• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tackar,
kan verkligen behöva det. Tror att allt kommer att gå bra och att premiären ger mersmak.
Kanske ses efter vägarna annars kanske i samband med veteranmarknaden på Lugnet.
Hälsningar Bror

F

F.d. 52950

Guest

Etter å ha fulgt deg gjennom en fantastisk føljetong som man håper ikke slutter, vil jeg også gratulere med godkjennelsen. Din serie "fortsatt renovering" er det man først slår opp på. God sommer Bror.:spinny:

Senast redigerad av en moderator:

Jack E

HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2025

Grattis !
Det har varit en ynnest att få följa Dina vedermödor med
renoveringen av din Husbil.

Ha nu en trevlig semester

Önskar Jack & Gunilla

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025

Sitter på en camping utanför Örnsköldsvik och äter middag och tar ett glas vin. Vi tar en extra skål för dig Bror och din bil som hade en lyckad dag på bilprovningen. Ha nu en riktigt skön semester och njut av ditt underverk.

Senast ändrad:

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Grattis!
Har varit det mest läsvärda härinne och hoppas ni får mycket glädje med
ert husbilsåkande!
En bil blir nog alltid riktigt "klar", finns alltid plats för förbättringar.
Ha nu en riktigt skön semester och unna dig VILA framför allt!
:music-icon::music-icon::music-icon:
Marina

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack alla vänner för alla grattis och goa ord.
Hoppas förståss att vi skall tycka det är lika skoj att använda bilen som det varit att renovera den. Fortsatt renovering får en fortsättning efter semester då det skall tillverkas o monteras skåp i den bakre delen installera tv mm för att inte tala om motorbyte-med allt vad det kan föra med sig. Så ni slipper mig inte så lätt.

Efter en lyckad besiktning så är ju bilen användbar ett åt framåt. Har dock lite mera att göra och i första hand med att komplettera. Lister limmas på sittbänkarna för borden att vila på när vi gamla behöver vila. Toapapperhållare på toan och där blev det trångt för att hitta en bra placering. Nåja det är ju ingen bekvämlighetsinrättning så man får anstränga sig lite…
Sökt efter ett förvaringsnät att fästa innanför dörren kanske för tofflor eller tidningar eller vad som nu hamnar där och dessa hittade vi på Erlandssons Brygga. Monterade på plats nu. Skaffat brandvarnare – kanske överkurs – men vi tycker inte om brandrök o eld. Massor av andra småsaker monterade men fortfarande saknas det mycket och mer hittas väl under resans gång. Ja vi har ju ytterligare ett par dar innan det är dags för min bättre hälft att ta allt i besittning.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 20  juli  2010 003.jpg
    20 juli 2010 003.jpg
    621,7 KB · Visningar: 34
  • 20  juli  2010 007.jpg
    20 juli 2010 007.jpg
    770,1 KB · Visningar: 34

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hujedamig vad tiden går fort.
Nu bara två dagar till avfärd. Har jobbat med en massa småsaker och det blir säkert mera av den varan efter premiär åkningen , Tror att man kommer på en hel del efter vägen. För oss som aldrig åkt husbii och som aldrig tagit in på en camping mm, så är det ju spännande att se hur allt skall fungera. Tror att vi skaffat allt som kan behövas men vi får se…….. Tålamod är bra att ha en del av, Kom gärna med tips.......
Monterat brandvarnare, duschdraperi, toapapperhållare mm och kan inte komma på något mera. Själva bilen verkar fungera bra och ser ingen orsak att skruva på den i onödan. Tickar fortfarande lite om en ventil men det får vara så tills jag byte motor och låda. Avsikten är ju att det skall fungera nu i mer än 250 mil och efter det är det arbetsdag igen och också tid för fortsatt renovering med bl.a byte av drivlina. Då med turbo som jag tror ger bilen en helt annan karaktär. Mera lättkörd t:ex.
Bilderna föreställer inredningen från förarplats och från sittplatsen längst bak i bilen.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:---,,,,,,,,,,,,,,,,
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21  juli  2010 001.jpg
    21 juli 2010 001.jpg
    528,1 KB · Visningar: 54
  • 21  juli  2010 003.jpg
    21 juli 2010 003.jpg
    721,5 KB · Visningar: 50
  • 21  juli  2010 004.jpg
    21 juli 2010 004.jpg
    504,8 KB · Visningar: 53
  • 21  juli  2010 005.jpg
    21 juli 2010 005.jpg
    505,8 KB · Visningar: 49
  • 21  juli  2010 006.jpg
    21 juli 2010 006.jpg
    555,8 KB · Visningar: 49

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Bror.
Jag ställer mej i samma beundrarskara som alla andra och hoppas på många sköna mil med din bil,den ser verkligen fin ut invändigt.Hoppas någongång få se den när du åker till
Murjek.Från ett regnigt Kallax just nu.
Hälsningar Alf

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej Bror
Även jag stämmer in i kören.
Det har varit ett nöje att följa denna tråd och jag ser fram emot fortsättningen.

Det är ruskigt imponerande att se vilken bred kompetens och vilken känsla för alla typer av hantverk du har.
Om det är något du inte råkar ha koll på så verkar du inte dra dig en sekund för att ge dig i kast med det och alltid med ett snyggt proffsresultat.

Häftigt att titta på dina bilder och tänka att du har byggt allt för hand från första regel och skruv, dessutom utomhus hemma på tomten.

Grymt imponerande är också din drivkraft och hur mycket du verkar hinna med. Ibland verkar du få gjort på en kväll vad jag max kanske skulle klara på en hel vecka plus att du reser, jobbar och ser till att spendera tid med familj och vänner..

Nä, såna som du växer inte på träd.
Var stolt!:bock:

Tack för att du delar med dig av ditt hantverk!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack o bock alla husbilsvänner. Sitter bara blossande röd och suger i mig.
Inte så mycket att fixa med idag men lite justeringar finns det dock. När man inte har så tuff schema så sitter man o kollar och är kritisk. Hittar då småsaker som jag borde fixat fortlöpande men missat eller struntat i med hopp om att göra det vid ett senare tillfälle. Och det tillfället verkar vara nu.
Har varit ute och kört lite för att få in snitsen och vänja med mig att det inte är en vass BMW V8 under huven. Risk finns ju för att man kommer att somna mellan växlingarna...........
Inga bilder idag för ni har nästan sett allt nu
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 2354

Guest

Hej. Efter att ha läst allt om renoveringen så måste jag också stämma in i att du verkligen är en duktig hantverkare som inte ger upp. Önskar er all lycka med camping framöver.
:spinny:

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

23 juli 2010
Ja, HBK vänner, vad säger man nu. Över en kvarts miljon har tittat på min ”fortsatta renovering”. Helt osannolikt faktiskt men för mig oerhört sporrande och inspirerande. Alla goda råd, tips, glada tillrop mm har varit till stor nytta och hjälp. Fattar inte riktigt intresset för renoveringen av en gammal husbil då de flesta av er har betydligt nyare bilar men kanske det kan tillföra några tips och kunskap om hur en gammal husbil är uppbyggd.
Även jag fick lära mig helt nya tag då jag har ett arbetsliv bakom mig som huvudsakligen plåtslagare och aldrig jobbat med trä. Blir ju aldrig för gammal för att lära sig något nytt och detta spektakel har hittills varit mycket lärorikt och roligt. Att bära in en plywoodskiva i garaget till exempel, och mäta, såga och limma och sedan kunna bära ut ett skåp för montering i husbilen – det är tillfredställande och passar det sedan och ser bra ut så är ju nöjet ändå större.
Ja… så står vi då inför vår första semesterresa med husbil. Bär av mot Grundsund i morgon för en vecka där och sedan mot Dalarna tror vi. Har ju som jag tidigare nämnt aldrig åkt någon längre sträcka så det skall bli spännande att se om detta passar oss. Hoppas och tror det men man vet aldrig. Min bättre hälft har städat, sytt gardiner plockat in kläder mm samt pysslat med det mesta för att vi skall få det gemytligt och det ser nu verkligen trevligt ut. Känns ganska ombonat faktiskt.
Vi körde ju med bilen över midsommarhelgen då vi egentligen bara sov i bilen och det funkade bra, nu har det gjorts kompletteringar mm mot färdig bodel. Har kört knappt 60 mil för att lära mig bilen och dess slöa beteende och det kan jag kanske komma att acceptera bara man får in snitsen. Anpassning till ett lugnare körsätt också med en annorlunda körteknik – mera användande av växellåda mm. Nej detta skall nog fungera. Fördelen med en så här slö bil blir väl att man kanske slipper fortkörningsböter…… jaja 30 sträckor finns ju förståss.
När vi kommit tillbaka från vår semester fortsätter jobbet med ytterligare ett överskåp i höger bakdel montering av solcell, tv mm för att få bilen komplett. Tror också att vi behöver en takbox om nu vikten tillåter detta. Hytten skall också få en ny matta och lite mera ljudisolering. Byte av drivlinan blir det sista på bilen och det skall göras i höst. Efter detta kommer väl abstinensen smygande……..
Tack, än en gång mina vänner – so far – och hoppas verkligen se några av er ute efter vägarna.
Bilden föreställer en resklar bobil..
Trevlig fortsatt semester och sommar.
Återkommer garanterat :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 23  juli  2010 001.jpg
    23 juli 2010 001.jpg
    799 KB · Visningar: 47
F

F.d. 52911

Guest

Tack du Bror för din renoveringshistoria.
Det är inte enbart renoveringen som har varit fängslande,det är din "skrivstil"
samt din lugna och ärliga attityd som fångar intresse för ämnet.
Tack engång till
Och ha en trevlig semester.
PaulKaj

F

F.d. 10886

Guest

Ett stort Grattis till slutbetyget!
Det har varit fantastiskt att få följa med på "resan" - även om målet inte är det viktiga utan resan i sig, så kanske de kommande resorna kan ge dig och din hustru glädje och många fina mil - du/ni är väl värda det!
Hoppas ni får mycket glädje med ert husbil!

Ha nu en riktigt skön semester och unna dig VILA framför allt!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej alla och tack.
Vi har i alla fall kommit till Grundsund på EN dag. Jaja det gick ganska bra . På slät mark var det inga problem att åka 105-110 km men i backarna!!!! Kommer att sitta fint med en turbomotor framledes.
Generatorn behagade packa ihop totalt strax för ankomsten till Grundsund och en ny är beställd. Inte så enkelt med delar till gamla bilar. Peugeot i Uddevalla hade inget men AD Center kunde skaffa och dessutom till överkomligt pris. En liten läcka på en varmvattenslang upptäcktes också och det räckte med att dra slangklamman lite så blev det tätt. Har ju en del saker att hålla koll på man kan ju missat något och det är det som visar sig nu the hard way.
Ser fram emot fortsatt resa i veckoslutet vart det nu kan tänkas bära av.
Nu blir det snart en kall pilsner i skuggan.........
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Toppen