• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Juan,
du tyx ha gloemt att Bror tidigare erkaent sig vara just "plaatknackare".
I Finland finns ett ordspraak om detta om att "laera pappa goera barn". :p
Men tack att du undervisar oss andra!

Smältpunkten, eller snarare smältintervallet, på "aluminium" varierar kraftigt beroende på legering.

7075 t.ex. smälter mellan 475-635 grader celsius medan exempelvis 6063 smälter mellan 615-655 grader celsius.

Passa dig med att värma på som fanken säger jag bara. Det smälter kvickt och det kan vara svårt att märka och blir inte mera böjbart för att värma samma egenskaper som Ex, tenn

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Juan och tack.
Förstår vilken maskin du menar och hur den ser ut och fungerar. Har på jobbet ett s.k. engelskt hjul , också krymp och sträckmaskin. Att använda krympen ger fula märken på listen så den utesluter jag. Har jobbat lite med flygplan -hembyggda sådana och när man skulle böja profiler till vingar, kropp mm på dessa så värmde man aluminiumen med en sotande gaslåga tills den del som skulle böjas var helt svart av sot från svetsen. Efter detta värmde man densamma tills all sot var borta och då var aluminiumen så mjuk att den ganska enkelt gick att böja. Fick ibland smida lite om det blev någon deformation på listen.
Skall prova samma metod imorgon och se om det lyckas annars kommer jag att tillverka en enklare sak av den typ du menar för denna böjning. Tror inte att det går åt så mycket kraft eller tryck så man kan nog tillverka något ganska enkelt.
Stort tack för tipset
Ha det gott
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Ahh du böjde duralaluminium med mycket azetylen det är som att ta bort ytspänningen med diskmedel på vatten ett svårt hantverk är det någon som klarar detta så är det du Bror. Hur får du rent efteråt ?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja, det var oftast 2024-T3 ( kan inte svetsas) som användes men även 6061 (till bl-a tankar mm). Det fungerar precis som du skriver och man har en viss tid på sig till detta och sedan återtar materialet sin ursprungliga hårdhet- Du har också rätt i att det är ganska kinkigt med hur mycket värme som tillförs. Snopet att bara ha ett hål kvar. Tror dock att det är skillnad på de lister jag har- glömde ta reda på vilken legeringen det är. Provar och ser hur det går. Du får reda på resultatet även om det går åt skogen.......
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Du frågade hur jag fick rent aluminiumen. Det finns egentligen inget att rengöra. Man sotar först ner hela biten som skall böjas och sedan ökar man på värmen och precis bränner bort sotet då har man en bra temp på materialet. Vill man så kan man ju använda lite stålull.
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Går det lika bra även om listerna är anodiserade?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Hos välsorterade "svetstillbehörsfirmor" kan man köpa speciella kritor som har en färg vid rumstemperatur och som skiftar till en annan färg vid en specifik temperatur, olika för olika kritor.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

6-7 juli 2010

Inte mycket att skriva om idag faktiskt.
Det är listigt att jobba med lister. Har ägnat hela dagen åt att mäta och såga till listerna i rätt mått och vinklar. Går åt mycket armbågsfett att handsåga och att såga i rätt vinkel. Skall prova med att bocka listerna med krympmaskinen på jobbet tror att det kan fungera. Aluminiumet syns inte vara så rasande hårt och då kan det funka med krympen. Vill inte gärna tända på svetsen när det är så varmt ute och sågspånit i garaget. Inte värt att orsaka en brasa så jag provar de andra alternativen först. Skulle kunna göra detta på jobbet med vill ha husbilen att kolla av mot så att listerna passar utan allt för stora springor.
Grundar och målar listerna i sidenmatt svart färg. Borde se bra ut och bryta av lite mot det vita.
Nu sitter också låset på toadörren och dörren passar faktiskt ganska bra. Behöver en tunn gummilist för tätning mot eventuell åska och nederbörd från toan……………..
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

8 juli 2010
Idag skulle allt prövas, dvs om jag klarade av att böja aluminiumlister så att dessa passa på husbilen.
Tog med krymp o sträckmaskinen hem och satte igång. Har ju jobbat med dessa verktyg i många är men aldrig i aluminium. Till verket så. Den första gjordes på prov och den blev så bra att jag kunnat använda denna men ¨tyvärr för kort list. Det var bara att säga till lister i lämplig längd och köra igång.
Allt gick bra och efter fem timmar så var samtliga lister klara och passar dessutom på bilen. Återstår att grunda dessa imorgon och måla dem svarta eller om jag kanske gör detta efter monteringen. Känns bra nu då jag trodde det skulle bli värre än det var.
Avslutar dagen men en enkel gräsänklingsmiddag-rostbiff och potatissallad plus en öl....eller kanske två.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 8  juli  2010 002.jpg
    8 juli 2010 002.jpg
    692,9 KB · Visningar: 36
  • 8  juli  2010 005.jpg
    8 juli 2010 005.jpg
    714,7 KB · Visningar: 33
  • 8  juli  2010 006.jpg
    8 juli 2010 006.jpg
    527,1 KB · Visningar: 33
  • 8  juli  2010 007.jpg
    8 juli 2010 007.jpg
    851,7 KB · Visningar: 40
  • 8  juli  2010 008.jpg
    8 juli 2010 008.jpg
    956,5 KB · Visningar: 33
F

F.d. 50036

Guest

Mer än intresant att följa din renovering, hoppas att du snart kommer ut på semester Bror.

Lycka till med första åkturen, hoppas vi möts någon stans, vore kul att se ditt bygge!

Hälsningar Torbjörn :) :) :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Torbjörn och tack,
första resan har redan gjorts blev 43 mil, och nu pågår det sista nödvändiga före semestern.
Resa nummer två går via dina trakter den 24 dennes ner till Grundsund. Då är det semester och skall absolut inte jobba husbil om inget oförutsett händer-- pepper pepper ta i trä...........
Hälsningar Bror

F

F.d. 5106

Guest

# skall absolut inte jobba husbil om inget oförutsett händer #

Vet precis hur det där är :D När jag satt i Bingsjö nu så blev jag så rastlös, inte skruva husbuss och inte bygga altan ... VA ? kunde jag inte göra någonting då .... Tänkte gå till ett hus i närheten och fråga om några plankor och lite spik , :cool:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

skall absolut inte jobba husbil om inget oförutsett händer-- pepper pepper ta i trä...........
Hälsningar Bror

Här mina oförutsedda händelser på resan till Italien:

Den gamle var inte van 32 gr värme: Slangen från duschavloppet vek sig, översvämning.
Samliga blinkers lade av på autobahn, där behövs de verkligen. Säkring.

Bodelsbatteriet gav upp. Köpte ett 100-ah gel i Tyskland. Det var inte toppladdat. Generatorn orkade inte med då jag slog på strålkastarna i mörker och ösregn. Kom inte åt att koppla isär batterierna. Borde ha kontroll på ALLT vid förarplatsen.

Säkring löste ut och alla positionsljus slocknade.

Missljud från ett hjul vid färd på romantiska. Man mår inte bra då. Visade sig vara ventilförlängare i ett dubbelhjul som vikt sig inåt och nötte mot trumman. Värmen?

Precis då jag stannade på en camping på romantiska och vevade ner vänster sidoruta så försvann den ner i dörren och gick inte att veva upp igen.

Dagen därpå var ett ytterdäck nästan tomt. Ventilförlängaren hade nötts ner tills den började läcka.

Mitt i en tysk stad fick jag kramp i vänster ben efter mycket kökörning. Fruktansvärt ont, försökte stå och köra. Inget hjälpte. Hittade en mack ganska snabbt tack o lov. Hoppade ut. Kunde inte gå de första minuterna.

(Råkade ut för kramp i vaden på finalen då jag bogserade segelflyg. Hade landat i sidvind hela dagen. Då var det bara att bita ihop och landa.)

Tankade på en liten mack i Aventoft. Den gamle är lång och jag upptäckte inte en låg betonghistoria som tryckte in en bit på sidans nedre del. Är lagat nu.

Inget som jag hade servat, bytt och kontrollerat krånglade. Det var endast det "oförutsedda" som hände.

Tur att man har halva verkstan med sig.

Önskar dig trevlig resa utan "oförutsedda".
Vi får väl en rapport?

Hälsningar
Alve
:mcride:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du Alve,
efter dina dramatiska upplevelser så är jag nu tveksam till detta med husbil och husbilsåka.
Kanske dags att skola om och göra något annat som inte har så många oförutsedda felkällor. Kanske strunta i att jobba alls och bara kolla på tv och dricka en o annan pilsner.
Hoppsan nu vaknade jag till. Klart att man skall ut på vägen och utmana ödet och det öförutsedda. Chansar man inget så blir det ju inget. Ungerfär som i ungdomens dar. Blyga pojkar fick aldrig kyssa vackra frickor och det ligger nog lite i det också. Jag menar våga chansa. Har chansat hela mitt liv och det har gått bra. Inte heller är jag särskilt blyg...........
Rapporterar vidare i sinom tid
Hälsninmgar Bror

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag antar att du har slagits med alla element redan - hus, bil, husbil, flyg, skoter, stuga .......du borde inte ha fler problem kvar:twitcy:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

9 juli 2010
Oh, vilken svettig dag idag. Tror jag druckit 2 liter vatten under eftermiddagen.
Påbörjat monterineg av listerna på bilen. Kräver trots allt en del finjustering för att sitta perfekt och detta är tidskonsumerande. Alla liter är klara och målade i sidenmatt svart färg. Blir ganska fint när de kommer upp på bilen. Kunde ha valt en bredare list för större kontrast men detta för duga.
Borde vara helt klar utvändigt när helgen är över och då återstår inte så mycket innan det är semester och då skall denna pjäs fungera.
Ser verkligen fram emot 24 dennes och vår första riktiga utfärd tillsammans med vår älsta dotter och 2 barnbarn.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Bilagor

• 9  juli  2010.jpg
    9 juli 2010.jpg
    983,6 KB · Visningar: 46

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

10 juli 2010
Ännu en mycket varm dag. Har varit och handlat mera lim till listerna samt maskeringstape. Normalt finns det flera rullar på hyllan men nu var det slut.
Har också varit på Bromma och hämtat hem min bättre hälft som varit och jobbat på Almedalsveckan på Gotland. Nu är ordningen återställd - inga mera gräsänklingsmiddagar bestående av Bullens pilsnerkorv mm lättlagad mat.
Jobbat vidare med listerna runt bilen. Massor av jobb som inte syns. Börjar närma mig färdig utvändigt och då det bara återstår justeringar och dessa lister så är det klart att man inte ser så mycket av det som görs. Utvändigt så är bilen färdig i morgon kväll och har jag tur så hinner jag även spruta linolja under hela ekipaget annars får det anstå till måndag.
Min egenhändigt gjorda checklista har allt flera ”fixat” men ännu återstår ca 15 punkter innan jag anser det klart för semester. Kommer att hinna allt men jag får inte lata mig för mycket. Känner av att det närmar sig och det går allt tyngre att fullfölja bygget. Kanske det bara är naturligt efter så lång byggtid. Kämpar på och hoppas att jag hinner fixa alla kvarvarande poster på checklistan.
Inga bilder idag
trevlig kväll
Hälsningar Bror

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Bror, kul att du fått bilen körklar! Vi är på Ivö i Skåne just nu, vi har aldrig varit här förut, en jätte fin CC camping med bryggor bastu och trevligt bemötande.

En fråga, hur gör du när du sprutar linoljan? Har planer på att göra det under bilen med.

Sköt om dig och hoppas vi ses någonstans längs vägarna.

Mvh.Lasse

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Lasse.
hoppas ni har det bra där ni är. Här hemmavid är det nästan för varmt.
Använder en underredsspruta som jag lånar på jobbet men som finns att köpa på olika ställen t:ex Mekonomen. Vet inte riktigt vad den kostar men det är överkomligt.
thumbnail.php

Linoljan köper jag hos Erlandssons Brygga i Solna men finns lite överallt att tillgå.
Ha det så gott nu och krama Emma
Hälsningar Bror

Toppen