2010 003.jpg
    1 juli 2010 003.jpg
    350,8 KB · Visningar: 27
  • 1 juli  2010 005.jpg
    1 juli 2010 005.jpg
    542,5 KB · Visningar: 29

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Håkan,
vad härligt ni måste ha.
Är snart själv på gång med mitt stölleprov och jobbar med lite smådetaljer för att få det mesta att funka. Kommer dock inte att åka så långt utan det blir ner till Grundsund och sedan en tur runt Siljan om Gud vill och allt håller...................
Ha det fortsatt trevlig resa. Hoppas ni hinner se allt ni vill se så ta det lungt.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

2 juli 2010
Egentligen inte mycket att skriva om idag men vanans makt..........
Det syns inte att man gör så mycket nu när man bara kompletterar och justerar. Viktiga saker i alla fall. Har monterat lås och handtag på toa och garderobsdörren, klätt stalldörren men vit tunn plåt invändigt då den gamla plywooden inte var så vacker. Har också monterat lister på toadörrens över och nederdel och fundera nu på om det är klart eller om flera lister skall monteras. Ser detta i morgon och kan ta ställning.
Har en hård arbetsvecka framför mig, men jag är gräsänkling från o med imorgon och en vecka framåt, så det gäller att vara på ordinarie jobb, jobba husbil och vattna blommorna. Sedan detta med mathållning. Kan nog inte käka Bullens pilsnerkorv en hel vecka – även om det är gott - så jag får komplettera med mamma Scan’s köttbuller, ärtsoppa i korvform plus något annat vad det nu kan vara---inlagd sill och en liten Aahlborg kanske……… finns ju rostbiff och potatissallad också så jag kommer att överleva kanske något kilo lättare men ändå.
Inga bra bilder idag.
Tillönsker er alla en trevlig helg med varmt och skönt väder var ni än är
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Jag tror att många med mig och även du själv undrar hur det har gått med vikten bara att hålla tummarna.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Menar du min vikt eller bilens?????!!!!..........:twitcy:

Gäller det bilens vikt så får jag säkert veta det i sinom tid. Kontroller efter vägen brukar avslöja sådana problem så jag kanske väntar på det. Har en känsla av att kan gå bra då mycket av det gamla som kastades ut var tungt t:ex elblocket mm och numera inget reservhjul eller domkraft mm. Vi får se, skall nog försöka väga ( bilen ) vid tillfälle
Ha det gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Otroligt varmt för arbete. Just nu 29,4 grader i skuggan
Tar det lite lugnt men har ändå monterat handtag till luckorna i toaskåpet och skåpet under tvättstället. Även i husbilen är det varmt.
Är inte riktigt nöjd med toadörrens passning så bort med den och in på arbetsbänken i garaget. Skall limma fast en eklist på kanten för att där sedan kunna justera springan. Måste kanske också montera någon sort av tätningslist… Fick besked igår om att alla aluminiumlister som skall sitta runt bodelen har kommit hem till Ståldepån så jag har idag också handlat ett antal patroner lim till detta. Blir nästa veckas jobb.
Är ju också gräsänkling en vecka framåt så nu blir det att fundera på vad jag skall käka i denna värme. Måste bli något kallt.
Inga bilder i dag för varmt och för lat
En trevlig kväll och helg till Er alla.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Bror.

Jag skriver angående Din fläkt.
Jag tror att vi har likadana ( Fiamma ) och min fungerar ok.
Tänk att Du har i ena hornet en strömbytare (den vita runda med en grön diod inuti ) och på motsatta sidan en regulator , och en omkopplare :luften in eller ut .
Först ska sättas på den vita med den gröna dioden och sedan vrida regulator från den svarta sträcken till den räda,här
nånstans borde fläkten starta om ej så är det non som stemmär inte.

Mvh
:spinny:
Perrovski

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Perrovski,
tack, fläkten är en Fiamma Turbo Vent, jag skall prova detta imorgon. Tyvärr så tror jag att det har hänt något med elektroniken.
Ha det gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

4 juli 2010
Lika varmt idag. Skall inte klaga – fast det egentligen är härligare med snö och snöskoter--men att jobba i husbilen är kanske inte så roligt, men nöden har ingen lag så det blir att jobba på bara.
Fortsatte traggla med den böjda dörren. Har limmat på en list så nu börjar det bli bra. Kommer nog också att montera en tätningslist, om inte annat så för undvika eventuellt skrammel. Finns lite jobb kvar här men ser slutet på dörreländet. Verkar dock att fungera bra. Har också monterat de lister i alkovens överskåps öppna fack längst ner som borde varit monterat sedan länge men har väl inte hunnit eller vad jag nu skall skylla på. Slipper nu se en grov sågyta. Tillverkade också sidor till överskåp för skydd mot all el som finns i skåpen.
Orkade inte mera så nu blir det käk och sedan slappa en stund kanske i solen. Kanske njuta en stund av denna goa värme och sol.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag hakar på och tar ett par stycken här i värmen. Öl alltså.

Du ger inte upp i värmen Bror. Jag är lika imponerad som vanligt.
Hoppas allt flyter på med bilen nu.
Snart kommer frågan hur det går med motorn....upps där kom den iallafall.

Ska bli intressant det med.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Håkan,
verkligen gott med en eller ett par öl sådana här goa dagar. Härligt med värmen men att jobba då känns tungt. Borde ligga på en skön strand med mina båda öl och njuta av livet.
Motorn ja... den får vila till efter ledigheten i sommar. Får finna mig i all man blir omkörd av både timmerbilar och traktor ekipagen. Min tid kommer ju. Skämt åsido, den som sitter i är ju ingen supersnabb historia men den går bra och kan åka 100- 110 på motorväg utan allt för stora problem men eftersom den är motorsvag så sackar den ju ordentligt i motlut. Struntar i detta för det vi skall resa med den i sommar så har vi inte bråttom och den som vill köra om får göra detta. Kanske underlättar omkörningar genom att ligga väl till höger.
Så du skall se att det blir en lång fortsättning på min Fortsatta renovering.
Hadet så gott.
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

5 juli 2010
Måndag igen och varmt som bara den.. Hämtade hem aluminiumlisterna från Ståldepån så nu är det bara grovt jobb några dagar framåt. Tur att man är gräsänkling och inte har fasta mattider.
Har monterat –och limmat- på ett par resterande lister på taket plus bakstam och det känns bra. Dessa plåtskarvar har inte varit otäta men kan ju kanske orsaka läckage på sikt. Sågat till ett antal lister till taket och skall försöka ge mig på att böja dessa lister så att de passar mot karossen utan att spänna eller glappa, och det kan vara ett riktigt ”dretjobb”. Kommer säkert att gå bra trots allt men mycket böja lär det bli. Kan lura aluminium lite genom att värma med gassvetsen och göra det snabbt. Morgondagens jobb..........
H'älsningar Bror

Bilagor

• 5 juli  2010.jpg
    5 juli 2010.jpg
    847,9 KB · Visningar: 24
F

F.d. 53078

Guest

Du skall inte värma aluminiumen. den skall kallböjas använd tre hjul som listen passar i ex tre stora kullager. ett av hjulen pressar du med en skruv emot dom andra två med listen emellan dra listen sakta och spänn skruven sakta emot.
(Svårt att förklara jag skickar dig ett foto i morgon.)

F

F.d. 3297

Guest

Juan,
du tyx ha gloemt att Bror tidigare erkaent sig vara just "plaatknackare".
I Finland finns ett ordspraak om detta om att "laera pappa goera barn". :p
Men tack att du undervisar oss andra!

F

F.d. 53078

Guest

Har nu tagit foto på maskinen som jag lovade. Denna maskin är stor, men du kan bygga en liten det finns nylonrollar med inbyggda kullager för skjutd¤rrar kan tänka mig att av dessa kan du lätt bygga en kurvmaskin.

Rullen till höger pressas av en skruv in rullen till vänster och trycker profilen emot dom två rullarna till vänster och på så sätt kurvas profilen.
Svarva samma spår i nylonrullarna som profilen för att den inte kurvas som en korkskruv. Har du ingen svarv kan du kanske använda en borrmaskin. Lycka till.

Bilagor

• CIMG0857.JPG
    CIMG0857.JPG
    1 MB · Visningar: 13
Toppen